Yamaha świętuje 60 lat wyścigowej historii. Zobacz w jaki sposób!

Przepiękna sportowa kolekcja motocykli serii R w hołdzie dla bogatej historii

W skrócie
  • Yamaha świętuje 60 lat wyścigów motocyklowych sportowa serią motocykl R w unikalnym wydaniu
  • Kultowe malowania Speed Block i sportowe dodatki zapowiadają czystą formę rodem z wyścigów Grand Prix w legendarnej odsłonie

Wyścigi są integralną częścią DNA firmy Yamaha od czasu kiedy fabryka została uruchomiona w dniu 1 lipca 1955 roku. Wtedy jej produkty pokazały swoją klasę na torze wyścigowym zaledwie kilka dni po założeniu firmy Yamaha Motor Company, gdy YA-1 wygrał wyścig Mount Fuji Ascent Race już podczas pierwszego startu. Rzecz miała miejsce 10 lipca 1955 roku.

Zachęcona tym sukcesem Yamaha wystartowała w pierwszym międzynarodowym wyścigu w Catalinie, w Stanach Zjednoczonych, w 1958 roku. W tym czasie firma tworzyła już jedne z najbardziej konkurencyjnych maszyn dwusuwowych i podjęto decyzję, aby dokonać sprawdzającego testu kierowcy i maszyny, wystawiając motocykl wyścigowy RD48 o pojemności 250 cm3 w Mistrzostwach Świata Grand Prix we Francji w maju 1961 roku. Rywalizacja na najwyższym poziomie wprowadziła firmę do gry i zapoczątkowała transformację marki w jedną z najbardziej utytułowanych i innowacyjnych marek motocykli na świecie.

Zaledwie dwa lata po debiucie Yamahy w GP kierowca Fumio Ito wygrał pierwszy w historii marki wyścig GP na maszynie RD56 podczas Grand Prix Belgii, a firma od tego dnia zawsze parła do przodu. W 1964 roku Yamaha zdobyła swoje pierwsze mistrzostwo świata, a także pierwszy tytuł konstruktora z Philem Readem w klasie 250 cm3, pierwsze z wielu zwycięstw w tej dekadzie. To był początek niesamowitej drogi dla wszystkich zaangażowanych w program wyścigowy firmy, a w ciągu ostatnich 60 lat Yamaha stała się jednym z najbardziej utytułowanych producentów, z ponad 500 zwycięstwami w wyścigach Grand Prix, 38 tytułami mistrzowstkimi dla zawodników, 37 tytułami jako konstruktor i 7 tytułami dla zespołów.

Speed block: Historyczne barwy wyścigowe Yamaha

W 1964 roku dział zawodów zadebiutował w Grand Prix w klasie 250 cm3 z nową białą owiewką z czerwonym paskiem i czerwonym przednim błotnikiem. To był dobry omen, a fabryczny zawodnik Phil Read zdobył pierwszy w historii Yamaha tytuł mistrza świata.

Ten odważny, prosty i dynamiczny czerwono-biały schemat kolorów wkrótce stał się znakiem rozpoznawalnym Yamahy w wyścigach Grand Prix i był prekursorem „bloku prędkości” Yamaha: prawdopodobnie najbardziej znaną i najbardziej lubianą kolorystyką, jaka kiedykolwiek pojawiła się na motocyklu wyścigowym.

Biała owiewka z czerwonym blokiem prędkości stała się ostatecznie wyścigowym schematem kolorów motocykli Yamaha w Europie przez następne dwie dekady, aż do ery Raineya i Lawsona. Niesamowita reakcja opinii publicznej na niedawne odsłonięcie fabrycznego M1 ze specjalną kolorystyką bloku prędkości z okazji 60. rocznicy pokazuje, że jest to jeden z najbardziej sugestywnych schematów kolorów firmy, który jest popularny wśród zawodników i fanów w każdym wieku. Prosty, dynamiczny, ponadczasowy i natychmiast rozpoznawalny blok prędkości na zawsze będzie kojarzony z Yamahą i jej bardzo udanymi kampaniami w mistrzostwach świata, z bardzo szczególnej epoki w historii firmy.

Nowe modele serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata

Aby uczcić długą i znakomitą historię wyścigów Yamahy w Grand Prix, firma stworzyła barwy firmowe z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata dla modeli R1, R7, R3 i R125 w 2022 roku.

Tak jak słynne maszyny Yamahy zdobywające mistrzostwa świata maszyny R1, R7, R3 i R125 w 60. rocznicę mistrzostw świata charakteryzują się czystą bielą nadwozia z mocnym poziomym czerwonym pasem i białymi pionowymi liniami tworzącymi czerwony blok prędkości. Ta autentyczna kolorystyka motocykla wyścigowego ma całkowicie czerwony przedni błotnik i koła w kolorze złota, podobnie jak zwycięskie motocykle fabryczne Yamaha, a ten ponadczasowy wygląd jest uzupełniony żółtą przednią tablicą na numer, emblematem rocznicowym i czerwonym paskiem biegnącym wzdłuż górnej części zbiornika paliwa i tylnej części motocykla.

Odkąd Yamaha zadebiutowała w GP w 1961 roku, odniosła ponad 500 zwycięstw w wyścigach Grand Prix z legendarnymi zawodnikami takimi jak Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo i Rossi, a ostatnio Quartararo — i ta historyczna kolorystyka wyścigowa podkreśla związek między motocyklami wyścigowymi Yamaha, a każdym modelem serii R.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Najważniejsze cechy modelu World GP 60th Anniversary

  • Białe nadwozie z czerwoną grafiką bloku prędkości
  • Specjalny emblemat z okazji 60. rocznicy
  • Czerwony pasek wzdłuż górnej części zbiornika i tylnej części motocykla
  • Czerwony przedni błotnik
  • Żółta przednia tablica numerowa
  • Złote obręcze kół

Najważniejsze cechy modelu R1 World GP 60th Anniversary

  • Czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 z wałem korbowym crossplane, rozwijający moc 200 KM
  • Nowoczesne elektroniczne systemy sterujące
  • Sześcioosiowy moduł bezwładnościowy z żyroskopem/czujnikami przyspieszenia przwtwarzający dane w 3D.
  • Tryby oddawania mocy (PWR)
  • System kontroli trakcji monitorujący kąt pochylenia motocykla (TCS) / system kontroli uślizgu (SCS)
  • System quickshifter (QSS)
  • Nowy 2-trybowy system ABS do kontroli hamowania (BC) na zakrętach
  • Nowy 3-trybowy system hamowania silnikiem (EBM)
  • Przepustnica ride-by-wire APSG
  • Aluminiowa rama typu Deltabox z krótkim rozstawem osi
  • Kratownicowy wahacz i tylny stelaż ze stopu magnezu
  • Obręcze kół ze stopu magnezu i 17-litrowy zbiornik paliwa wykonany z aluminium
  • Zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem TFT
  • Nadwozie w stylu modelu M1

Przeczytaj też:

Yamaha R7 2021: atak na koronę w klasie średniej supersport [zdjęcia, dane techniczne]

Najważniejsze cechy modelu R7 World GP 60th Anniversary

  • Kompaktowy silnik CP2 w technologii crossplane o wysokim momencie obrotowym i pojemności 689 cm3,
  • Ultrakompaktowa konstrukcja z czystym DNA serii R
  • Wysoka aerodynamiczna pełna owiewka z aluminiową dolną osłoną
  • Z przodu widelec upside-down Ø41mm o wysokiej specyfikacji
  • Tylny wahacz Monocross z na nowo zestrojonym amortyzatorem
  • Sprzęgło A&S:
  • Lekka rama kratownicowa z aluminiowym elementem centralnym dla optymalnej sztywności podwozia
  • Kierownica typu clip-on i lekkie sety podnóżków ze stylowymi osłonami pięt
  • Sportowa i swobodna pozycja jazdy
  • Agresywny przód z dwoma otworami chcarakterystycznymi dla serii R i diodami LED
  • Mocny przedni reflektor LED
  • Lekkie, dziesięcioramienne obręcze kół z aluminium
  • Radialne przednie zaciski z radialną pompą hamulcową Brembo
  • Konstrukcja kokpitu Supersport z pełnym panelem LCD
  • Centralny przedni kanał powietrzny w kształcie litery M
  • Mocne hamulce przednie 298 mm i tylne 245 mm
  • 13-litrowy zbiornik paliwa Slimline z głębokimi wcięciami na kolana
  • Tył w stylu serii R
  • Opona przednia 120/70, opona tylna 190/55

