
- Nowy Zontes 703 F budzi wiele emocji, i nic w tym dziwnego!
Zontes 703F to kolejny przykład na to, że chińscy inżynierowie i projektanci doskonale wiedzą, co robią. Po sukcesie wcześniejszych modeli, Zontes w tym sezonie zaserwuje nam maszynę, która śmiało wchodzi na terytorium adventure i robi to z pełnym impetem, oferując rozwiązania technologiczne i praktyczne, których próżno szukać w tej klasie i w takim zestawieniu.
Nadchodząca na przełomie kwietnia i maja premiera nowego Zontesa 703F w Polsce budzi więc wiele emocji, a zainteresowanie nowym motocyklem rośnie z dnia na dzień. Nic w tym dziwnego – debiutujący tej zimy w Hiszpanii z ceną 7992 euro (około 34 tys. zł) Zontes 703F już zdążył podbić serca motocyklistów, którzy doceniają balans między zaawansowaną technologią a przystępną ceną.
Po tygodniach spekulacji dotyczących ceny premierowego modelu w Polsce, wreszcie posiadamy oficjalne informacje. Cena 35 999 zł za motocykl tej klasy? To propozycja, której trudno się oprzeć. Przyjrzyjmy się więc jej bliżej!
Design i pierwsze wrażenia
Odważny, dynamiczny, nowoczesny – to chyba najlepsze słowa opisujące Zontesa 703F. Motocykl zadebiutował na mediolańskich targach EICMA w 2023 roku i od razu wzbudził spore zainteresowanie uczestników. Już na pierwszy rzut oka przyciągał uwagę nowoczesną i dynamiczną stylistyką, która wraz z drapieżnym malowaniem sprawiła, że ciężko było by pozostał niezauważony.
Motocykl wygląda jakby był gotowy do akcji już na postoju – ostre linie boczne, agresywna linia nadwozia i błotnik, a do tego futurystyczne Full LED-owe światła od Osrama z wbudowanymi DRL-ami. Kierunkowskazy aktywowane automatycznie przy zmianie pasa? To pokazuje, że Zontes myśli także o szczegółach. Projektanci umiejętnie połączyli śmiałe wzornictwo z funkcjonalnymi rozwiązaniami, tworząc motocykl o ciekawej osobowości.
Według informacji podanych na stronie Zontesa, standardowe wyposażenie obejmować ma regulowane zawieszenie Marzocchi, opony Michelin, przednią i tylną kamerę, reflektory przeciwmgielne, bumper, osłonę silnika oraz fabryczne stelaże pod kufry. Co więcej, motocykl będzie dostępny aż w czterech wariantach: z kuframi lub bez (za wersję z kuframi zapłacimy 2 tysiące więcej: 37 999 zł) , oraz 21 lub 19-calowym przednim kołem (z tego z kolei będą wynikać drobne różnice pomiędzy modelami, ale o tym później), pomijając same opcje malowań nadwozia, których również jest cztery (białe, szare, niebieskie, czarne). Widać, że twórcy nie poszli na skróty, a funkcjonalność była dla nich równie ważna jak sam wygląd.
Technologia na pokładzie
Zontes 703F to kolejny dowód na to, że chińska marka nie zamierza odpuszczać w wyścigu o technologiczne pierwszeństwo. Motocykl został naszpikowany elektroniką do granic możliwości – na pokładzie znajdziemy przednią i tylną kamerę Full HD z szerokim kątem widzenia (140°) i sensorami nocnymi, co pozwala rejestrować każdy przejazd (karta pamięci 128 GB).
W centrum kokpitu umieszczono 6,75-calowy ekran TFT z łącznością Bluetooth i funkcją Screen Mirroring, która umożliwia wyświetlanie nawigacji czy sterowanie multimediami prosto z telefonu.
Standardem w Zontesie jest już system bezkluczykowy, ale tutaj obejmuje on także korek paliwa.
Elektronika dba też o bezpieczeństwo, oferując kontrolę trakcji, system monitorowania ciśnienia i temperatury opon oraz dwa tryby jazdy – standardowy i sportowy. Do tego dochodzą dwa porty USB (typ A i C) oraz gniazdo do podłączenia ładowarki baterii.
Wszystko to sprawia, że Zontes 703F bardziej przypomina nowoczesny gadżet niż klasyczną maszynę, co może być zarówno jego największym atutem, jak i cechą, która nie każdemu przypadnie do gustu. My jednak znajdujemy się w tej pierwszej grupie!

Silnik: przygoda w sercu
Serce Zontesa 703F to trzycylindrowy silnik o pojemności 699 cm³, generujący 95 KM przy 10 000 obr./min i 76 Nm przy 7500 obr./min. Takie parametry sugerują, że będzie można sobie pozwolić na więcej niż dynamiczną jazdę, zarówno na prostych odcinkach asfaltu, jak i w trudniejszych, bardziej wymagających warunkach terenowych. Aby się o tym przekonać, musimy jednak poczekać.
System chłodzenia cieczą DOHC ma gwarantować optymalne parametry pracy nawet w ekstremalnych warunkach, wydłużając tym samym żywotność silnika. Detale takie jak kute tłoki czy powłoka DLC na elementach wewnętrznych mają wspólnie łączyć siły by obniżać tarcie i zwiększać trwałość.
