Aktualnie czytasz:
Dlaczego manetka gazu nie odbija? Winna linka gazu, albo...
3

Niby b艂aha awaria - manetka gazu kiedy艣 odbija艂a samoczynnie, a teraz zbuntowa艂a si臋 i robi to bardzo flegmatycznie, b膮d藕 w og贸le. Pami臋taj jednak, 偶e to bardzo niebezpieczna usterka, zw艂aszcza w skuterach i motocyklach bez d藕wigni sprz臋g艂a.

Dlaczego? W momencie kiedy gaz odbija w bardzo wolnym tempie podczas hamowania jedno艣ladem bez sprz臋g艂a wyd艂u偶a si臋 droga hamowania. W razie awaryjnej sytuacji nie zatrzymasz si臋 tam gdzie chcia艂e艣. Do tego jeszcze dochodzi spore spore nadwyr臋偶enie sprz臋g艂a oraz np. paska nap臋dowego. Je艣li silnik nie zejdzie z obrot贸w przed zatrzymaniem najzwyczajniej w 艣wiecie pal膮 si臋 ok艂adziny.

Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy manetka gazu zablokuje si臋 na "amen". Jak masz s艂abe hamulce w swoim jedno艣ladzie z automatem to zatrzymanie si臋 z gazem w pozycji max mo偶e by膰 bardzo trudne. Wtedy pozostaje Ci wycieczka w pole, do rowu, albo kaskaderski zeskok z maszyny. Niech ka偶dy z Was sobie wyobrazi tak膮 sytuacj臋... Warto pami臋ta膰 o jednym z rozwi膮za艅 tego problemu, niestety to wymaga nieco cennego czasu: Wy艂膮czenie zap艂onu. Je艣li masz dedykowany przycisk odci臋cia zap艂onu na kierownicy to p贸艂 biedy. Je艣li musisz si臋gn膮膰 do stacyjki to... mo偶esz nie zd膮偶y膰.

W por贸wnaniu z powy偶szymi sytuacjami w艂a艣ciciele bieg贸wek nie maj膮 problemu. Wciskaj膮 sprz臋g艂o, silnik wyje wniebog艂osy, ale przynajmniej moto zatrzymuje si臋 we wskazanym miejscu.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Jakie mog膮 by膰 przyczyny problemu? Dlaczego w pewnym momencie manetka gazu przestaje odbija膰?
Problem cz臋sto jest prozaiczny - zatarcie si臋 linki gazu w pancerzu. Dzieje si臋 tak na skutek np. dostania si臋 zanieczyszcze艅, lub wody. Konieczne jest w贸wczas zdemontowanie linki, odczepienie jej od manetki oraz przepustnicy, wyci膮gni臋cie z pancerza i przegl膮d. Sprawd藕my czy os艂ona linki nie jest pop臋kana. Zw艂aszcza w starszych skuterach i motocyklach guma kt贸r膮 powleczony jest pancerz ulega p臋kaniu. Nawet najmniejsza dziurka pozwala dosta膰 si臋 wodzie oraz kurzowi do wn臋trza - to jest winowajca. Je艣li zauwa偶ycie uszkodzenia, w贸wczas kupcie po prostu now膮 os艂on臋. Kosztuje grosze. Podarujcie sobie klej, albo ta艣m臋 izolacyjn膮. To rozwi膮zanie "na chwil臋".

Brak smarowania. Matka wszystkich problem贸w z gazem. Nale偶y pami臋ta膰 o regularnym smarowaniu linki. Jednak nie przesadzaj z ilo艣ci膮 艣rodka smaruj膮cego. Warto od czasu do czasu wyci膮gn膮膰 ci臋gno, przetrze膰 je czyst膮 szmatk膮. Nast臋pnie nas膮cz j膮 np. olejem silnikowym. Dopiero za jej po艣rednictwem natrzyj link臋. Olej mo偶na oczywi艣cie zast膮pi膰 tradycyjnym smarem, albo 艣rodkiem typu WD-40.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Przepustnica powiedzia艂a do艣膰.聽Nie zapominajcie, 偶e finalnie za odbijanie gazu odpowiada spr臋偶yna przepustnicy. Zdarza si臋 (na szcz臋艣cie rzadko), 偶e po d艂u偶szej eksploatacji po prostu p臋ka. W贸wczas ga藕nik/wtrysk zacznie 偶y膰 w艂asnym 偶yciem.

Zipp Axis: Skuterowo.comWoda i mr贸z wrogiem gazu. Zw艂aszcza w przypadku skuter贸w trudno jest dostrzec p臋kni臋cia pancerza pod kt贸ry wkrada si臋 woda. Potem chwyta mr贸z i k艂opoty gotowe. Sam opisywa艂em przed bodaj cztery laty sytuacj臋 w kt贸rej m贸j skuter po prostu zamarz艂 na ko艣膰. Przeczytajcie, naprawd臋 zabawna historia. Swoj膮 drog膮 producenci, zw艂aszcza z Chin powinni nieco lepiej zabezpiecza膰 swoje jedno艣lady przed takimi sytuacjami. Mia艂em spory 偶al.

Rada jest prosta - konserwacja plus regularne sprawdzanie gazu przed jazd膮. Po opisanej wcze艣niej historii nabra艂em 艣miesznego nawyku. Zawsze, w przypadku ka偶dego jedno艣ladu przed odpaleniem przekr臋cam manetk臋 do oporu i nast臋pnie puszczam. Ju偶 kilka os贸b mnie pyta艂o po co to robi臋 - sami widzicie jak jedna sytuacja mo偶e na d艂ugo wbi膰 si臋 cz艂owiekowi do g艂owy. To oznacza, 偶e w贸wczas w mojej g艂owie pojawi艂a si臋 do艣膰 spora panika.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
28%
7%
0%