Nowy KTM 890 Adventure R (Rally) 2021: Błyskawiczna zmiana warty

Część z nas jeszcze nie zdążyła się nawzdychać do nowego austriackiego Adventure`a klasy średniej, a tu ni stąd ni z owąd KTM ogłasza premierę nowego modelu 890 Adventure R oraz jego limitowanej edycji 890 Adventure R Rally. Dzieje się na przygodowym polu bitwy!

KTM ogłosił wprowadzenie w miejsce 790 Adventure nowego modelu 890 Adventure R i limitowanej edycji 890 Adventure R Rally. Podobno powstanie nowego modelu taks zybko po premierze 790-ki wymusiła zgodność z normą Euro 5. 890 Adventure ma być oczywiście rozwinięciem linii modelowej średnich motocykli dual-sport z Mattighofen. Zmieni się jednak pozycjonowanie sprzętów, bo 890 Adventure R będzie teraz modelem standardowym, podczas gdy wersja Rally ma otrzymać szereg komponentów “ready to race” i będzie produkowana w ograniczonej liczbie 700 sztuk na cały świat. Tym samym KTM niejako uderzył się w pierś, bo propozycja wyglądającego trochę jak bezpański kundel podstawowego 790 Adventure nijak nie chciała się przyjąć na rynku i znaleźć odbiorców. KTM nie zajął jeszcze oficjalnego stanowiska w sprawie, czy 790 będzie nadal oferowana obok nowej 890 (jak np. ma to miejsce w przypadku BMW F 750 oraz 850 GS), ale raczej jest to mało prawdopodobny scenariusz.

KTM 890 Adventure R 2021 jest napędzany chłodzonym cieczą rzędowym twinem z rozrządem DOHC o pojemności 889 cm3, podobnym do tego, który napędza 890 Duke R. Poza zwiększeniem pojemności skokowej, zwiększono masę wału korbowego o 20%, zapewniając poprawę charakterystyki, zwłaszcza przy niskim obrotach. W porównaniu z silnikiem 799 cm3, nowy piec ma generować dodatkowe 10 KM,  uzyskując maksymalne 105 KM przy 8000 obr./min oraz aż 100 Nm przy 6500 obr./min. Jak na motocykl typu dual-sport bardzo nie mało!

Kratownicowa rama ze stali chromowo-molibdenowej – znak rozpoznawczy pomarańczowych sprzętów, wygląda bardzo podobnie do ramy poprzednika, ale 890 otrzyma nową, lżejszą ramę pomocniczą.

Wersja Adventure R będzie wyjeżdżać z fabryki standardowo na bezdętkowych obręczach z systemem monitorowania ciśnienia w kołach. Natomiast wersja Rally otrzyma wzmacniane koła DID DirtStar, które wymagają zastosowania klasycznej dętki – tu nie będzie mowy o systemie TPMS. Obydwie wersje kół będą posiadały możliwość zastosowania wyścigowych moussów zamiast powietrza.

890 Adventure R będzie wyposażony w widelec WP XPLOR-USD 48 mm oraz tylny amortyzator XPLOR PDS z regulacją napięcia wstępnego. Model Rally natomiast zyska rajdowe zawieszenie oparte o widelec WP XPLOR PRO 7548, który oferuje większy zakres regulacji oraz w pełni regulowany tylny amortyzator WP XPLOR PRO 6746. WP dostarcza również amortyzator skrętu dla modelu R.

Układ Cornering ABS – z rozpoznawaniem pochylenia motocykla w zakręcie, będzie dostępny teraz w obydwóch wersjach w standardzie. Dotyczy to także ustawieniem dla trybu enduro, które wyłącza ABS tylnego koła, jednocześnie zmniejszając interwencję przedniego koła. Kontrola trakcji jest również standardem, ale 890 wykorzystuje dwa oddzielne kontrolery do pomiaru poślizgu tylnego koła i kąta pochylenia w celu obliczenia wymaganej przyczepności. KTM twierdzi, że zaktualizowany system jest płynniejszy i mniej gwałtowny. Kontrolę trakcji można również całkowicie wyłączyć, by poczuć jazdę w oldschoolowym stylu.

Tryb jazdy terenowej zmniejsza także moc i łagodzi reakcję przepustnicy. Tryb ten pozwala również na większy poślizg kół i wyłącza kontrolę wheelie. Wersja Rally otrzyma dodatkowy tryb Rally (opcjonalny dla zwykłego modelu R), który oferuje szybszą reakcję przepustnicy i dziewięć poziomów kontroli poślizgu kół do wyboru. Na 2021 r. tryb Rally jest zoptymalizowany pod kątem szerszego zakresu rodzajów nawierzchni. KTM 890 Adventure R Rally otrzyma również  układ wydechowy Akrapovič (podobno o 35% lżejszy), wyższą i bardziej płaską kanapę, dolne osłony zbiornika z włókna węglowego, większe, bardziej agresywne podnóżki i krótszą rajdową szybkę.

