Aktualnie czytasz:
Maxi skutery: Klasa sama w sobie cz.1
3

Maxi-skutery to specyficzna ga艂膮藕 rynku jedno艣lad贸w. Po艂膮czenie koncepcji prostego w prowadzeniu skutera z moc膮 wi臋kszych motocykli dzi艣 wydaje nam si臋 czym艣 naturalnym. Jak jednak to wygl膮da艂o u zarania dziej贸w maxi?

Stali bywalcy Skuterowo.com zapewne pami臋taj膮, jaki wk艂ad mia艂a firma Honda w proces tworzenia pierwszych motorower贸w. Jak si臋 jednak okazuje, nie by艂 to ostatni raz, gdy jedno艣lady spod znaku skrzyde艂 zrewolucjonizowa艂y 艣wiat dw贸ch k贸艂ek. To w艂a艣nie Hond臋 mo偶emy dzi艣 uzna膰 za producenta pierwszych maxi-skuter贸w. W聽latach 80. w Japonii i USA model Elite/CH250 pretendowa艂 do miana sprz臋tu, kt贸ry zawiezie swojego w艂a艣ciciela kilka ulic dalej do pracy, a wieczorem zabierze w relaksuj膮c膮 podr贸偶 autostrad膮. Skuter wyposa偶ono w czterosuwowy silniczek o pojemno艣ci szklanki (250ccm i 19 koni mechanicznych), kt贸ry pozwala艂 na rozp臋dzenie si臋 do ok . 120km/h,. Mimo to Elite posiada艂 wiele wad - by艂 za ma艂y, za kr贸tki i nie pozwala艂 na zabranie baga偶u. Wystarczy艂o pos艂ucha膰 konsument贸w i poprawi膰 niedor贸bki, aby stworzy膰 skuter idealny. Tak te偶 si臋 sta艂o...

 

Honda Helix

Honda Helix

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

W roku 1986 zaprezentowano Hond臋 Helix/CN250. Wykorzystywa艂a ona uk艂ad nap臋dowy pechowego poprzednika, b臋d膮c jednocze艣nie pojazdem d艂u偶szym i bardziej komfortowym od protoplasty. Strza艂em w dziesi膮tk臋 okaza艂 si臋 tak偶e zintegrowany baga偶nik o ca艂kiem sensownych gabarytach. Tak narodzi艂 si臋 sprz臋t stanowi膮cy ca艂kiem niez艂膮 alternatyw臋 dla du偶ych motocykli, idealny do zat艂oczonego miasta oraz wytrwa艂y podczas podr贸偶y. Niewy偶y艂owany, ch艂odzony ciecz膮 silnik nie grymasi艂, gdy je藕dziec wymaga艂 od niego jazdy ze sta艂膮 pr臋dko艣ci膮 zbli偶on膮 do maksymalnej, dzi臋ki czemu Helix by艂 ca艂kiem dobrym turyst膮. Jedynym powa偶nym minusem jedno艣ladu by艂a konieczno艣膰 wymiany tylnej gumy co ok 5 tys. km, podyktowana ma艂ym rozmiarem 10-calowych k贸艂. Nie zniech臋ci艂o to jednak ameryka艅skich mi艂o艣nik贸w dw贸ch k贸艂ek do zakupu wygodnego kanapowca.

 

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Vespa klasy maxi. GTS 300.

Vespa klasy maxi. GTS 300.

