Nowe BMW R 1250 R 2023: Roadster w jeszcze lepszej formie

Motocykl klasyczny, a jednak coraz bardziej sportowy

W skrócie
  • Nowe BMW R 1250 R: klasyk, a jednak sportowy
  • Bogate wyposażenie, jeszcze więcej kontroli i brak jakichkolwiek owiewek

Seria R, czyli ta będąca od zawsze trzonem motocykli BMW, przechodzi kolejny lifting. Oto nowe BMW R 1250 R. Motocykl uniwersalny i udoskonalony. Nadal wierny tradycji rodziny bokserów, ale wyposażony w szereg dodatków dających jeszcze większą kontrolę nad sposobem czerpania radości z jazdy.

Seria motocykli BMW R-R to od zawsze żelazna podstawa oferty motocykli tej marki. To właśnie wokół motocykli klasycznych, nieobudowanych, powstawały kolejne bardziej ukierunkowane wariacje na temat uniwersalnego jednośladu. Tak jest w pewnym stopniu po dziś dzień, choć współczesne konstrukcje wymagają przecież więcej ingerencji w trzon konstrukcji. Niezmiennym pozostaje obecność w ofercie BMW Motorrad nakeda z dużym bokserem w centrum konstrukcji. A teraz możemy zobaczyć jak BMW R 1250 R ewoluuje do kolejnej, najnowszej odsłony.

BMW R 1250 R 2023; najważniejsze cechy:

• Charakterystyczny silnik typu bokser z technologią BMW ShiftCam do zmiany faz rozrządu i skoku zaworów po stronie dolotowej.

• Wysoka dynamika w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, zoptymalizowane zużycie paliwa i poziomy emisji, zwiększona płynność i kultura pracy.

• Moc i moment obrotowy: 100 kW (136 KM) przy 7250 obr./min i 143 Nm przy 6250 obr./min.

• Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) w standardzie

• BMW Motorrad ABS Pro w standardzie.

• Dynamiczna kontrola hamowania (DBC) w standardzie.

• Trzy tryby jazdy w standardzie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

• Tryb jazdy „ECO” do szczególnie ekonomicznej jazdy w standardzie.

• Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy i nowym wstępnym wyborem trybu jazdy, a także kontrolą momentu oporu silnika (MSR) jako fabryczne wyposażenie opcjonalne.

• Podstawowy ekran „Sport” w standardzie.

• Nowe kierunkowskazy LED i światła do jazdy dziennej w standardzie.

• Wbudowane gniazdo zasilania i gniazdo USB w standardzie.

• Nowe, w pełni LED-dowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów jako opcjonalne wyposażenie fabryczne.

• Ogrzewanie siedzeń dla kierowcy i pasażera, aby podróż była jeszcze bardziej komfortowa jako opcja fabryczna.

• Nowe wyposażenie specjalne do jazdy solo.

• Nowe specjalne koła ze szprychami.

• Inteligentne połączenie alarmowe w standardzie.

• Atrakcyjny kolor bazowy i dwa warianty modelu Triple Black i Sport jako opcjonalne dodatki fabryczne.

• Rozszerzona gama opcjonalnych elementów wyposażenia i oryginalnych akcesoriów BMW Motorrad.

Czy to na krętych wiejskich drogach, przez strzeliste alpejskie przełęcze, na wycieczce z pasażerem, czy na krótkiej, relaksującej przejażdżce po pracy – R 1250 R błyszczy dzięki swojej sportowej zwinności, wygodzie i charakterystycznej dynamice silnika typu bokser. Teraz BMW Motorrad wyposażyło R 1250 R w kilka nowych funkcji standardowych i opcjonalnych dodatków, aby zapewnić jeszcze bardziej intensywną radość z jazdy roadsterem.

Nowe BMW R 1250 R: lepsze wrogiem dobrego

Tak jak poprzednio, legendarny 2-cylindrowy silnik typu bokser zapewnia potężny napęd. Nadal ma pojemność silnika 1254 cm3 i pomimo zaostrzonych homologacji Euro5 generuje moc 100 kW (136 KM). Dzięki technologii BMW ShiftCam do zmiany faz rozrządu po stronie dolotowej, zapewnia solidnego kopa w szerokim zakresie prędkości obrotowych, płynną i cichą pracę oraz poprawione wartości zużycia paliwa i emisji.

Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) i nowy tryb jazdy „ECO” w standardzie. Tryby jazdy Pro z preselekcją trybu jazdy i kontrolą momentu oporu silnika (MSR) jako wyposażenie opcjonalne.

Tutaj standardowa dynamiczna kontrola trakcji DTC zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy dzięki doskonałej trakcji. Nowy standardowy tryb jazdy „ECO” pomaga kierowcy podróżować z jak najmniejszym zużyciem paliwa.

Tryb jazdy ECO pozwala kierowcy na wykorzystanie innowacyjnej technologii silnika BMW Motorrad ShiftCam przede wszystkim w taki sposób, aby osiągnąć maksymalny zasięg. W trybie ECO kierowca jest zachęcany do jazdy tak oszczędnej, jak to tylko możliwe, z miękką krzywą przepustnicy i umiarkowanym ograniczeniem momentu obrotowego silnika. W trybie ECO kolorowy wyświetlacz TFT wyświetla wydajność na górnym pasku stanu. Jeśli zależy Ci na maksymalnej wydajności — na przykład podczas wyprzedzania z ciężkim ładunkiem lub jazdy pod górę — przycisk trybu jazdy umożliwia szybkie i łatwe przełączenie na inny tryb jazdy.

Nowy R 1250 R może być fabrycznie wyposażony w opcjonalne tryby jazdy Pro. Zapewnia między innymi dodatkowe, indywidualnie konfigurowane tryby jazdy. Korzystając z funkcji wstępnego wyboru trybu jazdy, kierowca może indywidualnie ustawić tryby jazdy na przycisku trybu jazdy. Kontrola momentu oporu silnika (MSR) to kolejny nowy element trybu jazdy Pro. Można go używać do bezpiecznego unikania niestabilnych warunków jazdy, które mogą wystąpić podczas wybiegu lub redukcji biegów z powodu nadmiernego poślizgu hamulca na tylnym kole.

Bogate wyposażenie i jeszcze więcej kontroli

BMW Integral ABS Pro (częściowo zintegrowany) i Dynamic Brake Control (DBC) w standardzie.

Jako popularny sportowy samochód turystyczny, R 1250 R w najnowszej wersji jest standardowo wyposażony w BMW Integral ABS Pro. Jest to układ hamulcowy, który zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo podczas hamowania – nawet przy pokonywaniu zakrętów – i myśli jeszcze dalej, że tak powiem. Wraz z rozwojem koncepcji trybu jazdy, dodanych zostanie również więcej nowych funkcji. Na przykład charakterystyka sterowania ABS zostanie dodatkowo dostosowana do odpowiedniego trybu jazdy. W ramach opcji „Riding Modes Pro” Dynamic Brake Control (DBC) dodatkowo wspiera kierowcę podczas manewrów hamowania awaryjnego. DBC zwiększa bezpieczeństwo podczas hamowania, nawet w trudnych sytuacjach, zapobiegając niezamierzonemu uruchomieniu przepustnicy. Poprzez ingerencję w sterowanie silnikiem podczas hamowania redukowany jest moment napędowy, aby w pełni wykorzystać siłę hamowania tylnego koła. Dzięki temu motocykl jest stabilny i skraca drogę hamowania.

Nowy reflektor w pełni LED z adaptacyjnym doświetlaniem skrętu. Nowo zaprojektowane kierunkowskazy LED i kultowe światła do jazdy dziennej w standardzie.

Standardowa w pełni diodowa lampa przednia już teraz oświetla drogę niezrównanym, jasnym, wyraźnym światłem. Zwiększone bezpieczeństwo podczas jazdy nocą zapewnia adaptacyjne światło skrętu, które jest elementem opcji fabrycznej. Kierowca korzysta z jeszcze lepszego oświetlenia drogi na zakrętach, co zapewnia jeszcze bezpieczniejszą jazdę nocą. Adaptacyjne kierunkowskazy działają na zasadzie włączania dodatkowych elementów LED w głównym reflektorze, które są wyposażone we własne odblaski, w zależności od kąta nachylenia. Uruchamia się przy pochyleniu większym niż 7° i prędkości większej niż 10 km/h. Dodatkowy efekt świetlny można doskonale odczuć przy kącie nachylenia do 25°.

