Aktualnie czytasz:
Bojkot: Polacy nie chc膮 tankowa膰 na stacjach Lukoil?

Temat stacji benzynowych Lukoil wraca. Wraz z wprowadzeniem embarga na produkty importowane z Polski coraz liczniejsza rzesza kierowc贸w namawia do omijania rosyjskich "wodopoj贸w" dla naszych maszyn szerokim 艂ukiem. Jednak czy to ma sens?

Jak grzyby po deszczu powstaj膮 strony na Facebooku i innych serwisach spo艂eczno艣ciowych zach臋caj膮ce do unikania Lukoil. Idea teoretycznie jest s艂uszna. Zw艂aszcza w trakcie wojny gospodarczej pomi臋dzy wchodem a zachodem patriotyzm konsumencki ma uzasadnienie. Kupowanie paliwa na Lotosie czy Orlenie z pewno艣ci膮 wzmacnia nasze rodzime firmy. Jest jednak jedno "ale". Mo偶e nawet wi臋cej ni偶 jedno.

1. Na stacjach Lukoil znajdziesz dok艂adnie to samo paliwo co u konkurencji. Dlaczego? W Polsce dostarcz膮 je dwie rafinerie - Orlen i Lotos (tutaj przeczytasz wi臋cej na ten temat). W rezultacie wszyscy lejemy do bak贸w dok艂adnie to samo. Jedyna r贸偶nica to dodatki do paliw premium. Te zazwyczaj dane firmy opracowuj膮 i mieszaj膮 samodzielnie.

2. W艂a艣cicielami punk贸w Lukoil w Polsce s膮... Polacy. To tak zwana franczyza. Jak ona najprawdopodobniej dzia艂a w tym wypadku? Polski inwestor niejako kupuje od Rosjan prawo do pos艂ugiwania si臋 mark膮 oraz odprowadza prowizje od np. obrotu. Jednak wi臋kszo艣膰 zysku zostaje w kieszeni biznesmena. Tak samo jest z samym punktem - stacj膮. Nale偶y ona w pe艂ni do tego, kto wyk艂ada kas臋 i otwiera biznes.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

3. W naszych bakach i tak wszyscy mamy Rosyjsk膮 rop臋 naftow膮. Zaskakuj膮ce? Orlen i Lotos jako dwie polskie rafinerie kupuj膮 surowiec od Rosjan. Tym sposobem ko艂o si臋 zamyka. Tak samo jak w przypadku gazu pr贸偶no szuka膰 alternatywnych i op艂acalnych jednocze艣nie 藕r贸de艂 dostaw. To po prostu uzale偶nienie.

Sytuacja nieco si臋 zatem komplikuje. W przypadku bojkotu Lukoil pozbawiamy Rosjan tylko (albo a偶) prowizji od obrotu na stacjach sygnowanych ich logotypem. Aby skutki naszego "protestu" przynios艂y jakikolwiek rezultat musia艂oby doj艣膰 do do艣膰 sporej motywacji nas wszystkich. Tylko skala mog艂aby przynie艣膰 skutek. Przez to oczywi艣cie nie nale偶y negowa膰 sensu tankowania na stacjach polskich marek. W贸wczas ca艂y wypracowany zysk nie ucieka poza granice Polski. Jest to jednak temat dra偶liwy - nie trudno pos膮dzi膰 w贸wczas kogo艣 o nacjonalizm. Temat nie jest jednoznaczny, dlatego wyb贸r stacji na kt贸rych tankujemy nasze pojazdy pozostawiamy Wam. Ka偶demu z osobna.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
50%
4 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe Morgtus
    12 sierpnia 2014 at 20:13

    No troch臋 to paradoks, ja tam i tak zawsze tankuje na Orlenie, ewentualnie Statoil, za to zrazi艂em si臋 do Shela, gdy偶 z racji, 偶e nie mam st贸pki centralnej musz臋 tankowa膰 siedz膮c na moto, na Orlenie i Statoilu nie ma z tym problemu, natomiast na Shelu tak, no i musia艂em zej艣膰, trzyma膰 moto, a pracownik tankowa艂, gdyby nie to, 偶e mia艂em ma艂o paliwa, to bym podzi臋kowa艂 i pojecha艂 dalej.

  • Zdj臋cie profilowe roomcajz
    13 sierpnia 2014 at 07:29

    „nie trudno pos膮dzi膰 w贸wczas kogo艣 o nacjonalizm” przesada. Poza tym czy nacjonalizm to co艣 z艂ego? Jed藕 Pan do Norwegii. Norweg kupi co艣 zza granicy tylko w贸wczas gdy absolutnie nie ma produktu krajowego. I nikt nikogo o nic nie pos膮dza.

  • Zdj臋cie profilowe RicoVespian
    13 sierpnia 2014 at 09:31

    „Rosyjskiej” z du偶ej litery a „polskiej” z ma艂ej? Do szko艂y wr贸膰 Przemku! A redakcja nie ma korekty?

  • 14 sierpnia 2014 at 12:35

    Ruscy sobie nie komplikuj膮,a dlaczego my nie?

Podziel si臋 opini膮

lub