Aktualnie czytasz:
Piaggio X9 180 Amalfi - test d艂ugodystansowy 20 000 km
0

Piaggio X9 180 Amalfi nie jest mo偶e skuterem najnowszym technologicznie, ale wartym jednak zainteresowania. Chcemy zaprezentowa膰 Wam ten skuter w te艣cie d艂ugodystansowym 20 000 km. Starali艣my si臋 rzetelnie podej艣膰 do tematu. Zale偶a艂o nam na tyle ile to mo偶liwie obiektywnie pokaza膰 zar贸wno wady i zalety tego skutera.

Zaczynaj膮c od pocz膮tku鈥. Jest to niezbyt popularny jedno艣lad w Polsce. Je偶d偶膮c ca艂y sezon tym skuterem napotkali艣my tylko kilku w艂a艣cicieli tego modelu. Obecnie w Polsce nie s膮 ju偶 sprzedawane X9-tki w wersjach 180cc. Zast膮pione zosta艂y modelami z silnikiem 250cc.

Starsza wersja X9 mimo tego jest do艣膰 ciekawa stylistycznie. Jednego mo偶emy by膰 pewni鈥 na pewno odbiega on stylistycznie od innych konstrukcji na rynku, a jego charakterystyczna sylwetka mo偶e si臋 podoba膰. Wed艂ug za艂o偶e艅 producenta jest to skuter klasy 艣redniej przeznaczony do jazdy w mie艣cie jak r贸wnie偶 do niedalekiej turystyki.

Troch臋 o wygl膮dzie鈥 Skuter ten, trzeba to przyzna膰 jest bardzo ciekawie zaprojektowany, jednym s艂owem jest po prostu 艂adny. Niestety jak w wi臋kszo艣ci w艂oskich maszyn stylizacja nie idzie w parze z jako艣ci膮 wyko艅czenia. Plastiki, mimo, 偶e do艣膰 dobrze spasowane to z biegiem czasu jakby si臋 lekko poprzesuwa艂y. Ju偶 na pierwszy rzut oka wida膰, 偶e jest on nieco wy偶szy od np. popularnego Burgmana. Ma to swoje zalety. Kierowca siedzi naprawd臋 wysoko i ma zapewnion膮 bardzo dobr膮 widoczno艣膰 tego, co dzieje si臋 na drodze. Szyba przednia chroni przed wiatrem w spos贸b 艣redni. Turbulencje, kt贸re powstaj膮 s膮 odczuwalne przy wy偶szych pr臋dko艣ciach.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Jakim艣 rozwi膮zaniem jest zamontowanie szyby wi臋kszej. Nie ma na rynku zbyt du偶ego wyboru szyb akcesoryjnych jednak da si臋 j膮 zakupi膰. Niestety po za艂o偶eniu takiego 偶agla dziej膮 si臋 dwie rzeczy. Oczywi艣cie ochrona jest idealna jednak, w lecie lub w dni ciep艂e jest strasznie gor膮co nawet podczas jazdy szybkiej, a efektu ch艂odzenia wiatrem nie ma ani troch臋. Druga sprawa rozbija si臋 o osi膮gi.

Niestety silnik 180cc jest za s艂aby w wersji seryjnej do sprostania oporom szyby. Osi膮gi minimalnie, ale jednak spadaj膮. Mo偶na powiedzie膰, 偶e o jakie艣 5% - 8%. Siedzisko nie jest w tym modelu idealne. Mo偶na nawet pokusi膰 si臋 o stwierdzenie, 偶e jest niewygodne. Spowodowane jest to jego mi臋kko艣ci膮. Jedni pewnie powiedz膮, 偶e efekt zapadni臋cia si臋 w siedzenie jak w wygodny fotel dziadka jest przyjemne, ale z do艣wiadczenia wiemy, 偶e takie rozwi膮zania na d艂ugie trasy si臋 nie sprawdzaj膮.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Niestety nie poprawiono tego nawet w nowej wersji X9. Mamy do dyspozycji regulacj臋 oparcia kierowcy. Pasa偶er nie ma oparcia chyba, 偶e zakupimy akcesoryjny kufer, co jak si臋 w dalszej cz臋艣ci tekstu oka偶e jest niezb臋dne. Jad膮c w dwie osoby miejsca jest do艣膰 sporo. Mi艂ym dodatkiem w tym jedno艣ladzie jest seryjny pokrowiec na siedzisko co sprawdza si臋 bardzo dobrze na przyk艂ad podczas deszczu. Pozycja, jak膮 zajmujemy za kierownic膮 jest do艣膰 wygodna. Niestety nie jest to szczyt wygody. Nogi ju偶 przy wzro艣cie 180cm i odsuni臋ciu oparcia do samego ko艅ca nie uda si臋 nam wyprostowa膰. Nie jest to k艂opot przy bliskich przejazdach, ale ju偶 po pokonaniu 300 kilometr贸w ten minus jest odczuwalny.

