Kącik dla ciekawskich – dlaczego stopka boczna w motocyklu jest po lewej stronie? Odpowiedź może Cię nieźle zaskoczyć!

Przecież nie ma głupich pytań...

W skrócie
  • Stopka w motocyklu - dlaczego zawsze montowana jest z lewej strony?
  • Szukam odpowiedzi w filozofii, historii i konstrukcji jednośladów
  • Nie ma głupich pytań, ale ta odpowiedź może Cię zaskoczyć!

Spędzając z motocyklami tysiące godzin, kręcąc śrubki i robiąc mniej lub bardziej potrzebne modernizacje mam wrażenie, że widziałem je już z każdem możliwej strony i perspektywy. Nigdy nawet przez krótką chwilę nie wpadłem nawet na pomysł, aby kwestionować zasadność montowania stopki bocznej z lewej strony. Dziś jednak to zagadnienie wyjątkowo mnie zaintrygowało.

Koło jest kołem, trójkąt trójkątem, a stopka w motocyklach jest z lewej strony. Każdy o tym doskonale wie i bez zastanowienia szybkim ruchem rozkłada ją, aby bezpieczenie postawić swój jednoślad. Montaż z lewej strony jest naturalnym rozwiązaniem, które nie zmienione było od momentu pojawienia się pierwszych motocykli, które zrewolucjonizowały świat na początku XX wieku. Producenci co rusz prześcigają się w prezentowaniu jeszcze nowszych i bardziej zaawansowanych technologii, ale nikt nie próbuje poprawić czegoś, co poprzez niepisane zasady nie może zostać zmienione. Kiedyś na pożarcie rzuciło się BMW, które chciało jeszcze dosadniej usprawnić przełącznik kierunkowskazów. Niemiecki producent przez kilka lat próbował do swojego patentu przekonywać motocyklistów, którzy finalnie może i przyzwyczaili się do niego, ale efekt odwrotny do zamierzonego spowodował, że po krótkim czasie powrócono do sprawdzonego przez dziesięciolecia pojedynczego klawisza w lewej części manetki.

Pijąc poranną kawę zastanawiałem się nad błahymi rozwiązaniami w motocyklach, które nigdy się nie zmieniają. Dłuższą chwilę studiowałem zdjęcia najróżniejszych modeli, aż finalnie udało mi się znaleźć jeden wspólny element, który nie zmienia się bez względu na markę, typ, zastosowanie czy gabaryty. Stopka boczna zawsze jest montowana z lewej strony – dlaczego?

Najważniejsze informacje:

  1. Stopka boczna w motocyklu w ujęciu mechanicznym, filozoficznym i historycznym. Dlaczego zamontowana jest w lewej strony?
  2. Jest w każdym motocyklu, ale kompletnie nie intryguje – geneza montażu jest jednak zaskakująca.
  3. Nie ma głupich pytań, dlatego rozwiewamy wątpliwości.

Przeczytaj również:

Najpopularniejsze akcesoria do motocykla, które musisz mieć! Bez nich nie wybieram się na przejażdżkę! [RANKING TOP10]

 

Zacznijmy od spraw prostych, które nie dają jednoznacznej odpowiedzi na tytułowe pytanie

Montaż bocznej stopki z lewej strony przez wielu tłumaczony jest umieszczeniem w większości motocykl układu przeniesienia napędu z prawej strony. Wtedy jest to logiczne, że konstruktorzy decydują się na jej montaż po przeciwnej stronie, aby znacznie ułatwić cały proces rozkładania. Niby w pewnym stopniu jest to zrozumiałe, ale nie brakuje przecież modeli, które ów napęd mają z lewej strony i pomimo tego również mają stopkę boczną zamontowaną z tej samej strony. Czy wtedy inżynierowie muszą wznieść się na wyżyny swojej wiedzy i doświadczenia, aby upchnąć ten niewielki element? Oczywiście, że nie. Tłumaczenie to zatem nijak ma się do rzeczywistości, bo bez względu na typ napędu, czy będzie to łańcuch, pas czy wał kardana, sama nóżka mocowana jest do specjalnego elementu wspieranego przez główną ramę, aby całość była w stanie utrzymać przechylony motocykl podczas postoju i nie koliduje zatem z żadnym typem układu napędowego.

