Aktualnie czytasz:
Czy zimowe przepalanie zniszczy zimny silnik Twojego motocykla? Social 15 Jedno艣lad.pl

Wi臋kszo艣膰 z Was zdecydowa艂a si臋 na u艣pienie swojego motocykla czy skutera. Warto odpowiednio przygotowa膰 dwa k贸艂ka, wymontowa膰 akumulator i da膰 sprz臋towi spok贸j. Regularne przepalanie zim膮 mo偶e negatywnie wp艂yn膮膰 na zimny silnik Twojego jedno艣ladu.

Sporo pyta艅 kierujecie do nas na social@jednoslad.pl w kwestii prawid艂owego zimowania motocykli. W艣r贸d nich pojawiaj膮 si臋 Wasze w膮tpliwo艣ci dotycz膮ce regularnego przepalania jednostki nap臋dowej. Dlatego dzi艣 Leszek z Jedno艣lad.pl dzieli si臋 z Wami swoim pogl膮dem na t臋 kwesti臋.

Cze艣膰! Tutaj Leszek i witam was nietypowo, bo dzisiaj w nieogrzewanego gara偶u Jedno艣lad.pl, a oparciem dla mnie dzisiaj jest Romet Z-One S 125. Zapewne odrobin臋 was zaintrygowa艂em tym, 偶e tak bardzo podkre艣li艂em fakt, 偶e jeste艣my w gara偶u nieogrzewanym. Z prostego wzgl臋du to zrobi艂em. Poniewa偶 w艂a艣nie w takich miejscach jak to wasze jedno艣lady czekaj膮 na lepsze czasy podczas zimy. Sp臋dzaj膮 tutaj 3-4 miesi膮ce, czasami nawet 6 miesi臋cy. Niekt贸rzy w og贸le nie zimuj膮 jedno艣lad贸w i zostawiaj膮 je na zewn膮trz, ale im po艣wiec臋 zdecydowanie inne wydanie Socialu Jedno艣lad.pl.

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Dzisiaj b臋dzie o przepalaniu jedno艣ladu podczas trwaj膮cej zimy. Czy nale偶y to robi膰, czy te偶 nie? Spotykam si臋 z r贸偶nymi opiniami, jednak偶e jest to kompletnie pozbawione sensu i nie uda艂o mi si臋 znale藕膰 偶adnego argumentu za uruchamianiem silnika w trakcie zimy 鈥 zw艂aszcza je偶eli akumulator jest wymontowany i gdzie艣 tam w zaciszu domowym czeka sobie na wiosn臋, b臋d膮c od czasu do czasu pod艂adowywanym, albo te偶 nie. Za to znalaz艂em mn贸stwo argument贸w przeciw tej tezie. Pierwszy z nich to jest oczywi艣cie g臋stnienie oleju. Je偶eli w takim gara偶u by艂oby 0, -5 stopni to musicie wiedzie膰, 偶e ten olej nie ma ju偶 takich parametr贸w jakie ma podczas panuj膮cego lata. Jest on g臋sty. Ma艂o tego 鈥 sp艂yn膮艂 on z pewno艣ci膮 ju偶 ze wszystkich element贸w silnika do miski olejowej i przez to pierwsze cykle pracy takiego uruchomionego silnika na zimno b臋dzie si臋 odbywa膰 bez odpowiedniego filmu olejowego. B臋dzie musia艂o si臋 utworzy膰 podczas swoich pierwszych takt贸w, sekund, minut pracy, a nim do tego dojdzie to taka jednostka nap臋dowa pracuje na sucho. Wtedy dochodzi te偶 do mikro zatar膰 takiej jednostki, a to z kolei mo偶e prowadzi膰 do utraty kompresji i zmusi nas do szybszej wymiany cylindra, b膮d藕 te偶 pier艣cienia.

