Jak prawidłowo przewozić motocykl na przyczepce? [PRAWO, ZASADY, PORADY]

Niby takie proste, ale jednak nadal temat przewozu jednośladu na przyczepce budzi sporo wątpliwości

W skrócie
  • Montaż motocykla na przyczepce to rzecz wyjątkowo ważna, która wpływa na bezpieczeństwo, ale także na prowadzenie zespołu pojazdów
  • Jak prawidłowo zamontować motocykl na przyczepce?
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na naszej stronie www.jednoslad.pl

Okres zimowy sprzyja wymianie swojego motocykla, jednakże aura za oknem często sprawia, że nowy nabytek transportujemy przy użyciu przyczepki motocyklowej. Czy wiecie zatem jak prawidłowo go zamontować i na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, aby nie narobić sobie dodatkowych szkód i kosztów?

Sam transport nowego motocykla, który dopiero zakupiliśmy lub jazda z nim na serwis to nie jedyne przypadki, w których możemy użyć przyczepki. Wiele osób coraz chętniej decyduje się na podróż za granicę autem, aby to dopiero tam zacząć nakręcać kilometry swoim jednośladem i tym samym rezygnuje z jazdy tranzytem do miejsca docelowego pokonując największe autostrady. Bez względu jednak na zastosowanie i sam dystans należy pamiętać, aby przestrzegać kilku ważnych zasadach bezpieczeństwa, dzięki którym bez żadnych problemów dojedziemy do celu.

Z racji tego, że w Polsce nie ma jednoznacznych przepisów, które określałby w jaki sposób motocykl powinien być zamontowany, każdy ma swój sprawdzony i odmienny sposób. Fizyka jest jednak fizyką i nie da się jej oszukać, dlatego znając kilka podstawowych porad bez problemu sobie poradzicie z montażem jednośladu zarówno na dedykowanej przyczepce, jak i standardowej platformie.

Najważniejsze informacje:

  1. Nie ma przepisów, które regulowałyby sposób montażu motocykla na przyczepce – warto jest jednak wiedzieć jak to zrobić, aby nie uszkodzić motocykla, ale także zamontować go bezpiecznie.
  2. Jazda z przyczepką, a prawo jazdy – jaka kategoria uprawnia do jazdy samochodem z przyczepką?
  3. Odpowiedni dobór i przymocowanie pasów montażowych jest gwarancją bezpieczeństwa.

Jakie prawo jazdy należy mieć, aby legalnie ciągnąć przyczepkę?

Każdy kierowca doskonale powinien wiedzieć, jakie zasady oraz elementy są wymagane, aby legalnie móc ciągnąć przyczepkę samochodem osobowym. W przypadku posiadaczy kategorii B można prowadzić auto o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) wynoszącej 3500 kg wraz z przyczepką o DMC do 750 kg, co razem daje nam 4250 kg. Nic skomplikowanego, jednakże problemy pojawiają się jeśli przyczepa waży więcej niż 750 kg i wówczas również możemy ją ciągnąć, jednakże DMC zespołu pojazdów (auta i przyczepy) nie może przekraczać 3500 kg.

Jeżeli jednak mamy zamiar przewozić więcej motocykli lub ich masa będzie przekraczać wagę zawartą w przepisach obowiązującą przyczepę lekką konieczne będzie zrobienie kursu kategorii B+E, który jest konieczny jeśli:

  • zamierzasz ciągnąć samochodem przyczepę cięższą niż 750 kg,
  • gdy łączna DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) przekracza 4250 kg.

Zdanie egzaminu państwowego na kategorię B+E pozwala na jazdę zespołem pojazdów o DMC wynoszącym nawet do 7 ton, jednakże trzeba pamiętać, że RMC, czyli łączna masa pojazdu wraz z rzeczami i osobami nie może przekraczać RMC pojazdu ciągnącego, a DMC przyczepy nie może przekroczyć 3500 kg.

W gąszczu wszystkich przepisów warto jest jeszcze dokładne znać wszystkie określenia, których wartości są kluczowe dla bezpiecznej i legalnej jazdy w ramach posiadanej przez nas kategorii:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

  • DMC – dopuszczalna masa całkowita, w tym przypadku określa masę przyczepy gotowej do drogi wraz z masą ładunku deklarowaną w dowodzie rejestracyjnym.
  • RMC – masa pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób.
  • Masa własna – masa przyczepy nie wliczając jej ładunku, w stanie nieruchomym i gotowym do drogi
  • Dopuszczalna ładowność – największa dopuszczona przez producenta masa ładunku, który może przewozić przyczepa. Stanowi ona różnicę DMC i masy własnej pojazdu. Przykładowo przyczepka ma DMC 750 kg i masę własną 250 kg czyli jej maksymalna ładowność to 500 kg.

