BMW R20 Concept – potężny retro nakeda z 2-litrowym bokserem

Big Boxer jeszcze bardziej big!

W skrócie
  • Jeszcze większa pojemność i więcej mocy - BMW R 20 Concept
  • Model ten został zaprezentowany podczas Concorso d'Eleganza Villa d’Este
  • Czy tak wygląda nieśmiała zapowiedź nowej jednostki napędowej?

Podczas konkursu elegancji nad jeziorem Como o nazwie Concorso d’Eleganza Villa d’Este mieliśmy okazję zobaczyć również dwie propozycje przygotowane przez bawarskiego producenta. W szranki stanął zarówno wyjątkowy samochód, jak i również motocykl z zaskakująca jednostką napędową.

Na pierwszy rzut oka ciężko jest jednoznacznie stwierdzić czym wyróżnia się przygotowany przez BMW motocykl. Przede wszystkim Concorso d’Eleganza Villa d’Este to bardzo ekskluzywny i wyrafinowany event, dlatego na próżno jest szukać zaskakujących propozycji. W zamian za to możemy do granic możliwości cieszyć oczy niezwykle pięknymi, klasycznymi i subtelnie zmodyfikowanymi pojazdami. Bawarski producent postanowił zatem wziąć na warsztat model R 12 i zaprezentować nad Jeziorem Como ciekawą propozycję, która śmiem twierdzić, że mogłaby również trafić do seryjnej sprzedaży.

Przyglądając się fotografiom sam design raczej nie zrobi na was szczególnego wrażenia, bo nie wyróżnia się w teorii niczym szczególnym. Upatrywać różnic należy dopiero w momencie, gdy zapoznamy się z pełną nazwą modelową, bo liczba 20 obok litery R nie pojawiła się przypadkowo.

Najważniejsze informacje:

  1. W historii BMW już był motocykl o takiej nazwie. BMW R20 zastąpiło model R2 i było produkowane w latach 1937-1938.
  2. BMW R 20 Concept zostało zaprezentowany podczas Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
  3. Silnik typu bokser ma pojemności 2000 cm3.

Przeczytaj również:

BMW R 18 Iron Annie – zjawiskowy custom w hołdzie historii lotnictwa

R20 zdecydowanie można nazwać większym bratem R12 – rozstaw osi R20 wynoszący 1550 mm jest niewiele większy od tego w seryjnym modelu (1511 mm), a nisko umiejscowiona kierownica, wraz ze szczątkowymi wskaźnikami, a także charakterystycznym kształtem zbiornika paliwa sprawiają, że rewolucji pod względem designu nie ma. Dodatkowo taki sam jest też kąt nachylenia główki ramy. Zawieszenie to Öhlins Blackline z przodu i z tyłu, układ hamulcowy jest firmy ISR, a ciekawostką jest nieco większa szerokość opony z tyłu, która wynosi 200 mm.

Wszystkie te rozwiązania widzieliśmy już wielokrotnie, ale zupełną nowością jest serce tego motocykla, które swoje brzmienie prezentuje poprzez przelotowe rury wydechowe po obu stronach. Niemiecki producent od dłuższego czasu informował, że zamierza rozwijać silnik nazywany przez nich Big Boxer, który napędza cruisera i turystyka R 18. W przypadku tytułowego egzemplarza jest on jeszcze większy, gdyż ma pojemność okrągłych 2 litrów. W tym koncepcie możemy się jednak doszukać drugiego dna.

Raczej możemy stwierdzić, że jest to rozwiercona jednostka z R 18, a nie całkowita rewolucja. Nie zmienia to jednak faktu, że taki zabieg raczej nie jest dziełem przypadku. BMW od dłuższego czasu skupia się także na rozwoju potężnych cruiserów, a w tym segmencie silniki o ogromnej pojemności są całkowicie normalne. W swojej ofercie ma je konkurencyjny Harley-Davidson, Triumph czy chociażby Indian. Aby skutecznie konkurować również niemiecki producent musi pokusić się o stworzenie jeszcze większej jednostki, które kompletnie nie mają uzasadnienia. Są one jednak nieodłącznym elementem dużych cruiserów i to właśnie silniki zazwyczaj przyciągają fanów tego segmentu. Bardzo możliwe, że pokazanie R 20 Concept to nieśmiały wstęp do rozpoczęcia prac nad jeszcze większą jednostką napędową.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button