- Czy zakup sprawnego i niezawodnego motocykla za około 4000 zł jest możliwy?
- Naszym zdaniem, jak najbardziej. W naszym zestawieniu znajdziecie Suzuki, Kawasaki, Hondę i Yamaha.
- To tylko niektóre z naszych typów. Jak zawsze, po więcej zapraszamy na nasz kanał YouTube.
- Czym kierować się przy zakupie używanego motocykla? Na to pytanie również postaramy się odpowiedzieć.
Marzysz o tym, by cieszyć się wolnością i adrenaliną, jaką daje jazda na dwóch kółkach? Masz ograniczony budżet, ale serce pełne pasji do motocykli? Dobrze trafiłeś/-aś!
Poniżej znajdziesz nasze zestawienie tanich motocykli o pojemności min. 600 cm³ do 4000 złotych (lub nieco droższych), które możesz znaleźć na OLX. Skupimy się na maszynach, które są idealne zarówno dla początkujących motocyklistów, jak i dla tych, którzy chcą rozszerzyć swoją kolekcję.
1. Suzuki GSF 600 Bandit
Suzuki Bandit 600, legenda rynku motocyklowego od Suzuki, debiutował w 1995 roku i z miejsca zyskał status ikony w kategorii “sześćsetek”. To kwintesencja uniwersalności w kategorii motocykli 600 cm3. Idealnie sprawdza się zarówno jako dynamiczny miejski naked bike, jak i solidny motocykl turystyczny. Zaprojektowany jako bardziej dostępna alternatywa dla większych i bardziej zaawansowanych jednośladów, Bandit 600 oferuje szerokie spektrum możliwości jazdy, a jego klasyczny design i niska cena eksploatacji czynią go świetnym wyborem dla początkujących.
Przez pierwsze lata swojej obecności na rynku, model ten utrzymywał się na czele sprzedaży bez większych zmian w konstrukcji, aż do 2000 roku, kiedy to przeszedł istotny lifting. Udoskonalenia objęły zarówno design, jak i samo serce motocykla.
Bandit 600, z silnikiem czterocylindrowym o pojemności 599 cm3 i mocy 78 KM, osiąga prędkość maksymalną do 200 km/h. Ma 6-biegową skrzynię oraz hamulce tarczowe zarówno z przodu, jak i z tyłu. Produkcja zakończyła się w 2004 roku, lecz motocykl ten wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym, ze względu na swoją niezawodność i uniwersalność. To model, który można łatwo serwisować, a jego trwałość i dostępność części sprawiają, że nawet używane egzemplarze są atrakcyjne na rynku. Z jego zakupem rzadko kiedy można stracić, co czyni go bezpiecznym wyborem dla nowych motocyklistów.
Przeczytaj o zmianach, jakie przeszedł Bandit 600 w ciągu wielu lat produkcji:
Suzuki GSF 600 Bandit (1995-2004): tani motocykl dla każdego. Opinie, dane techniczne, zdjęcia, ceny
Suzuki GSF 600 Bandit. Dane techniczne:
DANE TECHNICZNE | Suzuki GSF 600 Bandit |
---|---|
Typ silnika | czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem |
Układ | rzędowy |
Ilość cylindrów | 4 |
Rozrząd | DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 599 ccm |
Średnica x skok tłoka | 62,6 x 48,7 mm |
Stopień sprężania | 11,3:1 |
Moc maksymalna silnika | 57 kW (78 KM) przy 10 500 obr/min |
