Po roku spekulacji: Prawo Jazdy AM

Gdy w 2009 roku w Internecie zaczęły pojawiać się pytania o Prawo Jazdy AM, chaos informacyjny i brak rzetelnych informacji zagrały na nerwach wielu użytkownikom motorowerów. Choć wtedy znalezienie sprawdzonych odpowiedzi na dręczące wszystkich pytania graniczyło z cudem, to najgorsze jest już za nami. Ustawa przeszła już całą drogę legislacyjną i pozostaje nam tylko czekać na wejście w życie nowych przepisów.

Jednak zanim to nastąpiło trudno było jednoznacznie stwierdzić, co przyniosą nowe przepisy. Pierwsze projekty ustawy o nie do końca jasnej treści, szczątkowe informacje pojawiające się w mediach, a także dezinformacja na forach internetowych spędzały sen z powiek i doprowadzały do białej gorączki osoby, które miały zostać pozbawione uprawnień do kierowania motorowerami. Wychodząc na przeciw wszystkim posiadaczom skuterów, Skuterowo.com zbierało wszelkie fakty dotyczące projektu ustawy o AM i publikowało je na łamach serwisu. Dziś, po blisko roku od opublikowania pierwszej publikacji: Prawo Jazdy AM – Poznaj wszystkie fakty sprawdzamy, które informacje prasowe okazały się faktami, a które niepotrzebnie irytującymi informacjami.

Jeśli przed 2013 rokiem ukończysz 18 lat, lub zdobędziesz kartę motorowerową nowe przepisy ominą Cię.
Jeśli przed 2013 rokiem ukończysz 18 lat, lub zdobędziesz kartę motorowerową nowe przepisy ominą Cię.

Mitem, który spotkał się z największym sprzeciwem użytkowników skuterów była pierwsza wersja ustawy, a właściwie brak klauzuli, która jednoznacznie stwierdzałaby dalsze losy osób, które nabyły uprawnienia do kierowania motorowerami przed wejściem w życie ustawy. Wraz z  kolejnymi wiadomościami umieszczonymi na Skuterowo.com wielu skuterowców odetchnęło z ulgą, bowiem poprawki do ustawy potwierdziły znaną od wieków zasadę Lex retro non agit, czyli “prawo nie działa wstecz”. Oznaczało to, że:

– osoby, które przed wejściem w życie ustawy osiągną pełnoletność nie będą musiały posiadać żadnej z kategorii prawa jazdy do poruszania się motorowerami;

– osoby, które nie osiągnęły pełnoletności, ale posiadają uprawnienia do poruszania się motorowerami w postaci karty motorowerowej nie muszą zdobywać ponownie uprawnień, a jedynie wymienić posiadany dokument na prawo jazdy.

Dla wszystkich tych, które nie spełnią obu warunków przed wejściem w życie nowych przepisów mamy informację, iż do kursu na prawo jazdy AM będzie można przystąpić po ukończeniu 14. roku życia, a potwierdzeniem zdobytej wiedzy i umiejętności będzie egzamin przeprowadzany przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Przypomnijmy, iż prawo jazdy AM uprawnia do kierowania:

– motorowerem, przez który rozumiemy dwu lub trójkołowy pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności 50ccm lub elektryczny o mocy do 4kW, osiągającym maksymalną prędkość 45km/h

– czterokołowcem lekkim, o masie do 250kg, osiągającym maksymalną prędkość 45km/h.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Warto zapamiętać, iż posiadanie prawa jazdy uprawniającego do poruszania się motocyklami, samochodami osobowymi lub ciężarowymi zezwala również na kierowanie pojazdami wymienionymi w PJ AM.

Macie jeszcze dwa lata. Unikniecie konieczności zdawania na prawo jazdy AM kończąc 18 lat, albo wyrabiając kartę motorowerową do 2013 roku.
Macie jeszcze dwa lata. Unikniecie konieczności zdawania na prawo jazdy AM kończąc 18 lat, albo wyrabiając kartę motorowerową do 2013 roku.

Początkowo, zwłaszcza pod wpływem fałszywych informacji płynących z wielu witryn internetowych, posiadacze małych jednośladów bali się nagłej zmiany przepisów, która uniemożliwiłaby im korzystanie z często jedynego środka transportu. Jak już jednak informowaliśmy, ustawa wchodzi w życie najwcześniej rok po jej opublikowaniu w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim. Dziś, gdy wiemy już wszystkie szczegóły na temat prawa jazdy AM mamy dla Was dobre wieści: jako, iż nowa Ustawa o Kierujących Pojazdami zbiegła się w czasie z dostosowywaniem Polskiego prawa do dyrektyw Unijnych, nowe przepisy będą obowiązywały dopiero od stycznia 2013 roku. Tak więc na ukończenie 18 lat, wyrobienie karty motorowerowej lub zdobycie prawa jazdy na starych zasadach macie jeszcze prawie dwa lata. Dla wielu znacząca może się stać ta ostatnia opcja, bowiem w związku ze wspomnianymi zmianami wymaganymi przez Unię Europejską od 2013 roku zmienią się także zasady przyznawania uprawnień do kierowania motocyklami.

Zmiany dotką też miłośników skuterów większej pojemności. Trudniej będzie zdobyć kategorię A
Zmiany dotką też miłośników skuterów większej pojemności. Trudniej będzie zdobyć kategorię A

Obecnie, adepci motocyklizmu mają do wyboru dwie ścieżki mocy zwanej prawem jazdy:

– kat. A1 – dostępna po ukończeniu 16. roku życia uprawnia do poruszania się motocyklami o pojemności do 125ccm, mocy 11kW oraz stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1kW/kg (lub motocyklem trójkołowym o mocy 15kW);

– kat. A – dostępna po ukończeniu 18. roku życia, uprawnia do poruszania się motocyklami o dowolnych parametrach.

