Aktualnie czytasz:
Indian Scout 2018: Odrodzony zwiadowca. Nasz test
0

Odtworzenie legendy to nie艂atwe zadanie. Zw艂aszcza, gdy jest ni膮 najstarsza ameryka艅ska marka motocykli. Czy duch znanego ze sportowych dokona艅 Scouta z 1920 roku przetrwa艂 w jego najnowszej wersji?

Indian to z pewno艣ci膮 jedna z bardziej legendarnych marek motocykli, znanych na ca艂ym 艣wiecie. Nie tylko dlatego, 偶e ju偶 sam膮 nazw膮 oraz logotypem z india艅skim wodzem w pi贸ropuszu przywodzi na my艣l powie艣ci i opowiadania o dzikim zachodzie oraz ludach ameryka艅skiej prerii, ale r贸wnie偶, a mo偶e przede wszystkim dzi臋ki bogatej w sportowe sukcesy historii.

Legendarno艣ci z pewno艣ci膮 pom贸g艂 r贸wnie偶 fakt, 偶e pochodz膮ca ze Springfield w stanie Massachusetts firma, og艂osi艂a upad艂o艣膰 w 1953 roku, a wyprodukowane do tego czasu maszyny uros艂y przez lata do rangi kultowych. Po latach mroku Indian Motorcycle Company na szcz臋艣cie powr贸ci艂o, a wraz z producentem pojawi艂y si臋 zupe艂nie nowe konstrukcje, ho艂duj膮ce czczonym pierwowzorom sprzed lat. Jednym ze znanych modeli Indiana by艂 wypuszczony w 1920 roku Scout, kt贸ry z za艂o偶enia mia艂 by膰 lekkim i zwinnym motocyklem. To w艂a艣nie na przerobionym Scoucie Nowozelandczyk Burt Munro ustanowi艂 w 1967 roku rekord pr臋dko艣ci w klasie do 1000 cm3.

Indian Scout jak feniks

Doskonale pami臋tam, gdy w 2014 roku pojawi艂 si臋 鈥瀟he all-new Scout鈥 鈥 to by艂 prawdziwy powiew 艣wie偶o艣ci w ameryka艅skiej motoryzacji. Motocykl robi艂 wra偶enie neoklasyczn膮 stylistyk膮 oraz nowoczesn膮, a jednak zachowuj膮c膮 podstawy kanonu ameryka艅skiej klasyki jednostk膮 nap臋dow膮. Ca艂o艣ci dope艂nia艂a czysta linia i dopracowane detale. Po czterech latach w Scoucie nie zmieni艂o si臋 praktycznie nic. Nadal wygl膮da 艣wie偶o 鈥 inaczej ni偶 sprz臋ty japo艅skie, czy te z Milwaukee i uznaj臋 to za jego spor膮 zalet臋. Scout jest po prostu inny.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Przy bli偶szym spotkaniu, ka偶dy zauwa偶y, 偶e amerykanie przy艂o偶yli si臋 podczas produkcji. Wszystko zdaje si臋 by膰 dopracowane i wysokiej jako艣ci (mo偶e poza niekt贸rymi przewodami mocowanymi na kojarz膮c膮 si臋 z prowizorycznymi naprawami 鈥瀟rytytk臋鈥). Nie ma tu miejsca na 艣ciem臋. B艂otniki s膮 stalowe, obicie kanapy to naturalna, 艂adnie obszyta sk贸ra, a maj膮ca odzwierciedlenie w dziesi膮tkach naniesionych logotyp贸w dba艂o艣膰 o detale ca艂kiem smacznie doprawia danie g艂贸wne jakim jest konstrukcja oparta o niecodzienne rozwi膮zanie w tej klasie motocykli, czyli aluminiow膮, odlewan膮 ram臋 i b臋d膮cego jednocze艣nie elementem no艣nym, finezyjnie wyfrezowanego widlaka. Wszystko zdaje si臋 do siebie dobrze pasowa膰 i nie ma tu miejsca na przypadek.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Wygl膮d to nie wszystko

Wygl膮d to jednak nie wszystko, dlatego, aby ca艂kowicie przekona膰 si臋 o warto艣ci tej maszyny, trzeba prze艂o偶y膰 nog臋 nad siod艂em i sprawdzi膰 jak to je藕dzi. Jeden obr贸t wa艂em wystarczy by uk艂ad wtrysku obudzi艂 dwa ch艂odzone ciecz膮 gary, o 艂膮cznej pojemno艣ci 1133 cm3. Sam silnik pracuje cicho i kulturalnie. Chcia艂oby si臋 jedynie, by seryjne wydechy dawa艂y z siebie wi臋cej. Na szcz臋艣cie odg艂os wydobywaj膮cy si臋 z uk艂adu dolotowego przy odkr臋ceniu manetki rekompensuje nieco akustyczne niedostatki. Jak na ameryka艅ca przysta艂o, Scout jest d艂ugi i niski. Jednak tu szko艂a konstruowania podwozia jest mniej standardowa. Spory rozstaw osi, nie wynika z du偶ego k膮ta pochylenia g艂贸wki ramy (mamy tu zaledwie 29 stopni), a raczej z wi臋kszego wysuni臋cia jej w stosunku do przodu. Taki zabieg oraz nisko po艂o偶ony 艣rodek ci臋偶ko艣ci, wa偶膮cej nieca艂e 240 kg na sucho maszyny, sprawiaj膮, 偶e Scout jest bardzo por臋czny i ju偶 po kilkuset metrach jazdy poczujesz si臋 na nim pewnie.

