TOP 10 najbardziej bezawaryjnych skuterów – modele na każdą kieszeń i każdą kategorię prawa jazdy! [RANKING, ZESTAWIENIE, OPIS]

Tanie, dobre i bezawaryjne - poznaj skutery, które będą idealnym kompanem codziennych podróży.

W skrócie
  • Ranking najmniej awaryjnych skuterów
  • Szukasz skutera? Koniecznie musisz sprawdzić te modele, aby nie zakupić przysłowiowej miny
  • Dla każdego coś fajnego - modele na kategorię AM, A1, A oraz B

Najróżniejsze skutery coraz śmielej zastępują samochody osobowe w dużych miastach, gdzie na każdym kroku pokazują swoje potężne zalety. Dojazd do pracy bez większego problemu można skrócić o kilkanaście minut, a dodatkowo niewielkie spalanie jednośladu i brak konieczności opłaty za parkowanie znacząco poprawia kondycję portfela. Jakie modele obecne na rynku są najmniej awaryjne?

Na rynku skuterów propozycji jest tak wiele, że faktycznie poszukiwania mogą przyprawić o zawrót głowy. Wybierać można zarówno spośród ofert renomowanych producentów, jak i pochodzących z Chin, które z zawrotną prędkością zaczynają podbijać serca fanów dwóch kółek na Starym Kontynencie. Bez względu jednak na pojemność silnika, wyposażenie, wielkość czy charakter, wszystkie mają takie samo zadanie – znacznie szybciej i taniej niż w przypadku samochodu osobowego przewieźć nas z punktu A do punktu B. Dodatkowo mają być banalnie proste w prowadzeniu, tanie w serwisowaniu i bezawaryjne, aby wizyty u zaprzyjaźnionego mechanika odbywał się jedynie podczas regularnych serwisów, co skutecznie ma zachęcić do wybierania właśnie tego środka transportu szczególnie latem.

Poszukiwania wymarzonego skutera są wyjątkowo trudne. Owszem, na rynku ze znacznie niższym budżetem – niż w przypadku pełnoprawnych motocykli – możecie zostać posiadaczami nowego skutera z całkiem niezłym wyposażeniem lub wybrać używany, lecz markowy sprzęt. Głównym kryterium zaraz poza mocą i pojemnością silnika jest oczywiście bezawaryjność – co kupować żeby nie żałować?

Najważniejsze informacje:

  1. Skutery dla każdego i na każdą kieszeń, które cieszą się mianem bezawaryjnych.
  2. Szukając wymarzonego jednośladu z automatyczną skrzynią biegów warto rozpatrzyć propozycje topowych producentów, ale również zwrócić uwagę na modele chińskich marek, które są coraz bardziej konkurencyjne.
  3. TOP 10 skuterów, których rzadko goszczą w serwisach motocyklowych.

Przeczytaj również:

Niezawodne motocykle 125 dla początkujących. Tylko używane i tylko niedrogie. Ranking TOP5 najbardziej wytrzymałych motocykli na kat.B!

Wybieraj sprawdzone marki

Jeszcze kilka lat temu z pewnością pokusiłbym się o stwierdzenie, że grono poszukiwań należy ograniczyć jedynie do topowych producentów jednośladów z Niemiec, Włoch czy Japonii. Dziś jednak wiem, co nie jest oczywiście moim wymysłem, a potwierdzeniem samych użytkowników, że na rynku znajduje się również kilka marek ze wschodu, które nabierały doświadczenie współpracując ze światowymi gigantami. Ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy i zamiast tanich kopii, z których śmiała się cała Europa, Chińczycy zaczęli tworzyć swoje jednoślady wykorzystując nabyte doświadczenie, co przełożyło się na spory sukces sprzedażowy nie tylko na rynku wschodnim. Oczywistością będzie zatem poszukiwanie skuterów marki Yamaha, Suzuki, Aprilia, Piaggio czy Peugeot, ale uwagę należy również zwrócić na gamę Bartona, który śmiało zaczyna rozpychać się na polskim rynku, ale również Kymco, Keeway czy Rometa. Rozbudowana sieć dealerska oraz serwisowa, a także potężną liczba sprzedanych egzemplarzy i pozytywne opinie użytkowników świadczą o tym, że niska cena wcale nie musi zwiastować problemów.

Przezorny zawsze ubezpieczony

Decydując się na zakup skutera, warto zwrócić uwagę nie tylko na markę, ale także na dostępność części zamiennych, serwis oraz popularność modelu na rynku wtórnym. Skutery renomowanych producentów zwykle mają dobrze rozwiniętą sieć serwisową i łatwo dostępne części, co znacznie obniża koszty ewentualnych napraw. Warto także przeanalizować dane techniczne – w zależności od przeznaczenia, może okazać się, że skuter o mniejszej pojemności lepiej sprawdzi się w mieście, a większy model o pojemności 125 cm3 będzie lepszym wyborem na dłuższe trasy. Dodatkowo, komfort jazdy, wielkość schowka oraz zużycie paliwa to elementy, które powinny być priorytetem podczas poszukiwań.

