Docieranie nowego motocykla 125 ccm: 5 zasad, których warto przestrzegać

Czy docieranie skutera/motocykla 125 ccm różni się czymś od np. 50 ccm czy 300? Różnice nie są aż tak duże, bowiem zasady obchodzenia się z nowym sprzętem pozostają te same, jednak inna jest ich skala. Przypomnijmy dzisiaj podstawowe wskazówki.

1. Pokora i cierpliwość. Bez względu na pojemność i ilość kół/cylindrów/zaworów. Stosuj się do zapisów instrukcji obsługi oraz harmonogramu wymiany oleju. Pamiętaj o delikatnym traktowaniu silnika manetką gazu. To samo tyczy się sprzęgła, hamulców i opon. Cierpliwie przejedź pierwsze 1000 km przy ograniczonym korzystaniu z mocy motocykla czy skutera.

2. Nie jest prawdą, że współczesne silniki są docierane w fabrykach. To mit w którym jest jednak ziarno prawdy. To skrót myślowy mówiący o tym, że współczesna technologia pozwala tworzyć elementy silnika oraz jego osprzętu z tak dużą precyzją, że wewnątrz jednostki nie powstają tak duże siły tarcia. To nie zwalnia nas z rozsądnego traktowania nowego serca jednośladu.

3. Te same proporcje. Zalecenia producentów jednośladów "z grubsza" brzmią podobnie: Przez pierwsze 1000 km nie odkręcaj gazu do końca, używaj tylko 2/3 mocy silnika. To prawda - gwałtowne przyśpieszanie, albo jazda z prędkością maksymalną nie jest najlepszym sposobem na powitanie nowej maszyny w swojej stajni. Tyczy to zwłaszcza silników 125 ccm chłodzonych powietrzem. Tutaj niezwykle łatwo, zwłaszcza latem podgotować nowy silnik. Jednostka na dotarciu jest bardzo wrażliwa na zbyt wysokie temperatury. W 50 ccm zdecydowanie łatwiej jest zdiagnozować przegrzanie serca pojazdu, bowiem wszelkie utraty mocy drastycznie wpływają na osiągi. W mocniejszych jednostkach efekt ten jest mniej wyraźny.

REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

4. Unikaj pracy na postoju, jeśli Twój motocykl, albo skuter 125 jest chłodzony powietrzem. Większy silnik i moc to większa produkcja ciepła, nawet na wolnych obrotach. Poprzez brak ruchu powietrza trudno jest odprowadzać nadmiar gorąca na zewnątrz. W pojazdach z klasyczną chłodnicą układ może nas zaalarmować zawczasu - kontrolką, wskaźnikiem temperatury cieczy, albo włączeniem wentylatora.

5. Kontroluj stan techniczny nowej maszyny. Rozkręcanie się osprzętu i wyposażenia nowego moto to nie tylko domena najtańszych sprzętów. Również i te markowe po kilkudziesięciu kilometrach będą wymagały dokręcenia czy regulacji poszczególnych elementów - w końcu muszą się one ułożyć. To samo dotyczy płynów eksploatacyjnych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w początkowej fazie eksploatacji sprawdzać olej/płyn hamulcowy czy chłodzący co 100 km.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. A co z jazdą w dwie osoby? Można to robić na dotarciu? Jak wtedy traktować manetkę motocykla? Od ilu kilometrów na liczniku można to robić?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button