Nowy Zontes 703F za 36 tysięcy czy używany japończyk lub niemiec? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

W skrócie
  • Nowy chińczyk czy używany japończyk lub niemiec? Motocyklowy dylemat, który nigdy nie traci na aktualności!
  • Którą opcję wybrać? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista.
  • Zamiast snuć abstrakcyjne rozważania, porównamy konkretne modele. W tym zestawieniu znajdziesz Zontesa 703F, BMW F 800 GS oraz Suzuki DL 650 V-Strom.

Wielkimi krokami nadciąga nowy sezon, a wraz z nim budzi się dobrze znana ekscytacja – to ten czas, kiedy w głowie zaczyna kiełkować myśl: a może by tak nowy motocykl?

Koniec zimy to idealna chwila na rozpoczęcie poszukiwań. Świat jednośladów wrze – nadchodzą największe targi motocyklowe w Polsce, a producenci dopinają oferty na ostatni guzik. Cenniki są aktualizowane, a my czekamy na premiery, których w 2025 roku nie zabraknie. W zestawieniu TOP 10 najbardziej wyczekiwanych premier sezonu pojawiły się modele od KTM, Hondy, Suzuki, BMW, Kawasaki, Voge i Zontesa.

Dziś przyjrzymy się dylematowi, który prędzej czy później dotyka każdego motocyklisty: nowy chińczyk czy używany japończyk, a może solidny niemiec? Wybór wcale nie jest taki prosty… Zakup motocykla to zawsze kompromis pomiędzy nowoczesnością, ceną, trwałością oraz dostępnością części i serwisu.

Zamiast snuć abstrakcyjne rozważania, porównajmy konkretne modele. Po jednej stronie mamy premierowy model Zontesa, 703F – naszpikowany technologią, nowoczesny, pachnący świeżością, prosto z salonu! Po drugiej – legendy turystycznego segmentu: BMW F 800 GS i Suzuki DL 650 V-Strom, maszyny sprawdzone w tysiącach podróży, ale używane (zakładamy podobny budżet, a cena nowego Zontesa 703 F to 36 tysięcy złotych).

Którą opcję wybrać? Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista…

Silnik i osiągi

Parametr Zontes 703F BMW F 800 GS Suzuki DL 650 V-Strom
Moc 95 KM @ 10 000 obr./min 85 KM @ 7500 obr./min 67 KM @ 8800 obr./min
Moment obrotowy 76 Nm @ 7500 obr./min 83 Nm @ 5750 obr./min 60 Nm @ 6400 obr./min
Rodzaj silnika 3-cylindrowy, DOHC 2-cylindrowy, DOHC 2-cylindrowy V-Twin
Pojemność 699 cm³ 798 cm³ 645 cm³

Silnik to prawdziwe serce motocykla, a w tej trójce wyraźnie widać różnice w filozofii konstrukcyjnej.

Zontes 703F zmierza bardziej w stronę sportowych emocji – 95 KM osiągane przy 10 000 obr./min to wynik, który nie pozostawia złudzeń co do dynamicznego charakteru maszyny. Trzycylindrowy silnik DOHC sugeruje wysoką kulturę pracy i elastyczność, co w połączeniu z agresywną charakterystyką obrotową zapowiada wyjątkowo emocjonujące wrażenia z jazdy i ciekawe brzmienie. Oczywiście, to jedynie interpretacja dostępnych danych. Jak jest w praktyce? Musimy jeszcze trochę poczekać, aby się przekonać.

BMW F 800 GS to kwintesencja uniwersalności. Moc 85 KM i 83 Nm momentu obrotowego dostępne już przy 5750 obr./min sprawiają, że jazda staje się bardziej spokojna niż w przypadku Zontesa. Silnik generuje moment obrotowy szybciej, co pozwala na dynamiczne przyspieszenia bez konieczności wkręcania go na wysokie obroty. To konstrukcja stworzona do długich tras i off-roadu – mocny, dwucylindrowy silnik DOHC o dużej pojemności zapewnia płynną i elastyczną charakterystykę w szerokim zakresie obrotów.

