BSA powraca z nowymi motocyklami. Czy Mahindra powtórzy sukces odrodzonej marki JAWA?

Brytyjska BSA powraca za sprawą indyjskiej Mahindry

W skrócie
  • Konsorcjum Mahindra, a więc potentat motocyklowy za którym stoją takie marki jak JAWA planuje wskrzesić kolejną legendarną markę: tym razem czas na motocykle BSA.
  • BSA było jednym z największych producentów motocykli w powojennych dziejach. BSA przestało produkować motocykle w latach 70-tych, za sprawą japońskiej ofensywy motocyklowej - europejskie motocykle nie mogły konkurować z dopracowanymi czterocylindrowcami.
  • Motocykle BSa będą sprzedawane w Europie. W Wielkiej Brytanii będzie znajdować się również biuro projektowe oraz fabryka, w której będą powstawać motocykle elektryczne.
  • To właśnie z jednośladami elektrycznymi BSA wiąże swoją przyszłość
  • Premiera pierwsze z nowości BSA odbędzie się już w najbliższą sobotę.
  • Więcej informacji oraz wiadomości ze świata motocykli znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl.

Niewątpliwie motocykle pod odrodzonym sztandarem JAWA odniosły sukces sprzedażowy, o którym nie śnili najbardziej oblatani inwestorzy Mahindry. Teraz na rynek wraca inna legendarna marka – BSA – ze swoim pierwszym od 50 lat motocyklem. Co ciekawe nowy motocykl będzie sprzedawany także w Europie.

Z wielkimi powrotami kultowych marek bywa różnie. Wiadomo, najłatwiej jest oprzeć marketing na sentymencie i na nim bazować przy okazji popularyzowania wartości marki. Tak robi praktycznie każdy – niestety nie jest to aż tak łatwe jak może się wydawać. Wystarczy spojrzeć tylko na markę Norton, która nie poradziła sobie z problemami finansowymi (chociaż akurat tutaj sprawa była bardziej skomplikowana). Tak czy inaczej powinniśmy raczej dopatrywać się jasnej strony powrotów i wspomnieć przykład takich marek jak Triumph, Benelli czy JAWA. Każda z nich odniosła sukces, a obserwując rynek motocyklowy, śmiem twierdzić, że ta trójka odniosła go w dużo większym wymiarze niż inwestorzy mogli się tego spodziewać. Teraz powraca ze swoimi motocyklami BSA – legendarna brytyjski marka. Za powrotem stoi Mahindra.

Wielki powrót legend: JAWA oraz BSA. Mahindra wie co robi

Mahindra, konsorcjum biznesowe odpowiedzialne za odrodzenie marki JAWA poszła o krok dalej i postanowiła wykupić prawa do brytyjskiej marki BSA, którą kojarzą praktycznie wszyscy europejscy motocykliści, chociaż niesamowita historia BSA nie trwała jakoś zastraszająco długo.

W tym przypadku bazowanie na sentymencie może mieć duży sens – tym bardziej, że Mahindra chce aby nowe motocykle BSA były sprzedawane także w Europie. Cóż, naprawdę trudno jest dziwić się tej decyzji. Warto nadmienić, że BSA była marką o zupełnie innym charakterze niż np. JAWA. Oprócz tego ogromna ilość czechosłowackich jednośladów byłe eksportowana do Indii, a potem rozpoczęto produkcje np. Modelu TS 350 na miejscu, w Indiach.

Motocykle BSA - wielki powrót

Motocykle te cieszyły się ogromną popularnością – do dzisiaj można je spotkać na zatłoczonych ulicach tego kraju. To właśnie sprawiło, że Mahindra postanowiła zagrać najpierw na sentymencie swoich krajan, a dopiero po sukcesie na rynku wewnętrznym (sukces był tak duży, że musiano dobudować linie produkcyjną, aby sprostać zapotrzebowaniu) powalczyć o np. rynek europejski.

Według internetowych plotek i ploteczek pierwszą z nowości BSA zobaczymy już w najbliższą sobotę na targach Motorcycle Live Show w Birmingham. 