Rama, zawieszenie i hamulce
Rama Zontesa 703F to lekka, aluminiowa podwójna konstrukcja ważąca zaledwie 11 kg, co w połączeniu z demontowalną podramą (3,8 kg) daje solidną, ale jednocześnie elastyczną bazę, pozwalającą na dostosowanie motocykla do różnych preferencji użytkownika.
Zontes oferuje dwie konfiguracje kół – przednie o średnicy 21 lub 19 cali, co bezpośrednio wpływa na rozmiar tylnego koła (odpowiednio 18 i 17 cali), prześwit (190 mm lub +20 mm w wersji z większym przednim kołem), wagę (241 kg lub +3 kg) oraz wysokość kanapy (830 mm lub +20 mm).
Specyfikacja | Zontes 703 F (19”) | Zontes 703 F (21”) | Różnica |
---|---|---|---|
Wysokość siodła | 830 mm | 850 mm | +20 mm |
Prześwit | 190 mm | 210 mm | +20 mm |
Masa gotowa do jazdy | 241 kg | 244 kg | +3 kg |
Koła (przód / tył) | 110/80-19, 150/70-17 | 90/90-21, 150/70-18 | Różnica w rozmiarze kół |
Terenowe szprychowe koła obute zostały w bezdętkowe opony Michelin Anakee Adventure, co zapowiada niezłe właściwości jezdne zarówno na asfalcie, jak i poza nim.
Napęd przenosi sześciostopniowa skrzynia biegów, wspierana przez quickshifter umożliwiający zmianę przełożeń w górę bez użycia sprzęgła, a antyhoppingowe sprzęgło dba o płynne redukcje bez ryzyka uślizgu tylnego koła.
Zawieszenie? Marzocchi, w pełni regulowane – z przodu upside-down o średnicy 43 mm i skoku 180 mm, z tyłu monoshock z 195 mm skoku. Promień skrętu wynoszący 2,6 m ma zapewnić dobrą manewrowość, a spory prześwit i bumper na przodzie podnoszą jego terenowe możliwości.
Układ hamulcowy dostarcza renomowany J. Juan – przednie koło wyposażono w podwójne, półpływające tarcze 310 mm z czterotłoczkowymi radialnymi zaciskami, z tyłu znajdziemy tarczę 265 mm z pływającym zaciskiem. Całość dopełnia dwukanałowy ABS z możliwością dezaktywacji tylnego obwodu, co przyda się w terenie.
Ergonomia i detale
Projekt Zontesa 703F wyraźnie pokazuje, że producent postawił na wszechstronność, oferując motocykl, który ma sprawdzić się zarówno w mieście, jak i na dalszych trasach, a także poza asfaltem.
Dostępność dwóch wariantów kół – 21/18 cali lub 19/17 cali – nie jest tylko stylistycznym zabiegiem, ale realnie wpływa na charakter maszyny. Wersja z większym przednim kołem oferuje lepsze właściwości terenowe, większy prześwit (+20 mm) i zapewne bardziej zrelaksowaną pozycję za kierownicą, podczas gdy konfiguracja 19/17 cali może okazać się bardziej naturalnym wyborem dla osób, które częściej poruszają się po utwardzonych drogach.
Wysokość kanapy od 830 mm (lub +20 mm w wariancie 21-calowym), powinna zapewnić wygodną pozycję dla szerokiego grona motocyklistów, a same wymiary (2110 mm długości, 835 mm szerokości i 1150 mm wysokości) sugerują, że motocykl powinien być zwinny i łatwy w manewrowaniu, nawet w miejskim gąszczu.
Masa własna (na mokro) – 241 kg lub +3 kg w zależności od wersji – wskazuje na solidność konstrukcji, ale jednocześnie nie powinna przesadnie obciążać kierowcy podczas jazdy.
Aluminiowa osłona silnika oraz prześwit do 205 mm (w zależności od wersji) podkreślają gotowość do zjechania z asfaltu, a szprychowe koła obute w bezdętkowe Michelin Anakee Adventure powinny poradzić sobie zarówno na suchym asfalcie, jak i luźniejszych nawierzchniach.
Jak ten zestaw sprawdzi się w rzeczywistości? Na odpowiedź trzeba będzie poczekać do pierwszych jazd, ale patrząc na specyfikację, Zontes 703F zdaje się być motocyklem, który chce zaspokoić potrzeby różnych typów kierowców.
Specyfikacja techniczna
Specyfikacja dotycząca różnic | Zontes 703 F 19 i 21 cali |
---|---|
Wysokość siodła | 830 mm lub 850 mm |
Prześwit | 190 mm lub 210 mm |
Masa gotowa do jazdy | 241 kg lub 244 kg |
Koła (przód / tył) | 110/80-19, 150/70-17 lub 90/90-21, 150/70-18 |
Specyfikacja |
ZT 703 F |
---|---|
Długość całkowita | 2315 mm |
Szerokość | 960 mm |
Wysokość | 1510-1603 mm |
Rozstaw osi | 1550 mm |
Kąt główki ramy | 27,5° |
Zbiornik paliwa | 22 L |
Silnik | 3-cylindrowy, 699 ccm |
Moc maksymalna | 70 kW (95,69 KM) @ 10 000 obr./min |
Maksymalny moment | 76 Nm @ 7500 obr./min |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna, Quickshifter działający w górę |
Napęd | Łańcuch |
Hamulce | Hydrauliczne tarczowe z ABS, z możliwością dezaktywacji ABS na tylnym kole |
Oświetlenie | Full LED, wbudowane DRL |