Z bajerów w obu modelach nie zabrakło również regulowanej kierownicy, świateł Full-LED oraz pięciocalowego kolorowego kokpitu w technologiii TFT.

Ceny i dostępność?  Cen jeszcze nie znamy, ale jeśli chcecie się połasić na limitowaną wersję Rally, to radzimy się sprężać, bo z przewidzianych na Europę 500 sztuk zostało już tylko 279 egzemplarzy (stan na 07.10.2020). Jak rezerwować? Wystarczy wejść na stronę www.ktm.com

Już niecierpliwie czekamy na premierę, bo jeśli 890 Adventure mają jeździć jeszcze lepiej niż 790 to o… matulu!

 

  • KTM 890 Adventure R 2021
  • SILNIK
  • MOMENT OBROTOWY 100 Nm
  • SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa
  • CHŁODZENIE Chłodzenie cieczą z wodnym/olejowym wymiennikiem ciepła
  • ROZRUSZNIK Rozrusznik elektryczny
  • SUW 68.8 mm
  • ŚREDNICA 90.7 mm
  • SPRZĘGŁO Załączane mechaniczne sprzęgło antyhoppingowe PASC™
  • CO2 EMISSIONS 105 g/km
  • POJEMNOŚĆ SKOKOWA 889 cm³
  • EMS Bosch EMS z RBW
  • DESIGN 2-cylindrowy, 4-suwowy silnik rzędowy typu R2
  • FUEL CONSUMPTION 4.5 l/100 km
  • SMAROWANIE Układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju
  • PODWOZIE
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA (OK.) 20 l
  • ABS Bosch 9.1 MP (z zakrętowym układem ABS i trybem offroad, możliwość wyłączenia)
  • ŚREDNICA PRZEDNIEJ TARCZY HAMULCOWEJ 320 mm
  • ŚREDNICA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ 260 mm
  • PRZEDNI HAMULEC Tarcza hamulcowa z 4-tłokowym, montowanym osiowo stałym zaciskiem
  • TYLNY HAMULEC Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 2-tłokowym zaciskiem
  • ŁAŃCUCH 520 Pierścień X
  • KONSTRUKCJA RAMY Rama ze stali chromowo-molibdenowej wykorzystująca silnik jako element nośny, malowana proszkowo
  • PRZEDNIE ZAWIESZENIE WP XPLOR-USD, Ø 48 mm
  • PRZEŚWIT 263 mm
  • TYLNE ZAWIESZENIE XACT WP PDS mono shock
  • WYSOKOŚĆ SIEDZENIA 880 mm
  • KĄT GŁÓWKI RAMY 63.7 °
  • SKOK ZAWIESZENIA (PRZÓD) 240 mm
  • SKOK ZAWIESZENIA (TYŁ) 240 mm
  • KTM 890 Adventure R Rally
  • SILNIK
  • MOMENT OBROTOWY 100 Nm
  • SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa
  • CHŁODZENIE Chłodzenie cieczą z wodnym/olejowym wymiennikiem ciepła
  • ROZRUSZNIK Rozrusznik elektryczny
  • SUW 68.8 mm
  • ŚREDNICA 90.7 mm
  • SPRZĘGŁO Załączane mechaniczne sprzęgło antyhoppingowe PASC™
  • CO2 EMISSIONS 105 g/km
  • POJEMNOŚĆ SKOKOWA 889 cm³
  • EMS Bosch EMS z RBW
  • DESIGN 2-cylindrowy, 4-suwowy silnik rzędowy typu R2
  • FUEL CONSUMPTION 4.5 l/100 km
  • SMAROWANIE Układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju
  • PODWOZIE
  • POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA (OK.) 20 l
  • ABS Bosch 9.1 MP (z zakrętowym układem ABS i trybem offroad, możliwość wyłączenia)
  • ŚREDNICA PRZEDNIEJ TARCZY HAMULCOWEJ 320 mm
  • ŚREDNICA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ 260 mm
  • PRZEDNI HAMULEC Tarcza hamulcowa z 4-tłokowym, montowanym osiowo stałym zaciskiem
  • TYLNY HAMULEC 2-tłokowy zacisk hamulca, pływający
  • ŁAŃCUCH 520 Pierścień X
  • KONSTRUKCJA RAMY Rama ze stali chromowo-molibdenowej wykorzystująca silnik jako element nośny, malowana proszkowo
  • PRZEDNIE ZAWIESZENIE WP XPLOR PRO 7548
  • PRZEŚWIT 303 mm
  • TYLNE ZAWIESZENIE XPLOR PRO 6746
  • WYSOKOŚĆ SIEDZENIA 910 mm
  • KĄT GŁÓWKI RAMY 63.8 °
  • SKOK ZAWIESZENIA (PRZÓD) 270 mm
  • SKOK ZAWIESZENIA (TYŁ) 270 mm

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button