Pasa偶er w X9 nie jest rozpieszczany. Nogi ma ci膮gle do艣膰 mocno zgi臋te w kolanach, co jest problemem powy偶ej dystansu 200 kilometr贸w, ale oczywi艣cie jest to odczucie indywidualne. Zegary to du偶y plus X9-tki. Mamy do dyspozycji dwa zegary analogowe jeden pokazuj膮cy pr臋dko艣膰, a drugi pokazuj膮cy obroty silnika. Na desce rozdzielczej znajdziemy tak偶e wska藕nik temperatury i paliwomierz. Dodatkowo w kolumnie kierowniczej zamontowano zegary elektroniczne pokazuj膮ce pe艂no ciekawych przydatnych funkcji. Wymieni膰 tutaj mo偶na na przyk艂ad termometr pokazuj膮cy temperatur臋 otoczenia. Wszystko jest bardzo eleganckie i zaprojektowane z du偶ym smakiem. Co prawda wed艂ug naszych doniesieA膮 w艂a艣ciciele X9tek w Wielkiej Brytanii (gdzie notabene jest to skuter bardzo popularny) mieli pewne problemy z przeciekaniem gumowych przycisk贸w licznika, jednak nam si臋 to nigdy nie zdarzy艂o, mimo tego, 偶e skuter testowany przez nas cz臋sto sta艂 na deszczu.

Dost臋p do wszelkich prze艂膮cznik贸w u偶ywanych podczas jazdy jest do艣膰 dobry. Minusem naszym zdaniem jest rozwi膮zanie z przyciskiem pass (prze艂膮cznik b艂ysku 艣wiat艂ami drogowymi). Jego usytuowanie jest zupe艂nie nieprzemy艣lane. Plusem jest 艂atwo dost臋pny prze艂膮cznik 艣wiate艂 awaryjnych. Troch臋 o pakowno艣ci鈥 Pakowno艣膰. Tak, tak to bardzo wa偶ny detal ka偶dego skutera o wi臋kszej pojemno艣ci. Piaggio X9 nie jest tutaj pozbawiony wad.

Pojemno艣膰 jego schowk贸w jest ograniczona. Mamy do dyspozycji niewielkie pojemno艣ciowo schoweczki w przednim plastiku, jednak s膮 one tak nieforemnie zbudowane, 偶e upchanie tam czego艣 jest problematyczne. Poza tym ze wzgl臋du na jego gabaryty mog膮 to by膰 najwy偶ej r臋kawiczki. Na szcz臋艣cie jest on zamykany. Schowek pod kanap膮 nie jest otwierany z kluczyka, a za pomoc膮 przycisku ukrytym w schowku przednim, tak samo zreszt膮, jak wlew paliwa. Dodatkowo po lewej stronie kierownicy mamy male艅ki schowek na drobiazgi. Idealny na kom贸rk臋, lub inne ma艂e przedmioty. Pod siedzeniem zmie艣cimy ju偶 nieco wi臋cej. Nie jest to oczywi艣cie szczyt pakowno艣ci, jednak na niedaleki wyjazd nam wystarczy. Producent przewidzia艂 o艣wietlenie schowka pod siedzeniem co bardzo u艂atwia korzystanie z niego. Dodatkow膮 zalet膮 jest bardzo wysokie unoszenie si臋 kanapy podczas otwarcia.

