Motocykle 125 ccm a karta motorowerowa lub prawo jazdy AM: Social 7 Skuterowo.com

W tym wydaniu FAQ Skuterowo.com odpowiada na pytania dotyczące jazdy motocyklem lub skuterem 125 ccm z posiadaną kartą motorowerową, albo prawem jazdy AM. Dodatkowo o ustępowaniu pierwszeństwa jednośladom w korku i zablokowaniu motoroweru w chwili wypadku.

Przez cały czas czekamy na Wasze pytania pod adresem [email protected] na które odpowiemy w kolejnych wydaniach naszego wideoporadnika. Tym razem wybraliśmy kilka Waszych wątpliwości z zakresu prawa i przepisów ruchu drogowego.

Amadeusz: Czy mając swoją kartę motorowerową mogę jeździć na motocyklu o pojemności 125cc czy muszę zdawać nowe prawo jazdy, jak tak to jaka kategoria i od ilu lat?

Grzegorz: Co mi grozi jeśli zamontuje w swoim motorowerze moduł z przyciskiem, który blokuje i odblokowuje motorower, a następnie “sekundę” przed spowodowaniem wypadku wcisnę przycisk i “zablokuję” motorower? (ew. z dowodem zapisanym na kamerce). Czy jak jeżdżę bez uprawnień i zdarzy mi się wypadek nie z mojej winy to tak czy tak spada na mnie odpowiedzialność za to?

Maksymilian: Dlaczego w Polsce nie ma przepisu mówiącego o konieczności ustępowania w korku kierowcom jednośladów?

Leszek: Cześć! Weekendowo. Dzisiaj piątek, za oknami piękna pogoda, która za chwilę za ma się przekształcić w czyste zło i ma na chwilę jeszcze wrócić zima, ale to dosłownie tylko na dwa, trzy dni, więc nie zniechęcajcie się, nie chowajcie sprzętu do garaży i nie plujcie sobie w lustro, że już rozpoczęliście sezon. Sezon już się rozpoczął i cokolwiek się będzie działo przez ten weekend głowa do góry, za kilka dni znowu będą temperatury w okolicach 20 kresek, na plusie oczywiście.
Witam w kolejnym FAQu Skuterowo.com. [email protected] – kolejne pytania, które wybraliśmy, które wysyłaliście przez ostatni tydzień do nas na naszą skrzynkę i do naszego listonosza.

Amadeusz: “Czy mając swoją kartę motorowerową mogę jeździć motocyklem do 125 cm3, czy muszę zdawać nowe prawko. Jeżeli tak to jaka to jest kategoria i od ilu lat?”
Nie, na kartę motorowerową ani na prawo jazdy AM nie można prowadzić motocykla ani skutera o pojemności do 125 cm3. Konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii B, a właściwie każdego innego prawa jazdy, które tak naprawdę musza by jednocześnie posiadać kategorię B, bo nie wiem czy wiecie, ale żeby zdobyć przykładowo kategorię C na ciężarówki i tak trzeba posiadać to B, dlatego też ustawodawca mówi tylko i wyłącznie o tym, że motocykle można prowadzić osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B, bo w domyśle wszyscy posiadają prawo jazdy kat. B, wszyscy Ci, którzy posiadają inne, wyższe kategorie. Tak więc odpowiadając na twoje pytanie – karta motorowerowa na prawo jazdy AM nie i nie wiem ile masz lat, ale podejrzewam, że poniżej 18’stki. W Twojej sytuacji jedyne co może ratować Ciebie to zrobienie sobie kategorii A1, bądź też A2, która byłaby w stanie zapewnić Tobie możliwość poruszania się motocyklem do pojemności 125 cm3. Posiadając prawo jazdy kategorii B – co ważne – jeżeli je zrobisz nie możesz zaraz następnego dnia po uzyskaniu uprawnień wsiąść na taki motocykl i w pełni legalnie podróżować. W tym przypadku – konieczne jest odczekanie okresu karencji, który wynosi 3 lata, bowiem ustawa mówi, że kierowca posiadający uprawnienia kat. B od co najmniej 3 lat może poruszać się motocyklem do pojemności skokowej silnika do 125 cm3.

Grzegorz: “Co mi grozi, jeżeli zamontuję w swoim motorowerze moduł z przyciskiem, który blokuje i odblokowuje motorower, a następnie sekundę przed spowodowaniem wypadku wcisnę przycisk i zablokuje motorower ewentualnie z dowodem zapisanym na kamerce?”