Suzuki DL 650 V-Strom pozostaje wierne swojej filozofii – sprawdzony, dwucylindrowy V-Twin o pojemności 645 cm³, generujący 67 KM i 60 Nm, może nie imponuje liczbami, ale jego atuty tkwią gdzie indziej. To silnik o wyjątkowej kulturze pracy, znany z legendarnej trwałości i płynnego oddawania mocy. Dzięki temu świetnie sprawdza się w podróżach, oferując doskonałą równowagę między osiągami a komfortem.

BMW F 800 GS

 

Przeczytaj więcej o BMW F 800 GS:

BMW F 800 GS (2008-2012): turystyczny motocykl wyprawowy dla każdego – główny bohater Motul Tour [DANE TECHNICZNE, CENA, OPINIE, WADY, ZALETY]

Zawieszenie, prześwit, rozstaw osi i wysokość kanapy.

Parametr Zontes 703F BMW F 800 GS Suzuki DL 650 V-Strom
Zawieszenie przednie Upside-down, 43 mm, w pełni regulowane Marzocchi Upside-down, 43 mm Teleskopowe, regulacja napięcia wstępnego, 43 mm
Zawieszenie tylne Monoshock, regulowane Monoshock, regulowane Monoshock, regulowane
Skok zawieszenia (przód/tył) 180/195 mm 230/215 mm 150/150 mm
Prześwit 190/210 mm 255/280 mm 165 mm
Wysokość kanapy 830/850 mm 850/880 mm 820 mm
Rozstaw osi 1550 mm 1573 mm 1555 mm

Wybierając motocykl adventure, zawieszenie to kluczowy element wpływający na komfort jazdy i pewność prowadzenia – zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Sprawdźmy, jak na tym polu – oraz pod kątem innych kluczowych parametrów – wypadają trzy porównywane modele

BMW F 800 GS to typowy globtroter o wyraźnym zacięciu off-roadowym. Jego zawieszenie oferuje imponujący skok – 230 mm z przodu i 215 mm z tyłu – co sprawia, że bez problemu poradzi sobie na bardziej wymagających trasach, pochłaniając nierówności i zapewniając stabilność nawet na trudnym terenie. Dodatkowo duży prześwit wynoszący 255-280 mm (w zależności od wersji) pozwala na bezpieczne pokonywanie przeszkód, a rozstaw osi 1573 mm zapewnia stabilną jazdę. Wysokość kanapy wynosząca 850/880 mm może być jednak wyzwaniem dla niższych motocyklistów.

Zontes 703F, choć bardziej sportowy i dynamiczny, wydaje się nie zawodzić pod względem zawieszenia. Przedni widelec upside-down o średnicy 43 mm i w pełni regulowane zawieszenie Marzocchi (przód i tył) dają spore możliwości dostosowania ustawień do stylu jazdy i indywidualnych preferencji. Choć jego skok jest mniejszy niż w BMW (180/195 mm), to w połączeniu z prześwitem wynoszącym 190–210 mm (w zależności od wersji z 19- lub 21-calowym kołem) sprawia, że model ten dobrze odnajdzie się także w terenie. Rozstaw osi wynosi 1550 mm, co na papierze czyni go najbardziej zwrotnym zawodnikiem spośród całej trójki. Nie oznacza to jednak, że pozostałe modele wypadają gorzej – rozstaw osi sprawdzonego V-Stroma wynosi 1555 mm, co również zapewnia stabilność przy wyższych prędkościach. Wysokość kanapy na poziomie 830/850 mm sprawia, że będzie bardziej przystępny dla motocyklistów o średnim wzroście.

