Aktualnie czytasz:
Co grozi za odblokowanie skutera lub motoroweru?
4

To odwiecznie pytanie na kt贸re w internecie mo偶na znale藕膰 dziesi膮tki odpowiedzi. Wi臋kszo艣膰 z nich nie przedstawia ca艂ej prawdy, b膮d藕 bagatelizuje istotne fakty. Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie - czym wzgl臋dem prawa jest motorower: Jedno艣ladowy lub dwu艣ladowy pojazd, posiadaj膮cy dwa, trzy lub cztery ko艂a jezdne, wyposa偶ony w silnik spalinowy o pojemno艣ci do 50聽cm przy czym nie rozwija pr臋dko艣ci powy偶ej 45 km/h. I tutaj w艂a艣nie chodzi o t臋 ostatni膮 warto艣膰 - pr臋dko艣膰. To ona determinuje cz臋sto m艂odych, niedo艣wiadczonych w艂a艣cicieli skuter贸w do zdejmowania r贸偶nego rodzaju blokad, kt贸re za zadanie maj膮 formalnie dostosowa膰 nasz pojazd do polskich warunk贸w prawnych. Najcz臋艣ciej instalowane s膮 zawirowacze spalin, blokowane ga藕niki, modu艂y zap艂onu (tzw. CDI), czy specjalne wersje wariator贸w nie pozwalaj膮ce rozwin膮膰 si臋 do pe艂nej pr臋dko艣ci.

Nowy uk艂ad CDI to najlepszy spos贸b na odblokowanie skutera

Nowy uk艂ad CDI - spos贸b na odblokowanie skutera

Wszystkie te zabezpieczenia nie stanowi膮 dla nikogo problemu. Ju偶 podczas pierwszego przegl膮du gwarancyjnego skutera z wielkim prawdopodobie艅stwem zadzwoni do nas pan mechanik i zapyta: Jak dorzuci pan st贸wk臋 i piwo to zdejmiemy blokady. Robi膰? Wi臋kszo艣膰 odpowiada twierdz膮co.
Cz臋sto w艂a艣ciciele skuter贸w, lub ich rodzice tak naprawd臋 nie wiedz膮 jakie mog膮 by膰 konsekwencje takiej decyzji:
1. Wzgl臋dem prawa skuter (motorower) mimo pojemno艣ci 50 cm3 jest ju偶 motocyklem. Do prowadzenia pojazd贸w tego typu potrzebne s膮 ju偶 dodatkowe uprawnienia - prawo jazdy kategorii A. Brak takiego to mandat w wysoko艣ci 500 PLN oraz holowanie pojazdu na parking policyjny.
2. Zagro偶enie dla siebie i innych uczestnik贸w ruchu drogowego. Cz臋sto na zdj臋cie wszelkich zabezpiecze艅 decyduj膮 si臋 najm艂odsi u偶ytkownicy skuter贸w. Bez do艣wiadczenia i zdrowego rozs膮dku mo偶e doj艣膰 do tragedii. Zobacz przyk艂ad.
3. 呕ywotno艣膰 pojazdu. Jednostki nap臋dowe, najcz臋艣ciej w przypadku produkcji wschodniej nie s膮 przystosowane do takich pr臋dko艣ci. Obci膮偶enia generowane przez odblokowanie skutera znacznie skraca czas eksploatacji wszystkich podzespo艂贸w. Przyk艂ad? Generic Cracker - silniki zaciera艂y si臋 po przejechaniu 2000 km.
4. Gro藕ba utraty praw do OC i NWW. W razie kolizji, czy wypadku nasz ubezpieczyciel mo偶e dokona膰 ogl臋dzin technicznych pojazdu. Gdy dojdzie do wniosku, 偶e zosta艂y wprowadzone modyfikacje i pojazd de facto jest motocyklem mo偶e odm贸wi膰 wyp艂aty ew. roszcze艅 powypadkowych. Sami w贸wczas b臋dziemy musieli pokry膰 koszty napraw pojazd贸w, leczenia ofiar b膮d藕 nawet do偶ywotnio wyp艂aca膰 im rente. Perspektywa nie zach臋caj膮ca, prawda?

Wi臋kszo艣膰 z os贸b decyduj膮cych si臋 na zdj臋cie blokad ze skutera motywuje swoje dzia艂ania tym, 偶e prawo w tym zakresie jest "martwe". Niemal w og贸le nie egzekwowane przez str贸偶贸w prawa. To po cz臋艣ci te偶 prawda. Policja nie dysponuje odpowiednim sprz臋tem za pomoc膮 kt贸rego mog艂aby udowodni膰, 偶e zosta艂y dokonane jakiekolwiek modyfikacje w konstrukcji.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Je艣li prawo nie ma mo偶liwo艣ci powstrzyma膰 powszechnego procederu 艂amania prawa to pozostaje si臋 tylko oprze膰 na zdrowym rozs膮dku. Absolutnie nie chc臋 negowa膰 zdejmowania blokad, bowiem kierowca kierowcy nie r贸wny. Jednak nie r贸bmy tego nie posiadaj膮c odpowiednich umiej臋tno艣ci, wyobra藕ni i do艣wiadczenia w prowadzeniu skutera. Zaoszcz臋dzimy sobie i innym nieprzyjemno艣ci.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
30%
2%
23%
  • Zdj臋cie profilowe darodar
    10 maja 2010 at 06:32