Drugi argument to oczywi艣cie kondensacja pary wodnej. Mo偶e o tym nie s艂yszeli艣cie, albo nie zdawali艣cie sobie sprawy, 偶e silnik uruchomiony na zimno podczas pierwszych sekund pracy, nawet minut, ma sk艂onno艣膰 do kondensacji pary wodnej w swoim wn臋trzu. Na skutek tego jest regularnie rozrzedzany olej, kt贸ry znajduje si臋 w naszym silniku, czyli nominalnie go przybywa. Przybywa na skutek wody, kt贸r膮 produkuje nasz silnik b臋d膮c zimnym. W normalnej sytuacji nie stanowi to problemu, poniewa偶 jednostka nap臋dowa zazwyczaj osi膮ga temperatur臋 robocz膮 i podczas d艂u偶szej jazdy, podczas pokonywania odcinka 15-20 kilometr贸w ta woda odparuje z miski olejowej i wszystko b臋dzie si臋 dzia艂o w porz膮dku. Je偶eli w trakcie zimy powt贸rzymy w zimie kilka cykli kr贸tkiego uruchomienia, tzw. przepalenia silnika to mo偶e si臋 w pewnej chwili okaza膰, 偶e przyby艂o nam 100 ml oleju, a stanowi ten naddatek nic innego jak skondensowana w silniku para wodna. To samo dotyczy uk艂adu wydechowego, kt贸ry r贸wnie偶 magazynuje si臋 woda podczas pierwszych kilku minut pracy zimnego silnika. 呕eby si臋 jej pozby膰 musimy osi膮gn膮膰 odpowiedni膮 temperatur臋 spalin i ta para wodna i woda musi odparowa膰 z tego uk艂adu. Je艣li tego nie zrobimy to w贸wczas zgromadzona we wn臋trzu wilgo膰 b臋dzie od wewn膮trz korodowa膰 nasz uk艂ad wydechowy. To jest bardzo wa偶na kwestia, z kt贸rej cz臋sto nie zdajemy sobie sprawy i mi臋dzy innymi te偶 dlatego zaleca si臋 szczelne zatykanie uk艂adu wydechowego podczas zimy, kiedy mamy pewno艣膰, 偶e ten nie posiada 偶adnej wilgoci. W艂a艣nie robi si臋 to ze wzgl臋du na to, 偶eby w 艣rodku nasza rura wydechowa, m贸wi膮c w skr贸cie, nie korodowa艂a. Jeszcze inna bardzo wa偶na kwestia to jest tak zwane przegazowywanie zimnego silnika i nie tyczy si臋 to tylko zimy, ale tak偶e lata.

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Musicie zdawa膰 sobie z tego spraw臋, 偶e jednostki nap臋dowe, z kt贸rymi mamy do czynienia, tak偶e w motocyklach, s膮 opracowywane, a w艂a艣ciwie ich praca jest przewidziana w odpowiednim zakresie temperatur. Nie by艂o i nie jest kalkulowane to, 偶e dany silnik musi pracowa膰 w temperaturze -15, kiedy wszystkie jego stopy metali posiadaj膮 w艂a艣nie tak nisk膮 temperatur臋. W贸wczas elementy nie maj膮 odpowiedniej plastyczno艣ci. Cz臋sto nie zgadzaj膮 si臋 w takiej temperaturze luzy zaworowe ani pier艣cienie nie przylegaj膮 w takim stopniu do cylindra jak to ma miejsce podczas normalnych eksploatacji takiego jedno艣ladu. Mo偶na to pozna膰 po tym, 偶e niekt贸re jedno艣lady podczas zimowego przepalania potrafi膮 kopci膰 na niebiesko z rury wydechowej, co 艣wiadczy o tym, 偶e zimny silnik nie posiada takiej kompresji jak膮 powinien posiada膰 podczas swojej roboczej temperatury i pracy. I tym sposobem chce wam uzmys艂owi膰, 偶e silnik jest niezwykle nara偶ony na wyeksploatowanie, na zu偶ycie, na uszkodzenia, gdy silnik jest zimny. Przepalanie, moim zdaniem, w zimie jest pozbawione sensu. Dajmy temu jedno艣ladami, naszym dw贸m k贸艂kom kilka miesi臋cy spokoju pod warunkiem, 偶e mamy wymontowany oczywi艣cie akumulator, pod warunkiem, 偶e jest w odpowiedni spos贸b zakonserwowany. To nic ze na skutek tak d艂ugiej przerwy w eksploatacji b臋dziemy mieli na wiosn臋 wi臋kszy problem z uruchomieniem.

Moim zdaniem lepiej ju偶 na wiosn臋 pcha膰, odpala膰 na popych taki jedno艣lad, ni偶 odpala膰 go regularnie co tydzie艅 w zimie, 偶eby unikn膮膰 chocia偶by zapowietrzenia uk艂adu paliwowego. Moim zdaniem to nie jest problem i du偶o lepszym rozwi膮zaniem jest nieco wi臋cej pom臋czy膰 si臋 na wiosn臋 z odpaleniem takiego jedno艣ladu, kt贸ry nie gada艂 do nas przez 4 miesi膮ce ni偶 regularne budzenie go ze snu co tydzie艅. To w艂a艣nie cz臋sto jest por贸wnywalne do budzenia cz艂owieka w 艣rodku nocy o 4 i zmuszania do przebiegni臋cia stumetrowego sprintu. Dla nikogo to nie jest przyjemne. Dla jedno艣ladu tak samo. Kr贸tkie przepalanie nie ma sensu. Ma ono sens, kiedy mimo z艂ej pogody, mimo niskiej temperatury przejedziemy kilkana艣cie kilometr贸w. Wtedy tak 鈥 wtedy mo偶ecie uruchamia膰 sw贸j jedno艣lad. W ka偶dej innej sytuacji, moim zdaniem, nie ma to 偶adnego celu.

