Dlaczego Polska ma się przesiąść na skutery?

To pytanie fundamentalne, na które wciąż wielu rodaków, najczęściej mieszkańców miast nie może znaleźć informacji. Skuterowo.com podpowiada dlaczego warto porzucić komunikację miejską, taksówki i samochody.

Już ponad 2 500 skuterów jest sygnowane naklejkami “Ja w Korkach Nie Stoję. A ty?” To pytanie merytoryczne na które musi sobie odpowiedzieć każdy, kto godziny traci w samochodzie, czy komunikacji miejskiej tylko po to, aby przejechać kilka kilometrów. Zastanawiałeś(aś) się kiedyś ile miesięcznie tracisz czasu na dojazdy do pracy, czy szkoły? Pora, aby się zastanowić nad zakupem skutera. Inwestycja w okolicach 4000 PLN może sprawić, że kupisz pojazd, który będzie ci służyć kilka lat.

Jakie są główne argumenty przemawiające za rozwiązywaniem problemów komunikacyjnych za pomocą skuterów? Dlaczego warto kupić skuter?

1. Oszczędność czasu. Na moim przykładzie: Mieszkając w Warszawie dojazd do pracy samochodem/taksówką/komunikacją zajmował mi od 1h-1.5. Skuterem na miejscu jestem w 30 minut, jadąc średnią prędkością 40-45 km/h.

2. Oszczędność finansowa. Skutery o pojemności do 50 ccm, z silnikami dwusuwowymi spalają 3-4 L/100 km. Dwusuwowe, nowoczesne silniki 2.0 – 3.0 L. Koszt przejechania 100 km po mieście to koszt od 10-20 PLN. Zatem koszt zakupu pojazdu może się zwrócić już w ciągu jednego sezonu.

3. Mniejsze korki. Wielu kierowców decydując się porzucić samochody na rzecz jednośladu sprawiło, że korki w miastach są mniejsze. Wyobraźmy sobie sytuację w której 50% obecnych użytkowników dróg to skuterzyści. Zapewne wiele problemów polskich metropolii rozwiązałoby się natychmiast. Mniejszy tłok na ulicach, czystsze środowisko, mniej oblegana komunikacja miejska.

4. Wolność. Jeśli do tej pory korzystałeś(aś) z komunikacji to zapewne wiesz, że to słowo klucz. Ile razy zdarzało Ci się czekać na spóźniony autobus, albo jechać kilkanaście minut w zaduchu i wielkim tłoku? Skuter daje Ci niezależność. Koniec z kupowaniem biletów i bieganiem na przystanki!

5. Ochrona środowiska. Skuter średniej klasy wydala do 10 razy mniej szkodliwych substancji, niż samochód.

Inca Sprint: Koszt zakupu około 2500 PLN.

6. Niski koszt zakupu. Jakość produktów, nawet tych z Chin ciągle wzrasta. W przeciwieństwie do ceny. Zakup średniej klasy skutera to 4000 PLN. Jednak ceny zaczynają się już od 2500 PLN i nie wszystkie pojazdy z tej półki cenowej nie są warte polecenia. Taki skuter to coś w sam raz, aby rozpocząć swoją przygodę z jednośladem. Dobrze, zatem ile w sumie trzeba posiadać wolnej gotówki, aby dołączyć do tych, którzy w korkach nie stoją? Policzmy: Zakup skutera, np. INCA Sprint to koszt około 2.500 PLN. Tablice rejestracyjne około 120 PLN. Ubezpieczenie 100% – 80 PLN. Kask 150 PLN. Suma: 2850 PLN. To nie jest jakaś duża kwota. Nie mówiąc już o tym, że zawsze można ją skredytować.

7. Brak wymaganych uprawnień.
Zapoznaj się z przepisami i bez konieczności posiadania “prawka” na skuter ruszaj w miejską dżunglę.

8. Brak problemów z parkowaniem. Koniec z długim szukaniem miejsc parkingowych. Skuter można zaparkować niemal wszędzie i to bez konieczności płacenia.

Wielu jednak nie decyduje się na zakup skutera.
To ze względu dużą ilość mitów, które nie mają za wiele wspólnego z rzeczywistością.

1. Na skuter trzeba mieć prawo jazdy.
Bzdura. Posiadając skuter o pojemności do 50 ccm nie potrzebne są żądne uprawnienia. Wystarczy dowód osobisty.

2. Wszystkie skutery są strasznie głośne, jak kosiarki do trawy i wydalają wiele spalin. Nie prawda! Od dawna w większości skuterów używa się silniki czterosuwowe. Są one ciche, ekologiczne, bezawaryjne i ekonomiczne.

3. Wszystkie skutery strasznie się psują
i stoją dłużej u mechanika, niż jeżdżą po mieście. To nie do końca jest prawdą. Pierwsze partie skuterów z Chin były bardzo niedopracowane. Teraz się to zmienia. Nie zapominajmy jednak, że niemal większość tego typu pojazdów nie pochodzi z kraju środka. Europejskie, amerykańskie, czy nawet tajwańskie produkty są bezobsługowe.

4. Jak pada deszcz to nie da się jeździć. Da się. Wystarczy kupić odpowiednią odzież.

5. Skutery są niebezpieczne, dużo wypadków. Przez ostanie 3 lata było więcej wypadków z udziałem rowerzystów, niż motorowerzystów.

Mam nadzieję, że argumenty przytoczone przez Skuterowo.com sprawią, że Ty też zdecydujesz się uwierzyć jakie to proste i dołączysz do tych, co w korkach nie stoją. Pomożesz nie tylko sobie, nie tylko będziesz miał(a) więcej czasu i poczujesz się niezależny(a), ale również będziesz miał(a) realny wpływ na sytuację polskich miast i środowiska, przy okazji oszczędzając.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

6 opinii

  1. Dobrze, że przybywa ludzi dla których skuter staje się podstawowym środkiem lokomocji, choćby tylko w lecie;)
    Zasadniczo, użytkowników skuterów można podzielić na 2 grupy:
    -dla których skuter jest tylko środkiem lokomocji- byle jeździło i się nie psuło
    -oraz druga grupa, czyli pasjonaci, którzy jeźdzą nie dla tego, że muszą, tylko dlatego, że chcą i sprawia im to ogromną frajdę- ja zaliczam się do tej grupy! ;D

    Leszku, powinineś jeszcze nadmienić, że skuter można zaparkować praktycznie wszędzie- w granicach zdrowego rozsądku!
    W każdym bądź razie, szukanie dobrego miejsca zajmuje o wiele mniej czasu niż szukanie miejsca dla samochodu.

  2. Jest jeszcze 3 grupa do której ja się zaliczam, czyli:
    środek lokomocji do pracy połączony z frajdą z jazdy ;)

  3. Jeszcze spotykamy lanserów różnej maści, znajdziemy wśród nich nawet naszych celebrytów. Powód zakupu-MODA I LANS-obowiązkowo VESPA!!!

  4. Przekonują mnie te argumenty:) on 2 lat zbieram się do zakupu skutera i zawsze było coś…:) Może dojrzałem do decyzji:) w przyszłym tygodniu wybieram się do sklepu, popatrzeć i popytać co i jak. Niby upatrzyłem sobie Dinka ale może na miejscu co innego mi poradzą:)
    Dam znać jakie wrażenia z przesiadki na jednoślada.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button