- Firma BMW rozpoczęła działalność jako producent statków powietrznych
- Pierwszy motocykl bawarskiego producenta był przełomowy - R32 nie był rowerem z silnikiem spalinowym
- Poznaj najważniejsze kamienie milowe w historii BMW Motorrad
BMW to marka, która budzi skrajne emocje. Z jednej strony jest obiektem uwielbienia za swoje innowacje i jakość, z drugiej – krytykowana przez tych, którzy uważają, że motocykle opuszczające fabrykę są przereklamowane. Jednak nawet najwięksi krytycy muszą przyznać, że BMW Motorrad odegrało kluczową rolę w rozwoju motocykli na przestrzeni ostatnich stu lat. Ich innowacyjne podejście nie tylko zrewolucjonizowało technologię, ale również wyznaczyło standardy, które do dziś inspirują innych producentów.
Śmiem twierdzić, że nie ma innej marki motocyklowej, która budziłaby aż tak skrajne emocje. Wystarczy pojechać na zlot, zarejestrować się w jednej z facebookowych grup, aby zrozumieć, że w przypadku tych motocykli nie ma żadnych półśrodków – albo je kochasz, albo nienawidzisz. Nic pomiędzy po prostu nie ma. Od dłuższego czasu starałem się zrozumieć taki stan rzeczy, ale mam wrażenie, że jest to niemożliwe. Nie jest to oczywiście problem samej marki, a upatrywać go powinniśmy w nas samych. Zawiść, zazdrość czy złe wspomnienia to dopiero wierzchołek góry lodowej, a przecież my, Polacy, jesteśmy znani z narzekania na wszystko, co nie jest w naszym posiadaniu. A może to motocykle BMW są na tyle dobre, że brak ich obecności w prywatnym garażu budzi w nas złość?
Sami doskonale przecież wiecie, że BMW ma w swojej historii kilka potężnych milowych kroków, które wyznaczyły zupełnie nowe standardy obowiązujące również dziś. Wiele można mówić, ale ciężko jest dyskutować z faktami. Bawarski producent ma to szczęście, że jest w stanie obronić się niemalże przed każdą falą hejtu, zabierając was w podróż po swojej historii.
Najważniejsze informacje:
- BMW w historii motocykli zapisało się grubą czcionką. Nazywanie pionierem w kwestii wielu rozwiązań i technologii nie jest nad wyrost.
- Zawieszenie telelever, ESA czy aktywny tempomat to dopiero wierzchołek góry lodowej.
- Kamienie milowe w historii BMW Motorrad.
Przeczytaj koniecznie o historii serii GS:
Używanie w przypadku marki BMW określeń innowacyjny, wizjonerski czy przyszłościowy nie jest nad wyraz. Nie mowię tego dlatego, że jestem posiadaczem kolejnego już motocykla z logo wirującego śmigła, a dlatego, że każdy motocyklista powinien posiadać nieco więcej wyrozumiałości. Nie chcę zabrzmieć źle, więc winien wam jestem przedstawienia kilku kluczowych momentów z przeszłości bawarskiego producenta, tym samym w niewielki sposób wpływając na najróżniejsze, najcześciej internetowe osądy.
Kamienie milowe BMW Motorrad
Co rusz BMW prezentuje kolejne nowe modele, a także starannie rozwija te, które na rynku obecne są już od wielu lat. W przypadku tego producenta motocykli śmiem twierdzić, że nic nie jest przypadkowe, bo dosłownie każda zmiana jest przemyślana, dokładnie sprawdzona i zaprojektowana tak, aby nie była jedynie kolejnym zbędnym gadżetem. Nikt nie przykłada uwagi do co rusz pojawiających się nowych rozwiązań, bo liczy się finalny efekt, który bardzo często przyćmiewany jest przez konkurencje. Zagłębiając się jednak w historię BMW Motorrad możemy zauważyć, że producent z Bawarii miał naprawdę potężny udział w rozwój rynku motocyklowego.
1923: Początek legendy – Silnik bokser i wał kardana
W 1923 roku BMW zaprezentowało swój pierwszy motocykl – R 32. Koniec z rowerami z silnikami spalinowymi -to był początek rewolucji, której mało kto się spodziewał. Najbardziej charakterystycznym elementem tego modelu był dwucylindrowy silnik bokser o pojemności 494 cm³, który został zamontowany poprzecznie. Innowacją była także konstrukcja układu przeniesienia napędu za pomocą wału kardana, który okazał się znacznie bardziej trwały i mniej wymagający pod względem konserwacji w porównaniu do tradycyjnego łańcucha. Ta konstrukcja stała się znakiem rozpoznawczym BMW, który jest kontynuowany do dziś.
