Zachar OFF + Piaggio MP3 500 HPE: Czy Zachar da radę poprowadzić największy skuter na prawo jazdy B?
Dziś występuję w nietypowej i dość odpowiedzilnej roli powierzonej przez Piaggio Polska. Mam wdrożyć w jazdę największym trójkołowym skuterem na prawo jazdy B kogoś, kto do tej pory z motocyklami miał wspólnego niewiele.
To Zachar z kanału Zachar OFF, który co prawda kiedyś zrobił prawko na motocykl, jednak na tym jego przygoda z jednośladami się skończyła. Za sprawą zmiany przepisów teraz na takiego bydlaka może wsiąść każdy kto ma zwykłą kategorię B i to jest idealny pretekst do tego naszego spotkania.
Skąd taka zmiana? W skrócie zliberalizowano przepisy i umożliwiono szerokiemu gronu kierowców samochodów osobowych prowadzenie prócz motocykli 125, także trójkołowców z homologacją L5e. Taką posiada Piaggio MP3, które zarazem jest największym skuterem w tym segmencie. Posiada 500 ccm i ponad 44 KM przy masie 250 kg.
Przyznam Wam szczerze, że do momentu pierwszej jazdy Zachara byłem strasznie zestresowany. To trochę na mnie spoczywa odpowiedzialność za mojego Gościa. W końcu to ja Go namówiłem. Najtrudniejszy jest zawsze ten pierwszy raz. Jednak już po chwili wiedziałem, że Zachar jest mega ogarniętym facetem i poradził sobie z tym zadaniem doskonale.
Jednak nim Zachar wyjedzie w prawdziwe miasto, ten postanowił jeszcze poćwiczyć na placu. To bardzo mądry krok. Z takim skuterem, owszem poradzić sobie może każdy posiadać prawa jazdy B, ale pod warunkiem przyjęcia pokornej postawy. Mój Gość zwrócił uwagę na fakt konieczności stopniowania emocji i robienia małych kroczków. Moim zdaniem poszło mu bardzo dobrze, a sam Zachar przyznał, że udało mu się w pewnym momencie poczuć już na tyle pewnie, aby czerpać przyjemność z jazdy na jednośladzie. Pfu, trójśladzie.
- Silnik
- MASTER HPE – Jednocylindrowy, czterosuwowy, SOHC, 4-zaworowy
- Pojemność
- 493 cm^3
- Średnica X Skok tłoka
- 94 mm x 71 mm
- Moc
- 32,5 kW (44,2 KM) przy 7,750 obr./min
- Moment obrotowy
- 47,5 Nm przy 5,500 obr./min
- Zapłon
- Blokada pompy wtryskowej w przechyle, Elektryczny, Immobilizer
- Chłodzenie
- Ciecz
- Smarowanie
- Mokra miska olejowa
- Starter
- Elektroniczny
- Napęd
- CVT bezstopniowa z kontrolą przeniesienia momentu obrotowego
- Sprzęgło
- Automatyczne, suche sprzęgło odśrodkowe
- Rama
- Podwójna, kołyskowa rama ze stali rurowej o zwiększonej wytrzymałości
- Przednie zawieszenie
- Przegub czworoboczny – skok 85mm. Elektrohydrauliczny układ blokowania zawieszenia
- Tylne zawieszenie
- Podwójny amortyzator gazowy z ciągłą regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok: 108 mm
- Przedni hamulec
- Dwie tarcze Ø 258 mm
- Tylny hamulec
- Tarcza Ø 240 mm
- Układ hamulcowy
- Zintegrowany z pedałem hamulca system ABS
- Koła przednie
- Felgi aluminiowe (13” x 3.00) z oponami 110/70 – 13”
- Koło tylne
- Felga aluminiowa (14” x 3.75) z oponami 140/60 – 14
- Długość
- 2,200 mm
- Szerokość
- 800 mm
- Rozstaw osi
- 1,540 mm
- Wysokość siedzenia
- 790 mm
- Zbiornik paliwa
- 12 l (w tym 1,8 l rezerwy)
- Spalanie
- 4,0 l/100km
- Emisja CO2
- 92 g/km
- Norma emisyjna
- EURO 4