Honda NT1100 2022: koniec motocykli klasy adventure?

Oto motocykl, który ma wypełnić "pewną" lukę

W skrócie
  • Honda NT1100 2022: motocykle sportowo-turystyczne powracają do oferty Japończyków
  • Jeśli motocykle klasy adventure mają dawać wygodę i funkcjonalność, to Honda NT1100 ma robić to lepiej. Przynajmniej na asfalcie

Honda twierdzi, że wśród cieszących się ogromną popularnością motocykli klasy adventure występuje luka, którą najwyższy czas zapełnić. Tak powstał nowy motocykl, który ma trafić do salonów producenta jeszcze przed sezonem 2022. Drogie Panie, drodzy Panowie, nadjeżdża nowa Honda NT1100.

Luka o której mowa to proste maszyny turystyczne, ale z bogatą lista wyposażenia i bardziej sportowym charakterem. Mają przy tym być bardzo uniwersalne, pozwalając na skuteczny dojazd codziennie do pracy i być tak samo gotowym do podróżowania – niezależnie od dystansu. Czy nowa Honda NT1100 spełni pokładane w niej nadzieje?

Dla wielu z nas motocykl to nie tylko charakter podczas jazdy. To także stylistyka, która ma sprawiać, że zsiadając z maszyny i idąc do pracy/sklepu/urzędu, odwracasz się by spojrzeć na niego, ciesząc się tym widokiem i myślą, że jeszcze dziś znów będziecie razem. Zacznijmy więc od wyglądu.

Honda NT1100 2022: bardziej sportowo, czy turystycznie?

Przez pewien czas w sieci krążyły komputerowe rendery mające przybliżać jak będzie, lub wg, autora powinien wyglądać zapowiadany przez wnioski patentowe nowy szosowy motocykl. Wiedzieliśmy z rysunków technicznych, że za napęd posłuży baza z Hondy Africa Twin. Ale co z resztą? Render o nazwie roboczej CB1100/gdzie nie gdzie także koncept CB4, zapowiadał dużo dynamiki i sportowych akcentów. Wspominaliśmy także, że Honda może obrać nieco inną drogę nawiązując stylistycznie do oryginalnego w formie i zastosowaniu maxiskutera X-ADV 750, który także jest wariacją na temat pojazdów z segmentu adventure.

O gustach się nie dyskutuje, a przynajmniej nie powinno. Powiem więc jedynie tyle, że nam bliżej było sercem do renderów CB1100 niż do efektu końcowego. Nowa Honda NT1100 prezentuje się znacznie bardziej przysadziście. Gdzieś zgubiła się ta smukłość i dynamika. Motocykl nabrał zdecydowanie więcej powierzchni bocznej i obecnie znacznie bliżej mu do turystyków niż motocykli sportowo-turystycznych. Przynajmniej wizualnie. Trzeba oddać, że z pewnością odbije się to pozytywnie na ochronie przed wiatrem. Mam wrażenie, że wystarczyłoby kilka zabiegów stylistycznych by wizualnie zmniejszyć wielkość owiewki, która góruje nad resztą pojazdu – zwłaszcza, ze schematy malowania są bardzo klasyczne i obejmują wyłącznie jednokolorowe specyfikacje.

Wygląda jednak, ze Honda obrała taki kierunek z premedytacją, by przypomnieć się kierowcom, którzy pamiętają podobne maszyny Hondy z przeszłości. W nowej NT1100 faktycznie można odnaleźć nawiązania wizualne do takich motocykli jak chociażby noszący przecież ten sam przydomek NT700V. Wygląda na to, że nowy sport-tourer ma łączyć w sobie cechy wspomnianego NT700, z takimi modelami jak chociażby CBF1000, czy nawet ostatnia VFR800.

To, że motocykl będzie oferować przynajmniej bardzo dobre wrażenia z jazdy ma zapewniać sprawdzona baza w postaci napędu przejętego z motocykla CRF1100L Africa Twin. 102 KM oraz 104 Nm, ale z układem dolotowym i wydechowym dostrojonymi pod kątem superpłynnego przyspieszenia i przyjemnego dźwięku przy niskich obrotach. Zapowiada się więc całkiem niezła dynamika połączona z rozsądnym apetytem na paliwo. To w połączeniu z 20-litrowym zbiornikiem paliwa, ma zapewnić zasięgi rzędu 400 km, a tu już ładny pod kątem turystycznym wynik.

Motocykle sportowo-turystyczne powracają?

Honda chwali się, że NT1100 będzie bogato wyposażonym motocyklem, w kwestii pakietów elektronicznych. Systemy elektroniczne obejmują 3-stopniowy system kontroli momentu obrotowego Honda Selectable Torque Control (HSTC), system kontroli unoszenia przedniego koła Wheelie Control, pełne oświetlenie LED, automatyczne kasowanie włączenia kierunkowskazów i sygnalizację hamowania awaryjnego. W opcji dostępna będzie oczywiście sześciobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT) , która ma świetnie uzupełniać przyjazny charakter motocykla.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

System elektronicznie sterowanej przepustnicy TBW zarządza osiągami i charakterem silnika. Kierowca ma do wyboru 3 wstępnie ustawione tryby jazdy obejmujące szeroką gamę warunków drogowych oraz 3 poziomy zarządzania mocą i hamowaniem silnikiem, przy czym poziom 1 zapewnia maksymalne wykorzystanie każdego z tych parametrów. W przypadku HSTC i Wheelie Control poziom 3 oznacza najwyższy poziom interwencji.