Kwestie samego prawa jazdy mamy już w takim razie za sobą, jednakże nie są to jedyne reguły i zasady, które musimy spełnić, aby w sposób bezpieczny i legalny przewozić na przyczepie motocykl. Na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę?

Jak zamontować motocykl na przyczepie?

Dedykowane przyczepy służące do transportu motocykli posiadając w wielu miejscach specjalne uszy, do których mocujemy pas transportowy. To najważniejszy element, który służy do zabezpieczenia go na czas jazdy. Według ogólnoprzyjętych zaleceń powinny mieć one minimum 25 mm szerokości i powinny być wyposażone w mechanizm napinania. Każdy z nich dodatkowo powinien posiadać homologację wraz z dokładnie opisaną wytrzymałością, co szczególnie lubią sprawdzać policjanci chociażby w Niemczech.

Jeżeli już mamy zakupione odpowiednie pasy to należy znaleźć na motocyklu kilka kluczowych punktów, które są wyjątkowo solidne, ale także nie uszkodzą się podczas naciągania. Świetnym wyborem są chociażby akcesoryjne gmole lub elementy ramy pomocniczej, jednakże warto dodatkowo zadbać o takie elementy i owinąć je szmatką. Pamiętajcie, aby pas mocować do punktów możliwie jak najwyższych, ale także starać się maksymalnie wykorzystać szerokość przyczepki – taki montaż znacznie zwiększy stabilność motocykla. Podczas dociągania należy zachować niewielki zakres luzu, aby nie kompresować zawieszenia zbyt mocno, a także trwale nie wygiąć poszczególnych elementów. Po kilku kilometrach i pierwszych dziurach warto się zatrzymać, a następnie ponownie sprawdzić ich naciągnięcie i ewentualnie je skorygować.

Pamiętajcie również, że wybierając przyczepkę uniwersalną warto jest zadbać o dodatkowe umiejscowienie motocykla na platformie tak, aby znaleźć możliwe najlepszy środek wyważenia. Znacznie poprawi to właściwości jezdne samego zespołu pojazdów. W tym przypadku warto jest zakupić dodatkowe mocowanie przedniego koła, które można zamocować także do przyczepki.

Mój sposób na przymocowanie motocykla na przyczepce

Ze względu na częstą jazdę na tor samemu zazwyczaj korzystam jedynie z dedykowanej przyczepki do przewozu motocykli, która pozwala mi samodzielnie go zamontować. Zawsze zaczynam od wprowadzenia przedniego koła maksymalnie do przodu uchwytu, a następnie używam dwóch pasów po przeciwnej stronie motocykla – pierwszy z nich mocuję do dolnej półki z lewej strony, a następnie do ucha w przyczepce, a drugi za ramę pomocniczą motocykla lub set pasażera z prawej strony. Naciągając je delikatnie mamy pewność, że motocykl już nam się nie przewróci na żadną ze stron, a my możemy skupić się na dalszym montażu. Dwa kolejne pasy montuję analogicznie do poprzednich i tym sposobem mam już pewność, że motocykl stoi stabilnie w pionie. Pozostaje jeszcze montaż jednego lub dwóch dodatkowych pasów, dzięki którym nasz jednoślad nie będzie poruszał się ani do przodu, ani do tyłu. Nie wymagają one już użycia wielkiej siły, jednakże złapanie przedniej i tylnej felgi zawsze będzie gwarancję poprawnego montażu.

Szczególnie skupiając się na pasach przy dolnej półce należy pamiętać, aby nie kompresować maksymalnie zawieszenia, gdyż może to destrukcyjnie wpłynąć na same uszczelniacze. W Internecie jest pełno gotowych blokad, które zapobiegają zbyt mocnemu zapięciu, jednakże uważam, że wystarczy zrobić to z głową, aby uniknąć jakichkolwiek problemów.

Maksymalna prędkość jadąc z przyczepką

Jazda z przyczepką wiąże się oczywiście z zupełnie innymi maksymalnymi prędkościami, z którymi szczególnie warto jest znać podczas wyjazdu za granicę. Policjanci szczególnie lubią kontrolować zespoły pojazdów i gwarantuje wam, że samo przekroczenie dopuszczalnej prędkości będzie dopiero początkiem kontroli – funkcjonariusze sprawdzą zarówno sam sposób montażu motocykla, jak i to, czy pasy posiadają niezbędną homologację. Dodatkowo oświetlenie, które jak sami wiecie w kiepskiej jakości przyczepkach lubi być zawodne. Dopuszczalna prędkość z przyczepą w Polsce wynosi:

  • na obszarze zabudowanym – standardowo 50 km/h,
  • poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych – 70 km/h,
  • poza obszarem zabudowanym na drogach dwujezdniowych, ekspresowych i autostradach – 80 km/h.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button