Aktualnie czytasz:
Blokady w skuterach i motorowerach: Cała wiedza

Zawsze, gdy osiągi nowego skutera okazują się niewystarczające i odbiegają od danych innych użytkowników jako winowajców podejrzewamy blokady – i słusznie. Uporanie się z kilkoma „patentami” powinno poprawić przyspieszenie i podnieść prędkość maksymalną. Sprawdźmy jak to zrobić.

Poniżej zgromadziliśmy najczęściej stosowane blokady, podając jednocześnie miejsca ich występowania, metody usuwania, a także to jak często pojawiają się w skuterach oraz jak trudno się z nimi samodzielnie rozprawić. Rzecz jasna nie wszystkie występują w danym modelu skutera, ale sprawdzenie, czy dana blokada występuje nie jest zazwyczaj trudne.

Zwężka w filtrze powietrza – 2T, 4T

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 8 799 PLN.

 

Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza

Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Zasada działania: ogranicza ilość powietrza dostającego się do filtra powietrza, a więc i możliwości tworzenia odpowiedniej mieszanki.

Umiejscowienie: jest umieszczana na drodze powietrza przed przejściem przez wkład filtracyjny, zazwyczaj w miejscu zasysania powietrza z otoczenia do wnętrza obudowy filtra.

Usuwanie: wystarczy wyjąć zwężkę z pokrywy filtra.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Komentarz: po odblokowaniu konieczna jest zmiana dyszy głównej oraz regulacja gaźnika.

Filtr paliwa o małej przepustowości – 2T, 4T

Zasada działania: mały filtr podaje do kranika i gaźnika niewiele paliwa, przez co jest niewystarczający po odblokowaniu gaźnika i filtra powietrza.

Umiejscowienie: jest wpięty w przewód paliwowy pomiędzy bakiem paliwa a kranikiem podciśnieniowym, z rzadka bezpośrednio między kranikiem a gaźnikiem.

Usuwanie: wyjmujemy stary filtr paliwa zastępując go nowym o większej przepustowości.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: ma szczególne znaczenie podczas zmiany cylindra na element o większej pojemności.

Blaszka w gaźniku – 4T

Zasada działania: uniemożliwia całkowite wysunięcie się iglicy z dyszy głównej, przez co hamuje przepływ benzyny przy pełnym otwarciu gazu.

Umiejscowienie: znajduje się na spodniej stronie pokrywki membrany – na górze gaźnika. Stosowana zarówno w gaźnikach z plastikową jak i metalową pokrywką.

Usuwanie: wykręcamy śrubkę mocującą blaszkę do wieczka i zdejmujemy blokadę.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: zazwyczaj demontaż gaźnika ze skutera nie jest konieczny.

Zbyt mała dysza główna – 2T, 4T

Zasada działania: dysza z otworem o zbyt małej średnicy zapewnia mniejszy przepływ paliwa doprowadzanego do gardzieli gaźnika.

Umiejscowienie: znajduje się pod dolną pokrywką gaźnika w komorze pływakowej, od innych dysz wyróżnia ją największy otwór i widoczna wewnątrz niego iglica.

Usuwanie: zastępujemy oryginalną dyszę gaźnika większą o rozmiarze #75-#80 (0,75-,080 mm) – taka zazwyczaj wystarczy do 2T i 4T.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Komentarz: demontując pokrywkę komory pływakowej należy uważać, aby nie wygiąć mocowania pływaka.

Ogranicznik otwarcia przepustnicy – 2T, 4T

Zasada działania: uniemożliwia maksymalne wychylenie przepustnicy skrzydełkowej (4T) lub całkowite wysunięcie się zbyt długiej przepustnicy suwakowej (2T, niektóre 4T), ogranicza ilość dostarczanej do komory spalania mieszanki.

Umiejscowienie: znajduje się po prawej stronie gaźnika w miejscu zamocowania linki gazu (4T) lub wewnątrz gaźnika, w miejscu osadzenia linki gazu (2T).

Usuwanie: usunięcie blaszki lub nakrętki ograniczającej przesuwanie się linki gazu (4T), zmiana długiej przepustnicy (tej z miejscem na iglicę) na krótszy odpowiednik (2T).

Występowanie: rzadko.

Trudność: początkujący (4T), zaawansowany (2T).

Komentarz: najczęściej występuje w czterosuwowych motorowerach z manualną skrzynią biegów.

Króciec ssący o małej średnicy – 2T, 4T

Zasada działania: mały przekrój wewnętrzny w porównaniu do ogólnych wymiarów, nieregularny kształt kanału.

Umiejscowienie: łączy gaźnik z cylindrem.

Usuwanie: wymiana króćca na odblokowany.

Występowanie: często.

Trudność: zaawansowany.

Komentarz: szczególnie ważny w przypadku zwiększania pojemności silnika.

Podkładka przy zaworze membranowym – 2T

Zasada działania: ogranicza przepływ mieszanki przez membranę do skrzyni korbowej.

