Honda świętuje: DZIESIĘĆ LAT PRODUKCJI DWUSPRZĘGŁOWYCH PRZEKŁADNI DCT STOSOWANYCH W MOTOCYKLACH

Jak ten czas leci… Wydawałoby się, że to przecież całkiem niedawno świat ogarnęła panika i osłupienie. Że jak to? Automat w motocyklu? Automaty są dla skuterów! Wystarczyło jednak kilka doniesień z testów i jakoś dziwnym trafem przekładnie automatyczne Hondy przyjęły się bardzo dobrze na rynkach motocyklowych świata. To już 10 lat od premiery rynkowej tego rozwiązania!

Fakty: To zdecydowanie przełomowe i wciąż unikalne rozwiązanie Hondy po raz pierwszy pojawiło się w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku. Od momentu wprowadzenia na rynek, ta „przyjazna dla użytkownika” konstrukcja została zastosowana w dziesięciu modelach motocykli Hondy oferowanych w Europie. W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w przekładnie DCT (Dual Clutch Transmission).

Co to jest DCT?

DCT jest zautomatyzowaną, elektrohydrauliczną skrzynią biegów z obsługą sprzęgieł i zmiany biegów, składającą się z pary niezależnych modułów sprzęgłowych umieszczonych w jednym zespole, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów – jedno sprzęgło obsługuje pracę biegów 1, 3 i 5, drugie pracuje z biegami 2, 4 i 6.

Zmiany biegów dokonywane są albo w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy, albo w trybie automatycznym według przestrzennego algorytmu z wykorzystaniem non-stop monitorowanych parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach odbywa się to bez korzystania z dźwigni sprzęgła lub nożnej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów, gdy jedno ze sprzęgieł jest rozłączane, drugie sprzęgło jednocześnie włącza bieg docelowy, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów, bez przerw w przekazywaniu napędu na tylne koło.

Poza naturalnymi zaletami przy sportowym stylu jazdy, DCT pozwala kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści to mniejsze zmęczenie kierowcy, niski poziom stresu podczas jazdy w mieście, wykluczenie możliwości zgaśnięcia silnika i znaczne zmniejszenie szarpnięć motocykla podczas zmiany biegów.

Mówiąc całkiem “łopatoligicznie”, jest to rozwiązanie podobne pod wieloma względami do zautomatyzowanych skrzyń samochodowych typu np. DSG w koncernie VW.

Ewolucja DCT

Po raz pierwszy przekładnia DTC Hondy trafiła do sprzedaży w całej Europie w sportowo‑turystycznym motocyklu VFR1200F, od tego czasu pozostając unikatowym rozwiązaniem w świecie jednośladów z silnikiem spalinowym. W sumie w Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli z DCT. W roku 2019 aż 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wingów sprzedanych w Europie było wyposażonych w przekładnię DCT.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Przekładnia DCT odniosła sukces dzięki stałej ewolucji technicznej, udoskonaleniom w zakresie płynności i synchronizacji zmian biegów, a także dostosowaniu jej charakterystyk do właściwości jezdnych wielu różnych modeli motocykli. Przykładem może być używany w jeździe terenowej przełącznik “G” zintegrowany z przekładnią w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizacja z systemami Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym luksusowym turystycznym krążowniku szos GL1800 Gold Wing.

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button