TOP 10 najmniej awaryjnych skuterów dostępnych na rynku:

10. SYM Orbit-III 50

Producent jednośladów SYM, czyli firma SANYANG MOTOR CO., LTD., została założona w 1954 roku w Tajwanie, rozpoczynając swoją drogę do sukcesu od współpracy z japońską marką Honda podczas produkcji motorowerów oraz samochodów osobowych. Nabyte doświadczenie szybko pozwoliło tworzyć jednoślady pod własnym logo, które od wielu lat sprzedawane są na rynku Polskim. Doskonale pamiętam moment, gdy debiutował model JET 4, do którego wzdychali wszyscy posiadacze obowiązującej jeszcze karty motorowerowej. Dziś najlepszą propozycją dla najmłodszych jest Orbit-III, który napędzany jest silnikiem czterosuwowym o pojemności 49 cm3 generującym moc 2,99 KM. Skuter ten cieszy się wysoką bezawaryjnością za sprawą sporego doświadczenia firmy ze wschodu, która od 70 lat zajmuje się produkcją tego typu pojazdów. W przypadku SYMa nie ma miejsca na niedociągnięcia, lichej jakości materiały i awarie.

9. Piaggio Liberty 125

Za włoską elegancją, designem i stylem nie musi wcale iść awaryjność. Skutery marki Piaggio są kompletnym przeciwieństwem, co udowadniają znosząc trudy poruszania się po słonecznej Italii. Zresztą już poznanie historii tego producenta jest potwierdzeniem jego potężnego doświadczenia nabytego na przestrzeni lat, a Liberty 125, jak i wiele pozostałych modeli w gamie, jest przypieczętowaniem wiedzy, kunsztu i dopracowania. Piaggio Liberty 125 to świetna propozycja dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B za sprawą kół w rozmiarze odpowiednio 16-cali z przodu oraz 14-cali z tyłu, systemowi ABS oraz wygodnej pozycji. To dopiero początek zalet tego modelu – mechanicy twierdzą, że gdyby po polskich drogach jeździły tylko Liberty 125, to serwisy motocyklowe mógłby zbankrutować.

8.Kymco Agility 50

Kymco z pewnością było przekonane, że Agility 50 podbije przede wszystkim rynek wschodni. Jakie musiało być zdziwienie władz, które zapoznały się z liczbą sprzedanych egzemplarzy w Polsce. Model ten produkowany jest od 2005 roku w 3 wersjach – 50 cm3, 125 cm3 oraz 200 cm3 i chociaż stworzony został do podbijania tajwańskich miast, to finalnie trafił do największych marketów w naszym kraju, gdzie można było go kupić zaraz obok stoiska z zapachami do samochodów. Tani, ale tak odporny na wszelkie trudny, że natychmiast został okrzyknięty mianem niezłomnego. Nie bał się zim, niskich temperatur i opadów śniegu. Nie straszne były mu upalne lata, jazda we dwie osoby i do tego siatki z zakupami powieszone na rączkach. To kompan nie tylko codziennych dojazdów z punktu A do punktu B, ale przede wszystkim prawdziwy przyjaciel, który nie zawodzi.

7. Keeway Vieste 125

Chińska marka Keeway w Europie zadebiutowała w 1999 roku i całkiem szybko dała poznać się z dobrej strony. Był to moment, gdy na potęgę kupowano skutery, małe crossy i quady w marketach, a właśnie tam dominowały wszechobecne pojazdy Keeway. Zanim przejdziemy do Viespe 125, warto zaznaczyć, że w 2005 roku Keeway przejął włoską markę Benelli, a w 2008 roku przeniósł jej produkcję do Chin. Dzięki temu zyskał potężną wiedzę technologiczną, którą wykorzystał tworząc najróżniejsze pojazdy spalinowe pod swoim logo. Aktualnie wiedzie prym nie tylko na rynku wschodnim, ale ma oficjalne punkty sprzedaży w 80 krajach na całym świecie. Viespe 125 to wyjątkowo dopracowany model, który wśród użytkowników cieszy się dobrymi opiniami. Zarówno chwalona jest jakość wykonania, jak i użyte materiały do produkcji, ale przede wszystkim prowadzenie, komfort jazdy i brak jakichkolwiek problemów z elektroniką czy jednostką napędową. Prosty czterosuw o pojemności 124 cm3 generuje moc 10.4 KM, co sprawia, że szczególnie często wybierany jest jako zastępstwo samochodu osobowego przez osoby posiadające co najmniej 3 lata kategorię B. Za 10 490 zł staniemy się posiadaczami świetnie wyglądającego, bezawaryjnego i dobrze wyposażonego jednośladu. Kuszące.

