125 ccm
Aktualnie czytasz:
Kto może jeździć i jakim motocyklem 125 na kat. B?
4

Nowa Ustawa o Kierujących Pojazdami 2014, która nie weszła jeszcze w życie (skierowana póki co do Senatu) precyzuje kto i na jakim motocyklu/skuterze 125 będzie się mógł poruszać. Analizujemy zapisy nowelizacji.

  • W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
  • Czy będzie można za pośrednictwem prawa jazdy kat. B poruszać się motocyklem z manualną skrzynią biegów?
  • Ile lat po otrzymaniu prawa jazdy B można jeździć motocyklem/skuterem 125 ccm?
  • Ile KW mocy może mieć maksymalnie motocykl/skuter 125 ccm?

Z pomocą przychodzi ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami:

W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz. 151 z późn. zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 pkt 14 otrzymuje brzmienie:

„4) kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg z automatyczną skrzynią biegów pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka RSX 125

Nowy RSX to 10.6 KM, agresywnie brzmiący wydech i dwa hamulce tarczowe. Do tego sportowy design, niezawodny silnik zasilany wtryskiem i dwa hamulce tarczowe. Nowy RSX jest świetnym sposobem na wkroczenie do świata prawdziwego motocyklizmu.

No dobrze. Wszystko jasne. Jednak co to znaczy automatyczna skrzynia biegów? Wyłącznie CVT czy może jeszcze inna. Tutaj odpowiedzi należy szukać w  Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
8)  pojeździe z automatyczną skrzynią biegów – rozumie się przez to pojazd, w którym nie ma pedału sprzęgła, a w przypadku motorowerów i motocykli ręcznej dźwigni sprzęgła.

Reasumując: Za jednoślad z automatyczną skrzynią biegów uważa się każdy, który nie posiada ręcznej dźwigni sprzęgła. Bez znaczenia czy to jest półautomat czy automat CVT. Proste? Proste!

Pobierz: Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
100%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
  • Zdjęcie profilowe Evert
    20 maja 2014 at 09:55

    Tak przy okazji: 20 maja 2014 r. czyli w dniu dzisiejszym ma obradować komisja w Senacie nad ustawą o kierujących pojazdami.

    http://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/5707/druk/638.pdf

    Ciekawe jakich poprawek można się spodziewać, skoro w senacie nie ma nawet wyspecjalizowanej komisji infrastruktury czy transportu. Ustawę ma rozpatrywać Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

    http://www.senat.gov.pl/prace/komisje-senackie/posiedzenia,10,1,komisja-samorzadu-terytorialnego-i-administracji-panstwowej.html

    Najbliższe posiedzenia (poza jutrzejszym) senatu odbędą się w dniach 5-6 czerwca oraz 11-12 czerwca. Na razie nie ma jeszcze planu posiedzeń i nie wiadomo, jakie ustawy będą w dalszej kolejności rozpatrywane.

    http://www.senat.gov.pl/prace/senat/posiedzenia/planowane,1.html

  • Zdjęcie profilowe Evert
    20 maja 2014 at 19:33

    Senacka Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej skończyła obradowanie nad ustawą o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Żadnych poprawek dotyczących uprawnień kat. B na motocykle 125 nie zgłoszono, czyli wszystko wskazuje, że jej brzmienie pozostanie bez zmian. Przed nami jeszcze posiedzenie senatu i głosowanie poprawek lub zgłoszenie wniosku o odrzucenie ustawy.

  • Zdjęcie profilowe bethlehem
    24 maja 2014 at 22:10

    szkoda, że nie zezwolono na wszystkie motocykle 125 ccm, łącznie z manualną skrzynią biegów 🙁

  • Zdjęcie profilowe Evert
    1 czerwca 2014 at 10:22

    Jeszcze co do tej definicji pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, na temat której była długa dyskusja. Otóż zapis z cytowanego wyżej rozporządzenia wykonawczego – jak się okazuje – nie stanowi „widzimisię” wydającego go ministra transportu i jego urzędników, ale ma swoje umocowanie w prawodawstwie unijnym.

    Zgodnie z Dyrektywą nr 2008/65/WE z 27 czerwca 2008 r.:

    „Pojazd z automatyczną skrzynią biegów« oznacza pojazd, w którym nie ma pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A i A1).”

    http://www.nettax.pl/serwis/imgpub/duuel/2008/168/l_16820080628pl00360037.pdf

    Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie jedno małe „ale”. Otóż przytaczana dyrektywa odnosiła się do poprzedniej dyrektywy EWG z 1991 r. dotyczącej praw jazdy, która została de facto uchylona w styczniu 2013 r., kiedy to weszły przepisy dotyczące prawa jazdy AM i A2.

    Rzecz w tym, że w nowej dyrektywie nr 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy jest wyraźnie zapisane, iż wszelkie odniesienia do uchylonej dyrektywy powinny być odnoszone do nowej dyrektywy. W niej zaś pojazd z automatyczną skrzynią biegów definiowany jest następująco:

    „Termin „pojazd wyposażony w automatyczną przekładnię” oznacza pojazd, w którym przełożenie biegów między silnikiem i kołami może być zmieniane wyłącznie przez naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca”

    http://www.nzzk.nw.pl/pdf/L40320061230PL.pdf

    A to zmienia jednak postać rzeczy, bo półautomat nie mieści się już w tej definicji. Trzeba wziąć pod uwagę, że Minister Transportu, wydając w 2012 r. rozporządzenie wykonawcze, robił to w oparciu o obowiązujące jeszcze przepisy unijne. Teraz, w związku z tak radykalną zmianą ustawy, prawie na pewno będzie musiało zostać wydane do niej nowe rozporządzenie wykonawcze.

    Z drugiej strony przytoczona definicja jest mniej precyzyjna od poprzedniej, bo przecież motocykle nie mają pedału przyspieszenia. Mało tego, nowa dyrektywa została wydana w 2006 r., a obowiązuje od 2013 r., natomiast dyrektywa zmieniająca starą dyrektywę z 1991 r. wydana została w 2008 r., przez co nie widnieje na liście aktów uchylonych (załącznik VIII dyrektywy z 2006 r.). No i powstała przez to wszystko mała zagwozdka…

    Wygląda jednak na to, że unijni urzędnicy dostrzegli ten problem i aktualnie konsultowany jest projekt dyrektywy, w którym mowa o przeniesieniu zapisów dot. szkoleń z dyrektywy 2008/65/WEW do dyrektywy 2006/126/WE. W takim układzie jest szansa, że półautomaty się zachowają. Projekt dyrektywy można przeczytać tu:

    http://ec.europa.eu/transparency/regcomitology/index.cfm?do=Search.getPDF&vLeXQqD5zmbMAYQ40V8kcfKXlCehQ/lDyyJa1wPw+JK5SVAw47eF02NzJJLXFBE77kGvLzo2Pu5uyjPyPE0HGhn1Yyu8a5hceFqN5ixnqYI=

    Mimo wszystko, moim zdaniem, należałoby poczekać z interpretacją zakresu uprawnień kat. B na motocykle-automaty 125 do momentu wydania nowego rozporządzenia wykonawczego przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, bądź też uzyskania oficjalnego stanowiska rządu. Producenci i importerzy szczególnie powinni zabiegać o uzyskanie takiej oficjalnej informacji.

    Istnieje duża szansa, że dotychczasowe przepisy wprowadzone dyrektywą z 2008 r. nie ulegną zmianie, wziąwszy pod uwagę trwające konsultacje na szczeblu unijnym. Oby ministerstwo wzięło to pod uwagę przy wydawaniu nowego rozporządzenia.