Je偶eli masz inne zdanie to pami臋taj, 偶e komentarze s膮 do Twojej dyspozycji, jak r贸wnie偶 nasz adres聽Social@jednoslad.pl聽! Wpadnij r贸wnie偶 na naszego Facebook'a, gdzie r贸wnie偶 dyskutujemy na ten temat, no i generalnie do zobaczenia ju偶 wkr贸tce! Nie zapomnijcie o subskrybowaniu naszego kana艂u na YT. B臋d臋 za to wdzi臋czny.

Jaka jest Twoja reakcja?
33%
0%
67%
9 Komentarze
  • Zdj臋cie profilowe sajo000
    4 grudnia 2015 at 18:21

    Ja jestem zmuszony trzyma膰 skuter na osiedlowym parkingu (nie mam gara偶u)i tak czy siak musz臋 nim doje偶d偶a膰 zim膮 do pracy, bo nie mam innej opcji dojazdu :/ Jak szybciej zniszczy si臋 cylinder to trudno, nie mam innego wyboru.

  • Zdj臋cie profilowe Leszek 艢ledzi艅ski
    4 grudnia 2015 at 18:50

    Sajo, mowa o przepalaniu, a nie o normalnej je藕dzie w zimie. To nieco zmienia posta膰 rzeczy.

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    4 grudnia 2015 at 19:47

    Ale jaj je藕dzisz, to OK. Chodzi o to, 偶eby nie odpala膰 na chwil臋, bo to przynosi wi臋cej strat, ni偶 korzy艣ci. A ka偶dy sprz臋t niszczeje stoj膮c.

  • Zdj臋cie profilowe paci
    4 grudnia 2015 at 19:53

    A wiesz Leszku ile takich nieprzepalanych w zimie potem Wcale po tych4-6 miesiacach nie odpala,niezgadzam si臋 z teza aby ola膰 moto na taki okres bez odpalania,wszystkie elementy z biegiem czasu potrafia sie zasta膰,w moto ggownianej jako艣ci bez przepalania szlag trafia membrany itd ko艅canie wida膰 a najlepszym potwierdzeniem mojej tezy s膮 serwisy og艂oszeniowe i og艂osznia typu 鈥歂IE ODPALA PO ZIMIE鈥 jak sie moto oleje w zimie to ono cie oleje przed lub w sezonie,z motorem jak z kobieta nie mo偶na go zaniedbywa膰.

  • Zdj臋cie profilowe serpent
    4 grudnia 2015 at 20:10

    Ja chyba mam najlepsz膮 z mo偶liwych sytuacji, mam pe艂no miejsca na skuter w (ogrzewanym) korytarzu w domu. Silnik nie startuje z ekstremalnie niskich temperatur, a je艣li co艣 si臋 zmoczy to mo偶e bezproblemowo wyschn膮膰, tak偶e o rdz臋 te偶 trudniej.
    .
    Je艣li ma si臋 mo偶liwo艣膰 wstawi膰 maszyn臋 w ciep艂e miejsce na par臋 godzin przed przepaleniem to z pewno艣ci膮 rozwi膮zuje to kilka problem贸w. 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    4 grudnia 2015 at 21:39

    Powt贸rka: ka偶dy sprz臋t niszczeje stoj膮c. Samochody te偶 nie lubi膮 by膰 nieu偶ywane.
    Paci, jakie 6, jakie 4 miesi膮ce? Patrz jak jest pi臋knie, ten sezon trwa ju偶 od lutego do teraz 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe anonim
    8 grudnia 2015 at 16:18

    Wujek… Ryszard…?

  • Zdj臋cie profilowe Dziadek_z_Kielc
    8 grudnia 2015 at 16:53

    Jako艣 tego ^g艂贸wnego wywodu^ nie kupuj臋 na d艂u偶sz膮 met臋. Powa偶nie. ;P
    >
    Wycieczka ^krajozapoznawcza^ w kierunku… Syberii, Kamczatki, etc., mo偶e zdzia艂a膰 prawdziwe cuda. Sama w sobie. Ale trzeba si臋 jednak ze ^stolni^ ruszy膰 cokolwiek dalej.:]
    *
    http://40ton.net/codziennie-zycie-kierowcow-ciezarowek-srodkowej-syberii-snieg-mroz-rzeki-kamazy-urale/

  • Zdj臋cie profilowe specops
    12 grudnia 2015 at 18:43

    Plan na mrozy; aku wyj膮膰 w艂o偶yc stary pod艂aczyc mase i w mrozy(bez przesady temp do -2) walic z kopa.

Podziel si臋 opini膮

lub