Suzuki  DL V-Strom 650 pozostaje wierny swojemu drogowemu DNA, stawiając na sprawdzone i klasyczne rozwiązania. Przedni widelec teleskopowy o średnicy 43 mm w połączeniu z tylnym monoshockiem oraz krótszym skokiem zawieszenia (150 mm z przodu i 150 mm z tyłu) zapewnia komfort i stabilność podczas jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Motocykl doskonale odnajduje się na asfalcie, oferując przewidywalne prowadzenie i pewność w zakrętach. Jednak w bardziej wymagającym terenie jego możliwości są nieco ograniczone przez mniejszy prześwit, który wynosi 165 mm – najniższy spośród porównywanej trójki. Wysokość kanapy na poziomie 820 mm sprawia natomiast, że Suzuki V-Strom 650 jest wyjątkowo przyjazny dla niższych motocyklistów, zapewniając im wygodną pozycję i pewny dostęp do podłoża.

Suzuki DL 650 V-Strom

Koła i hamulce

Parametr Zontes 703F BMW F 800 GS Suzuki DL 650 V-Strom
Koła 21″/18″ lub 19″/17″ 21″/17″ 19″/17″
Hamulce przód Podwójna półpływająca tarcza 310 mm, J.Juan Podwójna pływająca tarcza 300 mm, Podwójna tarcza 310 mm,
Hamulce tył Tarcza 265 mm, J.Juan Tarcza 265 mm Tarcza 26o mm,
ABS Tak, możliwość wyłączenia (tył) Tak, możliwość wyłączenia (tył) Tak

Rozmiar kół w motocyklu adventure to nie tylko kwestia estetyki, ale kluczowy element wpływający na prowadzenie i możliwości terenowe. W tym aspekcie porównywane modele również się różnią.

BMW F 800 GS i Zontes 703F stawiają na 21-calowe przednie koło – to wybór typowy dla maszyn o terenowym zacięciu. Większa średnica przedniego koła ułatwia pokonywanie przeszkód, pozwala na lepsze wybieranie nierówności i zwiększa stabilność w terenie. Wersja Zontesa z 19-calowym przednim kołem jest ukłonem w stronę bardziej szosowej jazdy.

Suzuki V-Strom 650 natomiast podąża klasyczną, bardziej drogową ścieżką, wykorzystując standardowy zestaw 19/17 cali. To sprawia, że jego prowadzenie jest bardziej przewidywalne na asfalcie, a motocykl zachowuje większą zwrotność w miejskich warunkach i na górskich winklach. Jednak w off-roadzie będzie miał trudniej – mniejsze koła oznaczają mniejszą zdolność do wybierania nierówności i mniej pewne prowadzenie w piachu czy błocie.

Co z hamulcami? Wszystkie trzy modele mają solidne tarczowe układy hamulcowe wspomagane ABS-em, co jest już standardem w tej klasie. Suzuki i Zontes oferują podwójne tarcze o średnicy 310 mm na przednim kole, co zapewnia dobrą skuteczność hamowania, a BMW nieco mniejsze – 300 mm. Różnice są niewielkie. W zestawieniu z Suzuki, Zontes i BMW wyróżniają się jednak jedną istotną opcją – umożliwiają wyłączenie ABS-u na tylnym kole. To istotny atut dla motocyklistów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad maszyną w terenie.

Zasięg i spalanie

Parametr Zontes 703F BMW F 800 GS Suzuki DL 650 V-Strom
Pojemność zbiornika 22 L 16 L 22 L
Średnie spalanie 4,5–5 L/100 km 4,3 L/100 km 4,3–4,8 L/100 km
Zasięg  440-480 km ok. 370 km 460–500 km

Zasięg to kolejny z kluczowych czynników, na który zwracamy uwagę. Nikt nie chce utknąć gdzieś na pustkowiu z pustym bakiem, a zbyt częste wizyty na stacjach benzynowych potrafią irytować. Jak w tej kategorii wypadają trzy maszyny?

Zarówno Zontes 703F, jak i Suzuki DL 650 V-Strom mogą pochwalić się sporym, 22-litrowym zbiornikiem paliwa. Przy deklarowanym spalaniu 4,5–5 L/100 km w przypadku Zontesa i 4,3–4,8 L/100 km dla Suzuki, oznacza to realny zasięg na poziomie ok. 450 km na jednym tankowaniu. To wartości, które pozwalają na komfortowe, długie trasy bez stresu o paliwo.