6. Vespa Primavera 125

Historii tego producenta nie trzeba nikomu przypominać, podobnie jak najbardziej popularnego modelu o charakterystycznych kształtach. Primavera 125 to nie tylko klasa sama w sobie pod względem designu i kształtów, ale przede wszystkim przetestowanej na przestrzeni lat konstrukcji, która została dopracowana niemalże do perfekcji. Zaznaczę, że Primavera jest zdecydowanie jednym z najważniejszych modeli z gamie Vespy, gdyż jest to skuter nieprzerwanie produkowany od 1968 roku. To gwarancja niezawodności i bezawaryjności w iście włoskim klimacie. Masz prawo jazdy kategorii B, a pod biuro chcesz podjeżdżać zauważony za każdym razem? Primavera to klasa sama w sobie – nowoczesna i elegancka linia nawiązująca do tradycji marki została połączona z atrakcyjnym designem oraz łatwością codziennej obsługi. Zapomnij o błahych awariach i ciesz się jazdą.

5. Suzuki Avenis 125

Avenis 125 to model, który powstał od zera, ale nie oznacza to, że posiadał kilka wad wieku dziecięcego. Do jego produkcji zostało użyte całe doświadczenie japońskiego producenta, które nabył zarówno podczas produkcji małych skuterów, motocykli sportowych i turystycznych, jak i startów w Motocyklowych Mistrzostwach Świata MotoGP. Suzuki Avenis 125 został dosadnie przetestowany przede wszystkim przez samych użytkowników, którzy nie ograniczali się jedynie do używania go do codziennych dojazdów z punktu A do punktu B, a również na dalekie europejskie wyjazdy. Zero problemów – wystarczy nacisnąć rozrusznik wzbudzając sprawdzoną jednostkę SOHC, chłodzoną powietrzem z technologią SEP. Niesamowita kultura pracy, dynamiczne osiągi i niskie spalanie to zdecydowanie mocne punkty tego skutera, który stworzony został do jazdy w każdych warunkach, nie martwiąc się o konieczność wizyty w serwisie.

4. Peugeot Speedfight

Chociaż marka Peugeot zdecydowanie bardziej kojarzy się z samochodami osobowymi, to należy zaznaczyć, że francuski producent ma potężny wpływ na rozwój rynku skuterów. Zdecydowanie najbardziej kultowa jest seria Speedfighter, która zadebiutowała w 1997 roku – wówczas światu zaprezentowany został pierwszy jednoślad z silnikiem dwusuwowym o imponujących osiągach. Przepisy dotyczące emisji spalin systematycznie były zmieniane, ale Peugeot jakoś potrafił znaleźć sposób, aby nadal nie wymienić silnika 2T na 4T. W 2000 roku pojawiła się druga generacja Speedfightera, która dostępna była w wersji AC (chłodzonej powietrzem) lub LC (chłodzonej cieczą) i szybko okazało się, że całość jest tak perfekcyjnie dopracowana, że użytkownicy nie mieli kompletnie się do czego przyczepić. Skuter był tak udany, że praktycznie w niezmienionej wersji produkowany był aż do 2014 roku, udowadniając konkurencji kto rządzi pod względem bezawaryjności. Dopiero w 2014 roku konieczne było zastąpienie udanego dwusuwa silnikiem czterosuwowym, który w prawdzie generował znacznie mniej mocy, ale był jeszcze tańszy w codziennym użytkowaniu i bardziej bezproblemowy.

3. Suzuki Burgman 650

A więc kto ma najlepszy skuter w mieście? Oczywiście cała seria skuterów Burgman nie jest znana na całym świecie za sprawą kultowej piosenki Sydney’a Polaka. Motocyklowy świat zatrzymał się na kilka chwil w 1999 roku, gdy światło dzienne ujrzał Burgman 400. Był to pierwszy maxi-skuter, który miał za zadanie przełamać to nietypowe połączenie konstrukcji, budowy oraz automatycznej skrzyni biegów znanej ze skuterów z silnikiem dużej pojemności. Żaden z pozostałych producentów nie miał aż tyle odwagi, a w tamtym momencie rekord należał do Hondy Helix 250.

W 2001 roku debiutuje Burgaman 650 będący odpowiedzią na Hondę FJS Silver Wing 600. Japończycy przygotowywali w czeluściach swoich gabinetów niesamowicie dopracowany skuter, który wyposażony został w dwucylindrowy silnik o pojemności 650 cm3 i generujący moc maksymalną wynoszącą 55 KM, który współpracował z sekwencyjną skrzynią biegów o nazwie SECVT. Wysoki komfort jazdy, ochronę przed wiatrem i dynamiczny charakter jednostki napędowej połączono z niebywałą bezawaryjnością – zresztą wszystkie skutery należące do serii Burgman są rzadkimi bywalcami w warsztatach motocyklowych, no chyba, że chodzi o regularny serwis.

