Namiot na wyjazdy motocyklowe – jak wybrać i na co zwrócić szczególną uwagę? [PORADNIK]

Wybrać odpowiedni namiot nie jest łatwo, ale jest kilka elementów, na których należy się skupić

W skrócie
  • Wyjazdy motocyklowe pod namiot mają wyjątkowy klimat
  • Jak wybrać odpowiedni namiot i na co zwrócić szczególną uwagę?
  • Poradnik, w którym znajdziecie najważniejsze aspekty i porady dotyczące wyboru namiotu

Motocykle od zawsze wiążą się z wolnością, która z kolei utożsamiana jest z wiatrem we włosach, pięknymi drogami i nockami w miejscach, które o każdej porze dnia zachwycają. Nie zawsze wybór wypasionego hotelu będzie najlepszą możliwością, bo to właśnie namiot będzie najlepszym łącznikiem pomiędzy nami, a otaczającym nas światem. Jak go wybrać i na co zwrócić szczególną uwagę?

Niektórzy nie widzą innego typu noclegu poza namiotem, a z kolei jeszcze inni robią wszystko, aby czasami nikt nie zdołał ich na niego namówić. Bez względu jednak na wasze obecne upodobania bardzo możliwe, że w niedalekiej przyszłości nadejdzie wiekopomna chwila, kiedy znudzenie nockami spędzonymi w kolejnych hotelach, villach i pensjonatach będzie na tyle doskwierające, że zamarzy wam się noc spędzona tam, gdzie natura okala was na każdym kroku i prezentuje swoje wdzięki w sposób wyjątkowy. Jedyną możliwością, aby poczuć to na własnej skórze, a przy okazji przypomnieć sobie kilka przydatnych porad jeszcze z okresu przynależności do drużyny harcerskiej, będzie zakup namiotu i wyprawa motocyklowa w nieznane.

Wybierając się samochodem pod namiot sprawa jest znacznie prostsza – większe możliwości załadunkowe sprawiają, że ograniczyć się możemy jedynie do budżetu. Gabaryty nie będą przecież żadną przeszkodą w przeciwieństwie do wyjazdu motocyklowego, gdzie liczy się każdy kilogram i centymetr.

Najważniejsze informacje:

  1. Jak prawidłowo wybrać namiot na wyjazdy motocyklowe i na co zwrócić szczególną uwagę?
  2. Typy, rodzaje, wodoodporność i różne konstrukcje – typy namiotów, które nadają się na wyjazdy motocyklowe.
  3. Zwróć szczególną uwagę na kilka aspektów – wybierz mądrze, aby nie żałować i nie zrazić się do nocek w namiocie.

Przeczytaj również:

Chcę pojechać na wyprawę motocyklową, ale się boję – czy i czego powinniśmy się obawiać?

Jaki wybrać typ namiotu?

Na rynku obecnie znajdują się 4 główne typy namiotów i każdy z nich ma sporo zalet oraz wad. Warto jest dokładnie zapoznać się z ich budową, a następnie zastanowić się na jak długie trasy i w jakie miejsca zamierzamy wyjechać. Poszukiwania namiotu należy rozpocząć przede wszystkim od określenia czy jeździmy samotnie czy z pasażerką, a także jak długo zamierzamy spać w jednej lokalizacji, a także ile miejsca na motocyklu możemy poświęcić na jego montaż. Warto jest dokładnie sprawdzić wymiary swoich kufrów bądź dodatkowych bagażników przed finalnym zakupem.

Namioty kopułowe – są konstrukcjami samonośnymi, a to oznacza, że po rozłożeniu namiot stoi sam bez odciągów i śledzi. Są odporne na wiatr i można przenosić je bez konieczności demontażu.

Namioty geodezyjne – to popularny typ namiotów, który również posiada konstrukcję samonośną, ale dodatkowo wzmocniony zostały dodatkowymi pałąkami. Po rozłożeniu są stosunkowo niskie i przylegające do podłoża, aby wytrzymywały nawet ekstremalne podmuchy wiatru i deszcz.