Od 2013 roku dotychczasowa kategoria A, która 18-latkom pozwalała dosiadać każdego motocykla, od sportowych sześćsetek po potężne litry zostanie rozbita na dwie osobne kategorie:

– kategoria A2 – dostępna po ukończeniu 18. roku życia, będzie uprawniała do poruszania się motocyklem o mocy 35kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2kW/kg (lub motocyklem trójkołowym o mocy 15kW), po dwóch latach jej posiadania będzie można przystąpić do egzaminu na kat. A;

– kat. A – dostępna dla posiadaczy kat. A2 z dwuletnim stażem lub dla osób, które ukończyły 24. rok życia, będzie uprawniała do poruszania się dowolnym motocyklem.

Pomimo, iż stworzenie nowego prawa jazdy AM, podobnie jak wprowadzone w maju 2009 roku terminowe badania techniczne motorowerów, ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i zmniejszeniu liczby wypadków z udziałem motorowerów, to temat ten nadal budzi wiele kontrowersji i skrajnie różnych komentarzy. Oto niektóre z nich:

“Ja jestem za prawkiem AM dla dzieciaków ,coraz więcej wypadków powodują młode osoby ,niech POLICJA ma ich pod kontrolą i karze surowymi mandatami (…)”
– agekon
“A najlepsza jest informacja, która była podana w Radiu : Prawo Jazdy AM ma kosztować 800zł – myślałem że padnę na podłogę ze śmiechu :D”
– wiechu1996
“Po 5 może 10 latach od wprowadzenia tego prawka, będziemy mogli odpowiedź na zasadnicze pytanie: Czy było to potrzebne?”
– qazwsxedc

A co Ty myślisz o nowych kategoriach prawa jazdy AM i A2?

Zobacz wszystkie wiadomości o prawie jazdy AM.

Inne publikacje na ten temat:

15 opinii

  1. Ja bym prosił o źródło informacji które podaje że ustawa wejdzie w życie w styczniu 2013 roku. Ale bajzel informacyjny jest naprawdę niesamowity.

  2. To dobrze, że nie trzeba jeszcze raz zdawać tych wszystkich testów i jazdy, tylko trzeba wymienić kartę motorowerową na prawko. Fajnie będzie mieć prawko na motorower 😀

  3. Głupota i ponowne sięganie do kieszeni podatnika.
    Co zmienia podział na pojemności?
    To może jeszcze podzielić auta na pojemność i przyspieszenie do setki
    oraz masę własną.
    Brednie do kwadratu.
    Już kiedyś słyszałem że Europa to miejsce zamieszkiwane przez starców
    -odpowiadam -tylko stary człowiek boi się prędkości.
    Prędkość nie zabija tylko warunki drogowe a w naszym wypadku to Dakar.
    Brudne drogi ,dziurawe bez dobrze widocznych znaków poziomych.
    Znaki pionowe co 5 metrów -tu faktycznie aby je zobaczyć i zanotować
    to należy jechać ok 20km/h.
    Ogólnie wszystko w kraju zaczynamy od tyłu i nic to nie zmienia.
    Już kiedyś pisałem chcecie bezpieczeństwa –zostańcie w domu.

  4. Taki podział ma sprawić, że mniej będzie 18-letnich ziomali, którzy na pierwsze moto kupują dresszóstkę albo dresjedynkę (pogardliwe określenia dla Yamahy R6 i R1). Jeżeli ktoś siedzi na forum ścigacza to wie, ilu kompletnych leszczy chce zacząć od tych motocykli… Niestety, granicę 35kW i 0,2kW/kg wybrano tak absurdalnie, że nie wpasują się w nią ani Kawasaki ER-5, ani GZP500, Honda CB500, ani nawet Suzuki GS500 (ma moc “na styk”, ale o ułamek ma zbyt wielki stosunek moc/masa) – a są to dobre motocykle do nauki jazdy, niezbyt mocne ale i wymagające ok. 2-óch sezonów, aby je w pełni ogarnąć.

  5. Szkoda tylko że nie zwiększyli pojemności quadów z 50cc to tak 110cc albo chociaż 90cc bo jednak 50cc jest na 5-latków a żeby tak miał ten quad moc to te 90cc minimum musi być.

  6. według mnie na skuter powinno posiadac sie jakiekolwiek prawko poniewaz kazdy wie ze po odlokowaniu rozwijane sa duzo wieksze predkosci i mowienie 50 cm to zwykly smiech a tym bardziej jak slysze predkosc osiagana do 45 km moj skuter od nowosci jezdzil powyzej 50 km bez zdejmowania blokad!!!

  7. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale jak coś to mnie skorygujcie.
    Jeśli teraz mając 14 lat zdałem na kartę motorowerową, to w 2013 wymienie sobie jedynie tą kartę na prawo jazdy AM, i będę mógł po 18 roku życia normalnie jeżdzić bez ponownego zdawania ?

  8. Jeżeli będzie tak… Mam kartę motorowerową i za darmo zrobią mi prawko gdzie będę miał podbitą kat. AM (jeżeli muszą mieć opłatę to max 20zł) to się zgadzam i jeżeli zdawanie będzie tak jak teraz (czyt. Darmowe) To tak ale jeżeli mają być płatna i wymiana (ok. 50zł) i zdawanie to jestem za nie. Mimo iż kartę motorowerową mam 😉 …

  9. witam mam pytanie mam 48 lat do tej pory jezdziłem skuterkiem na dowód osobisty czy bede musiał sie ubiegac o prawojazdy kat AM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button