Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X już niebawem zadebiutują – klasa czterysetek rośnie w siłę

Brytyjski producent motocykli dołącza do walki w segmencie jednośladów o pojemności 400 cm3

W skrócie
  • Triumph rozszerza swoją gamę o dwa modele - Speed 400 oraz Scrabmler 400 X
  • Oba modele trafią do sprzedaży w Azji jeszcze w lipcu
  • Jednostka napędowa o pojemności 399 cm3 generuje maksymalną moc 40 KM
  • Kiedy trafią do salonów w Polsce?

Wszystkie znaki na niebie wskazują na to, że brytyjski producent motocykli dołączy do walki w segmencie motocykli o pojemności 400 cm3, a w szranki z konkurencją staną dwa modele – Speed 400 i Scrambler 400 X. 

Triumph postanowił nieco wykorzystać swoją fabrykę na terenie Azji, a także charakterystykę tamtejszego rynku, aby rozbudować swoją ofertę o linię motocykli o pojemności 400 cm3. Połączenie klasycznego, brytyjskiego wyglądu ze sprawdzoną już indyjską jednostką ma być gwarancją sukcesu i niejako kluczem do serc motocyklistów. Sam segment szczególnie w Azji jest niezwykle silny, ale coraz lepsza pozycję ma również na Starym Kontynencie.

Dwa debiutujące modele, czyli Speed 400 i Scrambler 400 X, napędzane będą tą samą jednostką o pojemności 399 cm3 produkowaną przez firmę Bajaj, która generuje moc 40 KM przy 8000 obr./min i maksymalny moment obrotowy na poziomie 37,5 Nm przy 6500 obr./min. Wydawać by się mogło, że są to niemalże bliźniacze konstrukcje, ale poza kilkoma zmianami wizualnym należy zaznaczyć, że różnią się one również geometrią oraz wymiarami. Oba posiadają również różne felgi oraz opony i nie chodzi jedynie o bieżnik czy rozmiar – Scrambler 400 X ma z przodu felgę o średnicy 19 cali, natomiast Speed 400 posiada obie w rozmiarze 17 cali. Zmiany pojawiły się również w skoku zawieszenia oraz wielkości przedniej tarczy hamulcowej. Dodatkowo Speed 400 posiada zdecydowanie większy kąt pochylenia główki ramy, co znacznie wpłynie na jego prowadzenie, a off-rondowe usposobienie Scramblera sprawiło, że jest on o 9 kg cięższy od drogowego brata, który waży 170 kg. Oba modele wyposażone są w elektroniczną przepustnicę, kontrolę trakcji, ABS (można go dezaktywować jedynie w Scramblerze), zegary z cyfrowym wyświetlaczem LCD, gniazdo USB-C oraz ledowe oświetlenie.

Brytyjski przedstawiciel ponadto zadbał o możliwość personalizacji obu modeli oferując ponad 25 różnych akcesoriów. Nowe modele jako pierwsze pojawią się jednak w Azji i do sprzedaży trafią jeszcze w tym miesiącu. W Europie dostępne będą w styczniu 2024 roku. Cena nie została jeszcze podana.

 

SILNIK SPEED 400
Rodzaj Jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC Jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność 398.15 cm³ 398,15 cm³
Średnica 89,0 mm 89,0 mm
Suw 64,0 mm 64,0 mm
Stopień sprężania 12:01 12:01
Maksymalna moc 40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min 40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 37.5 Nm przy 6500 obr./min 37.5 Nm przy 6500 obr./min
Układ zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy Elektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy
Układ wydechowy Dwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej Dwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej
Układ napędowy Łańcuch X-ring Łańcuch X-ring
Sprzęgło Mokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip Mokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip
Skrzynia biegów 6-stopniowa 6-stopniowa
PODWOZIE
Rama Hybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy Hybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy
Wahacz Obustronny, odlewany ze stopu aluminium Obustronny, odlewany ze stopu aluminium
Przednie koło Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3 cala Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 19 x 2.5 cala
Tylne koło Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 4 cala Odlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3.5 cala
Przednia opona 110/70 R17 100/90 R19
Tylna opona 150/60 R17 140/80 R17
Przednie zawieszenie Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 140 mm Odwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 150 mm
Tylne zawieszenie Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 130 mm Amortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 150 mm
Przedni hamulec 300 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS 320 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS
Tylny hamulec 230 mm pływająca tarcza hamulcowa, ABS 230 mm tarcza, ByBreTM tłokowy pływający zacisk, ABS
Przyrządy Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD Analogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD
WYMIARY ORAZ MASA
Szerokość kierownicy 795 mm 825 mm
Wysokość bez lusterek 1,075 mm 1,190 mm
Wysokość siedzenia 790 mm 835 mm
Rozstaw osi 1,377 mm 1,418 mm
Kąt pochylenia główki ramy 24.6 º 23.2 º
Wyprzedzenie 102 mm 108 mm
Pojemność zbiornika paliwa 13 L 13 L
Masa z płynami 170 kg 179 kg
SERWIS
Interwał między przeglądami 16 000 km lub 12 miesięcy (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) 16 000 km lub 12 miesięcy (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej)

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button