Moment obrotowy | 54 Nm przy 9500 obr/min |
Zasilanie | gaźniki Keihin 32 mm x4 |
Smarowanie | Mokra misa olejowa |
Ilość oleju w silniku | 3,5 l |
Rozruch | Rozrusznik elektryczny |
Moc alternatora | 250W |
Akumulator | 12V 11Ah |
Zapłon | tranzystorowy z mikroprocesorem |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
---|---|
Sprzęgło | wielotarczowe, mokre |
Skrzynia biegów | 6-przełożeń |
Napęd tylnego koła | łańcuch |
PODWOZIE | |
---|---|
Rama | podwójna, zamknięta, z rur stalowych |
Zawieszenie przednie | Klasyczne teleskopowe, 41 mm, skok 130 mm |
Zawieszenie tylne | wahacz wleczony, centralny element resorująco-tłumiący, skok 121 mm |
Hamulec przedni | Podwójny układ tarczowy, rozmiar tarcz: 290 mm |
Hamulec tylny | Jedna tarcza, rozmiar: 240 mm |
Rozmiar opon, przód/tył | 110/70 H 17 / 150/70 H 17 |
WYMIARY I MASA | |
---|---|
Długość | 2150 mm |
Szerokość | 810 mm |
Wysokość | 1290 mm |
Wysokość siedzenia | 790 mm |
Rozstaw osi | 1430 mm |
Kąt główki ramy | 64,5° |
Masa pojazdu gotowego do jazdy | 220 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 420 kg |
Zbiornik paliwa | 19 l |
OSIĄGI | |
---|---|
V-Max | 200 km/h |
Zużycie paliwa | 6,5 l/100 km |
Przyspieszenie od 0-100 km/h | 4,2 s |
2. Suzuki GSX 600 F i GSX 750F
Suzuki GSX 600 F, znany jako Katana, a po liftingu jednej z edycji zwany Jajkiem. Od premiery w 1987 zajmuje ważne miejsce w ofercie marki, oferując przystępne cenowo, ale wydajne rozwiązanie sportowe dla przeciętnego Kowalskiego. Premiera nie była rewolucją w świecie motocykli. Model zapewniał jednak dostęp do sportowych osiągów przy zachowaniu komfortu i prostoty konstrukcji, przekładającej się na niższe koszty eksploatacji, czyniąc go idealnym wyborem dla szerokiej gamy motocyklistów. Zaprojektowany z myślą o funkcjonalności, GSX 600 F łączy sportowy styl z turystycznymi możliwościami dzięki chłodzonej powietrzem i olejem czterocylindrowej jednostce. GSX 600 F to dwa wałki rozrządu oraz 16 zaworów, 86 KM oraz 59 Nm.
Mimo że model nie dominował w sportowych rankingach, jego uniwersalność i przystępność cenowa zyskały mu szeroką popularność. To wytrzymały, a jednocześnie dynamiczny motocykl, idealny do codziennej jazdy, jak i na dłuższe trasy, będący świetną alternatywą dla bardziej zaawansowanych technologicznie i droższych motocykli sportowych.
GSX 750 F, wprowadzony rok później, podzielał wiele cech z mniejszym bratem, ale zyskał większy silnik o mocy 106 KM, co uzupełniało ofertę Suzuki o bardziej zaawansowany technicznie i mocniejszy motocykl. Oba modele były projektowane z myślą o uniwersalności, idealnie mieszcząc się pomiędzy czysto sportowymi a turystycznymi motocyklami.
Przez lata produkcji obydwa modele zachowywały dużą popularność, którą zawdzięczają solidnym osiągom i niezawodności w rozsądnej cenie.
