Honda świętuje: DZIESIĘĆ LAT PRODUKCJI DWUSPRZĘGŁOWYCH PRZEKŁADNI DCT STOSOWANYCH W MOTOCYKLACH

Jak ten czas leci... Wydawałoby się, że to przecież całkiem niedawno świat ogarnęła panika i osłupienie. Że jak to? Automat w motocyklu? Automaty są dla skuterów! Wystarczyło jednak kilka doniesień z testów i jakoś dziwnym trafem przekładnie automatyczne Hondy przyjęły się bardzo dobrze na rynkach motocyklowych świata. To już 10 lat od premiery rynkowej tego rozwiązania!

Fakty: To zdecydowanie przełomowe i wciąż unikalne rozwiązanie Hondy po raz pierwszy pojawiło się w salonach dealerskich w całej Europie w 2010 roku. Od momentu wprowadzenia na rynek, ta „przyjazna dla użytkownika” konstrukcja została zastosowana w dziesięciu modelach motocykli Hondy oferowanych w Europie. W Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli wyposażonych w przekładnie DCT (Dual Clutch Transmission).

Co to jest DCT?

DCT jest zautomatyzowaną, elektrohydrauliczną skrzynią biegów z obsługą sprzęgieł i zmiany biegów, składającą się z pary niezależnych modułów sprzęgłowych umieszczonych w jednym zespole, z których każdy jest połączony z oddzielnymi zestawami biegów - jedno sprzęgło obsługuje pracę biegów 1, 3 i 5, drugie pracuje z biegami 2, 4 i 6.

REKLAMA

Poznaj Suzuki Hayabusa. Maszyna doskonała powraca

Odkryj legendę na nowo. Suzuki Hayabusa powraca. Nowe wcielenie mechanicznej doskonałości. Doznania zarezerwowane dla najbardziej śmiałych. Odważysz się?

Advertisement

Zmiany biegów dokonywane są albo w trybie ręcznym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy, albo w trybie automatycznym według przestrzennego algorytmu z wykorzystaniem non-stop monitorowanych parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy. W obu przypadkach odbywa się to bez korzystania z dźwigni sprzęgła lub nożnej zmiany biegów. Podczas zmiany biegów, gdy jedno ze sprzęgieł jest rozłączane, drugie sprzęgło jednocześnie włącza bieg docelowy, aby zapewnić stałą, ultraszybką i płynną zmianę biegów, bez przerw w przekazywaniu napędu na tylne koło.

Poza naturalnymi zaletami przy sportowym stylu jazdy, DCT pozwala kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, punktach hamowania, pokonywaniu zakrętów i przyspieszaniu. Dalsze korzyści to mniejsze zmęczenie kierowcy, niski poziom stresu podczas jazdy w mieście, wykluczenie możliwości zgaśnięcia silnika i znaczne zmniejszenie szarpnięć motocykla podczas zmiany biegów.

Mówiąc całkiem "łopatoligicznie", jest to rozwiązanie podobne pod wieloma względami do zautomatyzowanych skrzyń samochodowych typu np. DSG w koncernie VW.

Ewolucja DCT

Po raz pierwszy przekładnia DTC Hondy trafiła do sprzedaży w całej Europie w sportowo‑turystycznym motocyklu VFR1200F, od tego czasu pozostając unikatowym rozwiązaniem w świecie jednośladów z silnikiem spalinowym. W sumie w Europie sprzedano ponad 140 000 motocykli z DCT. W roku 2019 aż 45% Africa Twin, 52% NC750X i 67% Gold Wingów sprzedanych w Europie było wyposażonych w przekładnię DCT.

Przekładnia DCT odniosła sukces dzięki stałej ewolucji technicznej, udoskonaleniom w zakresie płynności i synchronizacji zmian biegów, a także dostosowaniu jej charakterystyk do właściwości jezdnych wielu różnych modeli motocykli. Przykładem może być używany w jeździe terenowej przełącznik "G" zintegrowany z przekładnią w modelach Africa Twin i X-ADV oraz synchronizacja z systemami Hill Start Assist, Walking Mode i Idling Stop we flagowym luksusowym turystycznym krążowniku szos GL1800 Gold Wing.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button