- Elektryczny motocykl na Dakarze 2025?
- Tak! Na razie w projekcie Mission 1000.
Wraz z początkiem stycznia 2025 r., legendarny rajd Dakar ponownie stanie się areną dla przyszłościowych technologii motoryzacyjnych. Mission 1000 – inicjatywa zapoczątkowana w 2024 r. – wprowadza do świata rajdowego pojazdy testujące granice wydajności, niezawodności i oszczędności paliwa w najtrudniejszych warunkach pustynnych. Po sukcesie pierwszej edycji konkursu, tegoroczna odsłona zapowiada się równie emocjonująco, przynosząc nowe technologie i jeszcze większe wyzwania. Nie ukrywamy, że największą gratką będzie dla nas nowy Segway X1000, w pełni elektryczny motocykl. Jesteśmy ciekawi jak w pustynnych warunkach Dakaru sprawdzi się dzieło chińskiego producenta.
Innowacyjny poligon technologiczny
Pierwsza edycja Mission 1000 w 2024 roku otworzyła przed uczestnikami możliwości wykorzystania potwornie trudnych warunków wyścigu-poligonu jako platformy testowej dla najbardziej zaawansowanych technologii motoryzacyjnych. Celem programu Mission 1000 jest wsparcie producentów oraz projektów dążących do kreowania nowej wizji mobilności, a pustynne warunki sprzyjają testowaniu wydajności.
Eksperymenty z zeszłego roku dostarczyły nie tylko cennych danych, ale także zmotywowały zespoły do intensywnych prac nad ulepszaniem swoich pojazdów. Druga edycja wyzwania Mission 1000 skonfrontuje pięć pojazdów wyposażonych w trzy różne technologie z trudnymi terenami Dakaru. W szranki staną pojazdy w pełni elektryczne, napędzane wodorem oraz hybrydowe.
Segway X1000: w pełni elektryczny motocykl na piaskach
Chiński producent Segway, znany głównie z miejskich pojazdów elektrycznych, rzuca wyzwanie saudyjskim bezdrożom, prezentując model X1000. Ten elektryczny motocykl, osiągający prędkość do 140 km/h, jest dziełem zespołu 50 specjalistów. Na Dakarze 2025 pojawią się trzy egzemplarze tego modelu, obsługiwane przez doświadczoną ekipę rajdowców terenowych.
Wśród zawodników znalazł się młody talent Benjamín Pascual, wspierany przez swojego ojca, weterana Dakaru. Towarzyszyć mu będą chińscy mistrzowie motocrossu – Jianhao Xu i Jie Yang.
HySe: wodór na pełnym gazie
Japońskie konsorcjum łączące siły Hondy, Yamahy, Suzuki, Kawasaki i Toyoty, powraca na Dakar z modelem samochodu HySE buggy X2. Dzięki zwiększeniu pojemności zbiornika do 7,5 kg wodoru, pojazd oferuje imponujący zasięg do 150 km w najbardziej ekstremalnych warunkach. Za kierownicą Buggy HySe zasiądzie Yoshio Ikemachi, dziewięciokrotny uczestnik Dakaru, który tym razem zmierzy się z pustynią w aucie. Projekt pokazuje potencjał wodoru jako paliwa przyszłości.
KH7: hybrydowy gigant napędzany wodorem
Na liście startowej Mission 1000 ponownie pojawi się ciężarówka hybrydowa KH7 – niekwestionowana gwiazda i zwycięzca pierwszej edycji. Wyposażona w technologię wodorową, 12-tonowa ciężarówka MAN podbiła serca inżynierów i fanów. Dzięki doświadczeniom zdobytym w 2024 roku, ekipa KH7, złożona z weteranów Dakaru – Jordiego Juvanteny i José Luísa Criado – oraz inżyniera Xaviego Ribasa, stawia sobie nowy ambitny cel: osiągnięcie bariery 1000 KM mocy.
Rajd przyszłości?
Rajd Dakar nie przestaje zaskakiwać, pozostając nie tylko legendarną rywalizacją, ale także poligonem dla innowacji, które zmienią świat. Mission 1000 na Dakarze 2025 to coś więcej niż test technologii – to wizja przyszłości motoryzacji, w której wydajność i zrównoważony rozwój idą w parze z wyczynami na najwyższym poziomie. Segway, HySe i KH7 pokazują, że przełomowe technologie mogą znaleźć swoje miejsce także w najtrudniejszych warunkach świata.