Europejska bran偶a skuter贸w, zdominowana w du偶ej mierze przez koncern Piaggio i jego legendarne Vespy pozosta艂a pod tym wzgl臋dem w tyle. Sprzedawane na starym kontynencie Hondy znajdowa艂y w艂a艣cicieli na tyle szybko, 偶e producent metalowej "Osy" postanowi艂 stworzy膰 konkurenta dla japo艅skiego sprz臋tu. W roku 1994 艣wiat艂o dzienne ujrza艂o Piaggio Hexagon, w topowej wersji EX150 nap臋dzane dwusuwowym, 150 centymetrowym silnikiem. W wygl膮dzie nie da艂o si臋 ukry膰 podobie艅stwa do CN-ki, co zreszt膮 by艂o zalet膮 - sprz臋t by艂 wygodny i 艣wietnie sobie radzi艂 z przewozem dw贸jki pasa偶er贸w i baga偶u. Niestety, pomimo pi臋tnastu dwusuwowych koni, pr臋dko艣膰 maksymalna rz臋du 105km/h by艂a niewystarczaj膮ca, dlatego w 1998 roku Piaggio mo偶na by艂o naby膰 wersj臋 180LXT z silnikiem 180ccm o mocy 20KM, kt贸ry osi膮gami dor贸wnywa艂 konkurencyjnej Hondzie - pozwala艂 jecha膰 z pr臋dko艣ci膮 120km/h. W艂osi do tego stopnia zapatrzyli si臋 na konkurencyjny model, 偶e na r贸wni ze 180-tk膮 do salon贸w trafi艂 model GT 250 z silnikiem... przej臋tym z Helixa. Mia艂 on zaskarbi膰 dla Piaggio wielbicieli czterosuw贸w. Czy to si臋 jednak uda艂o?

Suzuki Burgman 650. Kr贸l skuter贸w.

Suzuki Burgman 650. Kr贸l skuter贸w.

Mo偶na by rzec, 偶e tak, jednak rok 1998 obfitowa艂 w niespodzianki. Bowiem to w艂a艣nie w tym roku do sprzeda偶y trafi艂y pierwsze Suzuki Burgman 250 z silnikiem o mocy 23KM. Pr臋dko艣膰 125 wystarczy艂a, aby przekona膰 mieszczuch贸w do przesiadki z auta na dwa k贸艂ka. Pomaga艂a w tym tak偶e dobrze znana linia nadwozia maxi, z d艂ug膮, dwustopniow膮 kanap膮 i zintegrowanymi schowkami. Prawdziwy sukces osi膮gn膮艂 jednak dopiero wprowadzony tak偶e w '98 Burgman 400, kt贸ry przy膰mi艂 walory mniejszego brata 30-konnym silnikiem, v-maxem 140km/h i prowadzeniem. Narodziny najbardziej luksusowej wersji Suzi, czyli 650 Executive to wydarzenie roku 2002. Je偶eli zastanawiasz si臋 dlaczego ta wersja to prawdziwa legenda, powiniene艣 obejrze膰聽ten kr贸tki i pi臋kny film.

Te trzy pojazdy, Honda Helix, Piaggio Hexagon i Suzuki Burgman wyznaczy艂y kierunek, w kt贸rym zacz臋艂a pod膮偶a膰 ca艂a bran偶a du偶ych skuter贸w. Wraz z ilo艣ci膮 dost臋pnych modeli ros艂a tak偶e pojemno艣膰 i moc silnik贸w, przy czym wy艣cig zbroje艅 zatrzyma艂 si臋 obecnie na Gilerze GP800. Pozostaje pytanie, czy te motocykle maj膮 w sobie jeszcze co艣 z ma艂ych, 50-centymetrowych braci, od kt贸rych si臋 narodzili? Aby uzyska膰 odpowied藕, Skuterowo.com postanowi艂o przeprowadzi膰 rozmow臋 z jednym z posiadacz贸w maxi, kt贸ry przeczytacie w drugiej cz臋艣ci artyku艂u. Ta ju偶 jutro. Tam tak偶e znajdziecie odpowiedzi na takie pytania jak: najwi臋ksze r贸偶nice pomi臋dzy 50ccm a maxi, oraz czy trudno si臋 przyzwyczai膰 do pojazdu z 10-krotnie wi臋kszym silnikiem.