Suzuki GSX 600 F (1990) dane techniczne
Silnik | |
---|---|
Pojemność silnika (pojemność skokowa) | 599 cm³ |
Typ silnika | rzędowy, 4 cylindry |
Średnica x skok | Ø62,6 mm x 48,7 mm |
Stosunek średnicy do skoku | 1,29 |
Ilość suwów | 4 |
Zawory na cylinder | 4 |
Układ rozrządu | DOHC |
Układ chłodzenia | powietrze i olej |
Układ napędowy | |
---|---|
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Podwozie/zawieszenie/hamulce | |
---|---|
Hamulce przednie | Podwójne tarcze 290 mm |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza 250 mm |
Przednia opona | 110/80-17 |
Tylna opona | 140/80-17 |
Wymiary | |
---|---|
Masa własna | 223 kg |
Pojemność paliwa | 20 litrów |
Osiągi | |
---|---|
Moc maksymalna | 86,00 KM (62,8 kW) przy 11000 obr./min |
Stosunek mocy do masy | 59 Nm przy 9600 obr./min |
Prędkość maksymalna | 215 km/h |
Przyspieszenie | 0-100 km/h 4,4 sekundy |
Suzuki GSX 750 F (1990) dane techniczne
Silnik | |
---|---|
Pojemność silnika (pojemność skokowa) | 748 cm³ |
Typ silnika | rzędowy, 4 cylindry |
Średnica x skok | Ø73 mm x 44,7 mm |
Stosunek średnicy do skoku | 1,63 |
Ilość suwów | 4 |
Zawory na cylinder | 4 |
Układ rozrządu | DOHC |
Układ chłodzenia | powietrze i olej |
Układ napędowy | |
---|---|
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Podwozie/zawieszenie/hamulce | |
---|---|
Hamulce przednie | Podwójne tarcze 290 mm |
Hamulce tylne | Pojedyncza tarcza 250 mm |
Przednia opona | 110/80-17 |
Tylna opona | 150/70-17 |
Wymiary | |
---|---|
Masa własna | 224 kg |
Pojemność paliwa | 20 litrów |
Osiągi | |
---|---|
Moc maksymalna | 106 KM (72,9 kW) przy 10500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 73,5 Nm przy 9500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Przyspieszenie | 0-100 km/h 3,9 sekundy |
Przeczytaj:
Suzuki GSX 600 F i GSX 750 F
Suzuki GSX 600 F i GSX 750 F Katana: motocykl sportowy dla ludu [zdjęcia, dane techniczne, opinie]
3. Yamaha XJ 900 Diversion
Yamaha XJ 900 Diversion, z klasycznym wyglądem i niezawodnością, stanowi idealny wybór dla motocyklistów poszukujących solidnego i przystępnie cenowego motocykla. Model idealnie wpisuje się w potrzeby osób szukających jednośladu zarówno do codziennych dojazdów, jak i dłuższych wycieczek turystycznych. Z konstrukcją, opartą na czterosuwowym silniku chłodzonym powietrzem o pojemności 892 cm³ i układzie rzędowym z ośmioma zaworami, zapewnia solidne osiągi. Średnica i skok tłoka wynoszą odpowiednio 68,5 mm i 60,5 mm, co w połączeniu ze stopniem sprężania 10:1 pozwala osiągnąć maksymalną moc 66 kW (90 KM) przy 8250 obr./min oraz moment obrotowy 83,5 Nm przy 7000 obr./min. Pozwala to na płynną jazdę przy szerokim zakresie obrotów. Na deser mamy napęd wałem Cardana, co oznacza, że w trakcie długiej trasy nie trzeba go codziennie smarować.
Przeczytaj:
Yamaha XJ 900 Diversion: klasyczna do bólu i jeszcze bardziej uniwersalna.
Yamaha XJ900 Diversion. Dane techniczne:
Typ | Czterosuwowy, chłodzony powietrzem |
Układ | 8 zaworowy, rzędowy |
Pojemność | 892 cm3 |
Średnica/skok tłoka | 68,5 x 60,5 mm |
Stopień sprężania | 10 : 1 |
Moc maksymalna | 66 kW (90 KM) przy 8250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 83,5 Nm przy 7000 obr./min |
Zasilanie | Cztery gaźniki Mikuni 34 mm |
Pojemność zbiornika paliwa | 24 l |
Skrzynia biegów | 5 stopniowa |
Przeniesienie napędu | Wał kardana |
Długość | 2230 mm |
Szerokość | 750 mm |
Wysokość | 1300 mm |
Prześwit | 130 mm |
Wysokość siedzenia | 780 mm |
Rozstaw osi | 1505 mm |
Masa z płynami | 265 kg |
Opona przód | tył | 120/70 – 17 | 150/70 – 17 |
Zawieszenie przednie | Teleskopowe, skok 140 mm |
Zawieszenie tylne | Pojedynczy amortyzator, skok 110 mm |
Hamulce przednie | Dwutłoczkowy zacisk,
Podwójna tarcza 320 mm |
Hamulce tylne | Jednotłoczkowy zacisk,
Pojedyncza tarcza 267 mm |
4. Honda CB600F Hornet
Honda CB600F Hornet stanowi doskonałą równowagę pomiędzy sportowymi osiągami a codziennym komfortem, będąc motocyklem, który z powodzeniem można polecić zarówno młodym jak i doświadczonym motocyklistom. Jednoślad jest łatwy i stabilny w prowadzeniu. Będzie komfortowy także dla niższych osób.