BMW F 800 GS na pierwszy rzut oka wypada gorzej – jego zbiornik ma zaledwie 16 litrów, co może budzić pewne obawy. Ale nie skreślajmy go zbyt szybko. Dzięki oszczędnemu silnikowi, który spala około 4,3 L/100 km, realny zasięg BMW to około 370 km. Choć nieco mniej niż u konkurentów, wciąż jest to bardzo solidny wynik, który nie powinien ograniczać długodystansowych podróży.

Więcej o Suzuki DL 650 V-Strom:

Suzuki DL 650 V-Strom (2003-2011) – zakamuflowany motocyklowy wojownik [DANE TECHNICZNE, OPIS, WADY, ZALETY]

Wyposażenie

Oprócz parametrów technicznych, kluczową rolę odgrywa również wyposażenie motocykla. Nowoczesne elektroniczne systemy wspomagające mogą znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak pod tym względem prezentują się nasze trzy maszyny?

Zontes 703F jest nafaszerowany nowoczesnymi technologiami. Już w standardzie dostajemy kolorowy wyświetlacz TFT z możliwością personalizacji, bezkluczykowy system uruchamiania, tempomat oraz pełne oświetlenie LED. Wisienkami na torcie w wersji fabrycznej są podgrzewane manetki oraz dwie kamerki z możliwością rejestracji podróży. Do tego dwa porty USB, kontrola trakcji, system monitorowania ciśnienia i temperatury opon oraz dwa tryby jazdy – standardowy i sportowy. W standardzie znajdziemy też ochronny bumper oraz stalaże pod kufry (które możemy dokupić za 2 tysiące złotych).

BMW F 800 GS, mimo że to konstrukcja o dłuższej historii, nie pozostaje w tyle. W nowszych rocznikach znajdziemy elektronicznie sterowane zawieszenie ESA, kontrolę trakcji, a także ABS z możliwością dezaktywacji. Na pokładzie nie zabrakło również trybów jazdy dostosowanych do różnych warunków terenowych oraz podgrzewanych manetek. Warto jednak pamiętać, że nie każdy egzemplarz będzie posiadał pełne wyposażenie – zależy to od konfiguracji fabrycznej i wersji modelu, a jest ich sporo!

Suzuki DL 650 V-Strom to najbardziej klasyczny wybór z całej trójki, oferujący solidne, ale mniej rozbudowane wyposażenie. Znajdziemy tutaj podstawowe wsparcie w postaci ABS-u oraz kontroli trakcji w nowszych rocznikach, a także przydatne dodatki, takie jak gniazdo 12V. To model, który skupia się bardziej na prostocie i niezawodności niż na bogatym pakiecie elektroniki.

Zontes 703 F

Nowy chińczyk czy używany japończyk lub niemiec? Motocyklowy dylemat, który nigdy nie traci na aktualności

To dylemat, przed którym staje wielu motocyklistów – wybrać pachnący nowością motocykl z Chin czy postawić na sprawdzony, cieszący się renomą jednoślad z drugiej ręki pochodzący z Europy lub Japonii? Każda opcja ma swoje plusy i minusy, a decyzja często zależy od indywidualnych preferencji i budżetu. Nowy chiński motocykl można kupić bowiem w cenie porównywalnej do używanych motocykli znanych i renomowanych marek.

Kupno nowego motocykla to komfort i bezpieczeństwo; gwarancja, że nikt przed nami nie katował maszyny, nie zaliczyła ona wątpliwej jakości napraw i mamy pełne wsparcie gwarancyjne. Zontes 703 F kusi nie tylko nowoczesną technologią i atrakcyjną ceną, ale także brakiem konieczności martwienia się o historię serwisową. Po prostu siadasz i jedziesz. Minusem może być wartość rezydualna na rynku wtórnym– chińskie motocykle wciąż tracą na wartości nieco szybciej niż europejskie czy japońskie maszyny.