Nowe standardowe funkcje obejmują przeprojektowane kierunkowskazy LED (również dla USA) i kultowe światła do jazdy dziennej (niedozwolone we wszystkich krajach; bez funkcji świateł do jazdy dziennej ikona światła jest zaprojektowana jako światło postojowe).

Kolorowy wyświetlacz TFT z głównym ekranem „Sport” w standardzie.

Tak jak poprzednio, nowy R 1250 R jest wyposażony w kolorowy wyświetlacz TFT ze zintegrowaną nawigacją strzałkową i rozbudowaną łącznością. Doskonała czytelność, przejrzysta nawigacja w menu i wysoce zintegrowana koncepcja obsługi stawiają go na szczycie świata motocykli produkcyjnych. Kierowca może wybierać spośród dostosowanych ekranów do różnych celów. Obejmuje to również  „Sport” Core Screen, czyli sportowy wariant wyświetlacza, który dostarcza informacji w czasie rzeczywistym o aktualnym i maksymalnym kącie pochylenia, a także interwencjach elektroniki – takich jak ABS Pro lub DTC.

Gniazdo USB i inteligentne połączenie alarmowe w standardzie. Ogrzewanie siedzeń dla kierowcy i pasażera, dzięki którym podróżowanie staje się jeszcze przyjemniejsze, jest dostępne jako opcjonalne wyposażenie fabryczne.

Nowe BMW R 1250 R oferuje już w standardzie dwa różne gniazda. Poprzednie pokładowe gniazdo zasilania 12 V plus dodatkowe gniazdo USB-A z zasilaczem 5 V. Ten najczęściej używany rodzaj gniazda USB z nowo opracowaną elektroniką ładującą umożliwia ładowanie smartfona podczas jazdy poprzez podłączenie adaptera kablowego. Dostępny jest prąd ładowania do 2400 mA, co umożliwia szybkie ładowanie w zależności od rodzaju używanego smartfona. Inteligentne połączenie alarmowe jest również standardową funkcją (eCall; niedostępna we wszystkich krajach) zapewniającą szybką pomoc w nagłych wypadkach.

Fabrycznie opcjonalny system podgrzewania siedzenia kierowcy i pasażera na tylnym siedzeniu również znacznie zwiększa komfort, gdy temperatura jest niska. Podgrzewane siedzenia są dostępne w połączeniu z dwoma pojedynczymi siedzeniami i są oferowane wyłącznie w połączeniu z podgrzewanymi manetkami. Dla fotela kierowcy opracowano nową, wygodną koncepcję obsługi z pięcioma poziomami ogrzewania. Ustawienia podgrzewania manetek – w połączeniu z ogrzewaniem siedzeń z pięcioma zamiast dwoma poziomami ogrzewania – są obsługiwane za pomocą menu. Ogrzewanie siedzenia pasażera ma dwa poziomy ogrzewania i jest obsługiwane za pomocą przełącznika dwustabilnego w lewym dolnym rogu tylnej ramy.

Przeczytaj też:

Zadbaj o swój motocykl BMW: skorzystaj jeszcze w tym roku z akcji “Sezon nie ma końca”

Dynamiczne lakiery roadstera: nowy R 1250 R ma atrakcyjny lakier bazowy, a także dwa warianty modelu Triple Black i Sport. Nowe wyposażenie specjalne do jazdy solo.

W wariancie podstawowym nowe BMW R 1250 R podkreśla zaawansowany styl roadstera w niemetalizowanym kolorze Icegrey w połączeniu z czarną ramą. Dzięki opcjonalnym fabrycznym wariantom Triple Black i Style Sport klient może wybrać jedną z dwóch szczególnie wyrazistych koncepcji kolorystycznych.

BMW R 1250 R to swoista kontynuacja tego co najlepsze w bawarskich bokserach. Teraz jednak motocykl staje się jeszcze bardziej dopracowany, pełen wigoru i bogato wyposażony. Dwukołowy luksus bez aerodynamicznych dodatków, a jednak ze sporą dawką sportu. Czysta linia, od której wszystko się zaczęło, w wersji godnej 2023 roku.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button