Honda CB600F Hornet, zadebiutowała w 1998 roku i natychmiast zrewolucjonizowała segment naked bike’ów. Używając sprawdzonych komponentów, w tym silnika z CBR 600F F3, Hornet oferował mniejszą moc (94 KM i moment obrotowy 61 Nm w porównaniu do 105 KM i 66 Nm), ale z lepszymi osiągami na niższych i średnich obrotach, co sprawiało, że był idealny zarówno do codziennych dojazdów, jak i dynamicznej jazdy. Honda połączyła w nim lekkość i łatwość prowadzenia ze stabilnością, dzięki czemu model szybko zyskał popularność.
Kolejne generacje jednośladu to m.in. zwiększenie średnicy przedniej felgi z 16 na 17″ w 2000 roku (jeżeli kupować, to z 17″, ze względu na dużo większą pewność prowadzenia), zmiana przewodów hamulcowych z gumowych na stalową plecionkę, nowy katalizator i gaźniki w 2003 (norma EURO 2), ale o prawdziwej rewolucji możemy mówić w 2007 roku.
Na rynku wtórnym jednoślad cieszy się uznaniem ze względu na swoją trwałość i atrakcyjny design, który nawet po latach nie traci na atrakcyjności. Jego cena jest wyższa niż 4000 zł, ale dokładając około 1000 zł, można upolować już perełkę.
Honda CB600F Hornet. Dane techniczne:
Dane techniczne | Honda CB 600F Hornet 2005-2007 |
Silnik | czterosuwowy, chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy, DOHC 16V |
Pojemność skokowa | 599 ccm |
Średnica x skok tłoka | 65 x 45,2 mm |
Stopień sprężania | 12 : 1 |
Moc | 97,5 KM przy 12 000 obr./min |
Moment obrotowy | 65,6 Nm przy 10 000 obr./min |
Zasilanie | gaźniki 4x34mm |
Smarowanie | mokra miska olejowa |
Sprzęgło | wielotarczowe, mokre |
Skrzynia biegów | Sześciostopniowa, manualna |
Rama | Grzbietowa, stalowa belka centralna, aluminiowa część tylna |
Zawieszenie przód | Teleskopy upside down Showa 41 mm, skok 120 mm |
Zawieszenie tył | Amortyzator centralny, regulacja napięcia wstępnego, skok 120 mm |
Hamulec przedni | Tarczowy, podwójny 296 mm, zaciski dwutłoczkowe |
Hamulec tylny | Tarczowy pojedynczy 220 mm, zacisk jednotłoczkowy |
Opony przód/tył | 120/70ZR17 / 180/55 ZR17 |
Długość | 2100 mm |
Szerokość | 740 mm |
Wysokość | 1070 mm |
Wysokość siedzenia | 740 mm |
Rozstaw osi | 1420 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 25º 30′ |
Masa pojazdu | 176 kg |
Zbiornik paliwa | 17 l |
Średnie spalanie | 6 l/100 km |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,5 s |
Więcej o Hornecie:
CB600F: Honda Hornet
Honda CB600F Hornet. Kto od niego zaczynał? Opinie, zdjęcia, dane techniczne, wady i zalety
5. Kawasaki GTR 1000
Kawasaki GTR 1000, produkowany od 1986 do 2006 roku, to motocykl, który łączy w sobie niezawodność z komfortem długodystansowej jazdy. Wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 997 cm³, generujący 110 KM, oferuje wystarczającą moc do pokonywania długich tras. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą wału napędowego (wał Cardana), co zwiększa trwałość i redukuje potrzebę częstych serwisów. Do tego mamy zawieszenie przednie z pneumatyczną regulacją napięcia sprężyny, olbrzymią owiewkę, mocny silnik i bardzo wygodną pozycję za kierownicą. Te elementy, a także bezawaryjność, stworzyły motocykl kompletny.