Du偶o mniej klasyczny ni偶 konkurencja. Ale o to chodzi.

Nie zaszkodzi艂oby co prawda gdyby kierownic臋 da艂o si臋 mocniej skr臋ci膰 przy manewrach z niskimi pr臋dko艣ciami, ale nie zmienia to faktu, 偶e Indiana prowadzi si臋 艂atwo przyjemnie i bez typowych dla bardziej chopperowych konstrukcji bol膮czek. O zawieszeniu mo偶na tyle powiedzie膰, 偶e鈥 jest. Nic specjalnego. Prz贸d ca艂kiem nie藕le wykonuje swoja prac臋, za to ty艂, oparty na dw贸ch klasycznych amortyzatorach m贸g艂by dostarcza膰 nieco wi臋cej komfortu. Jest twardy, a jego niewielki skok nie generuje uczucia jazdy na poduszce. Odczuje to zw艂aszcza pasa偶er, kt贸ry siedzi bezpo艣rednio na b艂otniku, a siedzenie pod jego doln膮 cz臋艣ci膮 plec贸w wcale nie jest tak komfortowe na jakie wygl膮da. Nie pomagaj膮 tu tak偶e, wymuszone zapewne przez okaza艂e tuby wydech贸w, wysoko umiejscowione podn贸偶ki. Plecak zdaje si臋 obejmowa膰 kolanami kierowc臋 na wysoko艣ci klaty. Na szcz臋艣cie za sterami jest ju偶 du偶o wygodniej, o ile nie masz wi臋cej ni偶 185 cm wzrostu.

Nap臋d z ikr膮

Ale w ko艅cu Scout to nie stworzony do dalekich woja偶y turystyk, tylko motocykl bardziej uniwersalny i sparta艅ski w formie. Cho膰 katalog akcesori贸w i customowych dodatk贸w jest bardzo bogaty, to ten sprz臋t, mimo, 偶e jest bardzo stylowy, to tak jak jego przedwojenny pierwowz贸r, powinien by膰 przy tym zwinny i szybki. I tak jest, bo generuj膮cy r贸wne 100 kucy mocy i prawie tyle samo momentu silnik naprawd臋 daje kopa i nie zaj膮knie si臋 nawet je艣li przyjdzie ci ochota przegoni膰 Scouta do ko艅ca skali pr臋dko艣ciomierza. Wystarczy szybki strza艂 z klamy pod 艣wiat艂ami, by p臋dzona pasem tylna opona j臋cz膮c narysowa艂a d艂ugi czarny 艣lad, a wszystkie inne pojazdy zosta艂y daleko w tyle. Na szcz臋艣cie nie trzeba wcze艣niej wy艂膮cza膰 kontroli trakcji, bo jej tu po prostu nie ma. Jest za to ABS, ale i ten pozwoli popiszcze膰 nieco tylnym laczkiem przy hamowaniu.

W kilku odmianach

W 2017 roku Indian, pod膮偶aj膮c za panuj膮c膮 mod膮, wypu艣ci艂 seryjnego bobbera na bazie Scouta. Scout Bobber jeszcze bardziej nadaje si臋 do dynamicznej jazdy. Zach臋ca do tego bardziej radykalna pozycja za kierownic膮 oraz zawias o jeszcze mniejszym skoku. W tym wypadku dodatki stylistyczne oraz wyko艅czenie w czarnym macie jeszcze lepiej podkre艣laj膮 charakter 偶ywio艂owego nap臋du.

Scout Bobber to wersja dla solo puryst贸w. Ale wygl膮d robi robot臋!

Dla os贸b nie szukaj膮cych skoku adrenaliny jest r贸wnie偶 dost臋pna od 2015 roku wersja Scout Sixty z mniejszym sinikiem o pojemno艣ci jednego litra. Ma spokojniejszy, cho膰 nadal nie pozbawiony ikry nap臋d. Jest przy tym tak偶e ta艅szy, oferuj膮c prawie takie samo wyposa偶enie co du偶y Scout. 聽 聽

Jest dobrze

Dzisiaj, co cieszy marka Indian ma si臋 dobrze. Oferta jest bogata w przer贸偶ne wariacje proponowanych modeli, a Indiany zn贸w, po ponad 60 latach przerwy, wygrywaj膮 wy艣cigi flat trackowe w USA. Co wi臋cej, w przysz艂ym roku 艣wiat ma ujrze膰 premier臋 bazowanej na sliniku Scouta, drogowej wersji flat trackowej wy艣cig贸wki, czyli FTR 1200. Koncept wygl膮da naprawd臋 kozacko wi臋c nie mog臋 si臋 ju偶 doczeka膰!

Dzi臋kujemy Indian Bielsko-Bia艂a za u偶yczenie sprz臋tu!

Indian Scout 2018 - galeria zdj臋膰:

Jaka jest Twoja reakcja?
100%
0%
0%