Honda Transalp powraca. Czy XL750 będzie godnym następcą?

Wiemy już wszystko. Nareszcie!

W skrócie
  • Honda XL750 Transalp 2023: świeżo po premierze
  • Niebrzydki wygląd i nowoczesne wyposażenie. Nowy Transalp zapowiada się bardzo ciekawie

I stało się. Po latach spekulacji i domysłów do oferty Hondy powraca motocykl adventure klasy średniej. Co oferować będzie nowy XL750 Transalp? 

Nowy Transalp to na pewno jedna z najgorętszych nowości targów EICMA. Tuż obok nowego V-Stroma 800 DE, jest motocyklem, który zasili szeregi motocykli aspirujących do miana dual-sport. Spekulacje i domysły wreszcie dobiegły końca. Już wiemy, że nie będzie małej Afryki, będzie Trampek.

W momencie prezentacji nowego Horneta 750, byliśmy pewni co do tego jakim silnikiem będzie napędzany zapowiadany w kuluarach od dłuższego czasu adventure klasy średniej spod japońskiego skrzydła. Teraz znamy już pełną specyfikację motocykla, a także wiemy jak wyglądać będzie nowy Transalp.

Honda XL750 Transalp 2023: wielki powrót mniejszego adventure`a

Trzeba przyznać, ze linia nadwozia może się podobać. Niwielką łyżka dziegciu jest zastosowanie niebrzydkiej przecież przedniej lampy z model CB500X. Taki zabieg na pewno uciął w pewien sposób koszty produkcji, ale czy Transalp nie zasłużył na odrębne, może bardziej rasowe oświetlenie? Tak, czy siak, ogólny odbiór jest przyjemny, choć nowy V-Strom wygląda bardziej rasowo – nawiązując bezpośrednio do rajdowych korzeni Suzuki.

Przeczytaj też:

Suzuki V-Strom 800 DE 2023 – na żywo z targów EICMA: no to się porobiło!

Ważniejszym jednak wydaje się specyfikacja. A tu mamy całkiem przyjemne cyferki. 750 pojemności w dwóch cylindrach oraz pokaźne 92 KM + 208 kg wagi przy zbiorniku zalanym w 2/3. 

Do pracy i w trasę

A oto co mówi na temat nowej Hondy XL750 Transalp informacja prasowa:
Jedną z głównych zapowiedzi Hondy jest powrót do gamy legendarnej nazwy Transalp wraz z modelem XL750 Transalp.

Dziedziczący ducha znakomitego poprzednika, XL750 Transalp został zaprojektowany tak, by kierowca czuł się na nim dobrze w trakcie dojazdów do pracy w godzinach szczytu, ale także podczas długiej wycieczki zarówno po gruntowych ścieżkach jak i alpejskich przełęczach.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Tak wszechstronne możliwości motocykl zawdzięcza nowemu dwucylindrowemu, rzędowemu silnikowi o pojemności 755 cm3, który łączy w sobie dużą moc w górnym zakresie obrotów z wyjątkowo wysokim momentem obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów. Silnikowi nadano także ujmujący charakter i brzmienie dzięki przesunięciu wykorbień o 270° i zestrojeniu nowego układu wydechowego. Moc maksymalna 92 KM (67,5 kW) osiągana jest przy 9500 obr./min, maksymalny moment obrotowy 75 Nm przy 7250 obr./min.

Ciekawe wyposażenie

Elektroniczne systemy wspomagające realizują swoje funkcje poprzez system elektronicznie sterowanej przepustnicy. Dzięki temu kierowca może wybrać jeden z 5 trybów jazdy, z których każdy składa się z preferowanej kombinacji mocy silnika, intensywności hamowania silnikiem i kontroli momentu obrotowego (HSTC) ze zintegrowanym systemem kontroli unoszenia przedniego koła.

Nowy silnik jest umieszczony w lekkiej, stalowej, zamkniętej ramie kołyskowej (typu „diamond”), co zapewnia lekkość, zwinność i pewność prowadzenia w każdej sytuacji. Aby zapewnić płynną jazdę na drodze i pochłanianie nierówności w terenie, Transalp jest wyposażony w widelec Showa 43 mm SFF-CA USD i tylny amortyzator działający poprzez układ Pro-Link. 21-calowe przednie koło, w połączeniu z 18-calowym tylnym, gwarantują wszechstronność zarówno na drodze, jak i w terenie.

Na szczycie bogatej listy wyposażenia Transalpa znajduje się 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT, który w przejrzysty sposób prezentuje wszelkie istotne informacje i umożliwia zarządzanie systemami pojazdu. Komunikację zapewnia system Honda Smartphone Voice Control, współpracujący z urządzeniami wyposażonymi w systemy Android i iOS. Wszystkie elementy oświetlenia wykonano w technice LED, kasowanie włączonych kierunkowskazów jest automatyczne, motocykl wyposażono także w system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu Emergency Stop Signal, który informuje innych użytkowników drogi o nagłym spadku prędkości jazdy.

Stylistyka modelu Transalp została opracowana przez rzymskie centrum badawczo-rozwojowe Hondy, zgodnie z myślą przewodnią «przyjazna twardość». Duży rozstaw osi zapowiada mocną dawkę przygody, a owiewka i szyba – mimo niepozornych rozmiarów – zapewniają skuteczną ochronę przed wiatrem. Ogólny wygląd można określić jako elegancki, prosty i czysty w formie.

Transalp będzie dostępny w trzech efektownych kolorach: Matt Iridium Gray Metallic, Matt Ballistic Black Metallic oraz w nowoczesnej interpretacji klasycznego malowania Ross White Tricolour.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button