    My艣l臋 偶e odblokowanie nie jest gro藕ne jezeli liczymy sie z utrat膮 gwarancji co do przepis贸w to o ile mi wiadomo pr臋dko艣膰 powinna by膰 ograniczona do 45 km/h i policja je偶eli trafi kogo艣 kto jedzie np.80km/h skuterem mo偶e da膰 mandat lub zabra膰 dow贸d rejestracyjny i skierowa膰 skuter na badanie techniczne

  • Zdj臋cie profilowe Kristof65
    7 wrze艣nia 2012 at 12:35

    Zastanawia mnie punkt 3 m贸wi膮cy o 偶ywotno艣ci pojazdu . Jestem w posiadaniu serwis贸wki do skuter贸w Keeway autorstwa pana Bogumi艂a Markiewicza .Twierdzi On w niej o sytuacji odwrotnej , zablokowanie skutera tworzy sytuacj臋 nienormaln膮 je艣li chodzi o prac臋 maszyny . Fabrycznie skuter zosta艂 wyprodukowany w wersji odblokowanej . A dostosowanie go na rynek danego kraju gdzie s膮 obostrzenia prawne co do emisji spalin i limitu pr臋dko艣ci zmusi艂o do za艂o偶enia blokad . Obci膮偶enia generowane przez odblokowany skuter s膮 obci膮偶eniami , kt贸re pierwotnie powinny by膰 wzi臋te pod uwag臋 w fazie projektu .
    Chyba 偶e sprawa ma si臋 r贸偶nie je艣li chodzi o r贸偶ne marki skuter贸w .Poza tym paradoksaln膮 spraw膮 jest fakt 偶e odblokowany skuter jedzie mocniej i szybciej a paliwa pali mniej .
    Je艣li chodzi o przyk艂ad zacieraj膮cych si臋 silnik贸w Generic , to mo偶e bezpo艣rednim problemem nie by艂o odblokowanie tylko felerny silnik , a odblokowanie skutera pozwala艂o szybciej obna偶y膰 defekt jednostki .

  • Zdj臋cie profilowe OShon
    29 kwietnia 2013 at 12:00

    No w艂a艣nie i jak to jest. M贸j skuter ma w oryginalnej dokumentacji, w pozycji zabezpieczenia „—„. Ani przegl膮dzie, ani w urz臋dzie nie kwestionowali tego ze fabrycznie nie ma blokad, a zarejestrowa膰 jako motor nie chcieli bo to 50tka.
    Z do艣wiadczenia wiem, (cho膰 to nowa pasja i nie sprawdza艂em max osi膮g贸w) wyci膮ga w komfortowej je藕dzie 70km/h, wystarczy. Nie powiem aby si臋 to nie przyda艂o, gdy trzeba uciec ze 艣rodka drogi po starcie zmiany 艣wiate艂 skrzy偶owania.

  • Zdj臋cie profilowe OShon
    7 maja 2013 at 11:17

    No to co艣 wi臋cej wiem. Znajdziecie w r贸偶nych artyku艂ach informacje ze powinno si臋 rejestrowa膰 kuter, kt贸ry jedzie pow 45h jako motor, aby uciec przed konsekwencj膮 braku blokady. Ot贸偶 dla pojemno艣ci 50 si臋 Nie da. Jest to nadrz臋dny przepis. Blokada nie jest wyznacznikiem. Cho膰 ustawa m贸wi (cyt):

    Zgodnie z art. 2 pkt 46 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997r. (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 – tekst jednolity) \”motorower\” to pojazd jedno艣ladowy lub dwu艣ladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemno艣ci skokowej nieprzekraczaj膮cej 50 cm3, kt贸rego konstrukcja ogranicza pr臋dko艣膰 jazdy do 45 km/h.

    W tym przypadka nadinterpretacj膮 b臋dzie niedozwolona jazda pow ustalonego przez blokady limitu w przypadku jej fabrycznego braku (wg papier贸w maszyny), a w przypadku posiadania prawa jazdy kat A dozwolone. Mniejsze uprawnienia (np AM) bowiem, b臋d膮 definiowa艂y pr贸g dopuszczalnej pr臋dko艣ci… zobaczymy. Mnie to ju偶 nie dotyczy. Definitywnie znaki drogowe te偶 nale偶y bra膰 pod uwag臋 cho膰 na mie艣cie mam kilkana艣cie drug z 70tk膮.