Suzuki GS500 – potulny i poprawny osiołek dla początkujących [opis, cena, zdjęcia, dane techniczne]

Wychował całe rzesze motocyklistów i sprawdził się idealnie - historia Suzuki GS500

Suzuki GS 500, czyli motocykl idealny do rozpoczęcia przygody z jednośladami
  • Czy znacie kogoś kto nie miał Suzuki GS 500?
  • Prosta konstrukcja, bezawaryjny silnik i przystępne osiągi - te cechy idealnie opisują GS 500
  • Suzuki GS 500 produkowany był od 1989 roku
  • Produkcja zakończyła się w 2019 roku

Suzuki GS500 to typowo miejski motocykl, który japoński koncern skierował do szerokiego grona odbiorców. Kierowca na każdym poziomie zaawansowania znajdzie z tym jednośladem nić porozumienia i wykorzysta go adekwatnie do swoich umiejętności, czy to będzie bardziej ostrożny świeżo upieczony motocyklista czy stary wyjadacz dróg mający tysiące przejechanych kilometrów za sobą. Z uwagi na łatwość obsługi i dobre prowadzenie model ten często wybierany jest również do szkół jazdy jako motocykl szkoleniowy. 

Śmiało można powiedzieć, że ciężko jest znaleźć w historii motocykli drugi tak udany, bezawaryjny i prosty w obsłudze. Wychował ogromne rzesze motocyklistów, świetnie sprawdzał się w szkołach jazdy i przyprawiał o uśmiech na twarzy. Swoją prostotą wręcz zachwycał, dlatego nawet obecnie jest bardzo chętnie wybierany na swój pierwszy jednoślad pomimo swojego wieku. Czy recepta na sukces tkwi właśnie w prostocie? Przyjrzyjmy się historii motocykla Suzuki GS 500.

Początki (1989-2008)

Pierwsza generacja Suzuki GS 500 została wprowadzona na rynek w 1989 roku. Motocykl ten został zaprojektowany jako prosty, niezawodny i oszczędny w utrzymaniu pojazd, idealny dla początkujących motocyklistów i dla tych, którzy szukali taniego środka transportu. Wyposażony w silnik o pojemności 487 cm³, oferował umiarkowaną moc, co czyniło go odpowiednim dla kategorii A2 w niektórych krajach. Przez lata produkcji Suzuki wprowadziło pewne modyfikacje i ulepszenia techniczne w modelu GS 500, ale zachowało jego podstawowe cechy, które przyciągały klientów. Japoński producent po dzień dzisiejszy stosuje się do swojej recepty, która systematycznie udoskonala udane modele, modernizując je nieznacznie przy zachowaniu cech, dzięki którym dany motocykl zyskał popularność.

W 2004 roku GS 500 został wzbogacony o wersję F, która charakteryzowała się pełnymi owiewkami, a także dodatkową chłodnicą oleju. Motocykl na sucho ważył 180 kg, a w połączeniu z oponami o niewielkim rozmiarze (110/70-17 na przodzie i 130/70-17 z tyłu) był bardzo zwinny i nie wymagał użycia siły przy przerzucaniu go w zakrętach.

Ewolucja (2008-2019)

W 2008 roku Suzuki zaprezentowało nieznacznie zaktualizowaną wersję GS 500. Pojawiły się zmiany w wyglądzie, w tym nowe kształty lamp przednich i tylnych, a także aktualizacje w malowaniu. Oprócz tego motocykl spełniał również surowsze normy emisji spalin. Suzuki GS 500 w tej wersji nadal cieszył się dużą popularnością wśród początkujących motocyklistów, instruktorów jazdy motocyklem oraz jako motocykl szkoleniowy dla wielu szkół jazdy. Niestety, z powodu coraz bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących emisji spalin oraz zmieniających się preferencji rynku, Suzuki zdecydowało się zakończyć produkcję GS 500 w 2019 roku.