2. Yamaha Neos 50

Na początku był Neo’s, ale sama nazwa okazała się zbyt wymyślna dla tak prostego jednośladu, więc zmieniona została na Neos. Zresztą cały zamysł tego skutera był taki, aby konstrukcja nieznacznie była bardziej zaawansowana od budowy cepa. Tutaj zaskakiwać ma tylko praktyczność i ceny eksploatacji – nie szukajcie agresywnych linii i zaawansowanych systemów na liście wyposażenia – w założeniu miał być tani, bezobsługowy i bezawaryjny. Inżynierowie poszli zatem poszukać sprawdzonych i przetestowanych podzespołów, które zalegały na półkach w magazynie. Całość udało się szybko skompletować z części zmodernizowanych na przestrzeni lat, co przełożyło się na spore zaufanie wśród potencjalnych zainteresowanych, którzy szturmem ruszyli do salonów zakupić skuter, który kosztował w momencie premiery 3640 DM (ok. 1860 EUR).

Pierwsze egzemplarze napędzane były niewysiloną jednostką dwusuwową, która przy odpowiednim serwisie i wybieraniu oleju do mieszanki dobrej jakości, pokonywała pokaźne przebiegi między remontami. 3 KM nie zapewniały sportowych emocji, ale były gwarancją długiej żywotności. Dopiero w 2009 roku Yamaha musiała dostosować swój flagowy motorower do norm emisji spalin i w trzeciej generacji Neosa zamontowana została jednostka czterosuwowa, co sprawiło, że użytkowanie tego skutera było jeszcze tańsze – nie wymagał robienia mieszanki, zadowalał się mniejszą ilością paliwa i pozbawiony został jakichkolwiek wad, które mogłyby doprowadzić do jej awarii. Do dziś model ten uchodzi za pancerny, lekki w prowadzeniu i bezawaryjny.

1. Honda PCX 125

Jeśli Honda, to oczywiście niezawodność, bezawaryjność i solidność. Japoński producent mnóstwo razy udowadniał, że naprawdę potrafi tworzyć absolutnie bezobsługowe motocykle bez względu na ich typ, moc i segment. Produkcja PCX rozpoczęła się w 2009 roku i natychmiast na rynku zawrzało – przede wszystkim skuter zaskakiwał lekkością prowadzenia oraz zwrotnością, która sprawiała, że nawet na najbardziej zatłoczonych i ciasnych drogach jazda nim była prawdziwą przyjemnością. Głosów zachwytu zatem nie brakowało, a Honda zdała sobie sprawę, że stworzyła kurę, która znosi złote jajo – liczba sprzedanych egzemplarzy rosła z każdym kolejnym rokiem, a cały świat zachwycił się tym kompaktowym, bezawaryjnym i kompaktowym skuterem.

PCX 125 od początku pozbawiony był wad i bolączek związanych z początkiem produkcji zupełnie nowego modelu. Honda pokusiła się o wykorzystanie sprawdzonych podzespołów, które sprytnie połączyła w zgrabną całość. Wygodna pozycja, aksamitna praca silnika i bezawaryjność to trzy cechy, które utożsamiane są wręcz z całą serią PCX. Nie wierzycie? Zapytajcie użytkowników lub mechaników.

Jakie prawo jazdy trzeba mieć, aby jeździć skuterem?

Wbrew pozorom skutery również należy rozdzielić na 2, a nawet 3 kategorie. Te, które napędzane są silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 50 cm3 i z ograniczoną prędkością maksymalną do 45 km/h, są motorowerami, którymi poruszać mogą się osoby:

  • posiadające kategorię prawa jazdy AM,
  • posiadające kategorię B, A1, A2 lub A,
  • legitymujące się dowodem osobistym, które ukończyły 18. rok życia przed 19 stycznia 2013 roku.

Skutery, które posiadają silnik o pojemności 125 cm3, zaliczane są do już do grona pełnoprawych motocykli. Do jazdy nimi niezbędne jest posiadanie:

  • kategorii A1 lub  B od co najmniej 3 lat, która uprawnia do jazdy motocyklami o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg..

Do jazdy skuterami o większej mocy i pojemności konieczne będzie posiadanie kategorii A2 lub A.

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Vespa to jest stylistycznie zrobiona tak, jakby przy projektowaniu jej trzymano zdjęcie fiata 500. Uwielbiam ją za to, że ma dusze no i zupełnie inną stylistyke i wygląd. Jedyna w swoim rodzaju 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button