1924: Proste rozwiązanie, które aktualnie jest w każdym motocyklu
Niewiele osób wie, że w 1924 roku BMW jako pierwszy producent pokusił się o zamontowanie zewnętrznego hamulca nożnego działającego na wał kardana, zastępując zwykły nożny hamulec klinowy. Umożliwia to kierowcy jeszcze bezpieczniejsze i łatwiejsze hamowanie.
1935: Zawieszenie teleskopowe
BMW wprowadziło kolejną innowację w 1935 roku prezentując model R 12. Był to pierwszy motocykl na świecie wyposażony w hydrauliczne przednie zawieszenie teleskopowe. W tamtych czasach było to przełomowe rozwiązanie, które znacząco poprawiło komfort i stabilność jazdy. Zawieszenie teleskopowe zapewniało lepsze tłumienie nierówności, co było szczególnie istotne na ówczesnych, często nieutwardzonych drogach. Ta technologia szybko została zaadaptowana przez innych producentów i bardzo szybko z rynku zniknęły modele, które posiadały zawieszenie trapezowe.
1955: Wprowadzenie zawieszenia tylnego wahacza
W 1955 roku BMW po raz kolejny zaskoczyło motocyklowy świat, wprowadzając na rynek model R 50, który był wyposażony w nowoczesne tylne zawieszenie wahaczowe. Było to znaczące usprawnienie w porównaniu do wcześniejszych konstrukcji, które często polegały na sztywnym zawieszeniu lub mniej zaawansowanych rozwiązaniach. Tylne zawieszenie wahaczowe zapewniało znacznie lepszą przyczepność i komfort jazdy, co miało ogromny wpływ na zachowanie motocykla na drodze, zwłaszcza na długich trasach. Wahacz wleczony był podparty na dwóch elementach resorująca-tłumiących, które zostały umieszone po obu stronach koła. Dziś nadal w wielu modelach znajdziecie to rozwiązanie.
1960: Hydrauliczny amortyzator skrętu
Wprowadzenie pierwszego hydraulicznego tłumika drgań kierownicy do seryjnie produkowanych motocykli było kamieniem milowym w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Po raz pierwszy technologia ta została zastosowana w modelu BMW R 69 S, który w tamtych czasach był uważany za najszybszy niemiecki motocykl. Dzięki amortyzatorowi skrętu, motocykl oferował nie tylko maksymalne bezpieczeństwo przy dużych prędkościach, ale również bardziej stabilne prowadzenie. Co więcej, mógł być on wyłączany przy niższych prędkościach, co pozwalało na bardziej precyzyjną kontrolę nad pojazdem, zwłaszcza podczas manewrowania. Innowacja ta znacząco podniosła standardy w zakresie komfortu i bezpieczeństwa jazdy, wpływając na rozwój motocykli w kolejnych dekadach. Dziś to element obowiązkowy na liście wyposażenia niemalże wszystkich motocykli, które dysponują pokaźną mocą.
1961: Akcesoria dodatkowe do motocykli były już dostępne w latach 50. ubiegłego wieku
BMW Motorrad od lat umożliwia swoim klientom personalizację motocykli za pomocą specjalnych akcesoriów i opcjonalnego wyposażenia, co pozwala nadać każdej maszynie unikalny charakter. Już w latach pięćdziesiątych, z myślą o tych, którzy chcieli dostosować swoje pojazdy do własnych potrzeb, wprowadzono do oferty osłony silnika oraz mocowania kufrów. Początkowo te dodatki były dostępne jedynie u dealerów, ale od 1961 roku zaczęto je montować fabrycznie, co jeszcze bardziej ułatwiło personalizację. Obecnie BMW Motorrad oferuje szeroki wachlarz akcesoriów i opcji wyposażenia, które umożliwiają stworzenie motocykla idealnie odpowiadającego indywidualnym preferencjom każdego motocyklisty. Dzięki temu każdy właściciel może nadać swojej maszynie wyjątkowy styl, który odzwierciedla jego osobowość.
1973: Żarówki H4 i podwójna tarcza hamulcowa
W 1973 roku bawarski producent postanowił po raz kolejny zadbać o poprawę bezpieczeństwa motocyklistów. Dziś może brzmi to co najmniej śmiesznie, ale w momencie premiery był to spory przeskok. W sześciu modelach motocykli BMW zostały zamontowany reflektory z żarówkami H4, tym samym znacznie poprawiając widoczność podczas jazdy po zmroku. To jednak nie koniec zmian w tej kwestii, bo również w tym samym roku zadebiutował model R 90 S, w którym zamontowane zostały dwie tarcze hamulcowe przy przednim kole. Jakość, siła i dozowalność hamowania poprawiła się niewiarygodnie, wyznaczając tym samym drogę, którą musi obrać konkurencja.