Z kolei BMW F 800 GS i Suzuki V-Strom 650 to modele, które zyskały renomę dzięki legendarnej trwałości. Odpowiednio serwisowane, mogą przejechać setki tysięcy kilometrów, a ich wartość na rynku wtórnym pozostaje stabilna. Dostępność części – zarówno oryginalnych, jak i zamienników – jest doskonała, co sprawia, że ewentualne naprawy nie nadwyrężają budżetu. Jednak zakup używanego motocykla to zawsze pewna loteria. Czy poprzedni właściciel dbał o maszynę? Czy silnik, zawieszenie i skrzynia biegów są w dobrym stanie? Przy nowym motocyklu te pytania po prostu nie istnieją.

Przeczytaj także:

35 999 zł za motocykl, którym objedziesz świat. Zontes 703F: cena, wyposażenie, jak to wygląda i co otrzymamy?

A może czas porzucić stereotypy?

Czy wysoka jakość to domena wyłącznie marek z długą historią? Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu chińskie motocykle były synonimem niskiej trwałości i licznych kompromisów. Różnica między europejskimi, japońskimi a chińskimi maszynami była wręcz przepaścią. Pierwsze gwarantowały bezproblemową eksploatację, drugie – przypominały grę w rosyjską ruletkę.

Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Chińscy producenci nie tylko dogonili konkurencję, ale w wielu aspektach zaczęli ją wyprzedzać. Efekty tej przemiany widać gołym okiem – wystarczy spojrzeć na statystyki rejestracji nowych motocykli w Polsce (dane PZPM), które pokazują dynamiczny wzrost zainteresowania chińskimi markami. To już nie tylko tania alternatywa, ale pełnoprawna opcja dla motocyklistów, którzy szukają nowoczesnej technologii, atrakcyjnego designu i solidnego wykonania.

Więc co wybrać – nowego Zontesa, czy używanego klasyka? Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie!

Inne publikacje na ten temat:

9 opinii

  1. Stoję właśnie przed takim wyborem, używany f800 czy zontes 703f.
    W bmw obawiam się podobno (nie jeździłem) miękkiego przedniego zawieszenia, ale w sumie skakać nie zamierzam.
    Szukam motocykla do wszystkiego z wyłączeniem hard enduro. Mam 184cm i 100kg.
    W okolicy mam sporo dróg nieutwardzonych, ale marzy mi się też jakaś wyprawa po czarnym we dwoje.

    Myślę, że najrozsądniej będzie poczekać na domówkę zontesa w Polsce, i wtedy się okaże.

      1. Ja też już czekam na dostawę Zontesa, w tej cenie bije wszystkich na łeb. Brać i się nie bać, Niemcy i reszta wyzyskiwaczy niech się boją Chińczyków. Jak chcesz motocykl na oryginalnych częściach to trzeba kupić Chińczyka. Tak całe reszta czyli BMW i pozostali kupują części z Chin. LWG Zontes 703F

  2. Motocykle chińskie robią wrażenie ale jeszcze większe wrażenie robią ultra nowoczesne fabryki wyposażone w maszyny produkcyjne z najwyższej światowej półki.

  3. Mam zontesa G1 z 2023 kupiony za 17 tysi mam. W tym roku przesiadam się na coś większego i z tego co widzę za G1 wezmę 12/13 tysięcy. W chińczykach to już nie kwestia wykonana bo to już jest na równi z resztą marek ale kwestia że są nowe na rynku i potrwa zanim lidze się przekonają. Tak kupisz taniej chińczyka ale za ile go sprzedasz później? Może się okazać że lepiej kupić używkę nie chińska bo mniej stracisz. Jak zawsze wybór należy do kupującego. Sam się zastanawiam czy kupić 10 letniego Triumpha Tiger 1200 w cenie nowego voge 625, co Moto 700mt czy choćby qj600 set.

  4. Dokładnie. Kwestia tempomatu w Zontes 703F mnie bardzo zastanawia – nigdzie nie znalazłem informacji na ten temat…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button