Wszystko o bezpiecznikach w Twoim motocyklu i skuterze

Bezpieczniki mają różne kształty i parametry. Chcąc mieć zapas, trzeba wybrać właściwe. Nie jest to trudne, zwłaszcza, że w jednośladach nie ma ich dużo. Nieco inaczej jest w samochodach, gdyż tam występują różne układy typu ABS, ESP, elektryczne szyby czy lusterka… można wyliczać bez końca.

Jednak nie będę o tym pisał, bo nie jest to nam potrzebne. Instalacje jednak stają się coraz bardziej rozbudowane. Niegdyś było ich mniej. Dlaczego potrzeba aż tak dużo bezpieczników? Prawie każdy z obwodów elektrycznych musi mieć specjalnie zaprojektowany najsłabszy punkt, który w razie przeciążenia ulegnie uszkodzeniu, chroniąc inne droższe elementy przed zniszczeniem, a czasem zapaleniem się instalacji.

Każdy odbiornik elektryczny w skuterze ma inne parametry i dlatego musi być chroniony bezpiecznikiem o odpowiednio dobranych parametrach. Problemy mogą się pojawiać w skuterach z nieprofesjonalnie przerobioną instalacja (np. poprzez dodatkowe oświetlenie, czy też tuning optyczny), gdzie mogą nie występować bezpieczniki. Może być też tak, że bezpiecznik zostanie zainstalowany, jednak nie znajduje się na swoim miejscu, dochodzi wówczas do zniszczenia elementów instalacji – przewodów lub odbiorników.

Najważniejszymi parametrami każdego bezpiecznika jest jego prąd znamieniowy oraz napięcie. Pierwsza z tych wielkości fizycznych podawana jest w amperach i określa największy prąd, który może przepływać przez bezpiecznik bez ryzyka przerwania obwodu. Maksymalne napięcie podawane w woltach mysi być co najmniej takie jak występujące w instalacji elektrycznej pojazdu. Parametry bezpiecznika są wybite lub wydrukowane na jego obudowie. Większość stosowanych w pojazdach płaskich bezpieczników topikowych ma obudowy w kolorach przyporządkowanych do konkretnych parametrów elektrycznych. W razie awarii należy wymienić bezpiecznik na element o takim samym kształcie i kolorze.

I tu pojawia się problem podczas kupowania zapasowych bezpieczników np. w supermarkecie: najpierw trzeba upewnić się, w jakie zabezpieczenia wyposażona jest instalacja naszego skutera. Obecnie występują one w czterech standardach. W razie niesprawności któregokolwiek obwodu elektrycznego w pojeździe warto zajrzeć właśnie w miejsce bezpieczników. Przepalony element można zlokalizować gołym okiem, bez posługiwania się przyrządami specjalistycznymi. Wystarczy znaleźć bezpiecznik z przerwanym drucikiem. Przy ponownym wkładaniu warto upewnić się, czy element znalazł się we właściwym miejscu.

O pomyłkę nie trudno, gdyż wielu producentów stosuje zunifikowane skrzynki bezpieczników dostosowane do każdego typu pojazdów. Najczęściej maja one wiele pustych miejsc przeznaczonych do zabezpieczania obwodów nie występujących w konkretnych modelu skutera. Na obudowie skrzynki bezpieczników przeważnie znajduje się schemat. We współczesnych skuterach do przepalenia bezpiecznika prawie nigdy nie dochodzi bez powodu. Przyczyny to zwarcie spowodowane majsterkowaniem w instalacji lub np. usterka odbiornika prądu. Może to też być błąd podczas tworzenia nowego rozszerzenia dla jakiegoś mechanizmu.

Wtedy wymiana bezpieczników nie pomaga, więc trzeba sprawdzić błędy lub udać się do serwisu. Warto poznać się na układzie bezpieczników w swoim pojeździe chociaż by po to, że podczas instalacji np. radia spowodować możemy zwarcie i trzeba będzie wymienić bezpiecznik, aby usunąć problem. Schemat podłączenia bezpieczników znajduje się w instrukcji obsługi skutera.Poniżej podaję kolory bezpieczników płaskich. Aby nie dochodziło do pomyłek, bezpieczniki nie tylko są opisane cyfrowo-literowo, ale oznaczone są też odpowiednimi kolorami.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button