Zapewnia to idealny dost臋p do przestrzeni baga偶owej. Przy wi臋kszych planach wyjazdowych nale偶y wyposa偶y膰 si臋 w pojemny akcesoryjny kufer do tego modelu. Przy takiej konfiguracji jest to ju偶 do艣膰 pojemny pojazd. Niestety pewn膮 wad膮 po zamontowaniu kufra jest efekt shimi podczas jazdy. Niestety mimo wielu pr贸b nie uda艂o nam si臋 tego wyeliminowa膰, a pr贸bowali艣my wielu rzeczy ze zmian膮 opon w艂膮cznie i doci膮偶aniem przodu.

Ko艂a i zawieszenie: Skuter ten jest wyposa偶ony w ko艂a wielko艣ci 14 cali. Z przodu zamontowana jest opona 130/70 a z ty艂u 140/60. Seryjne opony s膮 dobrej jako艣ci i zapewniaj膮 dobre parametry jazdy. Problem zaczyna si臋 gdy chcemy je wymieni膰. Niestety na rynku bardzo ma艂o producent贸w mia艂o takowe rozmiary dost臋pne w ofercie, a je艣li by艂y ju偶 do kupienia to nie do艣膰, 偶e na zam贸wienie to jeszcze za wysokie ceny. Za komplet opon Dunlopa trzeba zap艂aci膰 oko艂o 600 z艂. Sama wymiana te偶 nie jest bezproblemowa. Aby wymieni膰 opon臋 tyln膮 nale偶y zdemontowa膰 uk艂ad wydechowy. Jest to do艣膰 k艂opotliwe no ale najwidoczniej producent nie przewidzia艂, 偶e mo偶na z艂apa膰 gum臋 w tylnym kole gdzie艣 w jakiej艣 wiosce gdzie nie ma wulkanizacji.

Zawieszenie dobrze wybiera nier贸wno艣ci. Ale i tutaj nie jest ono najlepsze. Czasem wydawa艂o si臋 troch臋 za mi臋kkie, szczeg贸lnie przednie. Ty艂 ma mo偶liwo艣膰 regulacji czterostopniowej. My od razu wyregulowali艣my amortyzatory tylne na stopie艅 3. Mimo kilku ma艂ych minus贸w zawieszenie sprawia, 偶e czujemy si臋 jakby艣my nagle jechali kanap膮. To nie to samo, co na za twardym Burgmanie.

Silnik skutera to jednostka czterosuwowa ch艂odzona ciecz膮. Start silnika nast臋puje bezproblemowo w ka偶dych warunkach pogodowych. Podczas przyspieszania nie odczujemy jakich艣 osza艂amiaj膮cych przyspiesze艅. Nie jest to typowy sportowiec (przynajmniej w wersji seryjnej bez tuningu). Sprawdzali艣my go zar贸wno na nizinach jak i w g贸rach. Skuter sprawdzi艂 si臋 bez zarzutu na terenie p艂askim. Podczas jazd w g贸rach niestety nie mia艂 ju偶 tyle szcz臋艣cia. Jego moc przy obci膮偶eniu baga偶em i z dwoma osobami na pok艂adzie nie jest wystarczaj膮ca, aby wspina膰 si臋 na wysokie wzniesienia o du偶ym nachyleniu.

Testowali艣my nasze X9 mi臋dzy innymi w Alpach. Tutaj najbardziej odczuli艣my za ma艂膮 moc tej jednostki. Przy dalekich podr贸偶ach nale偶y si臋 liczy膰, 偶e pr臋dko艣膰 艣rednia nie b臋dzie wi臋ksza ni偶 100 km/h. Powiecie, 偶e to wystarczaj膮co, ale przy d艂ugich trasach jest to pr臋dko艣膰 m臋cz膮ca. Maksymaln膮 pr臋dko艣膰, jak膮 mo偶emy uzyska膰 na tym skuterze to 130 km/h. Jak zosta艂o ju偶 wspomniane niestety przyspieszenia nie s膮 najlepsze.

