125 ccm
Aktualnie czytasz:
Eksperci: Rynek motocykli 125 ccm ogromną szansą dla branży kosztem motorowerów
0

Ledwie rusza sezon 2015, a opublikowane statystyki nowych rejestracji za pierwsze dwa miesiące tego roku ukazują rekordowe wzrosty sprzedaży motocykli 125. Skuterowo.com pyta Ekspertów branży o prognozy dla rynku małych motocykli i motorowerów.

Bez wątpienia ostatnie 3 kwartały były dla producentów i importerów bardzo pracowite. Konieczna okazała się zmiana priorytetów i portfolio modelowego, które teraz otwiera się na posiadaczy prawa jazdy B. Rezultaty już można obserwować w najnowszym raporcie PZPM, który wskazuje, że segment w miesiącach styczeń – luty urósł o 697,4% względem analogicznego okresu roku 2014.

Sezon wkroczył już w fazę w której następuje już weryfikacja rynku. Duże wzrosty procentowe nie świadczą o tym, że ten wzrost ma charakter głęboki, czyli przekładający się na ilości sprzedaży motocykli.
Jeśli miesiące kwiecień i maj nie zintensyfikują w sposób znaczny tej sprzedaży ilościowo to na prawdziwy efekt handlowy będzie trzeba poczekać do przyszłego roku ponieważ sprzedaż wakacyjna może nie nadrobić już tych ilości.

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 15%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka.

– mówi Agnieszka Starzyk, Dyrektor Romet Motors, lidera rynku, który zwiększył swoją sprzedaż r/r o 1187,9%.

Zaskakującym może być fakt, iż już w miesiącach zimowych (styczeń – luty) bieżącego roku notowano tak duże zainteresowanie motocyklami. Mimo braku kalendarzowej wiosny polscy producenci i importerzy rozpoczynają już działania promocyjne.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Firma Arkus & Romet podjęła szereg działań w tym zakresie aby temat pojazdów 125 aby skutecznie popularyzować je w Polsce. Obecnie jest to ogólnopolska kampania radiowa RMF FM, która ma charakter edukacyjno – handlowy.
Efektem jest zwiększone zainteresowanie pojazdami 125. Należy założyć , że taki dialog z użytkownikiem można w najbliższej przyszłości przełożyć na rezultat handlowy chociażby ze względu na zapewniony w dostępności różnorodny ciekawy asortyment marki Romet.

– przyznaje Agnieszka Starzyk.

Drugim największym beneficjentem nowych regulacji prawnych pozostaje Junak, który również przez ostatnie miesiące skupił się na reorganizacji swojej kolekcji jednośladów.  

Junak ubiegły rok zamknął 112% wzrostem sprzedaży motocykli ogółem. Z kolei pierwsze dwa miesiące 2015 przynoszą jeszcze bardziej optymistyczne dla nas dane – zwiększyliśmy sprzedaż motocykli 125 ccm pięciokrotnie, licząc r/r, mówi Karol Kopytek, kierownik d/s obsługi klientów kluczowych ALMOT.

Nowe przepisy sprawiły, że gros miłośników dwóch kółek z prawem jazdy B może spełnić swoje marzenia bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Przez to tak wielu Polaków decyduje się na zakup swojego pierwszego motocykla, albo przesiadkę z motoroweru.

Powyższe dane dają powód to ogromnej radości, jednak należy do obecnej sytuacji podchodzić z pokorą. Nasza filozofia marki Junak się nie zmienia. Rozszerzyliśmy kolekcję o kilka nowych propozycji, ale przy zachowaniu standardów firmy ALMOT. Oferujemy sprawdzone, trwałe jednoślady przy zachowaniu optymalnej ceny, przystępnej dla polskiego Klienta.

Ciężko w tej chwili mówić o długoterminowych prognozach dla tego segmentu jednośladów. Rynek z pewnością w tym roku będzie się bardzo intensywnie rozwijać. W kolejnych latach można zakładać progresywne, niewielkie spadki zainteresowania względem bieżącego sezonu.

– ocenia Karol Kopytek.

W podobnym tonie wypowiada się Grzegorz Antonow, Manager Sieci Dealerskiej Kawasaki:

Kawasaki przewiduje iż zgodnie z trendem Europejskim dynamika sprzedaży pojazdów w tych pojemnościach jest chwilowa i zacznie spadać po około 1,5 roku od wprowadzenia przepisów umożliwiających prowadzenie tego typu pojazdów osobom posiadającym uprawnienia kategorii B. Po tym okresie w Europie zauważamy zwiększenie sprzedaży pojazdów o większych pojemnościach, a jest to pochodną popularyzacji motocyklizmu wśród kierowców samochodów, którzy dzięki zmianie przepisów mieli okazję wypróbować jednoślad w życiu codziennym.

Paweł Iwanicki, Dyrektor Generalny Działu Motocykli Suzuki Motor Poland wskazuje, iż stabilizacja będzie miała miejsce dopiero w 2017 roku:

Wysoka sprzedaż powinna utrzymać się minimum dwa lata 2015-2016 (później powinna być stabilna ale na trochę niższym poziomie). w skali roku można się spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży od kwietnia, ponieważ produkcja 2015 (a takiej oczekują klienci) dotrze do Polski na przełomie Marca i Kwietnia. Jeśli jakiekolwiek pojazdy z dalekiego wschodu były sprzedawane jako produkcja 2015 od stycznia do początku marca, to po prostu oszustwo.

Niejako efektem ubocznym nowych regulacji jest pogłębienie tendencji spadkowych w segmencie nowych motorowerów i skuterów 50 ccm, zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Dane PZPM gromadzone we współpracy z CEP mówią o 24% spadku r/r w okresie styczeń – luty.

Fakt, że spada sprzedaż skuterów i motorowerów nie jest zaskoczeniem w kontekście zmiany przepisów. To nie jest trend, a wyraźna zmiana preferencji użytkowników. Uwolnienie dostępu do motocykli z większym silnikiem to ukłon ustawodawcy w stronę kierowców i miłośników jednośladów. Sam ten fakt może wpłynąć i pobudzić także rynek szkoleń z zakresu doskonalenia umiejętności prowadzenia motocykla.

– mówi w rozmowie ze Skuterowo.com Klaudia Mikowskia – Celewicz, Brand Manager Orlen Oil.

Tu występuje bardzo podobny trend jaki miał miejsce w Europie zachodniej, gdzie przepisy o kat. B dla 125 zostały wprowadzone znacznie wcześniej, a klasa motorowerów niemalże umarła.

– dodaje Paweł Iwanicki z Suzuki Motor Poland

Karol Kopytek z Almotu również ocenia, że to w pełni naturalna tendencja.

Zmieniają się preferencje Klientów na skutek nowelizacji przepisów. Tak naprawdę regularne spadki branża notuje od kilku lat. Warto jednak zauważyć, iż mimo mniejszego zainteresowania motorowerami, Junak i Ferro (ALMOT) jako jedyne marki w Polsce notują stałe wzrosty.

Od wielu lat liderem segmentu 50 ccm pozostaje Romet. Posiada on największy udział, jednak z roku na rok wolumen sprzedaży spada wprost proporcjonalnie do całego rynku. Ta sytuacja ma miejsce w przypadku niemal wszystkich producentów i importerów działających w Polsce.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%