Yamaha R7 2021: atak na koronę w klasie średniej supersport [zdjęcia, dane techniczne]

Sportowe średniaki, powitajcie groźnego konkurenta. Oto nowa Yamaha R7

W skrócie
  • Klasa średnia supersport przeżywa reinkarnację, a oto najlepszy na to dowód
  • Yamaha R7 na nowo definiuje to jak powinien wyglądać japoński motocykl sportowy klasy średniej
  • Jeszcze do niedawna wydawało się, że 4-cylindrowe rzędówki nigdy nie przestaną rządzić wśród supersportów. Dziś Yamaha prezentuje kolejny dowód na to, że nic nie może być pewne.

Pierwszą Yamahą supersportowej serii R był model YZF-R1 zaprezentowany światu w 1998 roku. Od tamtej pory zmieniło się wiele, a dziś oficjalnie do sportowej rodziny motocykli Yamaha dołącza całkowicie nowy model (ale czy na pewno?). Drogie Panie, drodzy Panowie, oto nowa Yamaha R7.

Ukoronowaniem obecnej oferty sportowych motocykli Yamaha jest flagowy R1M – najbardziej zaawansowany seryjny motocykl jaki kiedykolwiek został wyprodukowany przez Japończyków spod znaku skrzyżowanych kamertonów. Dostępna obecnie seria R oferuje fanom jazdy po torze duże możliwości i osiągi podane na kilka sposobów – wybór uzupełniają R1 i R6 RACE, a wszystkie wspierane szeroką gamą części do tuningu GYTR, które umożliwiają osiągnięcie jeszcze wyższego poziomu sportowych doznań. Yamaha oferuje szeroką gamę motocykli sportowych dla wszystkich użytkowników, również tych rozpoczynających przygodę ze światem Supersport – mogą oni wybierać pomiędzy 2-cylindrowym R3 i jednocylindrowym R125, które są idealnym wprowadzeniem do świata R dla młodszych motocyklistów torowych i szosowych.

Charakter świata Supersport się zmienia. Podczas, gdy bardziej ekstremalne modele nadal przyciągają oddanych zwolenników skoncentrowanych na wydajności, Yamaha rozszerza swoją ofertę supersportową wraz z premierą nowego modelu R7, który wprowadzi nową generację zawodników do świata R. Modele są oferowane z pełną mocą, a także wersji 35 kW na prawo jazdy A2.

Nie mylą się Ci, którzy twierdzą, że model R7 wcale nie jest nowością, bo już występował w ofercie japońskiego producenta. Jednak oferowany w 1999 roku model YZF-R7 był fabrycznym motocyklem wyścigowym wyprodukowanym w zaledwie 500 egzemplarzach, by uzyskać homologację WSBK i wyścigów długodystansowych Suzuka 8 Hours i miał niewiele wspólnego z konsumenckim motocyklem sportowym.

Nazwa R7 wróciła, żeby okazać szacunek dla oryginalnej limitowanej edycji YZF-R7 superbike. Dumnie noszący tę znakomitą nazwę, R7 rocznik 2021 to nowy model uzupełniający gamę Supersport. Został on stworzony z myślą o młodszych użytkownikach i pokazaniu następnemu pokoleniu zawodników emocji oraz dumy z posiadania, które towarzyszą każdemu motocyklowi z serii R.

Nowa Yamaha R7: nowy wymiar sportu

Pojawienie się nowego R7 ma sprawić, że świat R stanie się osiągalny dla wielu młodszych zawodników, którzy marzą o dołączeniu do legendarnej rodziny sportowych japońskich motocykli.

Dzięki sprawdzonemu i lubianemu silnikowi CP2 Yamaha, który słynie z mocnego i liniowo rozwijanego momentu obrotowego, a także niezawodności i niskim kosztom eksploatacji, nowy R7 jest gotowy, aby wstrząsnąć rynkiem motocykli klasy średniej. Znakomicie wykonane nadwozie i niesamowita specyfikacja, która obejmuje radialne przednie zaciski hamulcowe, widelec typu upside-down i sprzęgło A&S, oznacza, że R7 to nowy rodzaj motocykla, który zapewnia ekscytujące osiągi Supersport połączone z wyjątkową poręcznością i agresywnym stylem R-Series – a wszystko to w bardzo konkurencyjnej cenie.

Lekka, kompaktowa i zwinna – ta oszałamiająca maszyna została zaprojektowana, aby zapewnić motocykliście najwyższy stopień kontroli i największy czynnik radości z jazdy w swojej klasie. Niezależnie od tego, czy na torze, czy na szosie. Ten Supersport naprawdę jest w zasięgu każdego motocyklisty, który chce zostać częścią świata R. R7 to nowa rzeczywistość. Jest dostępny zarówno w wersji o pełnej mocy, jak i zdławionej do 35 kW (prawo jazdy kategorii A2), dzięki czemu z pewnością przyciągnie nowych wielbicieli i wywrze znaczący wpływ na świat Supersportu.

Nowa Yamaha R7 jest bardzo szybką odpowiedzią (dosłownie i w przenośni) odpowiedzią Japończyków na rosnące zainteresowanie motocyklami sportowymi klasy średniej. Dzięki skupieniu się wyłącznie na jeździe, dostępności i przystępności cenowej, nowy R7 stanowi ekscytujący nowy wymiar dla rodziny R-Series Supersport. Uważany za jeden z najbardziej charakterystycznych, mocnych i niezawodnych projektów w swojej klasie, udany silnik YAMAHA CP2 o pojemności 689 cm3 idealnie się nadaje dla nowego modelu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

4-suwowy, 2-cylindrowy silnik CP2 ma rozrząd DOHC i jest chłodzony cieczą. Wał z wykorbieniami przesuniętymi o 270 stopni zapewnia nierównomierną kolejność zapłonu, co przypomina pracę silnika typu V2. Jednostka Yamahy zapewnia mocny moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów i jego liniowe oddawanie, dzięki czemu motocykl jest dynamiczny na wszystkich biegach i w całym zakresie obrotów. Maksymalna moc 73,4 KM (54 kW) jest uzyskiwana przy 8750 obr/min, a co ważniejsze maksymalny moment obrotowy – 67 Nm – osiąga przy 6500 obr/min, co zapewnia R7 mocne przyspieszenia – podczas gdy nierównomierny zapłon zapewnia niesamowite doznania wraz ze wzrostem obrotów. Yamaha R7 2021

Zmiany w istniejącym silniku CP2 obejmują nową specyfikację ECU i zoptymalizowane kanały dolotowe powietrza, a także zmienioną konstrukcję układu wydechowego oraz zoptymalizowane ustawienia wtrysku paliwa. To wszystko ma na celu poprawę sterowności i zapewnienie płynnej i bezpośredniej reakcji przepustnicy, przyczyniając się do przyjemnych wrażeń podczas jazdy R7, a jednocześnie osiągnięcia pełnej zgodności z normą EURO5. Oprócz wspomnianych modyfikacji, R7 ma również nieco zmniejszone przełożenie wtórne, co zapewnia mu bardziej sportowy charakter i większą od dzielących ten sam napęd modeli Yamahy dynamikę.

Sprzęgło A&S: Najwyższa sterowność

Kluczową nowością w silniku CP2 R7 jest zastosowanie sprzęgła Assist & Slipper (A&S), które zapewnia płynniejszą zmianę przełożeń i zapobiega zablokowaniu, czy też podskakiwaniu tylnego koła podczas ostrych redukcji, co przekłada się na bardziej przewidywalne zachowanie podczas dohamowywania do zakrętów.

Kolejną zaletą sprzęgła A&S w R7 jest znacznie mniejsza siła potrzebna do obsługi dźwigni, działa ona o około 33% lżej niż standardowe sprzęgło.

Opcjonalny System Quick Shift: Płynne zmiany biegów dla pełnego przyspieszenia

Użytkownicy R7 mogą wybrać opcjonalny system quick shift (QSS) montowany w nowym modelu Supersport przez dostawcę firmy Yamaha. Ten prosty, ale skuteczny system QSS ma czujnik umieszczony na dźwigni zmiany biegów, a po wykryciu nacisku na nią ECU natychmiast odcina moc przez kilka milisekund, co zapewnia szybsze i płynniejsze zmiany biegów i oferuje jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia podczas jazdy.

Wprawne oko szybko wykryje geny nowej sportowej Yamahy

Wystarczy przyjrzeć się elementom konstrukcji nowej R7-ki, by szybko wyłapać, że motocykl powstał na bazie najnowszej generacji Yamahy MT-07. Czy to źle? Ten kto miał okazje jeździć nową MT-07 wie, że jest to bardzo solidna baza, która aż prosiła się by przyoblec ją w wersję o nieco bardziej sportowym zacięciu. Taka właśnie wydaje się być Yamaha R7, czyli obudowana wariacja ultra-uniwersalnego motocykla, dla osób, które kręci sportowy świat, ale nie chcą rezygnować z codziennej funkcjonalności, lub też nie potrzebują onieśmielającego potencjału drzemiącego w stricte sportowych motocyklach rodziny R.

W pełni regulowany widelec typu upside-down, śr. goleni 41 mm: Łatwa konfiguracja na tor lub szosę

Wiele uwagi poświęcono konstrukcji nowego zawieszenia R7, aby uzyskać dokładne wyczucie przodu podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Nowy widelec uspide-down KYB 41 mm zapewnia wysoki poziom stabilności oraz pewność siebie na torach wyścigowych i krętych drogach. Aby zapewnić solidne i przewidywalne prowadzenie, zastosowano odlewaną z aluminium górną półkę i odkuwaną aluminiową dolną półkę.

R7 może być skonfigurowany przez kierowcę do różnych warunków, a widelec klasy Supersport dysponuje pełną regulacją od napięcia wstępnego, po tłumienie kompresji i odbicia. Tłumienie kompresji jest regulowane w lewej, a odbicie w prawej ladze, co oznacza, że regulacje są szybkie i łatwe do wykonania.

Aby zapewnić precyzyjne prowadzenie z dokładnym wyczuciem przodu, widelec USD R7 zamontowano pod ostrym kątem 23,7 stopnia z wyprzedzeniem wynoszącym 90 mm, a dzięki kompaktowemu rozstawowi osi 1395 mm i rozkładowi mas przód/tył 51/49, nowy Supersport umożliwia ostre wchodzenie w zakręty.

Nowo zaprojektowany tylny amortyzator monocross link

R7 wykorzystuje przeprojektowany system tylnego zawieszenia Monocross typu link z charakterystyką zestrojenia pasującą do sportowego charakteru motocykla. Zamontowany poziomo amortyzator przyczynia się do centralizacji masy, co zwiększa zwrotność prowadzenia. Mało tego, można go łatwo regulować pod kątem tłumienia napięcia wstępnego i odbicia, co umożliwia szybkie ustawienie podwozia R7 do użytku na torze lub na szosie.

Pozycja jazdy Supersport: Kierownica typu clip-ons, sety podnóżków i kanapa w stylu solo.

Sportowa pozycja na R7 jest wynikiem wielu godzin jazd testowych wykonanych przez fabrycznych kierowców, a użycie clip-onsów potwierdza prawdziwy charakter Supersport. Po eksperymentowaniu z szeroką gamą konfiguracji kierownica/siedzenie/podnóżki, efekt końcowy ma na celu zapewnienie sportowej, ale jak najbardziej wygodnej pozycji, która pozwala na dużą swobodę ruchu ciała, aby się dostosować do różnych sytuacji w czasie jazdy – zwłaszcza na torach wyścigowych i krętych drogach.

Ważną cechą jest konstrukcja kanapy, która jest wąska wokół wewnętrznych ud kierowcy i szersza z tyłu, co pozwala na maksymalną swobodę ruchu. Pozycja i wyprofilowanie kierownicy wraz z umiejscowieniem setów podnóżków zostały dokładnie przemyślane, aby dać możliwość schowania się za owiewką, co umożliwia kierowcy uzyskanie optymalnej kontroli przy jak największej wydajności aerodynamicznej. Możliwość dobrego schowania się za owiewką jest spotęgowana przez głęboko wciętą osłonę zbiornika, a wycięcia na kolana umożliwiają motocykliście trzymanie motocykla podczas hamowania i pokonywania zakrętów.

Siedzenie w stylu solo ma konstrukcję typu bump-stop z miejscem dla pasażera z tyłu. A użytkownicy R7, którzy jeżdżą sami mogą dokupić opcjonalną nakładkę na miejsce pasażera z oferty oryginalnych akcesoriów Yamaha, którą można łatwo zamontować.

Radialne zaciski i pompa hamulca: Wysoka wydajność z kontrolą palcami

Autentyczne odniesienia do serii R7 można dostrzec w zaawansowanym układzie przednich hamulców, wyposażonym w radialne 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe, które zapewniają precyzyjne i równomierne hamowanie i najwyższą kontrolę, np. przy użyciu dwóch palców. W skład zaawansowanego przedniego układu hamulcowego wchodzi również radialna pompa Brembo, która zapewnia liniowe ciśnienie hamowania dla zwiększenia kontroli.

Ultra-sportowe wymiary: Poszukiwanie idealnej kontroli

To, co sprawia, że R7 jest tak atrakcyjnym modelem Supersport dla szerokiego grona klientów, to fakt, że został zaprojektowany, aby umożliwić swojemu kierowcy osiągnięcie wysokiego poziomu kontroli w wielu różnych sytuacjach. Kluczowym elementem, który sprawia, że właściciel R7 czuje się naprawdę jednością z maszyną jest jego zwarta i atletyczna sylwetka, która pozwala kierowcy być panem maszyny i nie być przez nią zdominowany.

Przy masie wynoszącej zaledwie 188 kg i kompaktowych proporcjach oznacza to, że dostęp do motocykla jest łatwy, a użytkownicy mogą stać się integralną częścią nowej generacji Supersport. Wraz z centralizacją masy, niezbyt rozbudowanym przodem i małym momentem bezwładności, R7 daje kierowcy poczucie całkowitej kontroli, która pomaga przenieść pewność siebie na wyższy poziom, co jednocześnie zwiększa przyjemność z jazdy, zarówno weekendowej jak i w czasie codziennych dojazdów.

Supersmukłe owiewki serii R: Zmniejszony opór powietrza dla większej wydajności

Kluczem do najefektywniejszej jazdy modelem Supersport jest utrzymanie minimalnej powierzchni czołowej, co daje R7 wielką przewagę. Kompaktowy silnik CP2 jest jednym z najwęższych w klasie 700 cm3, a minimalistyczna rama z rur ogranicza wymiary do minimum. Te czynniki pozwoliły firmie Yamaha stworzyć najwęższy motocykl w historii serii R – jeszcze węższy niż R3 i R125 – dzięki czemu R7 jest jednym z najbardziej wydajnych aerodynamicznie motocykli.

Niewiarygodnie mała powierzchnia czołowa nie tylko sprawia, że R7 jest jednym z najbardziej oszałamiających modeli supersportowych, ale także przynosi wiele korzyści pod względem wydajności. Osiągając taką samą maksymalną moc, jak każda inna Yamaha napędzana silnikiem CP2, aerodynamiczny nowy R7 jest w stanie osiągnąć znacznie wyższą prędkość maksymalną.

Ewolucja serii R: Czysta i agresywna jak zawsze

Dzięki agresywnemu kształtowi przodu z dwoma reflektorami i wlotowi powietrza YZR-M1 MotoGP™ w kształcie litery M, nie ma wątpliwości, że R7 jest pełnoprawnym członkiem rodziny R. R7 reprezentuje ewolucję przodu serii R i ma pojedyncze reflektory LED wpuszczone w kultowy kanał powietrzny w kształcie litery M, podczas gdy światła pozycyjne LED znajdują się w obrębie przodu z dwoma otworami – a u podstawy wlotu znajduje się nowy deflektor powietrza.

Nowa Yamaha MT-07 2021. Informacje, dane techniczne, galeria zdjęć

Nowo zaprojektowany panel LCD w kokpicie

Kompaktowy kokpit Supersport wyposażony jest w nowo zaprojektowany lekki panel LCD z wyświetlaczem o wysokim kontraście, który zapewnia dobrą czytelność, dzięki czemu kierowca R7 może skupić się na drodze. Funkcje obejmują wyświetlacz zapiętego biegu, a także wskaźnik zmiany biegów oraz wskaźnik QSS, gdy używana jest ta opcjonalna funkcja.

Lekkie, 10-ramienne obręcze kół ze stopów lekkich

Aby zapewnić łatwość manewrowania, zwinne prowadzenie i responsywne działanie zawieszenia, R7 jest wyposażony w lekkie, 10-ramienne, odlewane felgi aluminiowe. Wysoki poziom przyczepności zapewniają opony o rozmiarach 120/70ZR17 z przodu oraz szeroka 180/55ZR17 z tyłu, które gwarantują stabilne i pewne trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i hamowania.

Najważniejsze dane techniczne

  • Kompaktowy silnik CP2 w technologii crossplane o wysokim momencie obrotowym i pojemności 689 cm3,
  • Dostępny w wersji full i 35 kW
  • Wysoka aerodynamiczna pełna owiewka z aluminiową dolną osłoną
  • Z przodu widelec upside-down Ø41mm o wysokiej specyfikacji
  • Tylny wahacz Monocross z na nowo zestrojonym amortyzatorem
  • Sprzęgło A&S:
  • Lekka rama kratownicowa z aluminiowym elementem centralnym dla optymalnej sztywności podwozia
  • Kierownica typu clip-ons i lekkie sety podnóżków ze stylowymi osłonami pięt
  • Sportowa i swobodna pozycja jazdy
  • Agresywny przód z dwoma otworami charakterystycznymi dla serii R i diodami LED
  • Mocny przedni reflektor LED
  • Lekkie, dziesięcioramienne obręcze kół z aluminium
  • Radialne przednie zaciski z radialną pompą hamulcową Brembo
  • Konstrukcja kokpitu Supersport z pełnym panelem LCD
  • Centralny przedni kanał powietrzny w kształcie litery M
  • Mocne przednie i tylne hamulce tarczowe
  • 13-litrowy zbiornik paliwa Slimline z głębokimi wcięciami na kolana
  • Tył w stylu serii R
  • Opona przednia 120/70, opona tylna 180/55

Kolory R7 i dostępność

Dynamiczny nowy R7 jest dostępny w dwóch opcjach kolorystycznych. Został wybrany do debiutu nowej generacji kolorów i grafiki serii R.

Pierwszą opcją kolorystyki jest Icon Blue, która jest używana na górnych powierzchniach, a także na dolnych aluminiowych panelach i kołach – podczas gdy boki owiewki mają kontrastowy ciemniejszy matowy kolor niebieski. Silnik, pokrywy ramy i wahacz są wykończone w kolorze Crystal Graphite, który podkreśla moc i dynamikę R7.

R7 będzie również dostępny w kolorze Yamaha Black z minimalistyczną grafiką i akcentami. To błyszczące czarne wykończenie nadaje motocyklowi wspaniały wygląd i jest uzupełnione silnikiem i podwoziem Crystal Graphite. Piękno tej czystej kolorystyki dobrze współgra z różnym osprzętem i nadaje R7 subtelny charakter – motocykl wygląda dobrze w każdej sytuacji, od toru wyścigowego po zwykłą drogę lub miejską ulicę.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w październiku 2021 roku. Ceny będą różnić się w zależności od regionu. Nie znamy jeszcze oficjalnej ceny Yamahy R7 w polskiej sieci dealerskiej.

Yamaha R7: galeria zdjęć

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Ja rozumiem że materiał reklamowy zobowiązuje.. ale ludzie kochani nie przeginajcie: “który zapewnia ekscytujące osiągi Supersport..” to tak jakby napisać że Ziemia jest płaska.. Nie jest to też żaden sportowy motocykl klasy średniej, tylko stylizowany na sporta prosty motocykl budżetowy. Klasa średnia to ZX6R, CRB600RR, R6 czy GSX-R 750.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button