Niemniej jednak nie nale偶膮 do najgorszych. Od 0 do 80 km/h jest dobrze wyczuwalne, powy偶ej 80 do 100 km/h czuje si臋 je delikatnie, a powy偶ej 100 jest ono prawie w og贸le nie odczuwalne. Do艣膰 du偶ym problemem w tym modelu jest uk艂ad ch艂odniczy. Niby skuter posiada du偶膮 ch艂odnic臋, jednak jak przychodzi co do czego jest ona zupe艂nie nie wystarczaj膮ca. Podczas testu w miesi膮cach letnich odkryli艣my nadmierne nagrzewanie si臋 silnika. Nasila艂o si臋 to przy postojach na 艣wiat艂ach. D艂u偶sza jazda po mie艣cie by艂a problemem gdy temperatura na zewn膮trz wynosi艂a powy偶ej 30 stopni.聽Czy偶by W艂osi chcieli aby X9 by艂 tylko na eksport?

Spalanie zale偶y niewiadomo, od czego w艂a艣ciwie. Zar贸wno w dwie jak i jedn膮 osob臋 skuter potrafi艂 spala膰 w mie艣cie 艣rednio od 3,2 litra do 4,3 litra na 100 km. Prawdopodobnie by艂o to zale偶ne od kierowcy i techniki jazdy. Poza miastem by艂y mniejsze rozbie偶no艣ci i przy 艣redniej pr臋dko艣ci podr贸偶nej w dwie osoby spala艂 艣rednio 3,7 litra na 100 kilometr贸w. Je藕dzi si臋 przyjemnie, ale czasami warto si臋 zatrzyma膰. W tym przypadku konstruktorzy Piaggio poszli na ca艂o艣膰. Uk艂ad hamulcowy jest bardzo wydajny i pracuje bardzo skutecznie. Z przodu mamy do dyspozycji dwa hamulce tarczowe, z ty艂u hamuje jedna tarcza. Jazda po odcinkach prostych jest przyjemna, w zakr臋tach szczeg贸lnie z du偶ymi pr臋dko艣ciami nie ma si臋 tej pewno艣ci, co np. w Burgmanie 650, ale to przecie偶 nie ta klasa. Czasem wyst臋puje wra偶enie p艂ywania zawieszenia w zakr臋tach, ale jest to raczej kwestia ustawie艅 ni偶 z艂ego zawieszenia.

Prz贸d jest naszym zdaniem delikatnie za mi臋kki i warto by wymieni膰 nim olej, w celu zwi臋kszenia nieznacznie twardo艣ci.

Troch臋 koszt贸w鈥 czyli eksploatacja i naprawy鈥 Jak ka偶dy pojazd tak i nasza X9 potrzebowa艂a co jaki艣 czas wizyty w serwisie. Za wymian臋 oleju w Warszawie nale偶a艂o p艂aci膰 艣rednio 110 z艂 (w cen臋 wliczony filtr i olej rok 2004). Naszym zdaniem to nie by艂a wyg贸rowana cena, chocia偶 sama zmiana nie jest problematyczna i mo偶na j膮 przy odrobinie ch臋ci wykona膰 samemu. Plusem niew膮tpliwym tego pojazdu by艂o nawet przy przebiegu 20000 km brak tak zwanego 鈥瀊rania鈥 oleju. Wymian臋 oleju producent przewiduje, co 6000 kilometr贸w. Dziwi fakt, 偶e po 3000 kilometr贸w zaczyna 艣wieci膰 si臋 kontrolka zmiany oleju. Jak wyczytali艣my z instrukcji obs艂ugi jest to po to aby przypomnie膰 o kontroli oleju. Resetowa膰 mo偶na ca艂y komputer przyciskiem kt贸ry znajduje si臋 pod przednim plastikiem zaraz nad 艣wiat艂ami. Dobr膮 funkcj膮 s膮 tak偶e informacja na zegarach elektronicznych o potrzebie serwisu skutera, czy wymiany paska na nowy. Koszt nowego paska to oko艂o 290 鈥 300 z艂.