6,5-calowy ekran dotykowy TFT działa w 3 trybach wyświetlania informacji. W opcji GOLD pokazywane są wszystkie informacje numeryczne i informacje o załączonych trybach systemów motocykla. W opcji SILVER wyświetlacz koncentruje się na prędkościomierzu i obrotomierzu, a w opcji BRONZE na obrotomierzu. Kolor tła ma ustawienie domyślne, ale pozostawiono możliwość wyboru koloru czarnego lub białego. Apple CarPlay, Android Auto i łączność Bluetooth umożliwiają dostęp do funkcji smartfona z poziomu wyświetlacza TFT.

Wyposażenie uzupełniono gniazdem USB, stopką centralną i gniazdem ACC w standardzie. Trochę dziwne, że trzeba wspominać o takich dodatkach jak gniazdo USB, czy ACC, ale sporo motocykli z podobnej półki nadal wymaga dopłaty do tego typu wyposażenia.

Przeczytaj też:

Honda CMX 1100 Rebel 2021 w dwóch customowych odsłonach: Sport i Bobber

Zawieszenie to odwrócony widelec Showa z goleniami o średnicy 43 mm, który otrzymał skok 150 mm wraz z regulacją napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia odbicia. Centralny amortyzator z tyłu zapewnia taki sam skok i otrzymał wygodną regulację napięcia wstępnego. Aluminiowe obręcze o średnicy 17 cali ubrano w klasyczne dla motocykli szosowych opony o rozmiarach 120 i 180 mm. Rozstaw osi wynosi 1535 mm, kąt główki ramy i wyprzedzenie to 26,5°/108 mm, a prześwit ustawiono na 175 mm. Masa własna NT1100 z manualną skrzynią biegów wynosi 238 kg, a z DCT 248 kg.

W ofercie producenta nie mogło zabraknąć szeregu akcesoriów przygotowanych specjalnie dla NT1100, w tym quickshifter z funkcją autoblipper (system umożliwiający zmianę biegu na wyższy i redukcję biegu bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy) oraz aluminiowe stelaże bagażowe. Aby ułatwić dostosowanie NT1100 do indywidualnych potrzeb właściciela, dostępne są również 3 pakiety wyposażeniowe (wszystkie ich elementy można również zakupić oddzielnie):

 

URBAN PACK

50-litrowy kufer centralny z wewnętrzną torbą, wygodne oparcie, torba na zbiornik 4,5 litra.

 

TOURING PACK

Komfortowe siedzenie dla kierowcy i pasażera, komfortowe podnóżki pasażera i światła przeciwmgielne.

 

VOYAGE PACK

50-litrowy kufer centralny z wewnętrzną torbą, wygodne oparcie, torba na zbiornik 4,5 litra, wygodne siedzenie dla kierowcy i pasażera, wygodne podnóżki pasażera i światła przeciwmgielne.

Honda NT1100 w podstawowej wersji z manualną skrzynią biegów ma kosztować 62 900 złotych, za wersję ze skrzynią DCT trzeba będzie zapłacić 67 500 złotych.

Honda NT1100 2022: zdjęcia

Honda NT1100: dane techniczne

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam
Pojemność skokowa 1084 cm3
Średnica x skok tłoka 92 mm x 81,5 mm
Stopień sprężania 10,1:1
Moc maksymalna 102 KM (75 kW) przy 7 500 obr/min
Maks. moment obrotowy 104 Nm przy 6250 obr/min.
Poziom hałasu Dla wersji MT: L-urban 73,6 dB, L-wot 78,4 dB;
Dla wersji DCT: L-urban 73,6 dB, L-wot 79,4 dB;
Pojemność układu smarowania 4,8 l dla MT
5,2 l dla DCT
SYSTEM PALIWOWY
Zasilanie PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Zbiornik paliwa 20,4 l
Emisja CO2 116 g/km
Zużycie paliwa 5 l/100 km (20 km/l)
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Pojemność akumulatora 12 V/11,2 AH
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgła Mokre wielotarczowe

 

Typ skrzyni biegów MT: 6-biegowa manualna skrzynia biegów
DCT: 6-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Przeniesienie napędu Łańcuch
RAMA
Typ Częściowo podwójna, kołyskowa
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2240 mm x 865 mm x 1360 mm (niskie ustawienie szyby)

 

Rozstaw osi 1535 mm
Kąt pochylenia kolumny 26,5°
Wyprzedzenie 108 mm
Wysokość siedziska 820 mm
Prześwit 175 mm
Masa własna 238 kg – MT
248 kg – DCT 
ZAWIESZENIE
Przód Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm, z pokrętłem regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 150 mm
Tył Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym SHOWA, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, skok koła 150 mm.
KOŁA
Przód Aluminiowe, odlewane wieloramienne
Tył Aluminiowe, odlewane wieloramienne
Opona przednia 120/70R17 M/C

 

Opona tylna 180/55R17 M/C

 

HAMULCE
Układ ABS Dwukanałowy ABS

 

Przód Promieniowo montowany czterotłoczkowy zacisk hamulcowy i podwójne pływające tarcze o średnicy 310 mm

 

Tył Pojedyncza tarcza 256 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

 

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zespół wskaźników Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy + dodatkowy licznik LCD

 

System zabezpieczeń HISS (Honda Intelligent Security System)
Reflektor Reflektor LED ze światłem do jazdy dziennej
Światła tylne LED
Łączność Apple CarPlay / Android Auto

 

USB USB
Gniazdo 12 V Tak
Wyłączane automatycznie kierunkowskazy Tak
Quickshifter Akcesoria
Tempomat Tak
Dodatkowe wyposażenie 5 trybów jazdy

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button