 

Piaggio MP3

Piaggio MP3

Maxi - skutery przesz艂y d艂ug膮 drog膮, podczas kt贸rej stara艂y si臋 zdoby膰 serca skrajnie r贸偶nych klient贸w. Dzi臋ki temu, chc膮c znale藕膰 pojazd dla siebie mamy do dyspozycji wiele modeli, z kt贸rych ka偶dy ma sw贸j charakter i dusz臋. Ka偶dy znajdzie co艣 dla siebie - dos艂ownie. Nawet osoby, kt贸re uwa偶aj膮, 偶e tylko choroba psychiczna sk艂oni艂aby ich do zakupu Burgmana 650 za 50 tysi臋cy z艂otych odnajd膮 si臋 cho膰by w Kymco Xcitingu 500i, kt贸ry za trzydzie艣ci tysi臋cy mniej oferuje ca艂e pok艂adu funu z jazdy. Fakt, 偶e maxi ju偶 dawno przesta艂y pe艂ni膰 rol臋 sprz臋tu do miasta i z rzadka na autostrad臋 sprawia, 偶e na pok艂adzie takiego kr膮偶ownika mo偶emy zaplanowa膰 ca艂y letni urlop.

Na zako艅czenie mamy co艣 dla os贸b, kt贸re nie posiadaj膮 prawa jazdy kat. A, a mimo to dali si臋 oczarowa膰 magii wielkich skuter贸w. Jak si臋 bowiem okazuje, aby poczu膰 wiatr we w艂osach i szorowa膰 kolanem o asfalt wystarczy prawko B, odrobina got贸wki i... Piaggio MP3 z silnikiem 150/250/300/400/500 lub Gilera Fuoco 500 i ju偶 mo偶na 艣miga膰! Fakt, 偶e nie jest to typowe maxi, ale od przybytku - w tym przypadku dodatkowego, trzeciego ko艂a - g艂owa nie boli.

[poll id="16"]

Fot.: Skuterowo.com/Suzuki Global/Honda INC
Jaka jest Twoja reakcja?
40%
0%
20%
  • Zdj臋cie profilowe
    16 lutego 2013 at 07:59

    No i po co wklejasz ten sam post w innym temacie?

  • Zdj臋cie profilowe pawlikowski
    16 lutego 2013 at 08:21

    Proponuj臋 na start SYM GTS. Sam posiadam i jestem zadowolony. Oczywi艣cie kupi艂em u偶ywany za normalne pieni膮dze. My艣l臋 偶e jest to alternatywa dla horrrendalnie drogich Suzuki czy Hond. Od razu tylko uprzedzam 偶e w sprawie cz臋艣ci na oficjalnego polskiego dystrybutora to niema co liczy膰. Dla nich jeste艣 艣mieciem na kt贸rego szkoda im czasu. Ca艂e szcz臋艣cie 偶e du偶o grat贸w dociera do Polski z zachodnich 艣mietnik贸w i mo偶na sobie jako艣 poradzi膰. Reasumuj膮c. Je偶eli masz troch臋 poj臋cia o mechanice to kupno u偶ywki do poprawek to dobry pomys艂. No chyba 偶e kogo艣 sadzi kasa to leci po nowy i p贸偶niej si臋 martwi w kt贸rej stodole to serwisowa膰 偶eby nie zabrali gwarancji (bo niestety serwis w Polsce jest na poziomie stodo艂y, w przypadku SYMa napewno).
    Pozdrawiam.

  • Tomek
    10 kwietnia 2018 at 15:15

    Moi Drodzy, bardzo bym prosi艂 Was o podpowied藕. Ot贸偶, czy opr贸cz Piaggio Hexagon 125, s膮 jeszcze jakie艣 inne MAXI skutery, kt贸re mia艂yby silnik DWUSUWOWY? Oraz, kt贸re mia艂yby przy tym (wa偶ne jest to dla mnie) skrzyni臋 bieg贸w BEZSTOPNIOW膭?