Bardzo ciekawe pytanie – myślę, że w chwili wypadku nie znajdziesz czasu, by przełączyć ten moduł i kwestia dowodu, czy braku dowodu w postaci kamery video tutaj absolutnie nie ma znaczenia. To czy jest taki przycisk, który blokuje / rozblokowuję pojazd to myślę, że nie ma znaczenia. Jeżeli była tylko wprowadzona taka modyfikacja zwiększająca prędkość maksymalną, bądź też moc to wówczas podejrzewam, że sąd będzie domniemywał po prostu, że ten motorower w rzeczywistości, w chwili zdarzenia nie był. Tak samo towarzystwo ubezpieczeniowe nie będzie wnikać w to, czy w chwili zdarzenia miałeś przycisk był w pozycji power, czy off. Jest modyfikacja, pojazd jest skłonny rozwijać prędkości większe niż 45 km/h, w świetle prawa i na logikę nie jest motorowerem i wydaję mi się też tak, że to jest troszeczkę Grzegorz takie since-fiction. I nie licz na to, że w chwili wypadku dasz radę przełączyć cokolwiek na jakąś inną z zwłaszcza, że nie wiesz jakiej kategorii to będzie wypadek. Jeżeli to będzie wypadek, poważne bardzo zdarzenie to zanim zdążysz cokolwiek zrobić stracisz przytomność, ewentualnie zabierze Ciebie pogotowie i wtedy nie będziesz miał możliwości wprowadzenia jakiejkolwiek innej weryfikacji, czego i Tobie życzę. Wydaję mi się, żen nie warto jest kombinować i tak na logikę po prostu trzeba to przyjąć. Wydaję mi się, że takie kombinowanie nie ma sensu i troszeczkę kojarzy mi się z takim stwierdzeniem “nie zapinam pasów, bo w razie czego się przytrzymam deski rozdzielczej”. To dotyczy oczywiście samochodów.

Maksymilian: “Dlaczego w Polsce nie ma przepisu o konieczności ustępowania w korku kierowcom jednośladów?”
Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie, bo pewne kwestie w ruchu drogowym reguluje nie prawo, a kultura danego kierowcy, bądź też danych kierowców. W świecie zachodnim przyjmuję się pewnik i za pewną regułę – to że te samochody w momencie kiedy widzą inny jednoślad pomagają mu przedostać się w tym korku. W Polsce jak wiecie doskonale czasami rządzi na naszych drogach zawiść. Jeżeli ktoś nie stoi w korku tak jak ja – to on też nie ma prawa przejechać. I to samo możecie zauważyć w przypadku jazdy na suwak, gdzie to jedni nie wiedzą co to jazda na suwak, drudz nie stosują się do tego, bo są po prostu zawistni i brakuje im kultury. Tej kultury jeszcze długo będziemy się uczyć na Polskich drogach, chociaż ja zauważam osobiście, że jest pewien postęp i ten progres, jeżeli chodzi o jakość podróżowania jednośladem. Jest coraz lepszy, puszkarze są coraz bardziej wyrozumiali pod tym względem i mam nadzieję, że będzie to trwało i, że chociaż wprowadzenie przepisów dotyczących 125’tki spowodują, że motocykli będzie więcej, będzie więcej motocyklistów, którzy czasami przyłączają się do puszek i bardziej empatycznie są w stanie podchodzić do innych kierowców jednośladów, bo sami nimi w końcu zostaną. Po drugie – większa ilość jednośladów też wpływa na to, że prościej jest opanować pewne odruchy bezwarunkowe przez innych kierowców i mogą się nauczyć kultury – nie jako na siłę i z przyzwyczajenia. Jednoślady powinno ię puszczać w korku i motocyklom, jeżeli jest taka możliwość powinno się ułatwiać takie drogowe życie. Jednakże wprowadzenie przepisów byłoby bardzo trudne. Wydaję mi się, że po prostu nie ma takiej możliwości – w sensie takim logicznym, ciężko by było napisać jakiś przepis / ustawę, która by mówiła o tym, że należy zjeżdżać do lewej i prawej krawędzi. Ciężko jest to określić w jakich warunkach tak, w jakich warunkach nie. Nawet musicie sobie zdawać, że prawo czasami stoi w opozycji w ogóle do omijania stojących pojazdów w korkach przez jednoślady. Oczywiście wiele ekspertyz po bardzo długiej dyskusji przyznało w końcu rację motocyklistom, że jest to zgodne z prawem i policja przestała, że tak powiem, patrzeć na to takim wrogim okiem.

Jeżeli pamiętacie to kilka lat temu było kilka bardzo głośnych incydentów dotyczących tego kogo jest wina w razie jakiejkolwiek kolizji, w trakcie jazdy w korku kiedy to motocykla na przykład jechał jednym, bądź też drugim pasem omijając pojazdy w korku. Wydaję mi się, że nie powstanie taki przepis i na zachodzie z tego co wiem też nie ma takiego przepisu. Ciężko jest nawet usankcjonować na tak zwany suwak, ponieważ też można jedynie wprowadzić zalecenie w ruchu drogowym i ustawić znaki, że jest to zalecana zasada ruchu, jednakże za braki stosowania nie można nałożyć mandatu, ponieważ nie jest to prawnie sankcjonowane. I to tyle, jeżeli chodzi o dzisiejszy FAQ Skuterowo.com. Bardzo wam dziękujemy za wszystkie pytania, które do nas przysłaliście i przez cały czas czekamy [email protected] na wasze maile. Dzięki i miłego weekendu wam życzymy. Cześć!

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button