Ostatnio firma Piaggio wprowadzi艂a kolejny model paska do tego modelu, jednak koszt jego jest zab贸jczy i wynosi 460 z艂. Za przegl膮d p艂acili艣my 艣rednio oko艂o 300 z艂. Do tego dochodzi艂y materia艂y eksploatacyjne. Przegl膮dy producent przewiduje po 1000 kilometr贸w a nast臋pne co 6000 kilometr贸w. W zale偶no艣ci od tego kt贸ry jest to przegl膮d wymianie podlegaj膮 r贸偶ne podzespo艂y. Filtr powietrza mo偶na czy艣ci膰 w tym modelu samemu. Warto co oko艂o 1500 kilometr贸w zajrze膰 do niego i go dok艂adnie umy膰, a po tym nas膮czy膰 specjalnym olejem do filtr贸w. Koszt takowego czyszczenia w serwisie wynosi od 30 do 50 z艂 w zale偶no艣ci od zak艂adu. Klocki hamulcowe w serwisie kosztuj膮 oko艂o 80 鈥 100 z艂 za komplet na tarcz臋. Starczaj膮 one na oko艂o 15000 kilometr贸w. My u偶ywali艣my zamiennik贸w firmy RMS kt贸rych koszt nie przekracza 50 z艂 na jedn膮 tarcz臋.

Nie oby艂o si臋 niestety bez przykrych niespodzianek. Podczas intensywnego u偶ytkowania skutera zdarzy艂y si臋 dwie powa偶niejsze awarie uniemo偶liwiaj膮ce dalsz膮 jazd臋. Pierwsz膮 z nich by艂o p臋kni臋cie niewiadomo, z jakich przyczyn paska nap臋dowego po przejechaniu na nim 6500 km (producent przewiduje trwa艂o艣膰 tego elementu na 12000). Druga by艂a bardziej powa偶na i dotyczy艂a zgubienia 艣rubek w obudowie silnika i uszkodzenie uszczelniacza. Konsekwencj膮 tej偶e awarii by艂 wyciek ca艂ego oleju silnikowego z uk艂adu i potrzeba holowania do serwisu. Niestety te dwie awarie zrazi艂y nas troch臋 do w艂oskich sprz臋t贸w.

Skuter Piaggio X9 180cc Amalfi jest pojazdem bardzo ciekawym stylistycznie. Na pewno mo偶e zachwyca膰. Mo偶na pokusi膰 si臋 nawet o stwierdzenie, 偶e osoba posiadaj膮ca ten jedno艣lad to indywidualista chc膮cy wy艂ama膰 si臋 z og贸lnie przyj臋tego kanonu, jaki panuje, czyli: Suzuki Burgman (oczywi艣cie nie chcemy robi膰 sobie wrog贸w. Burgman jest bardzo dobry, chodzi nam raczej o wyb贸r czego艣 mniej typowego). W Polsce nie jest to popularny pojazd. W naszym przypadku mieli艣my kilka problem贸w z nasz膮 maszyn膮, ale jak informuj膮 nas nasi przyjaciele z Wielkiej Brytanii X9tki nie s膮 bardziej awaryjne ni偶 inne skutery. Wierzymy im, bo w ko艅cu u nich jest tych modeli o niebo wi臋cej chyba nie bez powodu. Skuter ten do czasu, gdy by艂 dost臋pny w naszym kraju kosztowa艂 oko艂o 19 tysi臋cy z艂. Nie jest to cena niska, ale w por贸wnaniu np. z Aprili膮 Atlantic 125 jest to cena bardzo dobra, szczeg贸lnie, 偶e naszym zdaniem akurat X9 w tym przypadku jest wykonana z wi臋ksz膮 dok艂adno艣ci膮. Za te 19 tysi臋cy dostajemy ca艂kiem niez艂y pojazd, ciekawy stylistycznie. Jedno艣lad ten jest idealny do jazdy w zat艂oczonym mie艣cie. Bez problem贸w zmie艣cicie si臋 pomi臋dzy sznurami stoj膮cych w korkach samochod贸w. Nie rozczarujecie si臋 r贸wnie偶, gdy b臋dziecie planowa膰 d艂u偶sze wyprawy po Polsce. Mimo swoich niew膮tpliwych wad, (ale kt贸ry pojazd ich nie ma?) jest to wdzi臋czny jedno艣lad dostarczaj膮cy satysfakcji z jazdy.

Jaka jest Twoja reakcja?
50%
0%
0%