Aktualnie czytasz:
Rieju RRX: Jazda na gumie szkodzi
3

Gdy w kwietniu Skuterowo.com rozpoczyna艂o test Rieju RRX,聽zak艂adany dystans wynosi艂 tysi膮c kilometr贸w. Kolejne etapy odblokowywania silnika utwierdzi艂y nas jednak, 偶e zabawa na dwukrotnie wi臋kszej liczbie kilometr贸w pozwoli lepiej pozna膰 ten sprz臋t. Oczywi艣cie nie oby艂o si臋 bez chwil w sprz臋t pokaza艂 sw贸j temperament - r贸wnie偶 w spos贸b, kt贸rego nie zak艂adali艣my.

W pierwszym momencie efekt "pionu" by艂 szokuj膮cy.

Zadowalaj膮ce osi膮gi i narowista charakterystyka silnika wr臋cz prosz膮, aby wykorzysta膰 motorower do czego艣 wi臋cej, ni偶 tylko jazda po asfalcie. Zauwa偶aj膮c, 偶e sprawna praca gazem i sprz臋g艂em powoduje spontaniczne unoszenie si臋 przedniego ko艂a mo偶na wpa艣膰 na entuzjastyczny pomys艂 stuntu na Rieju. Jazda na kole, 艣miganie na gumie - oboj臋tnie jakby tego nie nazwa膰, przednie ko艂o idzie w odstawk臋. No tak, tylko, 偶e r贸wnowag臋 jazdy na jednym k贸艂ku 艂atwo mo偶na zaburzy膰, zw艂aszcza wspomnianym temperamentem. Czemu?

Stela偶 okaza艂 si臋 by膰 prosty, ucierpia艂o tylko mocowanie b艂otnika.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

R贸偶nica pomi臋dzy silnikami 4T i 2T jest zawsze taka sama bez wzgl臋du na to, czy silnik ma pojemno艣膰 50ccm, czy 250ccm. Silniki 4T z tej samej pojemno艣ci rozwijaj膮 ni偶sz膮 moc, jednak maj膮 lepsz膮 charakterystyk臋 momentu obrotowego, kt贸ry jest dost臋pny od niskich obrot贸w. Natomiast silniki 2T osi膮gaj膮 wi臋ksz膮 moc, kt贸ra jednak jest okupiona gorszym wykresem krzywej momentu obrotowego. Co to znaczy? Znaczy to, 偶e w 4T odkr臋camy gaz i motorower jedzie, przyspieszaj膮c r贸wno przez ca艂e spektrum obrot贸w. Z kolei w 2T przy odkr臋ceniu gazu do czasu osi膮gni臋cia pewnych obrot贸w silnik wkr臋ca si臋 bardzo powoli i muli, jednak po osi膮gni臋ciu obrot贸w przy kt贸rych w dyfuzorze zachodzi rezonans nast臋puje eksplozja mocy. Dlaczego o tym wspominam?

Wygi臋ty b艂otnik wymaga艂 prostowania na gor膮co.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Bowiem najgorszym co mo偶e si臋 przytrafi膰 podczas jazdy na gumie jest jazda na 艣rednich obrotach i odkr臋cenie manetki powoduj膮ce "wej艣cie w rezo". Mnie to w艂a艣nie spotka艂o, a skutkiem tej przygody, opr贸cz postawienia moto do pionu i podziwiania b艂臋kitu nieba by艂a lekcja refleksu. Jedziesz na kole i dodajesz gazu, nagle prz贸d nieoczekiwanie strzela do g贸ry. Nie masz ju偶 nawet czasu by po艂o偶y膰 palce stopy na d藕wigni hamulca tylnego. Jedyne co ci pozostaje to zosta膰 na moto i czeka膰, a偶 oboje wywalicie si臋 na plecy, lub zeskoczy膰. Ja wybra艂em to drugie, moje nogi po偶egna艂y si臋 z podn贸偶kami i przywita艂y z ziemi膮 w chwili, gdy d艂onie za wszelk膮 cen臋 pr贸bowa艂y uchroni膰 moto od gleby i mnie od zostania przygniecionym na 艣rodku tego wiejskiego pustkowia. Sytuacja trwa艂a oko艂o sekundy, a gdy postawi艂em moto na ko艂a cieszy艂em si臋, 偶e prawie sto kilo nie wytraci艂o swojej energii na moim ciele. A jak t膮 przygod臋 przetrwa艂 RRX?