Namioty tunelowe – są sporych rozmiarów nawet po złożeniu i wymagają czasochłonnego oraz starannego rozkładania. Idealne na rodzinne wyjazdy samochodem, ale kompletnie nie nadają się na motocyklową wyprawę. Mają mnóstwo pałąków, odciągów i wymagają solidnego wbicia śledzi. Każda czynność musi zostać idealnie wykonana, aby zapewnić ochronę przed wiatrem i wodą.

Namioty na bazie dwóch liter Y(2Y) – to hybryda, która jest połączeniem standardowego namiotu kopułowego z tunelowym, jednakże cechuje się mniejsza liczbą pałąków i jeszcze większa przestrzenią wewnątrz. Również nie jest to najlepszy wybór na motocykl.

Zdecydowanie najlepszym wyborem będzie zatem namiot kopułowy, a wszystko za sprawą stosunkowo niewielkich rozmiarów i szybkiemu procesowi rozkładnia. Wystarczy zaledwie kilka chwil, aby po całym dniu jazdy rozstawić wasz materiałowy domek do spania. Dodatkowo jest znacznie lżejszy niż pozostałe typy i zajmie mniej miejsca na motocyklu lub w kufrze.

Rozmiary – koniecznie sprawdź wymiary przed i po złożeniu, a także wagę

Decyzja jest zatem podjęta – rozpoczynacie poszukiwania namiotu kopułowego, który jest idealnym kompromisem zarówno pod względem miejsca wewnętrz, wymiarów po złożeniu, jak i szybkości rozkładania, a także składania. Czas dokładnie przyjrzeć się waszemu motocyklowi i przy pomocy miarki znaleźć miejsce w kufrze, na dodatkowym bagażniku lub na siedzisku, gdzie docelowo będzie zamontowany. Po ustaleniu czy szukacie namiotu do jazdy samemu, czy pasażerką, zaczynacie od wybraniu kilku interesujących was namiotów, a następie dokładnie zapoznajcie się z wymiarami po złożeniu. Na rynku znajdziecie wiele najróżniejszych produktów, które są dedykowane do wyjazdów motocyklowych i dzięki temu posiadają znacznie krótsze pałąki, dzięki czemu zmieszczą się w kufrze centralnym. Dodatkowo ważnym aspektem jest waga – zwróćcie na nią szczególną uwagę, jeżeli będziecie podróżować we dwie osoby na jednym motocyklu, a namiot zamontujecie na górnej części kufra.

Drugą sprawą jest sam rozmiar namiotu – zawsze wybierajcie rozmiar o jedną osobę więcej niż zakładacie. Jeżeli podróżujecie sami kupujcie namiot dwuosobowy, jadąc z pasażerem wybierzcie trzyosobowy. Dodatkowego miejsca nigdy nie za wiele, a dodatkowo będziecie mogli schować tam chociażby odzież czy najpotrzebniejsze graty niezbędne do spędzenia nocki. Zostawianie kasku, kombinezonu czy butów na noc na motocyklu to co najmniej średnie rozwiązanie, ale również sen w pobliżu zmęczonych kilkudniową jazdą ciuchów nie należy do najprzyjemniejszych. O tym jednak nieco później.

Szybkość składania i rozkładania

Szybkość rozkładania i składania namiotu jest kolejnym ważnym aspektem, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Docenicie to szczególnie po całym dniu jazdy, a także pakując się rano, aby możliwe szybko wyjechać i zacząć eksplorować kolejne piękne trasy. Im więcej pałąków i odciągów tym wszystko będzie trwało znacznie dłużej, a także będzie wymagało od was większego skupienia podczas rozkładania i składania. Namiot motocyklowy ma być możliwie prosty na każdym kroku, gdyż będzie miejscem, w którym spędzimy zaledwie kilka godzin oddając się w objęcia Morfeusza. Prostota konstrukcji ponad wszystko – odpuśćcie nowoczesne rozwiązania z systemem pociągania sznurków, pompowania i inne cuda. Pamiętajcie, że namioty konstrukcyjnie zbliżone do budowy cepa będzie znacznie łatwiej naprawić i pomimo usterek rozstawić do spania.