Przeczytaj również:

Jawa 300 CL 2020 już w Europie. Czy trafi do Polski? Cena, opinie, dane techniczne, zdjęcia

Warto w tym miejscu wspomnieć, że rynek europejski nie jest w żadnym stopniu intratnym (1:1) miejscem sprzedaży motocykli dla takich kolosów jak Mahindra – producenci tego typu walczą o coś więcej: sukces na rynku europejskim to świetna reklama i doskonałe narzędzie marketingowe w rozszerzaniu działalności na rynkach głównych i walczeniu o klientelę. Dlatego ciężko sobie wyobrazić, aby Mahindra z motocyklami JAWA nie spróbowała swoich sił na rynku europejskim i ciężko sobie wyobrazić, aby marka taka jak BSA nie była sprzedawana zarówno w Azji jak i w Europie. Oczywiście, BSA nie jest w Indiach tak znana jak JAWA, ale trzeba pamiętać, że w latach 50-tych brytyjski producent był jednym z największych dostawców motocykli na całym świecie. Oczywiście ta hegemonia została szybko i brutalnie przerwana przez japońską ofensywę, ale jednak, BSA zaznaczyło swoje miejsce na kartach historii.

BSA powraca za sprawą indyjskiej Mahindry

Dodatkowo Mahindra jakiś czas temu pochwaliła się specjalnie stworzonym działem, który ma się zajmować motocyklami klasycznymi, czyt. legendami takimi właśnie jak BSA czy JAWA – odnoga ta nosi nazwę „Classic Legends”. Moglibyśmy zatem pomyśleć, że Mahindra będzie chciała odciąć BSA od Brytyjskich korzeni i własnym sumptem stworzyć motocykle klasyczne pokroju JAWA. Tak się jednak nie stało: prezes Mahindry, Anand Mahindra poinformował opinię publiczną o planach budowy centrum projektowego w Wielkiej Brytanii, w którym będą powstawać motocykle z logiem BSA na zbiorniku. Wspomniano również o budowie fabryki. Oba projekty według zapewnień prezesa Mahindry mają być dotowane przed brytyjski rząd.

Nowe motocykle BSA: elektryczna przyszłość?

I teraz najważniejsza informacja: chociaż motocykle BSA będą nosić charakter raczej klasycznych, weekendowych jednośladów, to plany określają rozpoczęcie produkcji motocykli BSA z napędem elektrycznym i to właśnie takie sprzęty mają być długofalowym rozwiązaniem biznesowym. Pewnie większość z Was właśnie złapała się za głowię. Ja również to robię i nie jestem w stanie się z tym pogodzić.

Zrozumieć powinny nam pomóc informacje sprzed paru miesięcy, które jasno mówią, że motocykle spalinowe  w Wielkiej Brytanii będą sprzedawane do końca roku 2034. Po tej dacie wyspiarzy czekają drastyczne zmiany. Czy pojazdy spalinowe zostaną zastąpione przez elektryki? A może do tego czasu zostaną opracowane inne technologie? Tego nie wiemy. Wiemy natomiast, że musimy wygodnie się rozsiąść i obserwować, to co wydarzy się w niedalekiej przyszłości.

Historia marki BSA

BSA to skrót od Birmingham Small Arms Company (BSA). Brytyjska marka została założona w roku 1861 przez kilkunastu rusznikarzy z Birmingham. Głównym celem biznesowym przedsiębiorstwa było zaopatrywanie rządu brytyjskiego w broń. Po zakończeniu wojny krymskiej, przeprowadzono restrukturyzacje zakładów. W roku 1880 rozpoczęto produkcję rowerów, a 20 lat później rozpoczęto eksperymenty z pierwszymi motocyklami. Jak widzicie historia marki BSA nie odbiega jakoś szczególnie od historii innych marek motocyklowych. W roku 1907 BSA wyprodukowało pierwszy prototyp samochodu, a w 1909 pojawiły się w sprzedaży pierwsze motocykle. Przedsiębiorstwo z Birmingham rozwijało się bardzo dynamicznie i w latach 50-tych stałosię największym dostawcą motocykli na świecie. Ich silna pozycja została jednak zachwiana w latach 70-tych przez niesamowite motocykle japońskie, z którymi BSA (jak i wiele innych europejskich marek) nie mogło konkurować. W roku 1972 BSA zostało wchłonięte przez konsorcjum Manganese Bronze i praktycznie przestało istnieć.

 

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button