Zontes 350VX. Takiego motocykla nie widziałem jak żyję. Najdziwniejszy…

Wszystko wskazuje na to, że Zontes 350VX to niezła propozycja dla początkujących motocyklistów

W skrócie
  • Zontes 350VX to jedna z najnowszych propozycji marki Zontes na sezon 2022 i 2023.
  • Model Zontes 350 VX to skrzyżowanie styli reprezentowanych przez dotychczas produkowanego Zontesa 310V oraz 310X.
  • Zontes 350VX za sprawą nisko umieszczonej kanapy, świetnie sprawdzi się w roli motocykla dla osoby początkującej.
  • Więcej testów motocyklowych znajdziesz na naszej stronie, jednoslad.pl.

Ostatnie w moje ręce wpadł motocykl Zontes 350VX, czyli motocykl o zadziwiającym charakterze i niezwykle sprecyzowanym przeznaczeniu. Jego obecność pod moim dachem głęboko wryła się w moją psychikę i nic nie wskazuje, abym kiedykolwiek zapomniał o tym jednośladzie. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem…

W sumie powinienem się cieszyć, że jeszcze na świecie istnieją producenci, którzy mnie zaskakują, ale to co zrobił w ostatnim czasie Zontes, to czyste przegięcie… pały. Nie wiem co biorą kolesie odpowiedzialni za design motocykli, ale szczerze mówiąc chciałbym zostać zamknięty z nimi i ich tabletkami w jednym pokoju. Z drugiej strony, trochę się obawiam…

Nikt mnie nie ostrzegał co Zontes Polska ma zamiar przywieźć na moje podwórko. Szczerze mówiąc to niespecjalnie byłem tym zainteresowany. Jednak kiedy ta paskuda pojawiła się u mnie, to zacząłem proces drapania się po głowie i zastanawiania się czym tak naprawdę jest Zontes 350VX. Zresztą, nawet nie widziałem, że istnieje coś takiego jak 350VX. Wlazłem na stronę Zontes Polska i zacząłem przeczesywać zakamarki strony, żeby w ogóle ustalić z czym będę w najbliższych dniach obcować. Okazuje się, że nazwa VX nie została nadana przez przypadek, bo V odnosiło się do już istniejącego “power cruisera” (przepraszam za to określenie, ale lepszego nie znalazłem”), z kolei X odnosiło się do obudowanego asfaltowego turysty.

Zontes 350VX. Najważniejsze informacje:

  1. Niewielka odległość od nawierzchni do siedzenia sprawia, że model 350 VX jest świetną propozycją dla początkujących i osób niższych.
  2. Nowy Zontes 350VX kosztuje obecnie 23 599 zł. Póki co nie znajdziecie tych motocykli na rynku motocykli używanych.
  3. Za zasilanie silnika odpowiada wtrysk paliwa marki Bosch.
  4. Jednostka o pojemności 350 cm3 osiąga moc 39,4 KM przy 9500 obr./min i 32.8 Nm przy 7500 obr./min.
  5. W skład wyposażenia podstawowego wchodzi: system bezkluczykowy, ABS, kolorowy wyświetlacz TFT, światła full LED, czujniki TPMS, elektrycznie otwierane siedzenie, wlew paliwa i regulowana szyba.

Wszystko wskazuje na to, że Chińczycy postanowili połączyć cechy modelu V i cechy modelu X i stworzyć model VX. Co mogło powstać z motocykla udającego power cruisera skrzyżowanego z szosowo-turystycznym połykaczem asfaltów? Oczywiście nic innego jak… pół-skuter, pół-motocykl.

Obejrzyj nasz film na temat motocykla Zontes 350VX:

Więc już wiecie dlaczego zwariowałem kiedy zobaczyłem ten sprzęt. Dodatkowo Zontes 350VX jest cały czarny i mroczny. Oznacza to, że w ostatnim czasie podróżowałem pól-skuterem, pół-motocyklem, którym Batman mógłby dojeżdżać na swoje akcje. Macie już dość?

Zontes 350VX. Gdyby Batman był zmuszony jeździć po mieście z prawkiem A2

To wszystko wydaje się abstrakcyjne i niedorzeczne. Na szczęście motocykl spędził ze mną dłuższy czas i przyzwyczaiłem się do jego arcydziwnego wyglądu. Szczerze mówiąc, to nawet zaczął mi się podobać. Zresztą, moje zdanie i tak ma marginalne znaczenie, dużo ważniejsze dla mnie było zdanie ludzi, którzy komentowali ten sprzęt. Zontes jak pewnie sami się zorientowaliście zwraca na siebie uwagę i (co ciekawe) naprawdę podoba się większości.

