Aktualnie czytasz:
Wszystko co musisz wiedzieć o trójkołowych motocyklach L5e na prawo jazdy B: Prędkość, moc, pojemność…?
0

Od ubiegłego roku każdy kto ma prawo jazdy B od minimum 36 miesięcy może poruszać się takim bydlakiem bez prawa jazdy na motocykl. Nie jest to żart, choć wiele osób nadal nie zdaje sobie sprawy z tego faktu.

Wiem, że to może być trochę mylące, zwłaszcza w kontekście motocykli i skuterów 125. Odpowiadając na Wasze pytania jeszcze raz sprostuję – w przypadku trójkołowców nie ma żadnych ograniczeń co do pojemności silnika, ani prędkości czy masy pojazdu. Wystarczy w dowodzie lub wyciągu z homologacji magiczny skrót L5e. To mega ważne, bo możecie się naciąć na nieuczciwych handlarzy sprowadzających używki z zachodu, które nie mają tego świstka. Pomimo, że konstrukcja podobna, zasada działania taka sama to i tak jeździcie jakbyście nie mieli prawka ani ubezpieczenia.

Dotychczas jeździłem już praktycznie wszystkim co spełnia te wymagania, dziś z kolei poruszam się Peugeot Metropolis najnowszej generacji. Wcześniej randkowałem z tym sprzętem w 2014 roku. Jednak teraz trochę się zmieniło. Przede wszystkim zmieniono zawieszenie i przez to Metro lepiej i pewniej się prowadzi. Maszyna zyskała nieco lekkości i prowokuje do śmielszego pokonywania zakrętów. Francuzi dorzucili też kontrolę trakcji, dopracowali detale i pogrzebali trochę w silniku. No i właśnie – co do serca Peugeota – pracuje tutaj singiel o pojemności 400 ccm i mocy 37 KM i 38 Nm. To wszystko nadal bez konieczności robienia prawka na motocykl. To trochę szokuje, zwłaszcza, że osiągi są typowe dla silnego maxi i mało kto jest w stanie nam podskoczyć na światłach.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

No dobra, a jak taki trójkołowiec z wychylnym zawieszeniem się prowadzi. Bardziej jak gokart czy jednak motocykl? Zdecydowanie jak jednoślad, choć zostawia trzy ślady. Jakby zawiązać mi oczy to absolutnie nie domyśliłbym się, że mam dwa koła z przodu. Tak samo można się tutaj składać i tak samo można się tutaj wywrócić. Dlatego tak ważny jest trening, bo przepisy i nowe możliwości to jedno, a zdrowy rozsądek to drugie. Oczywiście jest tutaj zarąbiście sprawnie działający ABS na obu osiach czy wspomniana kontrola trakcji, jednak to jedynie systemy wspomagające, a nie anioły.

Czy warto kupić taką maszynę mając prawo jazdy B? Jakbym nie miał kategorii A to byłbym jednym z pierwszych w salonie Peugeota. To jest jedna z najlepszych opcji do miasta. Z jednej strony mamy motocyklowe osiągi bliskie pięćsetki, z drugiej spalanie na poziomie połowy tego co Passat B5 TDI. Z trzeciej jest to bajer. Za Metropolisem oglądają się wszyscy, a popisowym numerem jest zatrzymywanie się na światłach, włączanie blokady przedniego zawieszenia i czekanie na zielone bez wyciągania nóg. Aha no i dochodzi do tego też oszczędność czasu, bo pomimo dwóch kół skuter jest normalnej szerokości i spokojnie przeciska się w korkach. A ile takie maszyny kosztują? Około 30-40 000 zł jako nowe. W przypadku propozycji Peugeota mówimy o kwocie od 39 000 zł.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
17%
Interesujące
50%
heh...
0%
Że co?
33%
Grrrr!
0%
Smutne
0%