- Yamaha Tenere World Rally zaszczyci polskie salony motocyklowe swoją obecnością już niebawem
- Rajdowe malowanie i godna rajdowej maszyny w konsumenckiej wersji specyfikacja, tworzą piękną i diabelnie skuteczną całość
- Rajdowa Yamaha Tenere Stephana Peterhansela - 30 lat później
Nowy model Ténéré 700 World Rally to najdoskonalsza wersja długodystansowego motocykla Yamahy klasy adventure. Można w nim dostrzec dziedzictwo sięgające pierwszych maszyn startujących w najtrudniejszym rajdzie świata. Można także zasmakować w prawdziwe rajdowych emocjach. Przygoda wciąż trwa.
Ta historia zaczęła się w 1979 r., kiedy Yamaha po raz pierwszy wygrała Rajd Dakar. Odniesiony sukces i coraz większe zainteresowanie długodystansowymi wyścigami zainspirowały firmę do rozpoczęcia prac nad maszyną, która miała na zawsze zmienić motocyklowy świat.
Oryginalny model Ténéré, wprowadzony na rynek w 1983 r. to jeden z najbardziej znanych i kultowych motocykli XX wieku. Pierwszy motocykl Adventure Yamahy, z dużym zbiornikiem paliwa, wytrzymałą ramą i silnikiem o wysokim momencie obrotowym, pozwolił tysiącom kierowców docierać do najodleglejszych zakątków i odkrywać nowe miejsca.
Żaden inny motocykl typu adventure nie jest w stanie dorównać legendarnemu modelowi Ténéré Yamahy. Modelowi, który nie tylko pozwolił nowemu gatunkowi poszukiwaczy przygód realizować marzenia, ale także zainspirował wielu motocyklistów do rywalizacji w najtrudniejszych rajdach, testujących granice możliwości ludzi i maszyn.
Coroczne uczestnictwo w Rajdzie Dakar pozwoliło zespołowi Yamahy być świadkiem niezwykłych osiągnięć specjalistów od pustynnej jazdy, w tym dyrektora generalnego Yamaha Motor France Jean-Claude’a Oliviera – i oczywiście legendy pustyni – Stéphane’a Peterhansela, który sześciokrotnie wygrał rajd Dakar na motocyklu Yamaha. Dzięki czemu stał się żywą legendą. W hołdzie tym motocyklistom i ich maszynom Yamaha wprowadza na rynek specjalną wersję Ténéré, w której dziedzictwo rajdów łączy się ze współczesnymi osiągami.
Ténéré 700 World Rally – doskonały wojownik pustyni
Nowy model Ténéré 700 World Rally ma kultowe fabryczne barwy inspirowane motocyklem, na którym Stéphane Peterhansel zwyciężył Rajd Dakar w 1993 r. Ténéré 700 World Rally jest najbardziej ekskluzywnym modelem gamy Yamaha Adventure 2023, upamiętniającym osiągnięcia rajdowe różnych modeli Ténéré z ostatnich 40 lat.
Jego rajdowa specyfikacja obejmuje najwyższej klasy zawieszenia KYB o dużym skoku, a także mocowany po bokach podwójny zbiornik paliwa o pojemności 23 litrów, tytanowy tłumik Akrapovič i składającą się z dwóch części płaską kanapę, a ponadto 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z możliwością sparowania ze smartfonem, układ ABS z trzema trybami pracy i regulowany amortyzator skrętu Öhlins.
Historyczne barwy wyścigowe Yamahy
Nowymi, odważnymi kolorami: niebieskim, różowym fluo i srebrnym, wzorowanymi na barwach fabrycznego motocykla Stéphane’a Peterhansela z 1993 r., Ténéré 700 World Rally składa hołd historii zwycięstw Yamahy w Rajdzie Dakar i wszystkim nieustraszonym zawodnikom Yamahy, którzy rywalizowali w najtrudniejszym wyścigu świata. Te same barwy trafią na Yamahy Alessandro Botturiego i Pola Tarrésa, którzy podczas rajdów w sezonie 2023 będą sprawdzać granice możliwości motocykli Ténéré.
Lekki tłumik Akrapovič typu slip-on
Ten nowy flagowy motocykl Adventure wyposażono w najwyższej klasy komponenty. Tłumik Akrapovič typu slip-on podkreśla odczucie wysokiego momentu obrotowego i charakterystyczny ryk dwucylindrowego silnika o wykorbieniu 270 stopni, a także zwraca uwagę na doskonałą specyfikację tej wyjątkowej maszyny.
23-litrowy, zamocowany po bokach podwójny zbiornik paliwa
Motocykle Yamahy zwyciężające w Rajdzie Dakar zapoczątkowały stosowanie dużych zbiorników paliwa, toteż model Ténéré 700 World Rally wyposażono w zaczerpnięty z rajdowej maszyny 23-litrowy zbiornik, zapewniający niezależność podczas pokonywania długich dystansów.
Większa część paliwa znajduje się bardzo nisko, co pozwala obniżyć środek ciężkości i przyczynia się do centralizacji masy. A to pozytywnie wpływa na zwrotność i zapewnia lekkość prowadzenia. Co ważne górna część zbiorników znajduje się niżej niż w standardowych modelach Ténéré, co daje swobodę ruchu kierowcy.
