Aktualnie czytasz:
Skuter i technika: Układ wydechowy
2

W serii Skuter i technika poznaliśmy już kompletną budowę silnika, wiemy jak do silnika doprowadzane jest powietrze, znamy proces tworzenia i zapalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Do całości obrazu brakuje informacji jak spaliny usuwane są z silnika – o tym dziś na Skuterowo.com.

Do ról układu wydechowego należą usuwanie z silnika produktów spalania, zapewnienie jak najmniejszego zanieczyszczenia środowiska trującymi związkami jak np. tlenki azotu oraz wyciszanie dźwięków pracy jednostki. Za każdą z tych czynności odpowiada inna część wydechu.

Za usuwanie spalin bezpośrednio z cylindra odpowiada kolanko wydechowe. Kolanka zazwyczaj montowane są do cylindra za pomocą szpilek i nakrętek, rzadziej stosuje się montaż typu slip-on w którym za utrzymywanie kolanka w odpowiedniej pozycji odpowiadają dwie mocne sprężyny. Dalej spaliny transportowane są rurą wydechową do kolejnych elementów układu wydechowego.

 
Czytaj
REKLAMA

Planujesz wakacje na motocyklu? Dominar 400 gwarantuje nieograniczoną przyjemność z jazdy.

Skorzystaj z oferty na zakup pakietu turystycznego w promocyjnej cenie 1999zł

Nieco dalej za kolankiem często znajduje się boczny obieg spalin systemu SAS („Secondary Air System”), czyli znanego dopalacza spalin. Z obiegu spaliny są transportowane gumowym wężem do zaworka, a z niego do obudowy filtra powietrza. Jak wynika z nazwy rolą dopalacza spalin jest poddanie toksycznych produktów spalania ponownej obróbce, co skutkuje zmniejszeniem ilości szkodliwych związków trafiających do środowiska.

Za dopalaczem spalin w pojazdach dwusuwowych spotkamy dyfuzor, zwany także komorą rozprężną. Jak wspominaliśmy w opisie budowy dwusuwa silniki te posiadają tłokowy mechanizm rozrządu, toteż układ wydechowy odgrywa bardzo ważną rolę. Dyfuzor, oprócz tworzenia fali uderzeniowej cofającej mieszankę do cylindra odgrywa dba także o odpowiedni skład spalin. Dlaczego? Bowiem wewnątrz komory rozprężnej montuje się metalowy katalizator, przypominający swoim wyglądem plaster miodu. Budowa tego katalizatora jest inna niż ceramicznych katalizatorów pokrytych platyną stosowanych w samochodach, jednak tak samo jak produkty samochodowe musi on się znajdować blisko kolanka wydechowego, gdzie temperatura spalin jest największa. Zastosowanie katalizatora jest uwarunkowane mieszankowym smarowaniem silnika w wyniku którego olej jest spalany i wydalany do środowiska. Toksyczność spalanego oleju wymaga właśnie zastosowanie katalizatora.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Po przejściu spalin przez te elementy są one transportowane dalej rurą wydechową do tłumika. W silnikach dwusuwowych tłumiki są znacząco mniejsze niż w czterosuwach, bowiem tłumiki silników 4T zawierają w sobie elementy katalizatora, który w 2T umieszczony jest w dyfuzorze. Najprościej rzecz ujmując zazwyczaj w środku tłumika umieszcza się ściankę dzielącą go na dwie części – mają one na celu wstępne obniżenie hałasu silnika. Aby spaliny mogły przelatywać przez tłumik w grodzi wewnątrz tłumika umieszcza się rurkę łącząca obie części. Wylot tej rurki jest zaspawany, jednak na jej obwodzie znajdują się otwory, przez które spaliny wypływają do obudowy tłumika, a dalej, przez identyczną perforowaną rurę biegnącą obok na zewnątrz układu. Wnętrze tłumika po jednej i drugiej stronie ścianki grodzącej jest wyściełane watą tłumiącą, która ogranicza hałas pracy silnika. Dzięki zmuszeniu spalin do przelotu z jednej perforowanej rury do drugiej przez włókna waty można zredukować dźwięki do poziomu wymaganego przez homologację i komfort użytkowania.

Cały układ wydechowy, aby mógł zostać zastosowany w skuterze musi posiadać homologację. Oznacza ona spełnienie nie tylko wymagań co do emisji zanieczyszczeń, ale także wspomnianego hałasu. Zazwyczaj na plakietce znamionowej lub przy silniku umieszcza się informację ile decybeli wydaje z siebie silnik pracujący na wolnych obrotach. Powinni o tym wiedzieć miłośnicy wybebeszania tłumików z waty tłumiącej, gdyż takie działania są nie tylko dokuczliwe dla przechodniów. Mogą one spotkać się z dezaprobatą policji, która ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, gdyż pojazd nie spełnia norm emisji hałasu i posiada części nie homologowane do użycia (wydech hand made). Warto o tym przypomnieć koledze, który chce w swoim chopperku zrobić „przelotówkę”.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
50%
Interesujące
22%
heh...
6%
Że co?
6%
Grrrr!
0%
Smutne
11%