Stylistyczny punktem zaczepienia są przednie, naprawdę kozackie lampy, które nie tylko doskonale świecą, ale i obłędnie wyglądają – szczególnie w nocy. Czacha motocykla jest masywna i doskonale chroni kierowcę przed warunkami drogowymi. No cóż, widzimy tutaj korzenie modelu X, który na tym polu sprawdzał się doskonale.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Zontes 350VX, takiego tyłu nigdzie nie widzieliście

Niemałe wrażenie robi tylna część motocykla. Nieco streetfighterowy zadupek łączy się z charakterem Diavela (na to chyba najbardziej wpływają tylne światła) i przede wszystkim Triumpha Tridenta. Bez znaczenia czy zgodzicie się z moimi porównaniami, wszyscy na pewno zgodzicie się, że mikro-oparcie pasażera wygląda ultradziwnie. Tutaj musimy być uczciwi, że ten nikczemnie mały element sprawia, że pasażer po prostu czuje się bezpieczniej (sprawdzone i przetestowane na organizmach żywych).

Linia motocykla jest dosyć wariacka, ponieważ tuż za przednią owiewką motocykl przechodzi w linię znaną z modelu V i staje się cruiserem, chociaż jeszcze linia zbiornika przywodzi mi na myśl tą, którą znamy z motocykla Pan America (!) – widzicie to? Najważniejsze jednak są korzenie cruiserowe. Kierowca siedzi na tym sprzęcie właśnie w typowo cruiserowy sposób – dla wielu kierowców będzie do spory atut. Ja jednak wolę leżeć na przednim kole – czuję się wtedy jakoś pewniej. Z kolei chopperowe klimaty docenią osoby niższe i początkujące. Niewielka odległość od kanapy do nawierzchni będzie gwarantem bezpieczeństwa podczas manewrów parkingowych. W końcu mówimy o motocyklu na prawko A2, początkujący będą z tego motocykla korzystać nad wyraz często.

Zontes 350VX. Więcej pojemności, to więcej mocy?

Do tej pory wszystkie maszyny Zontes poza motocyklami 125 dzieliły tą samą bazę silnikową i były to piece o pojemności 300 cm3. W tej kwestii nic się nie zmieniło poza pojemnością jednostki napędowej. Od teraz w ramie Zontesa znajdują się silniki o pojemności 350 cm3. Nowe piece generują moc ocierającą się o magiczną barierę 40 KM i niemal 33 Nm. Szczerze mówiąc, w trakcie codziennej jazdy wzrostu mocy nie czujemy jakość szczególnie. Wydaje mi się jednak, że w górnym zakresie obrotów jest jakby zabawniej.

No cóż, wzrost mocy nie jest jakoś szczególnie duży bo wynosi około 4 KM mocy i 3 Nm momentu obrotowego, ale jednak coś się dzieje.

Tak czy inaczej powinniśmy pamiętać, że w przypadku tak niewielkich pojemności motocykli każdy koń mechaniczny i każdy Nm jest na wagę złota – szczególnie jeśli moc ta uzyskiwana jest przy tych samych obrotach, a tak w tym przypadku jest. Chodzi o to, że bardzo często wzrost pojemności, mocy i momentu jest proporcjonalny do zużywania się silnika. Mniejsze otwieranie przepustnicy, to przecież mniejsze obciążanie układu korbowo-tłokowego – oczywiście jest to dosyć bestialskie uproszczenie, ale dokładnie wiecie o co mi chodzi.

Jak jeździ Zontes 350VX?

Na temat wyposażeniowych “ochów i achów” nie będę się rozczulać. Są one w serii dostępne we wszystkich Zontesach tej klasy pojemnościowej i o ile zwracają na siebie uwagę na tle konkurencji, to wspominałem o nich tyle razy, że już naprawdę mam tego dość. Jest tego dużo, a pełną listę znajdziecie w danych technicznych lub na stronie producenta. Mnie jednak interesują podstawy, czyli to jak ten motocykl naprawdę jeździ.

Silnik przyspiesza błyskawicznie, nie ma zadyszki w żadnym rejestrze obrotowych i generuje bardzo metaliczny dźwięk. Słychać, że pasowanie silnika wystrojono tak, aby ten jak najlepiej wkręcał się na obroty. Nie znajdziecie tu ciężkiego wału korbowego, którego charakter zauważam w motocyklach Voge’a i nie jest to żadna wada. To po prostu charakter jednostki napędowej – ten jest zupełnie inny.

Zawieszenie, hamulce i prowadzenie

Zontes 350VX jest przede wszystkim motocyklem, który jest niezwykle zwarty i sztywny. Geometria i rama sprawiają, że ten sprzęt jest po prostu jak skalpel chirurgiczny (oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji). Do tego wszystkiego mamy bardzo sztywne i naprawdę dobrze działające zawieszenie, które po prostu robi to, czego od niego oczekujemy.

