Honda CBX 1000 (1978–1982). Sześciocylindrowy rarytas. Opinie, historia, dane techniczne

Gdybym miał wskazać jeden motocykl, który szczególnie chciałbym mieć i którego zakup byłby (prawdopodobnie po sprzedaży nerki) możliwy, to od razu wskazałbym na sześciocylindrową Hondę CBX 1000. To absolutny rarytas!

Niestety z wartością moich nerek może być różnie i nawet, gdybym zdecydował się na sprzedaż obu, a potem na stałe podłączył się do jakiegoś urządzenia, to kasy starczyłoby maksymalnie na pierwszą ratę. Cóż CBX 1000 nie należy do najtańszych klasyków na rynku. To motocyklowa klasa S w najbardziej wypasionej wersji.

Honda CBX 1000. Jak grom z jasnego nieba

Niezwykle charakterystycznym elementem tego motocykla jest szerokaśny jak wagon kolejowy sześciocylindrowy silnik. Może i nie powinienem się przyznawać że w akcji ten sprzęt widziałem tylko raz w życiu, ale zrobił na mnie takie wrażenie, że mało brakowało, a "przydzwoniłbym" w słup stojący na chodniku. Totalne odmóżdżenie.

Honda CBX 1000

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Dokładnie o to chodzi w motocyklach, o robienie wrażenia i sprawianie przyjemności właścicielowi.  Oczarowany urokiem Hondy CBX 1000 wróciłem do hotelu (sprzęt widziałem w trakcie jakiegoś wyjazdu) i natychmiast zacząłem przeczesywać sieć w poszukiwaniu jakiejś fajnej sztuki. Napaliłem się jak młody kajtek na koleżankę ze szkoły. To akcja rodem z filmowych historii: bohater zna laskę całe życie, ale w pewnym momencie coś przestawia się w jego głowie i zaczyna za nią łazić. Dokładnie tak miałem z tym modelem. Niestety jak to bywa w życiu: filmowego "happy endu" nie było - u tej dziewczyny mój portfel nie miał żadnych szans.

Honda CBX 1000. Może i dobrze, że nie każdego stać

Okazuje się, że jak nie masz 30, a nawet 50 tysięcy złotych, to za bardzo nie masz po co szukać tego motocykla. Oczywiście znajdą się wyjątki od tej reguły, ale mimo wszystko to sprzęt bardzo drogi. Może to i dobrze i tacy cebularze jak ja nigdy nie staną się właścicielami tak pięknych motocykli. Zakup to jedno, kultura jazdy, dbałość o sprzęt i jego zachowanie to kwestia zupełnie inna. Tego typu jednoślady powinny zawsze należeć do ludzi z klasą i przede wszystkim kasą. Dla dobra innych.

Honda CBX 1000

No to jeszcze zachowując się jak typowy boomer wspomnę tylko, że krew zalewa mnie kiedy widzę pocięte "szóstki" i wymodzone na ich bazie podłe customy. To zbrodnia przeciwko ludzkości.

Tak naprawdę historia motocykli tego typu rozpoczęła się w roku 1969, za sprawą premiery modelu CB 750 FOUR. Oczywiście był to jeszcze czterocylindrowy motocykl, ale to właśnie ten sprzęt wyznaczył na długie lata standardy klasy naked. CB 750 sprzedawała się świetnie, a specjaliści z Hondy postanowili stworzyć motocykli, który zdetronizuje króla, którego sami stworzyli. Zadanie nie było proste, jednak po stworzeniu motocykla sześciocylindrowego mogli wykrzyczeć: "umarł król, niech żyje król!"

Honda CB750 Seven Fifty (1992-2003). Nowocześnie i klasycznie

Sześciocylindrowa jednostka była czymś nieoczywistym, zaskakującym. To nie był kolejny krok w rozwoju technologii, a totalny skok. Co prawda później nieco zapomniany, ale wyobraźcie sobie sytuacje, że jeździcie po socjalistycznej Polsce zapyziałą WFM-ką, podczas gdy, gdzieś na świecie jest typ, który wyrywa laski na sześciocylindrowego potwora klasy naked bike. Głowa się gotuje!

Wiedza merytoryczna: Honda CBX 1000

Model zadebiutował w roku 1978. W ramie znalazł się sześciocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony powietrzem z rozrządem DOHC. Ogromny silnik rozwijał moc na poziomie 105 KM i moment obrotowy 84,3 Nm przy 8000 obr./min. Dzisiaj może te dane nie robią na nikim większego wrażenia, ale wtedy były to wartości kosmicznie. Jednak największą wartością był charakter oddawania mocy i dźwięk silnika - prawdziwa wirtuozeria. Wszystko pracowało płynnie i bardzo gładko. Niespotykanie gładko.

Honda CBX 1000. Sześciocylindrowy naked bike

Niestety sama jazda tym motocyklem już nie była tak przyjemna jak słuchanie silnika. Po pierwsze dlatego, że CBX 1000 był horrendalnie ciężki. Zatankowany pod korek ważył ponad 260 kilogramów. Na domiar złego za wyhamowanie tego kloca odpowiadał, co prawda układ tarczowy (podwójny z przodu), ale w przednich zaciskach mogliśmy znaleźć tylko po jednym tłoczku. Z tyłu również. Zawieszenie także nie było przykładem do naśladowania.

Cóż, z napisem na zbiorniku (Super Sport) ten motocykl miał wspólnego naprawdę niewiele. Kiepsko hamował i naprawdę kiepsko skręcał. Widok wyprzedzanego "Cebeiksa" przez mniejsze motocykle nie był niczym zaskakującym, właśnie dlatego ten model często wykorzystywano w turystyce, szczególnie w wersji CBX1000 Pro Link, która posiadała ogromną owiewkę.

Honda CB125R: Jeden z najszybszych motocykli 125 na prawo jazdy B

Finalnie Hondę CBX 1000 produkowano zaledwie do roku 1982. Japończycy definitywnie wycofali się z projektu, który był zbyt drogi i zbyt skomplikowany w produkcji. Największym problemem był w zasadzie jego atut, a więc silnik. Łatwo było o uszkodzenie (skrzywienie) wału korbowego na skutek jazdy ze zbyt niskimi obrotami oraz o zatarcie, kiedy zostawiliśmy pracujący silnik w motocyklu opartym na bocznej stopce. Z drugiej strony, odpowiednio traktowany potrafił odwdzięczyć się długą i bezawaryjną pracą.

Dzisiaj zakup Hondy CBX 1000 nie należy do najprostszych zadań, chociaż w chwili pisania tego artykułu na jednym ze znanych portali aukcyjnych znajdowało się kilka sztuk. Problemem jest ogromna kwota, którą trzeba wyłożyć na ten sprzęt oraz niezbyt łatwy dostęp do części zamiennych. Z drugiej strony, zakup takiego motocykla może być świetną inwestycją.


Dane techniczne: Honda CBX 1000 (1978–1982)

Silnik: sześciocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem i olejem
Pojemność: 1047 ccm
Rozrząd: DOHC 16V
Moc max: 105 KM przy 9000 obr/min
Moment maks.: 84,3 Nm przy 8000 obr/min
Średnica cylindra x skok tłoka: 64.5 x 53.4 mm
Stopień sprężania: 9.3:1
Liczba miejsc: 2
Masa: 247 kg (bez płynów)
Wysokość siodła: 810 mm
Zbiornik paliwa: 20 l
Prędkość maks.: ponad 200 km/h
Opona przednia: 3.50-19
Opona tylna: 4.25-18
Hamulec przedni: dwutarczowy
Hamulec tylny: jednotarczowy

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button