Czarna sypialnia – bez niej ani rusz

Bez względu na to, czy planujecie wyjazd do ciepłych rajów, czy na zimną północ, pozycją obowiązkową w waszym namiocie powinna być sypialnia wykonana z czarnego materiału, która zagwarantuje wam możliwość dłuższego spania rano i nieco chłodniejszych poranków. Najpopularniejsze są namioty z popularnego sklepu z niebieskim logo – Fresh odnosi się do właściwości termicznych materiału, który potrafi obniżyć według producenta temperaturę aż o 17*C, natomiast Black to specjalna powłoka materiału zewnętrznego, która blokuje dostęp promieni słonecznych do sypialni w namiocie. Macie zatem znacznie ciemniej i chłodniej, co jest nieocenione śpiąc na południu Europy w temperaturach w nocy, które przekraczają 24*C i grubo ponad 30*C w ciągu dnia.

Z przedsionkiem czy bez?

Wracamy do kwestii, która związana jest bezpośrednio z rozmiarem namiotu. Wielokrotnie widziałem samotnie jeżdżących motocyklistów, którzy korzystają z najmniejszych namiotów jednoosobowych, a wszystkie rzeczy stalową linką mocują do motocykla. Nie uważam jednak, że aż taki minimalizm ma sens. Wiem, że spędzimy w nim zaledwie godzin i jadąc jednośladem maksymalnie staramy się ograniczyć zabierany szpej, ale nie kosztem komfortu. Wybierając prosty namiot kapsułowy będziemy mieli chociażby minimalny przedsionek, w którym schowamy odzież, buty i kask w przypadku ulewy, a jednocześnie nie będzie nam nic smrodzić pod nosem w trakcie snu. Wszystko schowane będzie i odgrodzone od deszczu, dzięki czemu nie zamoknie w nocy. Dodatkowo ten niewielki plac będziecie mogli wykorzystać podczas opadów do przyrządzenia kawy czy śniadania.

Wodoodporność

Czas na trochę teorii – wodoodporność, czyli wysokość słupa wody to wskaźnik, który wyraża wytrzymałość materiału na ciśnienie wody. Im będzie on wyższy, tym więcej nasz namiot wytrzyma więcej opadów i śmiało można przyjąć, że tkanina o parametrach 3000 mm przetrwa bardzo mocne ulewy. To oczywiście zapewnienia producenta, bo wiadomo, że ochrona przed deszczem będzie możliwa jedynie wtedy, gdy naprawdę starannie i przede wszystkim prawidłowo rozłożymy namiot. Osobiście wybieram zawsze namiot, którego materiał ma parametry co najmniej 1500 mm – jeżeli tylko na horyzoncie pojawiają się deszczowe chmury, a prognoza pogody nie napawa optymizmem to wymiękam i decyduję się na nockę w hotelu. Nawet krótka ulewa może nas tak zmoczyć, że cały kolejny dzień będziemy jechać zmarznięci w jeszcze wilgotnej odzieży. Wspomniany wyżej parametr przy odpowiednim rozłożeniu zapewni nam ochronę podczas niespodziewanych opadów w nocy i jest to moim zdaniem wystarczające. Deszcz nigdy nie idzie w parze ze spaniem w namiocie.

Im dalej w las…

Im dalej w las, tym zdecydowanie trudniej wybrać jest odpowiedni produkt. Gwarantuję wam jednak, że ustalenie nieprzekraczalnego budżetu zaoszczędzi wam jednak sporo nerwów i edukowania na temat warstw, materiałów i użytych rozwiązań. Warto wziąć pod uwagę fakt, że raczej nikt z was nie zamierza spać podczas całonocnych opadów, dlatego nie warto jest dopłacać do znacznie droższych namiotów chroniących przed deszczem. Warto jest postawić na produkty renomowanych producentów, co przekłada się bezpośrednio na jakość wykonania i przede wszystkim wymiary oraz masę. Zakup chińskich namiotów może sprawić, że spędzicie noc pod gołym niebem, a nie taki przecież jest zamysł wyjazdu na nockę w namiocie, prawda?

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button