Przedni widelec KYB o średnicy 43 mm i doskonałej specyfikacji, skok 230 mm
Najwyższej klasy systemy zawieszenia Ténéré 700 World Rally zaprojektowano z myślą o zapewnieniu doskonałych właściwości jezdnych podczas długiej jazdy w off-roadzie. Czarny przedni widelec KYB 43 mm dysponuje pełną regulacją: od napięcia wstępnego sprężyny, po tłumienie do- i odbicia, toteż kierowca może wybrać ustawienie odpowiednie do obciążenia, ukształtowania terenu i prędkości. Skok 230 mm sprawia, że World Rally jest gotowy stawić czoła najcięższym terenowym wyzwaniom.
Aluminiowy tylny amortyzator typu piggyback, skok 220 mm
Regulowany układ tylnego zawieszenia jest harmonicznie zestrojony z przednim. Główną rolę na tyle gra wysokiej jakości amortyzator typu piggyback w aluminiowej obudowie zapewniający odpowiednie tłumienie. Mocowany systemem dźwigni amortyzator ma duży odbojnik. Wersja World Rally ma skok tylnego koła wynoszący 220 mm.
Regulowany amortyzator skrętu Öhlins
Lekki, regulowany amortyzator skrętu Öhlins ma 18 różnych ustawień i zapewnia większą kontrolę oraz stabilność, kiedy robi się naprawdę trudno, a motocykliście pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości wypasionych zawieszeń.
2-częściowa płaska kanapa inspirowana maszynami rajdowymi
2-częściowa kanapa typu Flat Rally pozwala na montaż akcesoriów, takich jak bagażnik, po usunięciu części dla pasażera. Płaski profil zapewnia swobodę ruchu kierowcy i zmianę położenia środka ciężkości, natomiast dwuczęściowa konstrukcja z czarno-białego materiału – pewną, ale komfortową jazdę. Aby podkreślić wyjątkowy charakter maszyny, na kanapie umieszczono logo World Rally.
5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z możliwością sparowania telefonu i trzema motywami
Kierowca Ténéré 700 World Rally może wybrać jedną z trzech wersji wyświetlania kokpitu – cyfrową, analogową lub w stylu roadbooka – a 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT można sparować ze smartfonem przy użyciu aplikacji MyRide, aby na ekranie kokpitu wyświetlać wiadomości tekstowe i powiadomienia o połączeniach przychodzących.
Układ ABS z 3 trybami pracy
Układ ABS z 3 trybami pracy w modelu World Rally zapewnia kierowcy pełną elastyczność pod względem wyboru żądanego zachowania motocykla na różnych nawierzchniach. W trybie 1 układ jest w pełni włączony, a ABS działa na obu kołach – dzięki temu motocykl spełnia prawne wymogi dotyczące poruszania się po drogach publicznych. Tryb 2, z układem włączonym w przednim kole, a wyłączonym w tylnym, daje poczucie pewności na luźnych nawierzchniach szutrowych – a w trybie 3 układ jest całkowicie wyłączony, co zapewnia najwyższą kontrolę podczas jazdy w terenie.
Przeczytaj też:
Nowa Yamaha Tenere World Raid 2022: Motocykl, na który czekały miliony [zdjęcia, cena, dane techniczne]
Ténéré 700 World Rally – najważniejsze cechy
- Tradycyjne barwy rajdowe Yamaha
- Lekki tłumik Akrapovič typu slip-on
- Mocowany po bokach dwuczęściowy zbiornik paliwa o pojemności 23 litrów
- Przedni widelec KYB o średnicy goleni 43 mm i doskonałej specyfikacji, skok 230 mm
- Regulowany amortyzator skrętu Öhlins
- Aluminiowy, tylny amortyzator typu piggyback, skok 220 mm
- Specjalna 2-częściowa płaska kanapa inspirowana maszynami rajdowymi
- 5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z trzema motywami i możliwością sparowania ze smartfonem
- Układ ABS z 3 trybami pracy
- Boczne osłony zbiornika paliwa World Rally
Ténéré 700 World Rally – kolory, dostępność i cena
Nowy model Ténéré 700 World Rally jest dostępny w kolorze Trophy Blue, z czarnym przednim widelcem, czarno-szarą kanapą i czarnymi obręczami kół.
Dostawy do europejskich dealerów Yamahy i ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z biurem importera Yamahy.
Oryginalne akcesoria Yamahy i odzież typu adventure
Oryginalne akcesoria Yamahy umożliwiają posiadaczom maszyn Ténéré 700 World Rally spersonalizowanie ich pod kątem każdej planowanej wyprawy. Klienci mogą zamówić akcesoria jeszcze przed odbiorem nowego motocykla i odebrać je od dealera Yamahy już zamontowane na pojeździe.
Linia odzieży adventure obejmuje motocyklowe kurtki i spodnie, a także bluzy z kapturem, T-shirty, czapki i wiele więcej. Kolekcja jest stale rozwijana, a nowe produkty są dodawane na bieżąco.
World RAID a nie World Rally. Nie istnieje model Yamahy World Rally.