125 ccm
Aktualnie czytasz:
Czy warto kupi膰 motocykl/skuter 125 ccm?

Jeszcze par臋 miesi臋cy temu porusza艂am si臋 po ulicach miasta skuterem o pojemno艣ci skokowej 50 cm3, jednak wraz z wej艣ciem w 偶ycie nowej ustawy dotycz膮cej prawa jazdy kat. B, postanowi艂am przesi膮艣膰 si臋 na 125-tk臋. Dzisiaj nie wyobra偶am sobie je藕dzi膰 znowu skuterem o mniejszej pojemno艣ci. Jest to nie tylko lepszy komfort jazdy i wi臋ksza dawka adrenaliny, ale r贸wnie偶 spore u艂atwienie zar贸wno dla samych kierowc贸w skuter贸w, jak i innych uczestnik贸w jezdni. Dlaczego?

Przede wszystkim, poruszanie si臋 po jezdni skuterem 125tk膮 wed艂ug mnie jest bezpieczniejsze, ni偶 jego odpowiednikiem o mniejszej pojemno艣ci skokowej. Wydawa艂oby si臋, 偶e - na logik臋 - wi臋ksza pr臋dko艣膰 oznacza wi臋ksze niebezpiecze艅stwo na drodze 鈥 nic bardziej mylnego. Niejednokrotnie spotykamy na drodze kierowc贸w, kt贸rzy skutery traktuj膮 jak zb臋dne balasty na drodze, przeszkadzaj膮ce jedynie w trasie i spowalniaj膮ce ruch. Jak bardzo nie by艂abym zadowolona z takiego zachowania, tak trudno jest si臋 z nimi nie zgodzi膰 鈥 wyobra藕my sobie teren niezabudowany i jad膮cy przed nami skuter turlaj膮cy si臋 przed nami z pr臋dko艣ci膮 45km/h. Oczywi艣cie nie musi by膰 to akurat teren niezabudowany, gdy偶 um贸wmy si臋 鈥 w naszych czasach ka偶demu kierowcy zazwyczaj si臋 鈥炁沺ieszy鈥 i jest ma艂o prawdopodobne, 偶e b臋dzie jecha艂 przepisowe 50km/h na zwyk艂ej drodze. Tu zaczynaj膮 si臋 ju偶 mniej popierane przeze mnie zachowania kierowc贸w, jak spychanie skuter贸w si艂膮 na pobocze czy te偶 wykonywanie niebezpiecznych manewr贸w wyprzedzania. Samochody osobowe nie s膮 jednak a偶 takim zagro偶eniem, co kierowcy tir贸w. Kto jecha艂 kiedykolwiek skuterem i by艂 wyprzedzanym przez ci臋偶ar贸wk臋 dobrze wie, o czym m贸wi臋. Nie masz poj臋cia, czy w najlepszym wypadku zwieje Ci臋 do rowu, czy te偶 po prostu zostaniesz zgnieciony niczym mr贸wka. W obliczu martwego pola samochodu ci臋偶arowego skuter jest praktycznie niewidzialny.

Genialnym rozwi膮zaniem jest wi臋c jazda jedno艣ladem, kt贸ry potrafi dostosowa膰 swoj膮 pr臋dko艣膰 do warunk贸w panuj膮cych na jezdni. Pr臋dko艣膰, kt贸r膮 potrafi osi膮gn膮膰 skuter o pojemno艣ci skokowej 125 cm3 umo偶liwia p艂ynn膮 jazd臋 wraz z innymi uczestnikami ruchu bez konieczno艣ci chowania si臋 po poboczach, a kierowcom samochod贸w oszcz臋dzi wi膮zanki przekle艅stw pod adresem powolnych 50tek. Na bazie w艂asnego do艣wiadczenia mog臋 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e poruszanie si臋 po jezdni 125tk膮 nie r贸偶ni si臋 du偶o od jazdy 50tk膮 鈥 je艣li nie chcesz zahaczy膰 po drodze o patrol policyjny czy te偶 otrzyma膰 pami膮tkowego zdj臋cia z podr贸偶y, to oboj臋tne jak膮 pojemno艣膰 skokow膮 b臋dzie mia艂 Tw贸j pojazd, i tak musisz je藕dzi膰 zgodnie z przepisami, a zapas pr臋dko艣ci wykorzystywa膰 na p艂ynne wyprzedzanie lub te偶 zachowa膰 na warunki drogowe pozwalaj膮ce na nieco wi臋cej szale艅stwa. Prawdopodobnie du偶o os贸b si臋 ze mn膮 nie zgodzi, gdy偶 jedno艣ladami je藕dzi s膮 miedzy innymi po to, aby troch臋 "poszale膰" na drodze, jednak mnie g艂贸wnie zale偶y na tym, aby bezpiecznie dosta膰 si臋 z punktu A do punktu B.