Jej montaż z lewej strony przez wielu upatrywany jest również w umieszczonym zazwyczaj z prawej strony układzie wydechowym, ale to również bzdura. Są modele, które maja dwie, a nawet cztery końcówki, a napędzają je jednostki w najróżniejszych układach i z różną liczbą cylindrów. Zawsze znajduje się ona jednak w tym samym miejscu. A może to dźwignia zmiany biegów lub nożnego hamulca z prawej strony jest przeszkodą? Pudło – w pierwszych motocyklach przełożenia były zmieniane przy użyciu manetki lub dźwigni umiejscowionej w okolicach zbiornika paliwa, a sprzęgło uruchamiane było przy użyciu lewej stopy. Wariacji było zatem mnóstwo, a stopka zawsze znajdowała się w tym samym miejscu. Odpowiedzi powinniśmy szukać zatem kompletnie gdzie indziej.

Stopka boczna w ujęciu filozoficznym

W każdym temacie muszą pojawić się zaawansowane raporty z badań, nad którymi głowili się badacze z całego świata od dziesięcioleci. Te długoletnie badania na najbardziej znanych uniwersytetach wykazały, że montaż stopki bocznej z lewej strony motocykla ma związek z tym, że nawet 90% ludzi na świecie jest praworęcznych. Oznacza to, że podświadomie zatem wszystkie ruchy wykonujemy zawsze zaczynając od prawej strony ciała – wsiadając na jednoślad przekładamy prawą nogę, a także stopkę rozkładamy używając jej. Manetka gazu również znajduje się po prawej stronie, podobnie jak kluczowy w czasie jazdy przedni hamulec. Z drugiej jednak strony podchodzimy do motocykla od lewej strony i lewą nogę mamy na podłożu podczas wsiadania… Stop! Nie brnijmy w to dalej.

Dużo prawdy jest we wnioskach wysnutych przez zakręconych naukowców, którzy do tematu montażu stopki w motocyklu z lewej strony podeszli bardzo poważnie. Nie brakuje przykładów chociażby jazdy na rowerze i ogólnych nawyków, które zostały przez lata stworzone przez osoby praworęczne, a do których podświadomie dopasowały się osoby leworęczne. Mańkuci nie wsiadają na motocykl z prawej strony i nie narzekają przecież na montaż nóżki bocznej. Może to podświadomość, która budowana jest przez lata i kolejne pokolenia jest odpowiedzią na nasze dzisiejsze pytanie?

Montaż stopki bocznej z lewej strony, a historia

Jeszcze inne źródła twierdzą, że montaż bocznej stopki bocznej z lewej strony ma swoje uzasadnienie w historii. No i to jest miejsce, w którym faktycznie można znaleźć odpowiedzi na całe mnóstwo pytań. Motocykl dziś uznawany jest przez wielu za godnego następcę konia, który dawno, dawno temu był głównym środkiem transportu. Służył zarówno do rekreacyjnych przejażdżek (np. niedzielny wyjazd), do walki (wyjazd na tor), ale również do podbojów (dalekie wyprawy). Jego “kierowca” zamiast interkomu w kasku i portfela w kieszeni spodni posiadał miecz, czyli element nieodłączony, bez którego żaden wyjazd nie mógł się odbyć. Ów przedmiot od zarania dziejów przetrzymywany był w pochwie, która przyczepiana była do lewego biodra po to, aby łatwiej było po miecz sięgnąć prawą ręką. Takie ustawienie sprawiało, że uzbrojony jeźdźca nie miał żadnych możliwości, aby wsiąść na konia od prawej strony i w ten sposób powstał nawyk wsiadania od lewej strony, który kultywowany jest do dziś.

Uzasadnione rozwiązanie?

W każdym z powyższych aspektów znajdziemy sporo prawdy, a połączenie wszystkich wyników daje nam spójną całość. Mam wrażenie, że wy także nigdy nie zastanawialiście się dlaczego akurat z tej strony zamontowana jest stopka boczna w motocyklu, ale po przeczytaniu tego artykułu będziecie nieco zaskoczeni i ową ciekawostkę będziecie szerzyć wśród swoich kumpli. Nie wymyślimy koła po raz drugi, dlatego mam nadzieję, że żaden z producentów nie będzie próbował jeszcze bardziej ulepszyć tego banalnego, sprawdzonego i świetnie działającego rozwiązania jakimś wynalazkiem. Oby…

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button