125 ccm
Aktualnie czytasz:
Eksperci: Rynek motocykli 125 ccm ogromną szansą dla branży kosztem motorowerów
0

Ledwie rusza sezon 2015, a opublikowane statystyki nowych rejestracji za pierwsze dwa miesiące tego roku ukazują rekordowe wzrosty sprzedaży motocykli 125. Skuterowo.com pyta Ekspertów branży o prognozy dla rynku małych motocykli i motorowerów.

Bez wątpienia ostatnie 3 kwartały były dla producentów i importerów bardzo pracowite. Konieczna okazała się zmiana priorytetów i portfolio modelowego, które teraz otwiera się na posiadaczy prawa jazdy B. Rezultaty już można obserwować w najnowszym raporcie PZPM, który wskazuje, że segment w miesiącach styczeń – luty urósł o 697,4% względem analogicznego okresu roku 2014.

Sezon wkroczył już w fazę w której następuje już weryfikacja rynku. Duże wzrosty procentowe nie świadczą o tym, że ten wzrost ma charakter głęboki, czyli przekładający się na ilości sprzedaży motocykli.
Jeśli miesiące kwiecień i maj nie zintensyfikują w sposób znaczny tej sprzedaży ilościowo to na prawdziwy efekt handlowy będzie trzeba poczekać do przyszłego roku ponieważ sprzedaż wakacyjna może nie nadrobić już tych ilości.

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

– mówi Agnieszka Starzyk, Dyrektor Romet Motors, lidera rynku, który zwiększył swoją sprzedaż r/r o 1187,9%.

Zaskakującym może być fakt, iż już w miesiącach zimowych (styczeń – luty) bieżącego roku notowano tak duże zainteresowanie motocyklami. Mimo braku kalendarzowej wiosny polscy producenci i importerzy rozpoczynają już działania promocyjne.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Firma Arkus & Romet podjęła szereg działań w tym zakresie aby temat pojazdów 125 aby skutecznie popularyzować je w Polsce. Obecnie jest to ogólnopolska kampania radiowa RMF FM, która ma charakter edukacyjno – handlowy.
Efektem jest zwiększone zainteresowanie pojazdami 125. Należy założyć , że taki dialog z użytkownikiem można w najbliższej przyszłości przełożyć na rezultat handlowy chociażby ze względu na zapewniony w dostępności różnorodny ciekawy asortyment marki Romet.

– przyznaje Agnieszka Starzyk.

Drugim największym beneficjentem nowych regulacji prawnych pozostaje Junak, który również przez ostatnie miesiące skupił się na reorganizacji swojej kolekcji jednośladów.  

Junak ubiegły rok zamknął 112% wzrostem sprzedaży motocykli ogółem. Z kolei pierwsze dwa miesiące 2015 przynoszą jeszcze bardziej optymistyczne dla nas dane – zwiększyliśmy sprzedaż motocykli 125 ccm pięciokrotnie, licząc r/r, mówi Karol Kopytek, kierownik d/s obsługi klientów kluczowych ALMOT.

Nowe przepisy sprawiły, że gros miłośników dwóch kółek z prawem jazdy B może spełnić swoje marzenia bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Przez to tak wielu Polaków decyduje się na zakup swojego pierwszego motocykla, albo przesiadkę z motoroweru.

Powyższe dane dają powód to ogromnej radości, jednak należy do obecnej sytuacji podchodzić z pokorą. Nasza filozofia marki Junak się nie zmienia. Rozszerzyliśmy kolekcję o kilka nowych propozycji, ale przy zachowaniu standardów firmy ALMOT. Oferujemy sprawdzone, trwałe jednoślady przy zachowaniu optymalnej ceny, przystępnej dla polskiego Klienta.

Ciężko w tej chwili mówić o długoterminowych prognozach dla tego segmentu jednośladów. Rynek z pewnością w tym roku będzie się bardzo intensywnie rozwijać. W kolejnych latach można zakładać progresywne, niewielkie spadki zainteresowania względem bieżącego sezonu.

– ocenia Karol Kopytek.

W podobnym tonie wypowiada się Grzegorz Antonow, Manager Sieci Dealerskiej Kawasaki:

Kawasaki przewiduje iż zgodnie z trendem Europejskim dynamika sprzedaży pojazdów w tych pojemnościach jest chwilowa i zacznie spadać po około 1,5 roku od wprowadzenia przepisów umożliwiających prowadzenie tego typu pojazdów osobom posiadającym uprawnienia kategorii B. Po tym okresie w Europie zauważamy zwiększenie sprzedaży pojazdów o większych pojemnościach, a jest to pochodną popularyzacji motocyklizmu wśród kierowców samochodów, którzy dzięki zmianie przepisów mieli okazję wypróbować jednoślad w życiu codziennym.

Paweł Iwanicki, Dyrektor Generalny Działu Motocykli Suzuki Motor Poland wskazuje, iż stabilizacja będzie miała miejsce dopiero w 2017 roku:

Wysoka sprzedaż powinna utrzymać się minimum dwa lata 2015-2016 (później powinna być stabilna ale na trochę niższym poziomie). w skali roku można się spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży od kwietnia, ponieważ produkcja 2015 (a takiej oczekują klienci) dotrze do Polski na przełomie Marca i Kwietnia. Jeśli jakiekolwiek pojazdy z dalekiego wschodu były sprzedawane jako produkcja 2015 od stycznia do początku marca, to po prostu oszustwo.

Niejako efektem ubocznym nowych regulacji jest pogłębienie tendencji spadkowych w segmencie nowych motorowerów i skuterów 50 ccm, zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Dane PZPM gromadzone we współpracy z CEP mówią o 24% spadku r/r w okresie styczeń – luty.

Fakt, że spada sprzedaż skuterów i motorowerów nie jest zaskoczeniem w kontekście zmiany przepisów. To nie jest trend, a wyraźna zmiana preferencji użytkowników. Uwolnienie dostępu do motocykli z większym silnikiem to ukłon ustawodawcy w stronę kierowców i miłośników jednośladów. Sam ten fakt może wpłynąć i pobudzić także rynek szkoleń z zakresu doskonalenia umiejętności prowadzenia motocykla.

– mówi w rozmowie ze Skuterowo.com Klaudia Mikowskia – Celewicz, Brand Manager Orlen Oil.

Tu występuje bardzo podobny trend jaki miał miejsce w Europie zachodniej, gdzie przepisy o kat. B dla 125 zostały wprowadzone znacznie wcześniej, a klasa motorowerów niemalże umarła.

– dodaje Paweł Iwanicki z Suzuki Motor Poland

Karol Kopytek z Almotu również ocenia, że to w pełni naturalna tendencja.

Zmieniają się preferencje Klientów na skutek nowelizacji przepisów. Tak naprawdę regularne spadki branża notuje od kilku lat. Warto jednak zauważyć, iż mimo mniejszego zainteresowania motorowerami, Junak i Ferro (ALMOT) jako jedyne marki w Polsce notują stałe wzrosty.

Od wielu lat liderem segmentu 50 ccm pozostaje Romet. Posiada on największy udział, jednak z roku na rok wolumen sprzedaży spada wprost proporcjonalnie do całego rynku. Ta sytuacja ma miejsce w przypadku niemal wszystkich producentów i importerów działających w Polsce.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%