Pr臋dko艣膰 125tki nie jest z kolei tak du偶a, aby stwarza膰 niebezpiecze艅stwo na drodze 鈥 powiedzia艂abym, 偶e jest po prostu dostosowana do jazdy miejskiej. Oczywi艣cie wyj膮tki zdarzaj膮 si臋 wsz臋dzie, jednak je艣li kierowca jest nieodpowiedzialny, to jest w stanie spowodowa膰 wypadek nawet na hulajnodze. Mimo wszystko gor膮co wierz臋 w to, 偶e na skuter o pojemno艣ci 125 cm3 nie odwa偶y si臋 wsi膮艣膰 nikt, kto nigdy nie pr贸bowa艂 jazdy na jedno艣ladzie o mniejszej pojemno艣ci. Nawet je艣li kierowca odwa偶y si臋 wskoczy膰 od razu na g艂臋bok膮 wod臋, bez uprzedniej jazdy na powolniejszym jedno艣ladzie, to przecie偶 ka偶dy, kto posiada prawo jazdy kategorii B od 3 lat si艂膮 rzeczy musi umie膰 porusza膰 si臋 po drodze 鈥 pod warunkiem, 偶e po zdaniu prawa jazdy nie schowa艂 ich na 3 lata do kieszeni i nie wyjecha艂 przez ten okres samochodem z gara偶u. Do bezpiecznej jazdy motocyklem nie trzeba wi臋c ju偶 nic wi臋cej, jak tylko znajomo艣ci obs艂ugi pojazdu jedno艣ladowego. Zawsze mo偶na te偶 zakupi膰 kilka lub kilkana艣cie godzin nauki jazdy u profesjonalnych instruktor贸w, co jest zalecane dla 艣wie偶o upieczonych stodwudziestkopi膮tkowicz贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Podsumowuj膮c 鈥 je艣li nie znasz przepis贸w ruchu drogowego, to nie powiniene艣 wsiada膰 nawet na rower. Je艣li jednak jeste艣 kierowc膮 od 3 lat, to po uprzednim zapoznaniu si臋 z obs艂ug膮 jedno艣ladu mo偶esz 艣mia艂o i bezpiecznie porusza膰 si臋 po drodze 125tk膮. Oczywi艣cie nie warto ufa膰 blondynce je偶d偶膮cej na jedno艣ladzie, jednak nie s膮dz臋, 偶eby ktokolwiek potraktowa艂 ten wpis jako poradnik dla kierowc贸w zastanawiaj膮cych si臋 nad kupnem motocykla o pojemno艣ci skokowej 125 cm3.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Jaka jest Twoja reakcja?
19%
11%
15%
2 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe wojtek_pl
    28 pa藕dziernika 2014 at 08:59

    Mia艂em dok艂adnie te same odczucia po przesiadce z 50 na 125. W ko艅cu mo偶na by艂o bez strachu je藕dzi膰 ulicami z pr臋dko艣ci膮 tak膮 jak inni uczestnicy ruchu drogowego.

  • Zdj臋cie profilowe rLy
    28 pa藕dziernika 2014 at 09:53

    na mniejszej pojemno艣ci 50/70 zw艂aszcza w 2t te偶 mo偶na je藕dzi膰 po mie艣cie z pr臋dko艣ci膮 tak膮 jak inni uczestnicy ruchu drogowego z nienagannym przyspieszeniem, tylko 偶e r贸偶nica jest taka, 偶e wtedy trzeba \”cisn膮膰\” prawie na maxa, a w 125 偶eby jecha膰 te 80-90 km/h nie trzeba trzyma膰 a偶 tak du偶o gazu, bo pr臋dko艣膰 maksymalna to np. 120 km/h no i na pewno silnik jest bardziej 偶ywotny i my艣l臋, 偶e pojazd bezpieczniejszy, troszke wi臋kszy, ci臋偶szy, wi臋ksze ko艂a lepsza przyczepno艣膰, cho膰 s膮 te偶 i ma艂e 125 takie jak 50.

Podziel si臋 opini膮

lub