Momentami faktycznie chciałbym, aby było bardziej miękkie i było bardziej komfortowe – polskie drogi potrafią zaskakiwać swoimi nierównościami – szczególnie jeśli jedziesz na tak sztywno zestrojonym zawieszeniu.

Hamulce oceniam na 4-. Nie są jakieś szczególnie ostre i mocne, ale działają. Największe zarzuty mam do tylnego układu hamulcowego, którego dozowalność stoi w lesie. Tak czy inaczej mamy ABS, a to już coś!

Co z ekonomią? Czy ma to sens?

W trakcie mojego testu Zontes potrzebował około 4 litry benzyny na każdą przejechaną setkę. To tak naprawdę niezły wynik, zważywszy na to, że dużo jeździłem korzystając z górnego zakresu obrotowego, jeździłem w chłodnych warunkach atmosferycznych, a przede wszystkim pałowałem na autostradzie ile się dało.

I tutaj dobijamy do sedna sprawy. Na tym motocyklu jeździłem nawet kiedy było zimno (przez ostatnie podwyżki i cudną inflację musiałem nieco ograniczyć ilość pieniędzy wydawanych na paliwo). Po prostu za każdym razem kiedy to było możliwe wsiadałem na motocykl i jeździłem. Fakt, trochę przy tym zmarzłem, ale co zaoszczędziłem to moje – poza tym na miejsce dojeżdżałem jakiś spokojniejszy.

Przeczytaj również:

Zontes 310T: turystyczny motocykl na prawo jazdy A2, który powoduje śmiech. Czy słusznie? Oto nasze pierwsze wrażenia

Warto również wspomnieć o cenie. Nowy Zontes 350 VX kosztuje 23 599 zł i wydaje mi się, że jak na ten przedział cenowy, to w zamian otrzymujemy naprawdę dobrze wyposażony motocykl, który nie tylko super się prezentuje, ale jest po prostu motocyklem, na który nie musimy brać poprawki. Kupując nowy sprzęt masz gwarancje producenta i mając na uwadze mój zeszłoroczny test długodystansowy Zontesa 310T, to naprawdę nie powinniśmy się jakoś szczególnie bać wyrobów tego producenta.

Mam nadzieję, że tego nie będę musiał odszczekać drogi Zontesie…

Zontes 350VX. Dane techniczne:

DANE TECHNICZNE ZONTES 350VX
SILNIK Jednocylindrowy, 4T, chłodzony cieczą, wtrysk Bosch
MOC MAKSYMALNA (KW/KM/OBR) 39,4 KM@9500 RPM / 32,8 Nm@7500 RPM
POJEMNOŚĆ 348 ccm
SYSTEM ROZRZĄDU

 

DOHC

 

SYSTEM ZAPŁONU

 

zapłon elektroniczny

 

SPALANIE 3.2 L /100 km
DŁ./ SZER./ WYS. 2080/860/1315 mm
KOŁA PRZÓD/TYŁ 120x70R17 / 180x55R17
HAMULCE Hydrauliczne tarczowe z ABS
ZAWIESZENIE PRZEDNIE Odwrócony widelec teleskopowy
ZAWIESZENIE TYLNE Monoabsorber
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE System bezkluczykowy, ABS, Wtrysk elektroniczny Bosch, Kolorowy wyświetlacz TFT, Światła full LED, czujniki TPMS, elektrycznie otwierane siedzenie, wlew paliwa i regulowana szyba
WERSJE KOLORYSTYCZNE Czarny, srebrny
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 160 kg
ILOŚĆ CYLINDRÓW 1
MASA WŁASNA PODJAZDU GOTOWEGO DO JAZDY (PEŁEN ZBIORNIK PALIWA, PŁYNY EKSPLOATACYJNE) 205 kg

 

POJ. ZBIORNIKA PALIWA 15 L
PRZEŚWIT 170 mm
RODZAJ NAPĘDU łańcuch napędowy
RODZAJ RAMY rurowa rama stalowa
SKRZYNIA BIEGÓW skrzynia biegów manualna 6-stopniowa
SPRZĘGŁO sprzęgło mokre z antyhoppingiem
ŚREDNICA X WYSOKOŚĆ TŁOKA 84,5 x 62
ŚREDNIE ZUŻYCIE PALIWA 4.0 L /100 km
STOPIEŃ SPRĘŻANIA 12.5:1
SYSTEM OŚWIETLENIA Full LED
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA 720 mm
AKUMULATOR 12,8V – 10Ah
HOMOLOGACJA Euro 5
ROZSTAW OSI 1430 mm
CENA 23 599 zł

 

 

 

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button