Choć jego estetyka może wydawać się przestarzała, szczególnie w porównaniu z nowoczesnymi maszynami, to właśnie prostota i solidność konstrukcji czynią go idealnym wyborem dla tych, którzy mają ograniczony budżet. Używane modele można znaleźć już od około 5 tysięcy złotych, co sprawia, że jest to doskonała opcja dla osób poszukujących ekonomicznego, ale niezawodnego motocykla turystycznego.
Kawasaki GTR 1000. Dane techniczne
Przeczytaj:
Kawasaki GTR 1000: zdjęcia, opinie, dane techniczne.
Kawasaki GTR 1000 (1986-2006): produkowali go 20 lat! Zdjęcia, opinie, dane techniczne
Zasady dotyczące zakupu używanego motocykla
Warto prosić o pomoc bardziej doświadczonych motocyklistów
W poszukiwaniach, szczególnie będąc na początku swojej drogi, warto poprosić o pomoc znajomych motocyklistów. Społeczność dwóch kółek pod tym względem nie zawodzi. Czytać, pisać, pytać! W XXI wieku pomoc od zmotoryzowanych kolegów można uzyskać na wyciągnięcie ręki. Wybierając się do sprzedawcy, warto wybrać się we dwójkę.
Używany motocykl – wyzwania i korzyści
Trzeba też pamiętać o tym, że kupując używany motocykl, musimy liczyć się z potencjalnymi naprawami. Używane maszyny, choć często tańsze, mogą wymagać dodatkowych nakładów finansowych na początku, aby przywrócić je do pełnej sprawności. Warto zatem dokładnie przejrzeć stan techniczny przed zakupem i być przygotowanym na ewentualne koszty napraw.
Dostępność części zamiennych
Kolejną kwestią, bez względu na to czy kupujemy używane czy nowe motocykle, jest dostępność części zamiennych na rynku. Dobrej jakości części zamienne są kluczowe dla utrzymania motocykla w pełnej sprawności. Na szczęście, modele o których wspomnieliśmy, cieszą się dużą popularnością, a części do nich są łatwo dostępne i stosunkowo tanie. Przed zakupem warto zorientować się, jak wygląda rynek części zamiennych do konkretnego modelu, aby uniknąć problemów w przyszłości.
Czasami warto poczekać
Czasami warto też poczekać i uzbierać 1000 zł więcej, aby kupić motocykl dużo lepszy jakościowo. Cierpliwość może się opłacić, szczególnie gdy na horyzoncie pojawia się okazja zakupu modelu z wyższej półki. Lepszy stan techniczny i większa niezawodność mogą przynieść oszczędności w dłuższej perspektywie, zarówno pod względem kosztów eksploatacji, jak i wartości odsprzedaży. Inwestując nieco więcej na początku, można cieszyć się wyższym komfortem jazdy i mniejszymi problemami technicznymi w przyszłości.
Chcieć to móc
Marzenie o posiadaniu motocykla nie musi być zarezerwowane wyłącznie dla tych, którzy mają na koncie spore sumy. Oczywiście, zawsze należy dysponować pewnym zasobem gotówki, aby móc pozwolić sobie na zakup motocykla. Niemniej jednak, jak pokazuje nasze zestawienie, nie zawsze potrzeba 20 tysięcy złotych, aby móc cieszyć się sprawnym i dobrym jakościowo motocyklem. Wystarczy kilka tysięcy, aby znaleźć solidną maszynę, która posłuży przez wiele lat i zapewni wiele radości i satysfakcji. Wystarczy dobrze poszukać, aby znaleźć perełki takie jak Suzuki GSF 600 Bandit czy Kawasaki GTR 1000, które pomimo swojego wieku, nadal oferują świetne osiągi i niezawodność. Dzięki takim motocyklom można cieszyć się wolnością na drodze, nie wydając fortuny.
Czujecie niedosyt? A może uważacie, że w tym zestawieniu nie znalazły się Wasze TOP-ki? Inne motocykle, które naszym zdaniem warto rozważyć znajdziecie w poniższym materiale: