Vespa LX: Zdjęcia i dane techniczne

Vespa jest jednym z symboli włoskiego stylu i elegancji. Jej historia trwa już przeszło 66 lat. W tym czasie Vespa przestała być jedynie środkiem transportu, zostając utożsamiona ze stylem życia opartym na wolności, pięknie i szacunku do otaczającego świata.
Stała się obywatelką świata, obecną na pięciu kontynentach w liczbie ponad siedemnastu milionów egzemplarzy.

 

Niezależnie od epoki Vespa wyróżniała się zawsze najwyższym poziomem technologii. Dzięki zaawansowanemu konceptowi samonośnego nadwozia,
w całości wykonanego ze stali, Vespa stała się dużym krokiem naprzód
w indywidualnej mobilności.

Vespa LX i Vespa S to dwa najlepiej sprzedające się jednoślady w Europie,
a zarazem najlepiej sprzedające się europejskie pojazdy w USA, które także dziś wiodą technologiczny prym, dzięki zastosowaniu nowych, wysoce zaawansowanych silników 125 i 150 cm3, stanowiących w skali światowej nowe punkty odniesienia
w dążeniu do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji spalin.

Od 1946 r., czyli swojego pojawienia się, Vespa zdołała zmienić zwyczaje w miejskim transporcie, wprowadzając prosty, praktyczny i dynamiczny sposób przemieszczania się, połączony z elegancją zdolną dyktować modę i stać się od razu klasyką docenianą przez użytkowników wszystkich szerokości geograficznych i pokoleń.

Vespa to prawdziwa ikona miejskiego transportu, przedstawicielka marki “Made in Italy” w świecie, jeśli chodzi o styl i wyrafinowanie, ulubiony pojazd na miejskie wypady, uznany ze względu na solidność
i niezawodność, rozpowszechniony w ciągu sześćdziesięciu sześciu lat historii w ponad siedemnastu milionach skuterów jeżdżących po ulicach całego świata.

Najbardziej widoczną zaletą  Vespy była i jest umiejętność ciągłego definiowania na nowo jej parametrów technicznych i stylistycznych, przy wiernym zachowaniu jej typowych cech pojazdu łatwego w obsłudze, praktycznego, a jednocześnie o niepowtarzalnej klasie. Kontynuatorami tej wspaniałej tradycji są również aktualne modele LX i S.

NOWE TRZYZAWOROWE SILNIKI: NAJWYŻSZA TECHNOLOGIA

Podstawą w ewolucji Vespy była zawsze relacja forma-funkcja. Rozwój w czasie odbywał się
z zachowaniem kilku nieodzownych i sprawdzonych rozwiązań technicznych i stylistycznych, dopuszczając innowacje w zakresie ich treści. Vespa LX i Vespa S wyposażone są teraz w nowy silnik, słusznie uznawany za majstersztyk w tym segmencie, a ze względu na doskonałe osiągi oraz minimalny poziom spalania i emisji spalin wyprzedzający nasze czasy. Dzięki nowemu, technologicznie zaawansowanemu silnikowi 125-150 4T z 3 zaworami Piaggio kolejny raz toruje drogę do przyszłości technologii silników.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Chodzi o jednocylindrowy czterosuwowy chłodzony powietrzem silnik z pojedynczym wałkiem rozrządu
w głowicy z 3 zaworami (2 ssącymi i 1 wydechowym) oraz zasilaniem wykorzystującym elektroniczny wtrysk –  opracowany i skonstruowany w zakładach Piaggio we włoskiej miejscowości Pontedera, jednym
z najlepszych na świecie centrum badań i rozwoju, w zamierzeniu zwiększenia osiągów i zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ażeby polepszyć osiągi przeprowadzono wnikliwe prace badawcze nad redukcją tarcia i polepszeniem dynamiki płynów.

Nowy wał korbowy o zredukowanej stopie korbowodu i czopach, wałek krzywkowy podparty na łożyskach
i  dźwigienki zaworowe z rolkami wpłynęły na zmniejszenie tarcia, polepszając osiągi i obniżając zużycie paliwa. Zmieniły się wartości średnicy cylindra i skoku tłoka (odpowiednio zmalały i wzrosły), na korzyść momentu obrotowego oraz gotowości odpowiedzi na gaz. W poszukiwaniu najlepszej proporcji między osiągami i zużyciem paliwa układ rozrządu z trzema zaworami jest najlepszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem, gdyż polepsza ssanie, zwiększając wydajność silnika w porównaniu do tradycyjnych silników dwuzaworowych. Innowacyjny układ rozrządu pozwala w ten sposób polepszyć ruchy ładunku w cylindrze;  proces spalania został również udoskonalony poprzez nowe położenie świecy zapłonowej jednocześnie zapewniające lepsze chłodzenie wewnętrznych elementów głowicy, a także łatwiejszą konserwację.
Układ chłodzenia stał się przedmiotem wnikliwej analizy, m.in. poprzez symulacje termofluidodynamiczne, skierowanej na polepszenie jego wydajności, dając znaczne obniżenie poziomu hałasu pracy silnika oraz poboru mocy. Wysoki stopień zaawansowania charakteryzuje system zasilania elektronicznym wtryskiem
z automatyczną kontrolą wolnych obrotów i sterowaniem w trybie ciągłym w układzie zamkniętym z sondą Lambda. Najnowszej generacji centralka zajmuje się kontrolą mapowania kąta wyprzedzenia zapłonu, zawartości CO i regulacją silnika.

Z tak zaawansowanym technologicznie silnikiem doskonale współpracuje nowy elektryczny rozrusznik
z wolnym kołem, bardziej cichy i wydajny. Oprócz tego, aby zmaksymalizować osiągi i zminimalizować zużycie paliwa na niskich obrotach silnika, skalibrowano automatyczną odśrodkową suchą skrzynię biegów. Silnik 3V ma  również tę istotną zaletę, że waży mniej w porównaniu z silnikiem dwuzaworowym montowanym w poprzedniej edycji.

Zastosowana w silnikach 125 i 150 cm3  Vespy S i LX technologia trzech zaworów umożliwia wyraźnie lepsze osiągi w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji: maksymalna moc w silniku 125 cm3 wzrasta o 7,1%, z kolei maksymalny moment obrotowy o 10,3%; czas przyspieszenia od 0 do 60 m zmniejsza się
o 2%, zaś maksymalna prędkość wzrasta o 2,2%. Podobnie w przypadku Vespy LX i Vespy S 3V 150 cm3: maksymalna moc i moment obrotowy wzrastają odpowiednio o 6,3 i 7,8%, natomiast czas przyspieszenia od 0 do 60 m maleje o 5%, a maksymalna prędkość wzrasta o 3%.

Pomimo znacznej poprawy osiągów, zużycie paliwa drastycznie maleje: przy prędkości 50 km/h pojazd na jednym litrze pokonuje 55 km (około 30% więcej w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji). Oznacza to, że przez rok użytkowania, (w czasie którego kierowca Vespy przejeżdża około 4.000 km) oszczędza się conajmniej 34 litry paliwa, co odpowiada przejechaniu dodatkowych 1500 km. Ponadto, dzięki przeglądom zaplanowanym teraz co 10.000 km nowy silnik 3V ma bardzo niskie koszty  utrzymania.

[nggallery id=130]

VESPA LX – PONADCZASOWA KLASYKA

Styl
Vespa fascynuje nie tylko ze względu na wyrafinowane unikalne rozwiązania techniczne, ale również pasję
i uczucia, które potrafi przekazać. W nowej Vespie LX 3V linie nadwozia są przyjemnie wyważone, oczywiście eleganckie i bezdyskusyjnie w stylu “Vespa”. Vespa LX w nowoczesny sposób nawiązuje do tradycyjnej klasyki Vespy, wzbogacając się o nowe cechy designu podkreślające przynależność do marki. Centrum Designu Piaggio w szczególny sposób skupiło się na  “krawacie”, jak zwykło się nazywać centralny wypukły element w kształcie języka, schodzący od kierownicy w kierunku błotnika, który stał się już wyrafinowanym znakiem rozpoznawczym Vespy. W ten sposób przód pojazdu zyskał nowoczesny wygląd,
w którym okrągłe kształty poprzedniej wersji zastąpiono zdecydowanie nowocześniejszymi. W tym kontekście dwa chromowane elementy wyraźnie nawiązujące do historycznych modeli Vespy: osłona, pod którą znajduje się klakson i charakterystyczny grzebień na przednim błotniku, stanowią dopełnienie klasy pojazdu. Chromowania zastosowano również w tylnej części pojazdu w takich elementach jak oprawa reflektora i uchwyt dla pasażera.

Przedni błotnik, umieszczony nad jedenastocalowym kołem z elegancką aluminiową pięcioszprychową obręczą, charakteryzują zdecydowane linie. Przednia osłona jest duża i zapewnia dobrą ochronę. W jej górnej części znajduje się okrągły reflektor stanowiący kolejne wyraźne odwołanie do historycznych modeli Vespy. Lusterka zostały zaprojektowane tak, aby zaoferować jak najlepszą widoczność dla kierowcy bez uszczerbku dla stylu i jakości wykończenia pojazdu. Wreszcie, klasę pojazdu podkreślają manetki, na których widnieje logo Vespy.

Szczególnie staranne wykończenie charakteryzuje tablicę instrumentów, w której zmieniono grafikę, aby była bardziej czytelna w każdych warunkach oświetlenia. Duży panel Vespy LX 125 i 150 3V obejmuje prędkościomierz i drogomierz, wskaźnik poziomu paliwa, cyfrowy zegar oraz zestaw kontrolek pokazujących włączone kierunkowskazy, światła długie i krótkie, poziom rezerwy paliwa, oleju oraz smaru. Specjalna lampka LED sygnalizuje działanie immobilizera, który stanowi seryjne wyposażenie Vespy LX 125 i 150 3V.

Za przednią osłoną Vespy LX znajduje się praktyczny, na co dzień bardzo przydatny schowek. Można przechowywać w nim przedmioty, które nie zajmują dużo miejsca, takie jak płaszcz przeciwdeszczowy, okulary lub rękawiczki. Więcej miejsca, tyle żeby zmieścił się kask, jest pod kanapą. Dodatkowo, kierowca ma do dyspozycji haczyk na torbę, który  pozwala wykorzystać miejsce na dużym praktycznym podeście. Właśnie podest jest wyróżnikiem nowej Vespy LX: naśladując zwyczaj ze świata czterech kół, na jego gumowej osłonie znalazło się logo marki.
Sukces Vespy jest także wynikiem doskonałej równowagi pomiędzy poszczególnymi masami przodu i tyłu pojazdu, w którym ważną rolę odgrywa duży podest jako element łączący przednią osłonę i nadwozie, pod którym ukryty jest silnik. Szczególną uwagę poświęcono kanapie, zarówno jeśli chodzi o styl jak praktyczność. Wysokiej jakości pokrycie oraz staranne przeszycia czynią z niej prawdziwe arcydzieło designu. Z kolei wypełnienie wyselekcjonowaną pianką, antypoślizgowa powierzchnia, a także wysokość od ziemi mieszcząca się w rzędzie najmniejszych (775 mm w modelu LX 50 i 785 mm w modelach LX 125 i 150), stanowią o komforcie tego pojazdu słynącego już z doskonałej ergonomii oferowanej kierowcy
i pasażerowi niezależnie od ich wzrostu.

Nadwozie: unikalne na świecie rozwiązanie
Od zawsze ważną i nieodłączną cechą każdej Vespy jest struktura nośna ze stali pełniąca funkcję mocnego i solidnego nadwozia. Taka konstrukcja jest jedyna w swoim rodzaju, wytrzymała i wyrafinowana, stworzona w oparciu o nowoczesny proces przemysłowy. To wysokiej jakości techniczne rozwiązanie sprawia, że Vespa jest niezwykle solidna, praktycznie niezniszczalna, a jednocześnie oferuje stabilność
i precyzję jazdy.

Przednie zawieszenie jest jednym z najbardziej oryginalnych elementów Vespy. Chociaż rodem z lotnictwa, wprowadzono je, aby można było bardzo szybko wymienić przednią oponę. Dzięki wielu ciągłym przeobrażeniom jednostronny wahacz z amortyzatorem o podwójnym działaniu stał się skutecznym rozwiązaniem, aby jazda była jeszcze bardziej wygodna. W Vespie LX 3V połączenia ruchowe wahacza silnika są przegubowe na łożyskach igiełkowych, co redukuje do minimum zjawisko tarcia.

W tylnym zawieszeniu Vespy LX 3V, zastosowano najbardziej klasyczne rozwiązanie, jakim jest amortyzator ze sprężyną o podwójnym działaniu z czterostopniową regulacją napięcia wstępnego. Służy to jak najlepszemu dostosowaniu tłumienia drgań w zależności od obciążenia pojazdu i upodobań kierowcy.

Obręcze kół wykonane są z aluminium i wyróżniają się niebanalnym designem z pięcioma szprychami: na przednią, jedenastocalową, założona jest opona 110/70, natomiast na tylną, dziesięciocalową – opona 120/70, obie bezdętkowe. Dla  zapewnienia bezpieczeństwa w  każdych warunkach układ hamulcowy wyposażony jest z przodu w hamulec tarczowy o średnicy 200 mm, a z tyłu bębnowy o średnicy 110 mm. Oba hamulce są  mocne, mają regulację i są dostosowane do umiejętności nawet początkującego kierowcy.

Na nową gamę Vespy LX składają się 4 modele: 125 3V, 150 3V oraz dwa pojazdy z silnikiem 50 cm3 – dwusuwowym i czterosuwowym czterozaworowym – w obu przypadkach chłodzonym cieczą.

Gama dedykowanych akcesoriów jest bardzo duża:
Kufer: w kolorze pojazdu z chromowanym wypukłym logiem Vespy, zmieści się w nim kask integralny.
Torba wewnętrzna do kufra: z wysokiej jakości skóry i grubo tkanej bawełny.
Oparcie na kufer: zapewnia pasażerowi maksymalny komfort. Dostępne dla obu wersji kanapy (standardowej i skórzanej oferowanej w gamie akcesoriów).
Duża owiewka : wykonana z odpornego na wstrząsy i zarysowania metakrylatu o grubości 4 mm.
Chromowania: dostępne są różne chromowane akcesoria, takie jak przedni i tylny stelaż pod bagaż, osłona nadwozia i przedniego błotnika. Wszystkie z grawerowanym metodą laserową logiem Vespy.
Mała owiewka: elegancki i sportowy akcent, z przezroczystą lub przyciemnianą szybą.
Dywanik: zabezpiecza podest i zapewnia maksymalną przyczepność w każdych warunkach.
Pokrowiec na pojazd: niezbędny, by zapewnić ochronę, gdy Vespa nie jest używana.
Skórzana kanapa: wykonana ręcznie z wysokiej jakości materiałów. Dostępna w kolorze ciemnoczerwonym lub brązowym.
Manetki: wykonane z jednego kawałka aluminium, wykończenie ze skóry ekologicznej, dostępne
w kolorze czarnym, czerwonym i brązowym.
Ochraniacz na nogi: praktyczny i szybko zakładany, dobrze chroni przed zimnem i działaniem czynników atmosferycznych. Posiada pokrowiec na kanapę i zabezpieczenie przed kradzieżą.
Elektroniczny alarm: maksymalne zabezpieczenie przed kradzieżą, dedykowane okablowanie.
Mechaniczne zabezpieczenie przed kradzieżą: praktyczny system blokady kierownicy, wygodny, ponieważ nie trzeba schylać się, aby go uruchomić, i niebrudzący, ponieważ nie zakłada się go na koła. Gdy nie jest używany pozostaje umieszczony między kanapą i podestem.

Vespa LX : Dane techniczne

Zawieszenie przód Wahacz ze spiralną sprężyną
Zawieszenie tył Amortyzator hydrauliczny o podwójnym działaniu
Opona przednia bezdętkowa 110/70-11″
Opona tylna bezdętkowa 120/70-10″
Koło przód 11”
Koło tył 10″
Hamulce przedni Stalowa tarcza ø 200 mm
Hamulec tylny Bębnowy ø 110 mm
Ilość miejsc 2
Pojemność 150 cm3
Typ silnika Jednocylindrowy, czterosuwowy
Moc 9,5 kW (12,9 KM) przy 7.750 obr/min
Moment obrotowy 12,8 Nm przy 6.250 obr/min
Chłodzenie Powietrze
Smarowanie Mokra miska olejowa
Rozrusznik Elektryczny i nożny
Układ zasilania Gaźnik MIKUNI
Zapłon Elektroniczny układ CDI
Sprzęgło Automatyczne
Przeniesienie napędu Bezstopniowe automatyczne CVT
Długość (mm) 1770
Szerokość kierownicy (mm) 740
Wysokość (mm) 785 – wys. kanapy
Poj. zbiornika paliwa L 8,3

Ania Grzelak

Kobieta o nietypowej pasji. Mając trzynastkę na karku jeździła klasycznym Simsonem. W wieku 18 lat kupiła pierwsze 650 ccm. Jej garaż to cały przekrój segmentów od małego skutera, przez maxi Burgman po klasycznego nakeda.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button