Umiejscowienie: pod króćcem ssącym.

Usuwanie: usunięcie podkładki spod króćca.

Występowanie: rzadko.

Trudność: zaawansowany.

Komentarz: króciec należy dokręcić na tyle mocno aby połączenie było szczelne, ale trzeba uważać aby nie zerwać gwintu.

 

Zawirowacz spalin - często stosowana blokada w silnikach dwusuwowych

Zawirowacz spalin - często stosowana blokada w silnikach dwusuwowych

Zawirowywacz spalin lub zwężone kolanko wydechowe – 2T, 4T

Zasada działania: ogranicza swobodę usuwania spalin z cylindra, jest niczym innym jak odchodzącą w bok rurką, w żargonie „ślepą kiszką”.

Umiejscowienie: w okolicach rury wydechowej, najczęściej tuż przy mocowaniu do cylindra.

Usuwanie: odcięcie i zaspawanie powstałej po nim dziury.

Występowanie: średnio.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: Jeżeli nie posiadamy spawarki lub odpowiednich umiejętności zlećmy usunięcie blokady warsztatowi.

Zablokowany dyfuzor – 2T

Zasada działania: uniemożliwia wydajne przepłukiwanie cylindra, ogranicza maksymalne obroty silnika.

Umiejscowienie: rura wydechowa, charakterystyczna, najbardziej rozszerzona część wydechu.

Usuwanie: rozcięcie i pozbycie się zbędnych elementów z wnętrza dyfuzora lub wymiana na odblokowany.

Występowanie: często.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: zazwyczaj bardziej opłacalny jest zakup wydechu klasy sport, gdyż jeszcze bardziej podnosi on osiągi skutera.

Pierścień dystansoway na wariatorze – 2T, 4T

 

Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.

Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.

Zasada działania: uniemożliwia wariatorowi przysunięcie się do przeciwtalerza, w konsekwencji czego pasek napędowy nie wchodzi na maksymalną wysokość, co ogranicza osiągi.

Umiejscowienie: wnętrze przekładni, zakładany na tuleję wariatora.

Usuwanie: wystarczy ściągnąć pierścień z tuleji.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Komentarz: dobrze jest się zaopatrzyć w odpowiedni klucz do demontażu wariatora.

Blokada obrotów – 2T, 4T

 

Odblokowanie CDI jest możliwe poprzez jego wymianę.

Odblokowanie CDI jest możliwe poprzez jego wymianę.

Zasada działania: układ elektroniczny ogranicza maksymalne obroty silnika na podstawie impulsatora.

Umiejscowienie: zaprogramowana wewnątrz modułu CDI, który znajduje się przy akumulatorze lub nad silnikiem.

Usunięcie: wymiana modułu na odblokowany.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: ustawiamy skuter na centralnej podstawce, jeżeli po odkręceniu gazu na maksimum silnik będzie przerywał przy wysokich obrotach, to najprawdopodobniej moduł jest zablokowany.

Blokada prędkości maksymalnej – 2T, 4T

Zasada działania: czujnik w przekładni liczy obroty dzwonu sprzęgła na podstawie umieszczonego na nim magnesu i ogranicza w ten sposób prędkość do 45km/h.

Umiejscowienie: wnętrze przekładni.

Usuwanie: usunięcie magnesu z dzwonu sprzęgła, ewentualnie usunięcie czujnika.

Występowanie: rzadko.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: obecnie już raczej nie stosowana blokada, wyparta z rynku przez zablokowane moduły CDI.

Podczas odblokowywania motoroweru należy pamiętać, iż nierozerwalnie wiąże się to z kwestiami prawnymi. Usunięcie blokad ograniczających prędkość do 45km/h sprawia, że w świetle przepisów pojazd przestaje być już motorowerem, a staje się motocyklem. Decydując się na oddławienie skutera należy być świadomym konsekwencji jakie mogą nas z tego tytułu spotkać, czyli m.in.:

– możemy otrzymać mandat za prowadzenie pojazdu bez posiadania uprawnień, jeśli jedziemy ponad 45km/h,

– może  zostać zatrzymany dowód rejestracyjny, gdy zachodzi podejrzenie, iż pojazd nie spełnia warunków koniecznych do klasyfikacji jako motorower, a więc i danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym,

– w razie kolizji lub wypadku ubezpieczyciel może wyegzekwować od nas koszty usunięcia szkód, ponieważ polisa OC została skalkulowana i zawarta na motorower, a nie motocykl.

Więcej o blokadach w skuterze.

Fot.: Skuterowo.com/Fotolia LLC
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
14%
Interesujące
73%
heh...
4%
Że co?
2%
Grrrr!
0%
Smutne
5%
31 Komentarze
1 2 3 4
  • mariusz
    22 maja 2018 at 12:45

    Witam czy ktoś wie jak zdjąć blokady z motoroweru ROUTER M 50 wszystkie rady są mile widziane.