Aktualnie czytasz:
Underbone: Sztuka budowania motocykli
3

Czy wiesz, czym jest "underbone"? W skr贸cie to spos贸b konstruowania jedno艣lad贸w, kt贸ry narodzi艂 si臋 wraz z powstawaniem pierwszych motorower贸w - to w艂a艣nie bone'y stworzy艂y podwaliny obecnej kultury skuterowej. Chcesz wiedzie膰 wi臋cej?

Aby jednak rzetelnie napisa膰 czym jest "underbone", musz臋 Was zabra膰 w podr贸偶 w czasie i przestrzeni do Japonii roku 1958. Po dekadzie od za艂o偶enia firmy Honda i sukcesie handlowym produkowanego przez t膮 firm臋 doczepnego silnika do rower贸w o nazwie Cub przyszed艂 czas na stworzenie motoroweru. Pojazd ten mia艂 by膰 tanim 艣rodkiem transportu dla Japo艅czyk贸w, kt贸ry zapewni dojazd z jednego ko艅ca miasta na drugi przy ma艂ym zu偶yciu paliwa. W imi臋 tej koncepcji powsta艂a Honda Super Cub - istna legenda motocyklizmu. Dlaczego legenda? Cho膰by dlatego, 偶e Cub jest nadal sprzedawany i cho膰 wraz z rozwojem mechaniki i techniki motoryzacyjnej udoskonalono wiele element贸w tego pojazdu, to wygl膮d i filozofia pozosta艂y bez zmian. Przez ponad p贸艂 wieku nabywc贸w znalaz艂o sporo ponad 60 milion贸w (!) egzemplarzy Super Cub贸w z silnikami od 49 do 100 cm sze艣ciennych. Je偶eli dodamy do tego fakt, 偶e ten czterosuwowy "skuter" m贸g艂 si臋 rozp臋dzi膰 do pr臋dko艣ci 80km/h, a przy sta艂em pr臋dko艣ci 30km/h mia艂 spala膰 oko艂o 0,6L benzyny otrzymamy przepis na sukces. Z owego przepisu skorzysta艂o zreszt膮 wiele innych firm, tworz膮c pojazdy o wsp贸lnym mianowniku. A mianownikiem tym jest...

Underbone Yamahy a偶 kipi od sportowych akcent贸w.

"Underbone" to okre艣lenie budowy jedno艣ladu, kt贸rego g艂贸wn膮 cz臋艣ci膮 ramy jest gruba cylindryczna rura, do kt贸rej przymocowane s膮 elementy przedniego oraz tylnego zawieszenia, a silnik znajduje si臋 pod ow膮 ram膮. Nie jest to konwencjonalny szkielet motocyklowy, poniewa偶 ponad t膮 g艂贸wn膮 rur膮 nie jest umieszczony bak paliwa - underbone ma przekrok niczym rower-damka, co niew膮tpliwie u艂atwia wsiadanie oraz sprawia, i偶 pozycja jak膮 zajmujemy nie jest realizowana dosiadem tylko jak na skuterze - siedzimy na czterech literach, nogi lekko zgi臋te w kolanach spoczywaj膮 na podn贸偶kach po bokach silnika. Poza faktem, 偶e zbiornik na benzyn臋 znajduje si臋 nad tylnym ko艂em, reszta element贸w jest bli藕niaczo podobna do cz臋艣ci motocyklowych - du偶e ko艂a, manualne lub p贸艂automatyczne skrzynie bieg贸w, nap臋d realizowany za pomoc膮 艂a艅cucha. By膰 mo偶e to w艂a艣nie fakt, i偶 jest to taki zakr臋cony mix sprawi艂, 偶e w krajach Azji Wschodniej i po艂udniowi wschodniej bone'y s膮 szalenie popularne i maj膮 sowity udzia艂 na rynku jedno艣lad贸w. W Chinach i Japonii, na Tajwanie i na Filipinach, a tak偶e w wielu innych krajach dalekiego wschodu mo偶emy przebiera膰-wybiera膰 w jedno艣ladach tak znanych marek jak Honda, Yamaha, Suzuki czy Kawasaki. I cho膰 z czysto Cubowskich 49ccm zrezygnowano na korzy艣膰 125, to nadal jest to tani 艣rodek lokomocji, idealny do miasta i na kr贸tkie wypady poza nie. Je偶eli ciekawi膮 Was pojazdy pa艅stwa 艣rodka, oto kilka modeli, kt贸re warto zobaczy膰: Honda Cub / Wave / Bravo / Sonic, Yamaha Crypton / Spark / X1, Kawasaki Fury, Suzuki Adress / Raider. Szczeg贸lnie okazale prezentuj膮 si臋 modele poddane tuningowi, w customowym malowaniu, z przednim zawieszeniem przej臋tym z wi臋kszych braci (dwie tarcze hamulcowe, wi臋ksza 艣rednica goleni widelc贸w) - to prawdziwa uczta dla oczu!

