Aktualnie czytasz:
Wszystko co musisz wiedzieć o trójkołowych motocyklach L5e na prawo jazdy B: Prędkość, moc, pojemność…?
2

Od ubiegłego roku każdy kto ma prawo jazdy B od minimum 36 miesięcy może poruszać się takim bydlakiem bez prawa jazdy na motocykl. Nie jest to żart, choć wiele osób nadal nie zdaje sobie sprawy z tego faktu.

Wiem, że to może być trochę mylące, zwłaszcza w kontekście motocykli i skuterów 125. Odpowiadając na Wasze pytania jeszcze raz sprostuję – w przypadku trójkołowców nie ma żadnych ograniczeń co do pojemności silnika, ani prędkości czy masy pojazdu. Wystarczy w dowodzie lub wyciągu z homologacji magiczny skrót L5e. To mega ważne, bo możecie się naciąć na nieuczciwych handlarzy sprowadzających używki z zachodu, które nie mają tego świstka. Pomimo, że konstrukcja podobna, zasada działania taka sama to i tak jeździcie jakbyście nie mieli prawka ani ubezpieczenia.

Dotychczas jeździłem już praktycznie wszystkim co spełnia te wymagania, dziś z kolei poruszam się Peugeot Metropolis najnowszej generacji. Wcześniej randkowałem z tym sprzętem w 2014 roku. Jednak teraz trochę się zmieniło. Przede wszystkim zmieniono zawieszenie i przez to Metro lepiej i pewniej się prowadzi. Maszyna zyskała nieco lekkości i prowokuje do śmielszego pokonywania zakrętów. Francuzi dorzucili też kontrolę trakcji, dopracowali detale i pogrzebali trochę w silniku. No i właśnie – co do serca Peugeota – pracuje tutaj singiel o pojemności 400 ccm i mocy 37 KM i 38 Nm. To wszystko nadal bez konieczności robienia prawka na motocykl. To trochę szokuje, zwłaszcza, że osiągi są typowe dla silnego maxi i mało kto jest w stanie nam podskoczyć na światłach.

No dobra, a jak taki trójkołowiec z wychylnym zawieszeniem się prowadzi. Bardziej jak gokart czy jednak motocykl? Zdecydowanie jak jednoślad, choć zostawia trzy ślady. Jakby zawiązać mi oczy to absolutnie nie domyśliłbym się, że mam dwa koła z przodu. Tak samo można się tutaj składać i tak samo można się tutaj wywrócić. Dlatego tak ważny jest trening, bo przepisy i nowe możliwości to jedno, a zdrowy rozsądek to drugie. Oczywiście jest tutaj zarąbiście sprawnie działający ABS na obu osiach czy wspomniana kontrola trakcji, jednak to jedynie systemy wspomagające, a nie anioły.

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Czy warto kupić taką maszynę mając prawo jazdy B? Jakbym nie miał kategorii A to byłbym jednym z pierwszych w salonie Peugeota. To jest jedna z najlepszych opcji do miasta. Z jednej strony mamy motocyklowe osiągi bliskie pięćsetki, z drugiej spalanie na poziomie połowy tego co Passat B5 TDI. Z trzeciej jest to bajer. Za Metropolisem oglądają się wszyscy, a popisowym numerem jest zatrzymywanie się na światłach, włączanie blokady przedniego zawieszenia i czekanie na zielone bez wyciągania nóg. Aha no i dochodzi do tego też oszczędność czasu, bo pomimo dwóch kół skuter jest normalnej szerokości i spokojnie przeciska się w korkach. A ile takie maszyny kosztują? Około 30-40 000 zł jako nowe. W przypadku propozycji Peugeota mówimy o kwocie od 39 000 zł.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Jaka jest Twoja reakcja?
17%
33%
0%
  • Michał
    30 listopada 2019 at 13:15

    O ile Yamaha nie przesadzi z ceną Tricity 300 to Piaggio MP3 i Peugot Metropolis są pozamiatane.

  • Zdjęcie profilowe M2020
    16 lutego 2020 at 23:33

    Podobają mi się 3 kołowce i bardzo możliwe, że kupię takie coś bo nie potrzeba kat A a jestem za leniwy by robić kurs no i jak znam siebie to bym kupił coś zbyt mocnego.
    Koncepcja 3 śladu mi się z wielu względów podoba, z jednym ale… osiągi. Zawsze w testach jest pisanie, że to jedzie jak motocykl i w ogóle cacy. Ale prawda jest taka, że mp3 500 przyspiesza 0-100 w okolicy 11 sekund i ma prędkość max koło 160. To są wartości na poziomie Bardzo marnego samochodu… Ma to koło 45koni, 1/4 masy samochodu i…. gdzie te konie? Pozdychały w dziwny sposób?