Design i wygląd

GS 500 ma klasyczny wygląd, charakterystyczny dla motocykli typu naked. Czyste linie, prosta konstrukcja i minimalistyczne wzornictwo sprawiają, że jest to model odznaczający się elegancją i ponadczasowym wyglądem. Motocykl jest dostępny w różnych wariantach kolorystycznych. Tak zapewne brzmiałby opis producenta, ale de facto ten akapit mógłby zostać pominięty, bo tak naprawdę jest to tak prosty do granic możliwości motocykl, że ciężko jest go w jakikolwiek sposób określić. Ma bardzo bezpieczne linie i pozbawiony jest zbędnych owiewek, które mógłby uszkodzić się podczas wstydliwego na początku motocyklowej drogi paciaka. Nie znam nikogo, kto zachwycałaby się jego kształtami, ale nie miałem okazji poznać osobiście osoby, która odpowiedzialna była za design.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Silnik i wydajność

Suzuki GS 500 jest wyposażony w jednostkę o pojemności 487 cm³, która chłodzona jest powietrzem. Silnik w sposób liniowy i przewidywalny oddaje moc, co czyni go odpowiednim zarówno dla początkujących motocyklistów, jak i dla bardziej doświadczonych. Moc silnika waha się zazwyczaj w granicach 40-50 koni mechanicznych, co pozwala na dynamiczną i płynną jazdę zarówno w mieście, jak i poza nim, a dodatkowo niewielka jednostka zadowala się znikomymi ilościami paliwa. Nie jest to zdecydowanie demon prędkości, ale należy zaznaczyć, że w Polsce w latach 2004-2006 odbywał się wyścigowy puchar GS 500 Cup.

Zawieszenie i układ hamulcowy

GS 500 jest wyposażony w tradycyjne zawieszenie przednie w postaci widelec teleskopowych oraz pojedynczy amortyzator z tyłu. To dobrze wyważone zawieszenie zapewnia stabilność i komfort na różnorodnych nawierzchniach. W zakresie hamulców, motocykl ma tarczowy hamulec z przodu i tyłu, co zapewnia skuteczną kontrolę podczas hamowania. Całość jest już oczywiście mocno przestarzała i zakupując ten model warto byłoby dobrze przyjrzeć się układowi hamulcowemu oraz zawieszenie, a także rzetelnie je przeserwisować.

Ergonomia i komfort

Jazda na Suzuki GS 500 jest wygodna i komfortowa, dzięki ergonomicznemu projektowi, który pozwala na wyprostowaną pozycję za kierownicą. To sprawia, że jest to idealny motocykl zarówno na krótkie przejażdżki w mieście, jak i na dłuższe trasy. W przypadku ergonomii także jest poprawnie. Proporcje szczytów trójkąta, czyli. podnóżki kierowcy, siedzisko i wysokość kierownicy są zachowane, dzięki czemu w przyjemny sposób możemy nim podróżować. Siedzenie kierowcy jest na wysokości 790 mm.

Suzuki GS 500 E

Zastosowanie i popularność

GS 500 jest bardzo ceniony zarówno przez początkujących, którzy szukają swojego pierwszego motocykla o większej mocy, jak i przez doświadczonych motocyklistów, którzy uwielbiają prostotę i niezawodność tego modelu. Dostępność części zamiennych oraz łatwość w serwisowaniu sprawiają, że GS 500 jest również popularny wśród osób preferujących własne naprawy i modyfikacje.

Suzuki w swoich motocyklach jest niezwykle poprawne, chociaż wielu może stwierdzić, że brakuje im nieco finezji. Motocykle z Hamamatsu nigdy nie były najnowocześniejsze, najpiękniejsze i najszybsze, ale potrafiły swoją prostotą skraść serca fanów jednośladów. Podobny los spotkał GS 500, który stał się modelem kultowym i bardzo lubianym. Do dziś widząc go na ulicach wielu osobom kręci się w oku łezka przypominając sobie kilometry na nim przejechane. Zapewne wielu z wam również wrócą piękne wspomnienia czytając ten artykuł, dlatego gorąco zapraszamy do opowiedzenia w komentarzu swojej ulubionej historii z tym motocyklem i wrzucenia historycznej fotki.

Suzuki GS500: Dane techniczne

Dane techniczne: Suzuki GS500
Marka  Suzuki
Model GS500
Pojemność 487 cm3
Silnik Czterosuwowy, dwucylindrowy
Chłodzenie powietrzem
Moc maksymalna 46 KM
Ilość miejsc 2
Skrzynia 6-biegowa
Waga 182 kg

 

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Wszystko by się zgadzało ale dlaczego w artykule jest powtarzane jednocylindrowy jak w samym opisie i rzecz jasna w realu GS posiadał DWA cylindry a nie jeden.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button