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Polski akcent UB - Romet Ogar 900

Gdy ju偶 my艣lami wr贸cimy z drugiego ko艅ca 艣wiata do Polski i naszej europejskiej motoryzacji mo偶emy zacz膮膰 si臋 zastanawia膰: dlaczego u nasz UB nie s膮 tak popularne? By膰 mo偶e dlatego, 偶e zamiast do Azji bli偶ej nam by艂o do w艂oskiego bumu na skutery Vespa, kt贸re w naszej PRL-owskiej ojczy藕nie odrodzi艂y si臋 pod nazw膮 Osa, a w niemieckim NRD pod szyldem Simson. Nie oznacza to jednak, 偶e chc膮c obecnie je藕dzi膰 czym艣 innym od skutera musimy importowa膰 pojazd zza oceanu b膮d藕 kupowa膰 wys艂u偶onego Komarka. Ostatnio Skuterowo.com mia艂o okazj臋 przetestowa膰 Ferro 202 - jedno艣lad, kt贸ry w wielu aspektach przypomina swoj膮 protoplast臋 - Hond臋. Poza wspomnianym jedno艣ladem na naszym rynku mo偶emy r贸wnie偶 znale藕膰 Zippa Salmo i Shock'a, Rometa Ogara 900, Kingwaya Cuba, Shineraya XY50-Q, Routera A500, Kymco Activa i Nexxona oraz wi臋ksz膮 pojemno艣ciowo Hond臋 Innova/Wave 125. Wszystkie te pojazdy 艂膮czy nie tylko to, 偶e s膮 do siebie podobne jak Kingway Coliber i Inca Sprint. Zbudowane s膮 one na licencjonowanych (b膮d藕 nie) podzespo艂ach z udoskonalonych Hond Super Cub - posiadaj膮 silniki 139FMB z pojedynczym wa艂kiem rozrz膮du w g艂owicy (OHC), modu艂y zap艂onowe CDI, 4-biegowe przek艂adnie. To, co tworzy r贸偶nice pomi臋dzy tymi pojazdami to jako艣膰 wykonania. A ta, tak samo jak cena, zawiera si臋 pomi臋dzy dwoma r贸偶nymi "wide艂kami".

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Shineray XY50-Q wygl膮da jak relikt lat 80.

Czy "underbone" ma szans臋 na wi臋kszy sukces w Polsce? Mo偶e, gdyby na r贸wni z zawodami CBR 125 Cup zorganizowano - wzorem Tajlandii - klas臋 Underbone, wie艣ci o UB dotar艂y by w dalsze zak膮tki kraju. Nie ma na to jednak szans, a szkoda. Pierwszy Super Cub by艂 tanim i oszcz臋dnym pojazdem, a u nas w艂a艣nie takich skuter贸w pragn膮 ludzie, zmierzaj膮cy na wiosn臋 do salon贸w. Jednak w polsce recept膮 na sukces by艂 import chi艅skich jedno艣lad贸w...

Na wiosn臋 Skuterowo.com zda dla Was relacj臋 z d艂ugodystansowego testu brata bli藕niaka wspomnianego wcze艣niej Ferro 202, czyli Kymco Nexxona. Zaciekawieni tematyk膮 UB powinni ju偶 rezerwowa膰 w swoich terminarzach czas na lektur臋 Skuterowo.com.

Fot.: Honda, Romet, Shineray, Yamaha
Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%