Aktualnie czytasz:
System kontroli trakcji
0

System kontroli trakcji z powodzeniem jest stosowany od lat w samochodach. Ma na celu zapewnienie zwiększonego bezpieczeństwa podróżującym autem. Jego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do niebezpiecznego poślizgu kół podczas przyspieszania.

W przypadku samochodów zasada działania jest prosta, gdyż chodzi o cztery koła. A jak to działa w przypadku motocykli? W pierwszej chwili system kontroli trakcji w motocyklu może wydawać się kompletnie bezsensowny, ale przyjrzyjmy się temu bliżej.

Są dwa podstawowe rodzaje systemu kontroli trakcji w motocyklach. Pierwszy z nich bazuje na stałym badaniu różnicy pomiędzy prędkością obrotową każdego koła. Jeśli system wykryje zbyt duży wzrost prędkości obrotowej tylnego koła to ogranicza moc, która jest do niego dostarczana.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

Drugi rodzaj układu kontroli trakcji bazuje z kolei na pomiarze zmiany przyspieszenia. System ten jest nauczony rodzajów przyspieszeń, które jest w stanie osiągnąć nasz motocykl. Wie na jakich biegach uzyskuje daną prędkość oraz w jakim czasie się to dzieje i przy jakich obrotach. Jeśli wykryje, że motocykl przyspieszył zbyt szybko jak na swoje możliwości to uznaje to za poślizg. Następnie system ogranicza moc dostarczaną na dane koło.

Początkowo systemy kontroli trakcji stosowane były jedynie w motocyklach wyścigowych. Z czasem system ten został wprowadzony również do motocykli przeznaczonych do codziennego użytku.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%