Najważniejsze cechy modelu R3 World GP 60th Anniversary

  • Wyjątkowy i lekki motocykl Yamaha klasy supersport.
  • Wysokoobrotowy 2-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 321cm, w układzie DOHC chłodzony cieczą, z 4 zaworami na cylinder, EU5
  • Kompaktowe i lekkie stalowe podwozie rurowe o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie
  • Stylistyka inspirowana M1 MotoGP®
  • Podwójne reflektory LED i światła pozycyjne w stylu R1
  • Wcięty zbiornik paliwa i niska kierownica w celu zapewnienia doskonałej ergonomii sportowej
  • Przedni widelec typu upside-down o skoku 37 mm i tylny amortyzator Monocross
  • Wielofunkcyjny, czytelny wyświetlacz LCD
  • Doskonała wydajność, wyjątkowa niezawodność i doskonała ekonomia
  • Zrównoważony rozkład masy 50/50 w celu zapewnienia łatwego prowadzenia
  • DNA serii R

Najważniejsze cechy modelu R125 World GP 60th Anniversary

  • Zaawansowany silnik 125 cm3 spełniający normę EURO 5 z układem zmiennych faz rozrządu
  • Znakomita wydajność spalania
  • Kompaktowa rama Deltabox
  • Lekki aluminiowy wahacz
  • Sprzęgło przeciążeniowe ze wspomaganiem (A&S) zapewnia optymalną kontrolę
  • Nadwozie serii R z podwójnymi reflektorami LED
  • 11-litrowy zbiornik paliwa
  • Wygląd inspirowany motocyklem M1 z MotoGP
  • Czytelny wyświetlacz LCD
  • Sportowa i komfortowa pozycja podczas jazdy
  • Szeroka tylna opona w rozmiarze 140 mm
  • Wyjątkowa skuteczność hamowania

Ceny i dostępność

Dostawy modeli serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata do europejskich dealerów Yamaha rozpoczną się od listopada 2021 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, należy kontaktować się z krajowym dystrybutorem Yamaha w celu uzyskania pełnych informacji.

Seria R 2022

Seria R oferuje szeroki wybór modeli supersportowych, z których każdy został zaprojektowany i skonstruowany zgodnie z filozofią Yamaha „bez kompromisów”, która sprawia, że ta powstała z wyścigów linia jest najbardziej ekscytująca spośród wszystkich.

R1M

Wyposażony w sterowane elektronicznie zawieszenie wyścigowe Öhlins (ERS) i imponującą specyfikację, która obejmuje najbardziej zaawansowaną technologię elektronicznej kontroli, a także lekkie nadwozie z włókna węglowego, R1M jest znakomitym motocyklem torowym firmy Yamaha. W 2022 roku ten kultowy supersportowy motocykl o wysokich osiągach będzie dostępny w nowej kolorystyce „Icon Performance”.

R1

Dzięki agresywnej stylistyce inspirowanej modelem M1 w połączeniu z lekkim podwoziem, zaawansowaną elektroniką i silnikiem EU5 o pojemności 998 cm3 R1 jest zawsze gotowy zapewnić wiele emocji. Dostępny w nowej dwukolorowej kolorystyce „Icon Blue” z opcją ciemnego, matowego niebieskiego koloru.

R3

Wyposażony w agresywnie stylizowaną owiewkę inspirowaną przez MotoGP®, podwójne reflektory LED i odwrócony przedni widelec KYB o skoku 37 mm, R3 Yamahy jest najwyższej klasy supersportowym lekkim motocyklem.

Ten wysokoobrotowy motocykl o pojemności 321 cm3 dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2 to idealny krok naprzód dla tych, którzy przesiadają się z R125 i jest doskonałym przygotowaniem do kolejnego przejścia na R7.

W 2022 roku silnik R3 będzie w pełni zgodny z normą EU5, a kształt dolnej osłony owiewki został dostosowany do nowego katalizatora. R3 będzie dostępny w nowym kolorze Icon Blue, który ma dwukolorową stylizację składającą się z kolorów Icon Blue i ciemnego, matowego błękitu, który ma jeszcze bardziej sportowy wygląd i podkreśla wspólny wygląd serii R. Drugim kolorem R3 jest Yamaha Black, nadający motocyklowi stylowy i dynamiczny wygląd.