Wyprostowane mocowanie zdaje si臋 nie pami臋ta膰 ca艂ej przygody.

Rieju wysz艂oby z ca艂ej sytuacji obronn膮 r臋k膮, gdyby nie jedna rzecz - strasznie d艂ugi seryjny b艂otnik, kt贸ry w momencie pionu zaczepi艂 o ziemi臋 niczym 艂y偶ka. Dalej, dzia艂aj膮c na zasadzie d藕wigni, energia jad膮cego moto zrobi艂a z b艂otnika i owiewki gustowny spoiler. Na pierwszy rzut uszkodzenia by艂y spore, a my艣l o kosztach naprawy powodowa艂a dziwne uczucie pustki w portfelu. Jednak po zdemontowaniu cz臋艣ci kt贸re ucierpia艂y okaza艂o si臋, 偶e nie jest tak 藕le. Lakierowana owiewka, kt贸ra jest wykonana w takiej samej technologii jak owiewki maszyn crossowych wymaga艂a jedynie wypukni臋cia - nie zosta艂 na niej 偶aden 艣lad zgi臋cia, 偶adna bia艂a linia na plastiku czy sp臋kanie lakieru - szacunek dla firmy Xavi Disseny za taki materia艂. Czarny b艂otnik poradzi艂 sobie gorzej, gdy偶 przez 25-kilometrowego powrotu z trawiastego odludzia zd膮偶y艂 si臋 ju偶 odkszta艂ci膰. Najgorzej wygl膮da艂o mocowanie b艂otnika przy tylnym stela偶u, kt贸re zosta艂o wygi臋te pionowo w g贸r臋. Co jednak najwa偶niejsze poza mocowaniem stela偶 ani rama nie ucierpia艂y.

Owiewki s膮 bardzo odporne na wszelkie uszkodzenia.

Naprawa okaza艂a si臋 stosunkowo prosta. Wymontowany stela偶 zosta艂 umieszczony w imadle, a mocowanie b艂otnika naprostowane pomi臋dzy m艂otem a kowad艂em. Dospawana rozp贸rka w razie kolejnego incydentu zapobiegnie przebojom w przypadku p臋kni臋cia mocowania. Odrobina farby od艣wie偶y艂a naprawiane miejsca. Lakierowany na czerwono spojler nie wymaga艂 偶adnej ingerencji, jedynie b艂otnik potrzebowa艂 pomocy. Uplastyczniony pod wp艂ywem temperatury plastik zosta艂 naprostowany, a nowe do艣wiadczenia przes膮dzi艂y o skr贸ceniu b艂otnika do minimum. Ca艂o艣膰 wymaga艂a ju偶 tylko z艂o偶enia i cieszenia si臋 faktem, 偶e naprawa nie by艂a kosztowna, nie ingerowa艂a w konstrukcj臋, a naprawiony motorower wygl膮da jak nowy.

Wniosek z powy偶szego jest prosty. Zap艂aci艂e艣 za dwa ko艂a, wi臋c u偶ywaj obu r贸wnocze艣nie. A je偶eli chcesz stuntowa膰 kup drugie moto, przer贸b na stunt psa i ciesz si臋 komfortem, 偶e gleby nie s膮 ci ju偶 straszne. Tymczasem nasze Rieju, wyleczone ze stuntowych dolegliwo艣ci ma do pokonania jeszcze 230km. Wtedy to licznik przebiegu poka偶e r贸wne 2000km, a ja zdam dla Was relacj臋 jak je藕dzi艂o mi si臋 RRX-em.

Fot: Micha艂 Wujak/Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%