1980: BMW R 80 G/S – Narodziny motocykli typu adventure
Model R 80 G/S to prawdziwy przełom, który zapoczątkował segment motocykli adventure. Łączył on właściwości off-roadowe z komfortem i osiągami na drogach asfaltowych. Motocykl ten stał się symbolem podróżniczego stylu życia, zdobywając popularność wśród entuzjastów dalekich wypraw. Pierwszy egzemplarz R 80 G/S opuścił fabrykę w 1980 roku, a litery w jego nazwie oznaczały w języku niemieckim Gelände, czyli off-road, a S – Strasse, czyli ulicę. Motocyklowy świat po raz pierwszy ujrzał jednoślad, dla którego żaden teren nie był ograniczeniem. Kierowca w końcu mógł jechać tam, gdzie poniosą go oczy i właśnie na tym aspekcie najbardziej zależało konstruktorom. Stworzenie nowego segmentu to jednak nie jedyna nowość, którą przygotowało BMW. Na pokładzie modelu R 80 G/S pojawił się monowahacz, którego dotychczas na próżno było szukać w motocyklach enduro. Łożyskowanie koła talerzowego, które odpowiedzialne jest za odbiór momentu obrotowego z wału zostało wzmocnione i tym samym możliwe było zamontowanie kompletnej piasty przy wahaczu i przykręcanie do niej tylnego koła podobnie jak w samochodzie
1988: Pierwszy seryjny motocykl z ABS
BMW Motorrad jako pierwszy producent wprowadził system ABS w seryjnie produkowanych motocyklach, poczynając od modelu K 100 z 1988 roku. ABS (Anti-lock Braking System) znacznie poprawił bezpieczeństwo jazdy, zapobiegając blokowaniu kół podczas gwałtownego hamowania. Innowacja ta przyczyniła się do znacznego spadku liczby wypadków motocyklowych i stała się standardem w branży do ten stopnia, że dziś wszystkie nowe jednoślady opuszczające fabrykę muszą posiadać go na liście wyposażenia.
1991: Aerodynamiczne owiewki i elektroniczny układ zarządzania silnikiem
W modelu BMW K1 z 1991 roku zastosowano owiewki o aerodynamicznym kształcie. To rozwiązanie nie tylko poprawiało komfort jazdy, ale także redukowało zmęczenie kierowcy na dłuższych trasach, przyczyniając się do lepszego samopoczucia. Dosłownie każdy kształt, profil, wykrzywienie i gabaryty zostały opracowane w tunelu aerodynamicznym, co znacznie wpłynęło nie tylko na ograniczenie spalania, ale również sam komfort jazdy. Dodatkowo na pokładzie tego modelu znalazł się pierwszy elektroniczny system zarządzania silnikiem, co pozwoliło na uzyskanie bardzo dobrych osiągów przy jednoczesnym obniżeniu spalania. Dodatkowo dwa lata później wszystkie motocykle z serii K opcjonalnie mogły zostać wyposażone w trójdrożny katalizator, który był pierwszym, seryjnie stosowanym w świecie jednośladów. Po 2000 roku trafił już do wszystkich motocykli bawarskiego producenta.
1993: System Telelever
System Telelever, wprowadzony w 1993 roku w modelu R 1100 RS, to unikalna konstrukcja przedniego zawieszenia, która eliminuje efekt nurkowania motocykla podczas hamowania. Dzięki temu motocykl zachowuje większą stabilność i przewidywalność, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Łączy on cechy widelca teleskopowego i wahacza pchanego, co w połączeniu z systemem ABS znacznie skróciło drogę hamowania. Telelever to kolejny przykład inżynieryjnej doskonałości BMW, które nie bało się eksperymentować z nowymi technologiami.
1999: Elektryczne wspomaganie wstecznego biegu
W 1999 roku BMW wprowadziło elektryczne wspomaganie wstecznego biegu, co znacznie ułatwiło manewrowanie cięższymi modelami motocykli, takimi jak K 1200 LT. Rozwiązanie to szybko zyskało uznanie, szczególnie wśród użytkowników dużych turystycznych maszyn, dla których cofanie ciężkiego motocykla było wyzwaniem. Wystarczyło przy użyciu jednego przełącznika wrzucić bieg wsteczny, a następnie wcisnąć przycisk rozrusznika.
