Almot: Nieliczny polski producent części motocyklowych. Poznaj historię firmy

ALMOT to jedna z tych firm, które walnie przyczyniły się do rozwoju rynku motocyklowego w Polsce. Nie każdy wie jak duży wkład w obecny kształt rodzimej branży miało tych kilka nielicznych firm, które opierały się na własnej sile produkcyjnej w zaopatrywaniu polskich sklepów i hurtowni w części do jednośladów.

Historia producenta rozpoczęła się aż 37 lat temu. W 1983 roku z zakładu rzemieślniczego Almot wyjechały pierwsze wyprodukowane tłoki i cylindry do silników spalinowych. Szybko można było je dostać lub zamówić w lokalnych sklepach motoryzacyjnych. Oferta już w latach 80-ych obejmowała większość popularnych na naszym rynku jednośladów. W 1990 roku przedsiębiorstwo zatrudniało już ponad 70 pracowników, a w ofercie firmy znaleźć można było blisko 200 wykonywanych z lekkich stopów artykułów do motocykli, motorowerów, a także samochodów.  Firma niezmiennie specjalizowała się w produkcji tłoków i cylindrów. O jakości wyrobów najlepiej świadczyła lista ponad 600 stałych odbiorców na terenie całego kraju.

Mikołaj Sibora, Prezes Almot

Rok 1998 to kolejny duży krok w historii firmy. Rozbudowie powierzchni produkcyjnych i magazynowych towarzyszy nowopowstała hurtownia części i akcesoriów rowerowych. Z czasem handel osprzętem rowerowym staje się coraz bardziej znaczącą gałęzią w działaniach firmy, by w 2003 roku osiągnąć pułap 50% przychodów firmy. Liczba odbiorców krajowych powiększa się w tym czasie do ponad 1500 punktów. Wyroby Almotu w coraz większej ilości zaczynają trafiać nie tylko na rynki europejskie, a także do krajów afrykańskich i do Ameryki. 2002 rok to także czas certyfikacji produkcji. Firma wprowadza system zarządzania jakością ISO 9001.

W 2005 roku do dystrybucji części i akcesoriów rowerowych dołącza przedstawicielstwo oryginalnej marki amerykańskich rowerów Electra.
Dziś te niepowtarzalne jednoślady dostępne są w całym kraju w sieci aż 120 punktów dealerskich.

Eksport dość szybko staje się ważną gałęzią biznesu producenta. Już w 1994 roku udział eksportu wytwarzanych produktów wynosi 35%, a w 2008 roku sięga już aż 75%. Firma niebezpodstawnie chlubi się faktem, że spora część eksportu trafia na wymagające rynki jak np. niemiecki czy do USA.
2008 rok to także realizacja kolejnej inwestycji jaką było stworzenie nowych magazynów o powierzchni 3000 mkw i wprowadzenie nowej marki jednośladów – Ferro.

Największym przełomem w działalności firmy Almot okazał się rok 2010. Wtedy to dokonano dużego kroku w postaci reaktywacji znanej polskiej marki Junak. Ta dezycja okazała się jednym z największych sukcesów na przestrzeni 20 lat działalności.  Szerokie i z roku na rok coraz lepiej dopasowane do specyfiki polskiego rynku portfolio motocykli i skuterów, pozwoliło osiągnąć stabilną, wysoką pozycję w rankingach sprzedaży jednośladów w Polsce.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

2013 rok był jubileuszowym 30. rokiem działalności firmy. Z tej okazji nie obyło się bez odpowiedniego bilansu, który pokazał wynik produkcji w postaci 4,5 milionów tłoków i ponad 900 tysięcy cylindrów. Swoich nabywców do tego czasu znalazło 31 tysięcy jednośladów sygnowanych logo Junak oraz Ferro.

Nieustanny rozwój firmy pozwolił na sprawdzenie swoich sił w dystrybucji motocykli klasy premium na terenie Polski. Firma Almot stała się tym samym w 2016 roku wyłącznym importerem brytyjskich motocykli Triumph. Kolejne lata to rozwój dystrybucji marki w kraju, wzrosty sprzedaży i rozpoznawalności marki Triumph wśród polskich motocyklistów. Obecnie sieć obejmuje cztery salony monobrandowe w Polsce oraz trzy kolejne w krajach nadbałtyckich.

W 2018 roku marka Junak osiąga najlepszy wynik sprzedaży motocykli i skuterów w segmencie 125 cm³. Junak staje się tym samym liderem rynku małych motocykli z najwyższym wynikiem rejestracji nowych jednośladów.

Kolejne lata działalności to rozwój działań na polu importu i dystrybucji jednośladów. W 2019 roku do portfolio firmy Almot dołącza kultowa włoska marka skuterów Lambretta oraz austriacki Brixton, a na przełomie lat 2019/2020 do listy dystrybuowanych marek jednośladów dołącza dalekowschodni Zontes z gamą motocykli klasy 300 cm³.

ALMOT to świetny przykład zrównoważonego rozwoju w oparciu o reagowanie na zmienne potrzeby rynku. 35 lat niezachwianej egzystencji i to w czasach wielkich przemian, pozwala, w oparciu o bardzo bogate doświadczenia zdobyte zarówno na polu produkcji i eksportu, jaki i w sferze importowania i dystrybucji, spojrzeć optymistycznie również w przyszłość. Dobrze, że w całości polskie przedsiębiorstwa udanie radzą sobie na niełatwym motocyklowym rynku. Trzymamy kciuki za kolejne lata sukcesów.

[trending]

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button