R125

R125 skonstruowany zgodnie z tymi samymi wysokimi standardami, co każdy motocykl serii R, daje każdemu kierowcy szansę stania się uczestnikiem rodziny R/World. Wyposażony w nadwozie inspirowane przez model R1 i kompaktową ramę Deltabox — a także wysokowydajny silnik EU5 oraz zawieszenie i hamulce o wysokich specyfikacjach, R125 jest najlepszym lekkim, supersportowym motocyklem. Dostępny w nowej dwukolorowej kolorystyce „Icon Blue” z opcją ciemnego, matowego niebieskiego koloru.

Ceny i dostępność

Modele R1M, R1, R3 i R125 będą dostępne u europejskich dealerów Yamaha od grudnia 2021 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu. Aby uzyskać więcej informacji, należy skontaktować się z krajowym dystrybutorem Yamaha. Dla modeli R1, R3 i R125 dostępne będą dwie opcje kolorystyczne: nowa dwukolorowa Icon Blue, a także Yamaha Black. R1M jest dostępny w nowym kolorze Icon Performance w odcieniu czarnym i węglowym z niebieskimi akcentami i niebieskimi obręczami kół.

Oryginalne akcesoria Yamaha

Szeroka gama oryginalnych akcesoriów Yamaha obejmuje stale rozwijającą się ofertę produktów i oferuje produkty z zakresu wydajności, kosmetyki i ochrony, jak również części GYTR® Performance oraz smary Yamalube. Produkty te zostały opracowane specjalnie dla modeli serii R, zarówno dla zawodników torowych, jak i klientów zorientowanych na jazdę szosową. Dzięki oryginalnym akcesoriom Yamaha, każdy użytkownik może być pewien wysokiej jakości oraz idealnego dopasowania wybranego przez siebie elementu do motocykla.

GYTR Performance Parts

Genuine Yamaha Technology Racing (GYTR) to dział części specjalistycznych firmy, który opracowuje zaawansowane technologicznie części, zestawy i akcesoria specjalnie do motocykli Yamaha. GYTR ściśle współpracuje z fabrycznymi zespołami wyścigowymi Yamaha i kierowcami testowymi, umożliwiając im opracowanie szerokiej gamy wysokiej jakości produktów dla modeli serii R, aby klienci mogli zindywidualizować swój motocykl i poprawić jego osiągi.

Yamaha Genuine Apparel

Asortyment odzieży Paddock Blue oferuje szybki wybór odzieży rekreacyjnej, a także szeroki wybór odzieży motocyklowej z certyfikatem CE. Wysokiej jakości odzież na co dzień i do jazdy motocyklem, wyprodukowana z najnowszych tkanin, została zaprojektowana tak, by dobrze wyglądać i zapewniać komfort w każdej sytuacji. Uzupełniona o kilka nowości kolekcja odzieży i opcji bagażu Paddock Blue zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby pokazać swoją pasję do Yamaha R/World.

Odzież 60Th Anniversary World GP

Aby uzupełnić nową edycją serii R z okazji 60. rocznicy mistrzostw świata firma Yamaha wprowadza limitowaną kolekcję odzieży. Inspirowana kultowym emblematem „blok prędkości”, który został rozsławiony przez zwycięskie zespoły wyścigowe Yamahy w latach 70-tych, ta dedykowana kolekcja z okazji 60. rocznicy World GP ma historyczny biało-czerwony design i składa się ze specjalnej koszulki, bluzy z kapturem, softshella i czapki.

Aplikacja MyGarage

Korzystając z aplikacji MyGarage, klienci mogą łatwo stworzyć wirtualną serię R i dopasować szeroką gamę różnych akcesoriów przed podjęciem ostatecznej decyzji o tym, co odpowiada ich wymaganiom i budżetowi. Akcesoria Yamaha można oglądać pod dowolnym kątem w widoku 3D, a różne elementy można łatwo dodawać i usuwać podczas zestawiania. Po sfinalizowaniu lista akcesoriów może zostać wysłana do dealera Yamaha w celu zamontowania w nowym lub używanym motocyklu.

Aby uzyskać pełne informacje na temat oryginalnych akcesoriów Yamaha, części GYTR Performance, odzieży Paddock Blue lub aplikacji MyGarage, odwiedź stronę www.yamaha-motor.eu

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button