2004: ESA – Elektronicznie sterowane zawieszenie
W 2004 roku BMW zrewolucjonizowało rynek motocykli turystycznych, wprowadzając ESA (Electronic Suspension Adjustment), czyli elektronicznie sterowane zawieszenie, które pozwala na dostosowanie parametrów zawieszenia do warunków jazdy i obciążenia. Dzięki tej technologii kierowca mógł w czasie rzeczywistym dostosować ustawienia motocykla, co znacznie poprawiało komfort i bezpieczeństwo jazdy przy użyciu jednego klawisza.
2009: Tryby jazdy, kontrola trakcji i rozbudowana elektronika
Do 2009 roku wszystkie sportowe motocykle, które zadebiutowały na rynku dysponowały potężną mocą, ciekawymi kształtami i kilkoma zapożyczeniami z wyścigowych maszyn. Wszystkie systemy bezpieczeństwa montowane były w prawej i lewej manetce, a to kierowca musiał starannie kontrolować pracę gazem i hamulcem. BMW postanowiło jednak wprowadzić nieco zmian, które pojawiły się wraz z głośną premierą pierwszego superbike’a bawarskiego producenta. Na jego pokładzie znalazła się bardzo rozbudowana elektronika, w której skład wchodziły tryby jazdy, kontrola trakcji oraz układ ABS. Wybór jednego z trybu jazdy diametralnie zmieniał reakcję na manetkę oraz charakterystykę pracy silnika, jednocześnie ingerując w pozostałe systemy dbające o bezpieczeństwo. Znowu BMW było w tej kwestii pionierem, łącząc wszystkie te rozwiązania w jedną, spójną całość.
2010: Adaptacyjna lampa przednia
BMW w 2010 roku po raz kolejny postanowiło zwiększyć widoczność i tym samym bezpieczeństwo motocyklistów, prezentując światu adaptacyjne lampy przednie, które montowane były fabrycznie. Jazda po zmroku po raz kolejny stała się jeszcze prostsza, gdyż nowy reflektor jeszcze skuteczniej oświetlał drogę i pobocze.
2015: ConnectedRide – Połączenie motocykla z siecią
W 2015 roku BMW po raz kolejny wykazało się innowacyjnością, wprowadzając system ConnectedRide, który umożliwia połączenie motocykla z siecią i integrację z urządzeniami mobilnymi. Dzięki temu rozwiązaniu motocykliści mogą korzystać z nawigacji, systemów bezpieczeństwa oraz monitorować stan motocykla z poziomu telefonu. ConnectedRide to krok w stronę cyfryzacji motocykli, który z pewnością wpłynął na rozwój całej branży i obecnie na rynku nie ma już topowych modeli, które owego rozwiązania nie posiadają.
2020: Aktywny tempomat
Ależ działo się w 2020 roku, gdy Ducati wielokrotnie wręcz trąbiło, że to właśnie włoski model turystyczny będzie pierwszy motocyklem, który wyposażony będzie w aktywny tempomat. Motocyklowy świat z ogromnym zainteresowaniem czekał na premierę, aż finalnie producent z Bolonii został wyprzedzony przez BMW. Bawarczycy zaprezentowali najnowsze wcielenie modelu R1250RT, które otrzymało system ACC, czyli aktywny tempomat współpracujący z radarem, który umiejscowiony został w przedniej części motocykla. Aktywny tempomat działa w zakresie prędkości od 30 do 160 km/h i samodzielnie utrzymuje odstęp od poprzedzającego pojazdu.
BMW – producent, który od samego początku tworzy i wyznacza trendy w motocyklowym świecie
Od pierwszych dni swojego istnienia BMW Motorrad stało się synonimem innowacji i technologicznego zaawansowania. Choć marka nieustannie budzi kontrowersje, jej wpływ na motocyklowy świat jest niezaprzeczalny. BMW nie tylko wyznacza standardy, ale także inspiruje innych producentów do podążania za postępem, co ostatecznie przyczynia się do rozwoju całej branży motocyklowej. Każdy z wymienionych powyżej przełomowych momentów w historii BMW Motorrad świadczy o jej nieustannym dążeniu do perfekcji, nawet jeśli czasami wiąże się to z ryzykiem i odważnymi decyzjami. To właśnie dzięki tej odwadze BMW pozostaje jednym z liderów w branży, wyznaczając drogę innym i zapewniając motocyklistom na całym świecie doświadczenia na najwyższym poziomie.
W historii nazizmu też się zapisali.