Czy Strefa Czystego Transportu w Warszawie obowiązuje także motocykle?

Sporo pojazdów do centrum już nie wjedzie

W skrócie
  • Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać 1 lipca 2024 roku
  • Obostrzenia będą dotyczyć pojazdów z silnikiem benzynowym oraz diesla
  • Czy jednoślady również są objęte regułami SCT?

Warszawa będzie pierwszym miastem, w którym już od 1 lipca 2024 roku zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT), obejmująca głównie centrum stolicy. Nie wjadą do niej stare pojazdy emitujące zbyt dużo szkodliwych substancji. Czy owy zakaz obowiązuje także jednoślady?

W Strefie Czystego Transportu obowiązywać będą bardzo rygorystyczne normy emisji spalin, które zakażą wjazdu najstarszym pojazdom generującym zbyt dużo szkodliwych substancji. W związku z tym poruszać się w tym obszarze będą mogły jedynie samochody, które spełniają określone przez ustawodawcę normy – w przypadku warszawskiej SCT wjazd do niej od 1 lipca będzie możliwy jedynie dla pojazdów benzynowych oraz LPG, które spełniają normę Euro 2 lub zostały wyprodukowane po 1997 roku, a w przypadku diesli jest to norma Euro 4 lub data produkcji po 2005 roku. Starsze pojazdy będą miały zakaz wjazdu, jednakże nie dotyczyć będzie on osób, które zameldowane są w stolicy i płacą w niej podatki, a także osób powyżej 70. roku życiu i posiadaczy europejskiej karty parkingowej. Oba wyjątki mają zastosowanie tylko, jeśli przed 1 stycznia 2024 roku byli właścicielami swoich pojazdów. Pojazdy zakupione po tej dacie będą musiały spełnić wymogi już od początku obowiązywania SCT.

SCT zacznie funkcjonować już od 1 lipca i zgodnie z przyjętą przez Radę m.st. Warszawy uchwałą 7 grudnia 2023 r., warszawska Strefa Czystego Transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą. Łącznie SCT obejmie obszar 37 km², czyli 7% powierzchni Warszawy. Czy owe obostrzenia dotyczą także motocykli?

Najważniejsze informacje:

  1. Od 1 lipca zacznie obowiązywać warszawska Strefa Czystego Transportu – na jej obszarze będą mogły poruszać się jedynie pojazdy spełniające określone wymogi.
  2. Obostrzenia dotyczą pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi oraz diesla.
  3. Czy SCT obejmuje również jednoślady?

Przeczytaj koniecznie:

Prawo jazdy stracisz także za przekroczenie prędkości poza terenem zabudowanym – takiej zmiany chce KRBRD

Warszawska Strefa Czystego Transportu, a motocykle – czy zakaz również obejmuje jednoślady?

Dla wszystkich właścicieli jednośladów mamy bardzo dobre wiadomości, gdyż SCT w Warszawie nie obejmuje motocykli. Nie oznacza to jednak, że w niedalekiej przyszłości podjęte zostaną wiążące decyzje, które sprawią, że najstarsze motocykle również nie będą mogły poruszać się po tym obszarze, jednakże na ten moment motocykliści ze stolicy mogą spać spokojnie. Wchodzące 1 lipca 2024 roku w życie przepisy dotyczyć będą jedynie:

  • pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które będą musiały spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  • pojazdów z silnikiem diesla (w tym LPG), które będą musiały spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).

SCT nie będzie dotyczyć wszystkich

Przede wszystkim w pierwszych dwóch etapach wprowadzania i rozwoju SCT w Warszawie zwolnione z ograniczeń będą osoby, które mieszkają w Warszawie i również w niej płacą podatki. Zasady będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 roku, gdy w strefie nie będą mogli poruszać się pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata. Ten wyjątek ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy właścicielami owego samochodu byli przed 1 stycznia 2024 roku. Dodatkowo zwolnieni z przestrzegania reguł SCT są również seniorzy, którzy do końca 2023 roku ukończyli 70 lat i przed 1 stycznia 2024 roku byli właścicielami swojego pojazdu.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki wjazdu dla pojazdów spełniających jedną z poniższych kategorii.

  • Wyłączenia ustawowe:
    • służby (np. pogotowie, policja, straż pożarna, straż graniczna),
    • pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością,
    • inne (np. autobus szkolny oznaczony odpowiednią tabliczką).
  • Wyłączenia gminne:
    • pojazdy zabytkowe i historyczne – wyłączone spod zakazu są pojazdy spełniające definicję stosowaną przez ubezpieczycieli,
    • specjalne (np. pomoc drogowa, karawan pogrzebowy).
  • Wyłączenia gminne okazjonalne:
    • przypadki losowe, np. dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury (przepustka do wykorzystania przez 4 dni w roku).

Nowy wzór naklejek i egzekwowanie przepisów

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło nowy wzór naklejki SCT, która ma kształt koła o średnicy 8 cm i inspirowana była niemiecką plakietką Umweltplakatte, która zastąpi dotychczasowy wzór ośmiokątny. Za egzekwowanie przepisów odpowiedzialna będzie policja, straż miejska, a także specjalne kamery, które rejestrować będą przejeżdżające pojazdy. Za wjazd do SCT pojazdem nieuprawnionym grozić będzie mandat w wysokości 500 złotych.

Etapy wdrażania warszawskiej Strefy Czystego Transportu

Etap 1

Od 1 lipca 2024 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).

Etap 2

Od 2026 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).

Etap 3

Od 2028 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia –  23 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 14 lat).

Etap 4

Od 2030 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 21 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6dT lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2017 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu  w roku wdrożenia – 13 lat).

Etap 5

Od 2032 roku pojazdy będą podlegać następującym wymogom:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 18 lat);
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2020 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 12 lat).

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button