Norton sprzedany. Kultowa marka motocykli trafia w ręce Hindusów

Kolejna z europejskich marek trafia w ręce Azjatów. Po mocnych przejściach związanych z aferami finansowymi Norton Motorcycles zostało wykupione przez indyjski koncern. Co dalej z brytyjskimi motocyklami?

O tym, że Norton zbankrutował, a część jego majątku trafiła w ręce Chińczyków, pisaliśmy w tym artykule. Teraz jednak pojawiły się spore nadzieje, że kultowa brytyjska marka nie odejdzie w zapomnienie. Odeszła jednak w posiadanie spółki podległej bezpośrednio  pod indyjski koncern TVS Motor Company. Hindusi wykupili prawa do marki za 16 milionów funtów szterlingów – płatne w całości. Tym samym TVS stał się wyłącznym właścicielem motocyklowej marki Norton.

Dobrą informacją jest fakt, że sprzedaż pozwoliła na utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy dla osób pracujących dotychczas przy produkcji motocykli w siedzibie marki. Produkcja ma nadal mieć miejsce w brytyjskiej fabryce. Przynajmniej przez najbliższe pół roku. TVS ma wykorzystać swój potencjał produkcyjny oraz łańcuch dostaw i podwykonawców do usprawnienia procesów produkcji.

Przedstawiciele TVS informują także o posiadaniu planów na utrzymanie tożsamości i wyjątkowości marki, dzięki konkretnym planom biznesowym. Spółka liczy na sukcesy w dalszym rozwoju marki oraz zaprezentowanie jej oferty na międzynarodowych rynkach.

Wygląda na to, że TVS będzie kontynuować istniejącą linię produktów Norton, potwierdzając, że oferta obejmuje „nadchodzącą serię Atlas” – sugerując, że nowa seria równoległych bliźniaczych modeli 650 cm³ trafi do produkcji.

Nie wiadomo jeszcze dokładnie jak przejęcie marki przez Hindusów wpłynie na sytuację wszystkich wierzycieli, a są ich setki. Ponoć suma 16 milionów funtów ma wystarczyć na pokrycie zadłużeń, ale już nie obejmie inwestycji w programy emerytalne Norton. Jednak dla koncernu wartego 8,5 miliarda dolarów, kolejny zastrzyk funduszy wydaje się być niezbyt problematyczny na tę chwilę.

Kim jest TVS Motor Company?

To producent dwu i trzykołowych pojazdów (motorikszy). Produkuje szeroką gamę skuterów i motocykli o pojemności poniżej 300 cm3, a takze podwykonuje pojazdy dla innych marek, w tym np. motocykle BMW z serii 310. Grupa TVS jest jednym z wiodących dostawców części samochodowych w Indiach, a pod jej parasolem znajduje się ponad 90 firm.

Ciekawi sytuacja związana z odsprzedażą dwóch platform silnikowych dwóm chińskim producentom. Wygląda na to, że silniki charakterystyczne dla motocykli Norton, będzie można zobaczyć w przeróżnych konstrukcjach. Zongshen i Jinlang już prezentują swoje propozycje oparte o brytyjskie jednostki napędowe – np. marka Cyclone. Może to wpłynąć na unikatowość i legendarność produktów Norton. Czy tak się stanie? Zobaczymy.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

 

 

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button